Skapa många små bilder för en websida

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
svartberg
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 mar 2007, 00:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Västervik / Trollhättan

Skapa många små bilder för en websida

Inlägg av svartberg »

Är det någon som vet om man kan på ett enkelt o smidigt sätt skapa många små bilder som gör att en sida ser fin ut med rundade kanter, vågiga rader osv med många småbilder. Det jag menar är att jag helst inte vill greja i gimp eller photoshop med 20 små bilder samtidigt, utan om det fanns någon inbyggd funktion i programmen som gör det enkelt att skapa bilder just för webdesign.
Har för mig om att det ska gå att göra i photoshop men jag är inte säker.

Någon som vet?
Zhaozhou
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jul 2007, 22:24
OS: Annat GNU/Linux
Kontakt:

SV: Skapa många små bilder för en websida

Inlägg av Zhaozhou »

Du kan ju göra en stor, kontinurerlig bild, exempelvis en fyrkantig ruta med alla kanter så rundade precis som du vill ha dom, sedan delar du upp bilden med slicern, så gör gimp bilden till ett antal mindre bilder. (:
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

SV: Skapa många små bilder för en websida

Inlägg av upnorth »

Finns många som använder flash för detta, alltså att man har en mapp alla bilder ligger i och ett script eller liknande som skapar ett bildspel på olika sätt...kommer inte på något exempel nu dock.

Annars finns det ju färdiga gallerier, http://gallery2.org/ till exempel som visar dina bilder med en läcker layout.

Något specifikt program eller liknande för att skapa en mer realistisk fotoalbum-look vet jag inte om dock...
Användarvisningsbild
svartberg
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 mar 2007, 00:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Västervik / Trollhättan

SV: Skapa många små bilder för en websida

Inlägg av svartberg »

Tack för tipsen. Jag tror jag hittade det jag sökte nu. I nyare varianter av photoshop som jag använt mig en del av finns det verktyg att spara till web hittade jag genom den hjälpsamme youtube  ;D

Vet inte exakt hur den skapar en html mall för bilderna, men ska testa lite. div och table taggarna beror nog på hur man placerar sina rutor man ritar, samt vilka lager man använder sig av. Har aldrig provat det, men blir intressant o se =)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"