FireDTV BetalTV i Linux

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av Getmarken »

Finns någon som lyckats få FireDTV att fungera i med Linux? Boxen fungerar utmärkt på både Widows och numera även Mac. På http://tystpc.nu finns drirutiner för nämnda system. men mitt Ubuntu 8.10 vill inte kännas vid det.
Någon som har lösningen?? I så fall är jag tacksam för att ta del av den då lag gärna vill se mina BOXER betalkanaler.
Lasse

LÖST
Senast redigerad av 1 Getmarken, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av bbauto »

Fungerade inte denna lösning:
http://www.tystpc.nu/forum/viewtopic.php?t=3982

Det ser ju ut som han förklarar steg för steg...
Pröva att öppna terminalen:
Program->Tillbehör->Terminalen:
Kopiera all fet text i guiden ovan (ctrl+c) och klistra in i terminalen (ctrl+skift+v)

återkom om du får några felmeddelande, eller något du undrar!?
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av Getmarken »

Tack ska du ha! Jag kollar vad den innehåller. Om det inte funkar väntar jag nog med nya försök tills 9.04 har kommit!
nilkun
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 apr 2009, 15:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av nilkun »

Det spelar ingen roll vilken version av Ubuntu du kör, utan vilken version du har på linux-kärnan. FireDTV stöds i Linux 2.6.29 (Ubuntu 9.04 kommer att släppas med 2.6.28), så jag föreslår att du uppgraderar till den.

En installationsguide jag hittade:
http://www.ramoonus.nl/2009/03/24/linux ... ian-linux/

Jag kör Ubuntu 8.10 med linux 2.6.29. Jag har Comhem, och alla kanaler fungerar perfekt. HD fungerar dock inte.
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av Getmarken »

Hej och tack för ditt råd, Jag har nu uppdaterat till 9.4 och bytt till den kärna du föreslog. Men nu har problemen ändrat karaktär. Jag ser att FireDTB-T finns installerad enl. Systemövervakaren men när jag i terminalen ska hämta drivrutinerna så blir det nobben med git-clone kommandot.

Denna rad i terminalen: sudo git-clone git://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/ieee1394/linux1394-2.6.git firedtv-2.6.28 , som fick mig vidare i 8.10 resulterade i "sudo: git-clone: command not found", detsamma gällde när firedtv-2.6.28 ändrades till firedtv-2.6.29.
Så nu fattar jag inte hur drivrutinen ska kunna hämtas. Förstår någon av er detta???
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av bbauto »

Du ska inte behöva git-clona överhuvudtaget.
Fungerar det inte nu så är det förmodligen något annat fel.
Titta på denna tråden också:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 44#p311744
Måste iväg... återkommer...
nilkun
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 apr 2009, 15:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av nilkun »

Jag ominstallerade Ubuntu igår och uppgraderade kärnan på följande sätt för att få FireDTV att fungera. Hoppas att det hjälper!



Kör igång terminalen och kör dessa kommandon:

sudo apt-get update && sudo aptitude safe-upgrade

sudo apt-get install kernel-package libncurses5-dev fakeroot wget bzip2 build-essential

cd /usr/src && sudo su

wget http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/ ... .2.tar.bz2 && tar -xvvjf linux-2.6.29.2.tar.bz2 && ln -s linux-2.6.29.2 linux && cd linux

make clean && make mrproper && cp /boot/config-`uname -r` ./.config

make menuconfig



Gå till "Device Drivers" --> "Multimeda Devices" --> "DVB/ATSC adapters". Scrolla nästan längst ner och markera rutan för FireDTV. (Du markerar genom att trycka på space)
Tryck sedan Esc ett antal gånger och välj att spara ändringar.

Nästa steg tar år och dar, så det är bara att göra nåt annat under tiden.

fakeroot make-kpkg -initrd -append-to-version=-firedtv kernel_image kernel_headers


Nu är det dags att installera kärnan. om du kollar vad som finns i katalogen så borde du se två filer som heter nånting med "linux-image" och "linux-headers". Dessa måste installeras med "dpkg -i". I mitt fall hette filerna "linux-image-2.6.29.2-firedtv-10.00.Custom.x86_64.deb" och "linux-headers-2.6.29.2-firedtv-10.00.Custom.x86_64.deb", så jag använde följande kommandon:

dpkg -i linux-headers-2.6.29.2-firedtv-10.00.Custom.x86_64.deb
dpkg -i linux-image-2.6.29.2-firedtv-10.00.Custom.x86_64.deb


Sen är det bara att starta om datorn o hålla tummarna. Om du stöter på några problem så är det bara att säga till!

ps. Jag använder kaffeine för att kolla på tv.
pps. du kanske även måste installera om drivrutinerna för grafikkortet.
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av Getmarken »

Spännande! Jag kollar direkt!
Verkar som att alla tummar och tår måste hållas för att fixa detta problem!
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av Getmarken »

Helt fantastiskt! Det fungerar. Det är fantastiskt att få tillhöra opensorce och Linuxmiljön där folk bryr sig om att lösa andras problem. Tack ännu en gång!
Det vore väl lämpligt att du länkar in din installationsmanual till http://www.digital-everywhere.com/en/al ... 1207139884 , Digital Eeverywheres site så att andra Linuxanvändare kan få hjälp direkt på mottagarens hemsida och Du kan bli ett led i att firman ser till att Linux får sitt skräddarsydda program för sin produkt.

MVH
Lasse
JS36
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 maj 2009, 17:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av JS36 »

Hej!
Jag har precis stoppat in mitt kort och följde din guide. Men jag får detta felmeddelandet när jag skulle uppdatera lite grejer i synaptic...
E: linux-image-2.6.29.2-firedtv: underprocess post-installation script gav felkod 2

Det fungerar inte i kaffein heller så börjar bli osäker på om jag gjort något fel... Det blir inga fel när jag kör "sudo modprobe firedtv" heller så modulen borde vara laddad..

EDIT: "grep -i dvb /var/log/messages" visar inget heller så jag måste gjort fel någonstans... Men den ska finnas som modul i kärnan...

EDIT2: ops... upptäckte precis ett pinsamt misstag.. hade glömt att stoppa i strömkabeln till TV-kortet.... ::)

Dock fungerar inte betalkanalerna med boxer-kortet =(
nilkun
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 apr 2009, 15:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av nilkun »

Hej JS36,

Eftersom du precis installerat ditt kort så kom jag på 2 saker du kan kolla.

1. Hittar du betalkanalerna när du gör en sökning? Om inte så måste du skapa en konfigurationsfil som söker på rätt frekvenser. Detta kan skilja sig lite åt beroende på vilket program du använder.

2. Kolla så att du inte har stoppat in boxer-kortet upp och ner. (jag har för mig att jag gjorde det när jag installerade mitt kort... :P )
JS36
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 maj 2009, 17:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av JS36 »

Hej!
Jag hittar betalkanalerna i kaffein men de fungerar inte att spela upp.. Trodde inte betalkanalerna fungerade ännu i linux men de ska alltså fungera i kaffein? Kanske ska prova med mythtv annars och lägga in?
JS36
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 maj 2009, 17:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av JS36 »

Betalkanalerna fungerar i mythtv men inte i kaffein... Vad kan det vara för fel...?
JS36
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 maj 2009, 17:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av JS36 »

Förstår inte vad jag gjort för fel nu.. Datorn hittar kortet men inte mythtv... Installerar mythtv i synaptic... NÅgon som har en aning om vad som kan vara fel?

grep -i dvb /var/log/messages

Kod: Markera allt

 [   10.939058] DVB: registering new adapter (FireDTV T/CI)
 [   10.939253] DVB: registering adapter 0 frontend 0 (FireDTV T/CI)...
JS36
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 maj 2009, 17:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av JS36 »

Det verkar som om dvb-utils behövs av mythtv för att det ska kunna hitta FireDTV/FloppyDTV
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av Getmarken »

Betalkanalerna strular igen! När jag nu kör Koalan i betaversion så fungerar inte betalkanalena igen. Vid något sällsynt tillfälle går TV3 att se men inte de resterande. Jag har inte lyckats få fram någon logg på vad som sägs om Boxerkanalerna utan bara vad Adapter0-mappen visar: ca0, demux0, dvr0, frontend0 och net0. Ingen av dessa filer har något innehåll (0kb) vilket jag tycker verkar skumt. Jag vet inte hur i all världen jag ska kunna få det att fungera eller att jag åtminstone ska finna vägar för att labba vidare. Jag gillar inte att konstatera att XPinstallationen på samma hårddisk fungerar problemfritt. Jag sätter mitt hopp till er i forumet för konstruktiva och påhittiga lösningsförslag! /Lasse ???
ronnylov
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 apr 2008, 10:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av ronnylov »

Intressant att ni fått det att funka med FireDTV! Kör själv min FireDTV på Windows och har sparkat igång mitt gamla TV-kort Technotrend DVB-C 2.1 på ubuntu.

När det gällde gamla TV-kortet så kunde man få in senaste drivrutinerna genom att installera v4l-dvb.
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/H ... ce_Drivers

Dessutom behövde jag en firmware-fil till TV-kortet.
Skulle man inte kunna göra samma sak med FireDTV?
Varför måste man uppdatera kärnan, räcker det inte att ladda in drivrutinerna som moduler?

Jag kör VDR i Linux. Skulle man kunna få FireDTV att fungera med VDR tror ni?


En nackdel jag märkt med att kompilera drivrutinerna är att så fort en ny kärna kommer in via uppdateringarna i ubuntu så blir man tvungen att kompilera om/ installera om drivrutinerna. Hade förr i tiden det problemet med grafikdrivrutiner till mitt nvidiakort men sedan jag får dessa via uppdateringar (lagt in nvidia team ppa) så slipper jag det problemet. Skulle man inte kunna få in även DVB-drivrutiener på samma sätt så att de blir oberoende av vilken kärna man kör?

Jag kör ubuntu 9.04 på min htpc förresten. Kanhända drivrutinsproblemet är löst med ubuntu 9.10?
viensdans
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 sep 2014, 13:26
OS: Ubuntu

Re: FireDTV BetalTV i Linux

Inlägg av viensdans »

jag får detta fel
sudo make Clean %% make mrproper %% cp /b
make: *** ingen regel för att skapa målet "Clean". stannar.
Skriv svar

Återgå till "Bild"