Hur flytta bilder från papperskorgen?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Lynxor
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 apr 2014, 13:48
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Skarpnäck

Hur flytta bilder från papperskorgen?

Inlägg av Lynxor »

Förde över alla bilder från min kamera till en extern hårddisk. Trodde sen att jag raderade bilderna från kameran, men jag lyckades i stället slänga/flytta alla nedladdade bilder från externa hårddisken till papperskorgen samt radera alla bilder på kameran. Nu finns alltså alla bilderna endast i papperskorgen, och när jag försöker flytta dem därifrån får jag bara felmeddelande "ogiltigt filnamn". Filnamnen ser ut såsom exempelvis P1010242.JPG.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur flytta bilder från papperskorgen?

Inlägg av Osprey »

Förmodligen finns dina bilder någonstans under "~/.local/share/Trash/files/", prova om du kan kopiera dem direkt därifrån istället...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lynxor
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 apr 2014, 13:48
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Skarpnäck

Re: Hur flytta bilder från papperskorgen?

Inlägg av Lynxor »

Jaha, skulle behöva mer info om hur jag gör detta eftersom jag inte kan det här med terminalen, koda och olika "självklarheter" alls. Jag skrev in det du skrev i terminalen med följande resultat:
kim@kim-laptop:~$ "~/.local/share/Trash/files/"
bash: ~/.local/share/Trash/files/: Filen eller katalogen finns inte
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur flytta bilder från papperskorgen?

Inlägg av Osprey »

Du kan göra det i de flesta "filutforskare" också, tryck bara "<Ctrl>l" (Ctrl och lilla-L) och fyll sedan i det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Lynxor
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 apr 2014, 13:48
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Skarpnäck

Re: Hur flytta bilder från papperskorgen?

Inlägg av Lynxor »

OK, ditt svar tolkade jag som att jag går till filhanteraren, väljer papperskorgen och trycker ctrl+l. Då kommer en ruta upp "Öppna plats" Plats: trash:/// (möjligt att fylla i något här) och därefter har jag alternativen "avbryt" och "öppna". mer förstår jag inte.
Prövade fylla i det du skrev i första inlägget, men det blev ingen skillnad. Filerna gick inte att flytta p g a fel filnamn...

Upptäcker nu, det går att kopiera bilderna till hårddisken, men inte till den externa hårddisken, det är när jag försöker lägga dem där som det blir felmeddelande...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur flytta bilder från papperskorgen?

Inlägg av Osprey »

Lynxor skrev:OK, ditt svar tolkade jag som att jag går till filhanteraren, väljer papperskorgen och trycker ctrl+l. Då kommer en ruta upp "Öppna plats" Plats: trash:/// (möjligt att fylla i något här) och därefter har jag alternativen "avbryt" och "öppna". mer förstår jag inte.
Jo precis... och där skulle du tagit bort "trash:///" och skrivit (eller klipp-o-klistrat) in det andra och sedan tryckt Enter... men nu ordnade det ju sig ändå... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Bild"