KVM-switch orsakar pixelanarki

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

KVM-switch orsakar pixelanarki

Inlägg av eson57 »

Har äntligen fått köpt mig en KVM-switch. En kabelhärva som gör det möjligt att köra 2 burkar med samma skärm, tangentbord och mus alltså.
Problemet är att den ena burken (som kör Windows 7) orsakar någon sorts pixelanarki eller vad det nu heter på riktigt. Massor av olikfärgade pixlar, en del blinkande.

Det är synligt endast på skrivbordsbakgrunden, och bara om jag har något väggpapper.
Ej synligt mot enfärgad bakgrund.
Ej synligt i filhanterare eller andra applikationer

Infogad bild är en närbild tagen med mobilkamera, eftersom det inte syns på skärmklipp.

Någon som har en idé om vad detta kan vara, och hur det åtgärdas?

Kan väl tillägga att Linuxburken (primär) uppför sig som den skall.
Bilagor
20161017_2.jpg
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: KVM-switch orsakar pixelanarki

Inlägg av eson57 »

Har fortfarande inte en aning om vad som plötsligt gick fel med Intel-grafiken, men ett gammalt GeForce-kort (GT 430) blev en fungerande "work around". Nu är det pixeldiciplin även på Windows skrivbord. ::)

Fantastiskt bra produkt, den här KVM-switchen. Rekommenderas varmt. Finns för både HDMI och DVI.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: KVM-switch orsakar pixelanarki

Inlägg av johanre »

Har också en KVM switch hemma, även om mitt användningsområde har minskat kraftigt (min server har aldrig problem, använder bara en laptop hemma numera, osv). KVM kan vara enormt användbar när man behöver det! :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: KVM-switch orsakar pixelanarki

Inlägg av eson57 »

Ja, det var ett länge efterlängtat köp. Servern fungerar problemfritt här också, men jag har tvingats inse att jag aldrig kommer att kunna släcka Windows-burken för gott, trots idoga försök. Då blir KVM ett smidigt sätt att slippa dubbel kringutrustning.
Alltid på kanelen!
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: KVM-switch orsakar pixelanarki

Inlägg av gusnan »

Om man då redan inte har en KVM, så kan programmet Synergy vara ett alternativ:

http://symless.com/synergy/

Mycket användbart om man har flera datorer.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: KVM-switch orsakar pixelanarki

Inlägg av eson57 »

gusnan skrev:Om man då redan inte har en KVM, så kan programmet Synergy vara ett alternativ
Har provat det där och fler liknande lösningar, men tycker det krånglar för mycket. Jag vill inte tvingas felsöka och fixa, varje gång jag snabbt måste göra någon liten sak i Windows. Då tycker jag vanligt fjärrskrivbord fungerar bättre, men även det har lite för stor felprocent.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Bild"