Grafikkortsbyte [LÖST]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Grafikkortsbyte [LÖST]

Inlägg av nisse2 »

Tänkte byta grafikkort när den jag har (NVVIDA GT128 [GeForce 210]) låser sig med LibreOffice till AMD R9 280X

Någonting jag bör tänka på? eller uppdateras drivrutinen automatiskt? så att allt fungerar efter bytet?
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Grafikkort byte

Inlägg av Osprey »

Drivrutinen uppgraderas/installeras nog inte automatiskt, gå in och titta vilka drivrutiner du behöver först och installera dem...

Det kan hända att det funkar ändå, men i värsta fall så hamnar du i vesa en stund och får pyssla i terminal för att fixa det....

Jag är "uppväxt i terminaler" och ser inte det som något problem, men ladda annars hem och installera drivrutinerna i förväg.... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av nisse2 »

Ok, men om det blir svart skärm, hur f år man fram terminalskärmen då, där man fortsätta med åtgärder?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av Osprey »

Skärmen kommer förmodligen inte att bli svart, du kommer att kunna starta den i återställningsläge, antingen som console eller också med reducerad grafik.

Vid en snabb koll, ser det ut som om du kan förbereda bytet genom att installera "fglrx-pxpress", eller vad du nu kan hitta i Synaptic som heter något med "fglrx".

Drivrutiner verkar också finnas att hämta på https://www.amd.com/en/support/previous ... on-r9-280x

Det du får hem då är .deb-paket som du lätt installerar med "sudo dpkg -i paketnamn".

Eventuellt kan du installera via synaptic först och bara hämta hem det andra paketet. Funkar det bra med bara det du installerat via Synaptic, så finns det ingen anledning att installera något extra. Skulle något däremot krångla, så har du ett hämtat paket, som du lätt installerar från consolen/terminalen.

[EDIT] Sedan har du ju förstås alltid möjligheten att byta tillbaka till det gamla grafikkortet, om något skulle krångla alldeles omåttligt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av nisse2 »

Ok, ska testa grafikkortet, tack för hjälpen [emoji120]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av nisse2 »

Nej, det gick inte med det kortet (ingen signal)!

kortet behövde extra ström och jag hade kontakter till det, skärmen hade "dvi" och "hdmi" kontakt, så det var inget krångligt att sätta in (men det var stort, fick precis plats) men som sagt ingen signal?

Har nu beställt (från Elgiganten) ett mycket enklare kort som bla. "SSG data" använder till sina Ubuntu datorer som heter "Nvidia GeForce® GT 710" - hoppas det löser problemet?

Återkommer!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av Osprey »

Installerar du ett Nvidia-kort, så får du ju automatiskt drivrutinerna för "Nouveau", som ofta funkar alldeles utmärkt så länge du inte kör "häftiga spel"....

När jag själv körde Nvidia så körde jag oftast en driver som låg kring 396, dvs. inte den senaste drivrutinen, det behövs oftast inte... Utan lägg dig gärna 1-2 versioner bakåt för vanligt användande... ;)

Men funkar Nouveau, så bry dig inte om att krångla till det.... :)

Och Nvidia gör jättefina kort som oftast funkar till 100% i Linux.... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av nisse2 »

Ok, tack för ditt "bidrag" i detta tråd (alltid välkommet) jag får kortet i slutet av veckan så jag återkommer med resultatet
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafikkortsbyte

Inlägg av nisse2 »

Nu har jag bytt grafikkort till "Nvidia GeForce® GT 710" men ingen signal ändå, kollade runt på nätet och kom fram till bla. att "resetta" biosen kanske kunde funka, gjorde detta, och vips hoppade kortet igång

Men massa låsningar till följd med drivrutinen för "Nouveau", ändrade till 390 "proprietär" och efter omstarten kom jag till felsäkert läge - något problem med grafikdrivrutinen i alla fall

Körde "sudo dpkg -configure -a" och detta löste problemet

Har 2 skärmar så det var bara lite joxande med inställningar för skärmen, så löste det sista, samt låsningar med "LibreOffice" verkar också var löst!!

ps. grafikkortet "AMD R9 280X" hade kanske också funkat om jag hade "resettat biosen" pga. ingen signal

Tack till forumet och speciellt till "Osprey" för hjälpen, jag sätter problemet löst (för det verkar att funka nu :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Grafikkortsbyte [LÖST]

Inlägg av Osprey »

Tackar och bockar! :)

Intressant också att få höra att BIOS kunde spela in i det hela. Egentligen så har BIOS ingen aning om vad man använder för grafikkort, utan det är bara operativsystemet som vet det. Det finns inte heller någon möjlighet i BIOS att välja vilket grafikkort som ska få spänning eller något sådant, men....

...intressant att lära sig.... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Bild"