Hittar inget grafikkort

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Emilhasselqvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:58

Hittar inget grafikkort

Inlägg av Emilhasselqvist »

Efter att jag tröttnat på Ubuntu och allt krångel så har jag inte rört skiten på ett par år. Nu fick jag föräldrarnas gamla dator och tänkte köra in senaste Ubuntu.
Jag kör på en gammal LG 19" plattskärm 1280*1024.
Ubuntu hittade givetvis inte skärmen?????? vanlig j***** skärm
så jag fick köra på en något lägre upplösning.
Ubuntu hittade heller inte GPU kortet ( 8800GTS )
Symbolen för för prioritära (eller vad det heter) drivrutiner kom fram, jag klickade på den och inst. Startade om och nu är den nere på 480*640 i upplösning???? och kan inte ändras. Några grafikkort eller skärm hittar inte Ubuntu??
Tankade hem Nvidias egna rutin 290. något till Linux. Den slutar på .run
Klickade på den men kom bara till Gedit. Hur i h*** installerar man en vanlig J* fil i Ubuntu. Skall man behöva vara dataprogrammerare för att köra en vanlig install fil?
Trodde Linux hade kommit någon vart på alla dessa år, men tydligen inte.
Skall Linux någonsin få någon som helst framgång i samhället måste de skärpa till sig och fixa så att vanliga dödliga kan installera och använda det. Det är ju så okompatibelt och krångligt så man blir mörkrädd.
Skulle titta på en youtube video på hur man installerar filer men tydligen saknades Flash???? klickade på det för att inst. men i H*** heller. Fick 3 st fullkomligt obegripliga val. det ena Yum något och de andra något annat konstigt?? Hur skall en vanlig människa kunna veta något sådant???? laddade hem ett par varianter men inget hände, packade upp de men inget händer?? att köra de så som i windows genom att helt enkelt dubbelklicka på en install fil är tydligen fullständigt omöjligt i Linux??

Jag har byggt 7st Windows baserade datorer både till mig och vänner så jag har hyfsad koll på datorer. Gillar iden med ett gratis OS som dessutom kräver mindre kraft av datorn än Win. Men så länge produkten är så här usel så kommer den att förbli en parentes i samhället.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hittar inget grafikkort

Inlägg av ubot »

Kontrollera din hårdvara med:

Kod: Markera allt

sudo lshw -c display; lspci -nnn | grep VGA
och kontrollera att drivrutinen är installerad med:

Kod: Markera allt

jockey-text -l
Jag tror inte du har någon fördel av att installera .run-filen från nVidias hemsida. Det brukar fungera bäst med drivrutinen som Ubuntu föreslår.

Om du har installerat drivrutinen korrekt så borde du få upp inställningarna för drivrutinen/grafikkortet med det här kommandot:

Kod: Markera allt

nvidia-settings
Adobe Flash installerar du enklast med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install flashplugin-installer
och startar om Firefox. Därefter ska youtube (och andra sajter som använder Adobe Flash) fungera. Jag tror du slipper installera Flash manuellt om du från början väljer att installera tredjepartsprogramvara när du installerar Ubuntu. Jag rekommenderar även att du installerar ubuntu-restricted-extras om du inte redan har gjort det (använd Tab och Enter för att acceptera avtalet under installationen av paketet):

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Och om du kör det här kommandot efter att du har installerat ubuntu-restricted-extras så får Ubuntu stöd för DVD-filmer också:

Kod: Markera allt

 sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
Emilhasselqvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:58

Re: Hittar inget grafikkort

Inlägg av Emilhasselqvist »

Jag bockade för 3:e parts programvara vid inst. Men det fungerade uppenbarligen inte....som vanligt
Emilhasselqvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:58

Re: Hittar inget grafikkort

Inlägg av Emilhasselqvist »

file:///home/emil/Skrivbord/Screenshot%20at%202011-12-29%2020:31:20.png
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hittar inget grafikkort

Inlägg av ubot »

Emilhasselqvist skrev:file:///home/emil/Skrivbord/Screenshot%20at%202011-12-29%2020:31:20.png
Det där fungerar inte.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hittar inget grafikkort

Inlägg av ubot »

Emilhasselqvist skrev:Jag bockade för 3:e parts programvara vid inst. Men det fungerade uppenbarligen inte....som vanligt
Det är möjligt att Flash inte ingår i det då. Jag kommer inte ihåg. Det går enkelt att installera Flash i Firefox om du installerar paketet flashplugin-installer.
Skriv svar

Återgå till "Bild"