Stora probem med Nvidia-340[LÖST]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Stora probem med Nvidia-340[LÖST]

Inlägg av nisse2 »

Jag har stora problem med Nvidia-340 som ger felmeddelande vid installation och som går igenom i alla fall, sedan vid upp/datering/gradering efter installation och omstart blir det en "svart" skärm"

Nu går jag verkligen bet på det här, någon?

ps. kör med usb-installation och "prova Ubuntu" så jag kommer till terminalen i alla fall!
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Stora probem med Nvidia-340

Inlägg av nisse2 »

Första installationen går bra och nu har jag ändrat grafikdrivare direkt efter installationen till "Nouveau display driver" som är öppen källkod istället för Nvidias proprietära drivrutinen, se bild och nu kan jag starta om utan svart skärm, hittills ..........

Och nu verkar det funka, peppar ....(låter tråden vara öppen så länge)
Bilagor
xorg
xorg
xorg.png (190.17 KiB) Visad 1101 gånger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Stora probem med Nvidia-340

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det låter som en gammal Nvidia-version. Vilken Ubuntu-version är det? Eller det kanske främst styrs av hårdvaran...

Ett känt problem är att Nvidia och Wayland inte alltid trivs så bra tillsammans. Men det torde inte vara problemet, om det visade sig i "Prova Ubuntu", eftersom Wayland inte är standard.
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Stora probem med Nvidia-340[LÖST]

Inlägg av nisse2 »

Det är gammalt grafikkort och jag använder Ubuntu 20.04 LTS, läste på nätet att Nvidia stöder inte länge Nvidia-340 sedan i höstas, så det var därför det strulade!

ps. prova på Ubuntu går bra, och direkt efter installation också kan man logga in, och jag bytte jag grafikdrivare till X.org's öppen källkod, därefter kan man uppgradera/datera och det funkar bra!
Skriv svar

Återgå till "Bild"