Skärmupplösning

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

Köpte en ny skärm 27" till min stationära Xubuntu 14.04.10. Jag tycker jag fick en väldigt utdragen bild. Cirklar blir tillplattade. Var ändrar jag upplösningen? Har letat och inte funnit.

Märkligt - det måste väl finnas även för Ubuntu som det finns på Windows att man kan ändra upplösningen? Nu har jag letat igen och inte hittar :( får väl vänta då - ivrig å se hur nya skärmen tar sig ut. Nu ser det inge vidare ut :-\
Användarvisningsbild
sunkn
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 jul 2008, 14:34
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skärmupplösning

Inlägg av sunkn »

Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

sunkn skrev:Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
Ja, och var hittar jag sökfunktionen?
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

nobbens skrev:
sunkn skrev:Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
Ja, och var hittar jag sökfunktionen?
fattar nu - jag ska installera det först - trodde det redan fanns - märkligt
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

Åhh - varför ska det vara så svååårt? Vart tog programmet "skärmar" vägen som jag nyss installerade. Jag vet att jag gjorde det för jag fick starta om datorn, men va tusan hittar ju inte programmet :'( försöker skriva in ordet skärmar i programlistans sökfunktion men se nej inget finns :o
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

Har hittat det under "Teman och finjusteringar" över installerade i programcentralen. Men hur använder jag nu programmet "skärmar"? Jag får inte igång det därifrån. Jag kan bara ta bort det därifrån och det vill jag ju inte. :-\

Har sett att jag har 1280 x 1024 pixels och det genom ett program jag installerat.

Usch nu längtar jag efter Windows igen :-[
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Skärmupplösning

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:
nobbens skrev:
sunkn skrev:Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
Ja, och var hittar jag sökfunktionen?
fattar nu - jag ska installera det först - trodde det redan fanns - märkligt
Jag är inte säker, men jag misstänker att sunkn syftade på en panel i Unitys Systeminställningar som heter Skärmar. Det är i så fall inte ett separat program, utan en del i paketet unity-control-center som finns i Ubuntu men inte i Xubuntu.

Hur man gör det där i Xubuntu vet jag inte. En enkel googling indikerar att du bör leta efter Settings Manager -> Display (fast på svenska).

P.S. Om du är ny Xubuntu-användare kan dokumentationen vara användbar.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

Tack Gunnar, du är enorm på detta! Utan dig stod jag mig slätt. Jag kan inte nog tacka dig :kram: Du löser allt - jag försökte minsann googla jag också men se nähä.

Med en så pass stor skärm som 27" då är väl 1920 x 1080 optimalt .....eller är det 1680 x 1050 pixlar man ska ha? Den efter de båda 1280 x 1024 gick ju inte alls.

PS Inställningshanteraren > Skärm - så enkelt var det! :oops: Klickade aldrig utan lät bara muspekaren svävande söka efter alternativ :-[
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

1920 x 1080 måste till och det är precis på gränsen. Mitt problem får anses löst och jag är nöjd med min skärm. Kommer ihåg hur det var i början med 14" var det väl? Större än detta kommer jag dock aldrig någonsin att skaffa.

Tack än en gång!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Skärmupplösning

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:jag försökte minsann googla jag också men se nähä.
Googlade du kanske med svenska söktermer? Det är vanligen mycket enklare att finna vad man söker om man använder engelska söktermer. Om jag minns rätt, sökte jag på Xubuntu screen resolution.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Skärmupplösning

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
nobbens skrev:jag försökte minsann googla jag också men se nähä.
Googlade du kanske med svenska söktermer? Det är vanligen mycket enklare att finna vad man söker om man använder engelska söktermer. Om jag minns rätt, sökte jag på Xubuntu screen resolution.
Ja, jag tänkte också på det sen. Det var precis det jag gjorde och hittade inget. Nu vågar jag inte avinstallera programmet skärmar ifall det var rätt att installera det. Jag vet ju inte med säkerhet eftersom jag inte fann var man ändrade upplösningen förrän efter det att jag hade installerat. Lite synd för det tog en faslig tid att installera programmet + att nystart även behövdes. Tyckte datorn blev lite segare efteråt men det kan vara en inbillning också.

Man tycker ju att det borde ingå från scratch att man kan ändra upplösning men fanns det ett program så fanns det ju ett :-\ Just att det tog så lång tid att installera gör att jag tvekar testa att avinstallera det :P
manushyah
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 sep 2014, 18:39
OS: Windows

Re: Skärmupplösning

Inlägg av manushyah »

*Ny här*

Många som haft problem med skärmupplösningen har blivit hänvisade till "Inställningar skärmar". Mitt problem. Jag övertog en Vista maskin mogen för soptippen, en laptop Fujitsu/Siemens ESPRIMO Mobile V5535. På installerade jag Ubuntu 14.04 på (tredje maskinen jag installerade detta system på). Allt väl tills jag startade om den efter installation. Då har jag plötsligt skärmupplösningen (640x480). I programmet "skärmar" ges denna upplösning som ENDA alternativ :( Jag vet inte om internetförbindelsen brutits under installationen. Efter denna hade jag ett paket på 339 MB att hämta hem. Men om något saknas borde jag väl fått info om detta? Finns det kanske något/några "hokus pokus-kommandon" man kan köra i terminalen?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Skärmupplösning

Inlägg av JoWa »

Hej och välkommen. :)

Öppna Program och uppdateringar, fliken Ytterligare drivrutiner. Där kan det finnas proprietära drivrutiner för din grafikkrets.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
manushyah
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 sep 2014, 18:39
OS: Windows

Re: Skärmupplösning

Inlägg av manushyah »

JoWa skrev:Hej och välkommen. :)

Öppna Program och uppdateringar, fliken Ytterligare drivrutiner. Där kan det finnas proprietära drivrutiner för din grafikkrets.
Tack, men tyvärr finns inget att hämta där (uppdatering - ytterligare drivrutiner). Dessutom då jag öppnar fönstret "skärmar, är underdelen nedanför skärmen, och på just det fönstret finns tyvärr ingen scrollist, så jag kommer tyvärr inte åt knapparna längre ner (identifiera skärmar, bl a) :(

Efter att tittat runt på forumet har jag även provat terminalkomandot "password xrandr -s 1024x768", men det kommandot hittades inte ..
garbo88
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2014, 04:44
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Skärmupplösning

Inlägg av garbo88 »

Jag kör Xubuntu 12.04.4 LTS

När jag har en Acerskärm så får jag resolution 1280X960.. helt ok
Sedan när jag byter till en Aoc-skärm så blir det 1024X768... inte ok

Aoc skärmen är mer wide-screen än Acer-skärmen.

Jag testade att ha först Acer-skärmen.. drar ur den och sätta i Aoc-skärmen, utan omstart.. (vilket man inte ska)... Då fick jag resolution 1280X960 på Aoc-skärmen.
Men efter omstart så är det 1024X763 igen. :-[

Snälla... Berätta hur jag fixar detta. Jag har läst olika guider men förstår inte vad jag ska skriva i terminalen. Sudo Xfconf någonting ...? :)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Skärmupplösning

Inlägg av johanre »

Hej manushyah & garbo88,

Jag skulle rekommedera att ni båda startade nya trådar för era frågor. Det blir nämligen ganska lätt förrvirrande att försöka förstå tidigare historik och reda ut om ni har samma problem som den urspungliga frågeställaren eller om det i grunden är helt andra problem.
Skriv svar

Återgå till "Bild"