Dator till TV

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Dator till TV

Inlägg av Östen »

Har en dator kopplad via HDMI till TV:n. Körde tidigare Ununtu 17.04. Fungerade skapligt, men delar av bilden blev ibland otydlig i större eller mindre rektanglar i bilden. Lustigt nog hände detta oftast när jag hade ren desktop, startade jag ett program var bilden perfekt. Antog att det hade att göra med drivrutinen för grafiken.

Uppdaterade till 17.10 och det blev mycket sämre. Kunde trots detta byta till en annan drivrutin och starta om. Nu kommer jag bara till inloggningen, där fryser allt eller blir en tvärrandig bild.

Datorns moderkort är ASUS M3N78EM, processorn är en AMD athlon 64x2 dual core 5200+ x2. Grafiken är jag osäker på, tror att det är med en integrerad grafikkrets. TV:n är en SONY led TV, 40", upplösning 1920x1080.

Frågan är då hur jag kommer vidare.
Komplettera med ett grafikkort som klarar HDMI och TV?

Eller försöka uppdatera med en fungerande drivrutin?
Hur gör man detta när man inte har en fungerande bild?

Är inte självgående när det gäller terminalen, men har med hjälp från forumet tidigare löst problem med "klippa o klistra" -metoden. :)
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Dator till TV

Inlägg av Östen »

Har jobbat vidare med problemet.
Gjorde nyinstallation av 17.04 med CD från tidningen LINUX format. Kryssade för alternativet; hämta drivrutiner från tredje part.
Fungerade perfekt!
Uppdaterade därifrån till 17.10. Fungerade inte!
Samma grafikfel som tidigare. Något i den nya versionen som inte lirar med min konstellation.
Jag installerar nu 17.04 igen och behåller det sen så.
Problemet löst för tillfället. :D
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Dator till TV

Inlägg av Hund »

Det kunde inte varit att de ofria drivrutinerna inaktiverades när du uppdaterade och du hade behövt att installera om dem på nytt efter uppgraderingen? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Dator till TV

Inlägg av Östen »

Jo, det är ju möjligt :-\
Men vet inte hur jag ska hämta hem och installera dem när skärmen inte fungerar. Jag kör vidare med versionen som fungerar.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Dator till TV

Inlägg av Hund »

Om du råkar ut för det igen kan du testa at välja "Recovery mode" i GRUB, då bör du få någon typ av bild. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Dator till TV

Inlägg av Östen »

Tack för rådet!
Egentligen behöver jag väl inte uppgradera, använder TV-datorn bara för att komma ut på nätet med TV-skärmen och det fungerar bra. Anledningen att jag försökte var för att se om det fungerade och kanske för att speeda upp datorn. Har uppdaterat min bärbara och den upplever jag som bra mycket snabbare efter uppdateringen.
Däremot upptäckte jag att Synaptic inte längre fungerar på min bärbara, men det är väl en annan fråga (och kanske en ny tråd ;D )
Skriv svar

Återgå till "Bild"