Intel - integrerat grafikkort - problem

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av Lao Tzu »

Jag har försökt googla mig till hur man tar reda på vad man har för drivrutiner till grafikdelen och hur man byter men tyvärr har jag gått bet.

Sedan jag installerade Lubuntu 13.04 och nu senast 13.10 tycks grafiken krångla. Bokstäver försvinner ibland och blir bara streck. Då kan det ibland räcka med att scrolla eller markera texten så löser det sig. Vissa gånger måste jag så att säga "flytta felet utanför bilden" för att bokstaven ska komma tillbaka när jag scrollar fram den igen.

Till ovanstående kommer att jag upplever att processorn får jobba mycket hårdare nu än när jag hade Ubuntu 10.04 och SVT Play sänker upplösningen oftare.

När jag går på Systemverktyg --> System Profiler and Benchmark --> Kernel Modules hittade jag "i915 Intel Graphics". Informationen om den är följande:

Module information
Path /lib/modules/3.11.0-18-generic/kernel/drivers/gpu/drm/i915/i915.ko

Description
Name i915
Description Intel Graphics
Version Magic 3.11.0-18-generic SMP mod_unload modversions 686

Copyright
Author Tungsten Graphics, Inc.
License GPL and additional rights

Som jag har förstått det är det det som är nuvarande drivrutin?

Nån som har mer koll än jag?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av AirBox »

Nu är jag inte alls säker på om vi har samma problem, men jag hade ett liknande problem i Kubuntu 14.04, där det dök upp linjer här och var. Dom försvann när jag bytte effekter ifrån OpenGL till Xorg. Har aldrig prövat Lubuntu, men har du möjlighet att pröva att byta?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av Lao Tzu »

Det vet jag inte... jag vet knappt ens vad du snackar om. :P

Gjorde en snabb googling men blev inte så klok av det. Jag får prova att söka mer en annan dag, när jag är mindre trött.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av AirBox »

En mer korrekt benämning vore nog Rendering. Jag tror det är dags att lägga ner för inatt då jag uppenbarligen sover vid datorn :p
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av Antec »

Jag hittade det här då jag sökte efter en lösning på intel-grafik på 13.10, kanske kan det vara nått? https://01.org/linuxgraphics/downloads/ ... .0.4-linux
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av Lao Tzu »

AirBox skrev:En mer korrekt benämning vore nog Rendering. Jag tror det är dags att lägga ner för inatt då jag uppenbarligen sover vid datorn :p
Nu är jag tillbaka i den här tråden. Jag tänkte prova ditt förslag först och sen eventuellt kolla Antecs också ifall ditt inte fungera. Dock vet jag inte hur man ändrar från OpenGL till Xorg?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: Intel - integrerat grafikkort - problem

Inlägg av AirBox »

Lao Tzu skrev:
AirBox skrev:En mer korrekt benämning vore nog Rendering. Jag tror det är dags att lägga ner för inatt då jag uppenbarligen sover vid datorn :p
Nu är jag tillbaka i den här tråden. Jag tänkte prova ditt förslag först och sen eventuellt kolla Antecs också ifall ditt inte fungera. Dock vet jag inte hur man ändrar från OpenGL till Xorg?
Det kan jag inte svara på rak arm, då jag gjorde det i Kubuntu ???
Skriv svar

Återgå till "Bild"