Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av joda »

Ulsak skrev:
haha... ja så är det nog... men jag gjorde en chansning att slänga in den ändå och det var ju RIKTIGT nära att det gick vägen... det var bara det allra sista som inte ville sig... iof så var det ju en viktig bit som sket sig... men nu har jag iaf försökt...  Glad
"hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge.."
japp... om man inte försöker så...  ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av vulfgar »

Det går ju att installera i virtualbox. jag gjorde det härmondan, men blev bara ännu mer sugen på en riktig uppgradering. Kanske, kanske nästa helg...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av Bowmore »

Har kört Hardy till och från sen alfa1. Den mentala flytten kom vid alfa3.

Hardy har känts relativ stabil den senaste tiden. Trasiga paket vid några uppdateringar, uppdateringar som det kommer massvis av! Måste erkänna att det blir mest Hardy nu, så har t.ex skapat mjuka länkar till Gutsy för saker så jag slipper koordinera. Evolution är ett exempel på det.

Installationen, senast alfa3, gjorde jag direkt på ett ledigt utrymme, alltså inte via Gutsy. Orsaken till att jag installerat om fler gånger är att tidigare alfa-releaser inte installerades korrekt utan krävde en hel del handpåläggning. Problemet jag råkade ut för vid alfa3 var att den hängde vid 100% då den skulle avluta med att skriva ner loggarna. Men de behövde jag inte så fortsatte med att starta upp. Hängde vid inloggningen och kom inte in. Körde via recovery mode & startx som löste upp hängningen på nåt automagiskt sätt. Sen var allt frid och fröjd.

Det finns en del småskavanker funktionellt. Går inte in på det i detalj här och nu.
Har inte provat att köra virtuellt ovanpå Hardy än så återstår att se hur bra det funkar. Inte heller provat några spel. Däremot funkar det hittills med moddningen av skrivbordet, compiz, screenlets, etc. Compiz funkar dock fn bara för en samtidigt inloggad användare.

Min rekommendation är att köra Hardy separat och ha Gutsy kvar som fallback. Har man lite skit under naglarna så grejar man säkert det mesta om problem uppstår. Har man inget ledigt utrymme och tänker sig uppgradera så skulle nog jag inte kört Hardy idag då jag är beroende av ett fungerande OS. Men det finns ju alternativet att vända tillbaks speciellt om man har en separat /home. Mycket är ju frågan om hur mycket tid man har och vad man vill göra med den vs hur nyfiken man är ;)
Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av joda »

Bowmore skrev:
Hardy har känts relativ stabil den senaste tiden. Trasiga paket vid några uppdateringar, uppdateringar som det kommer massvis av! Måste erkänna att det blir mest Hardy nu, så har t.ex skapat mjuka länkar till Gutsy för saker så jag slipper koordinera. Evolution är ett exempel på det.

Installationen, senast alfa3, gjorde jag direkt på ett ledigt utrymme, alltså inte via Gutsy. Orsaken till att jag installerat om fler gånger är att tidigare alfa-releaser inte installerades korrekt utan krävde en hel del handpåläggning. Problemet jag råkade ut för vid alfa3 var att den hängde vid 100% då den skulle avluta med att skriva ner loggarna. Men de behövde jag inte så fortsatte med att starta upp. Hängde vid inloggningen och kom inte in. Körde via recovery mode & startx som löste upp hängningen på nåt automagiskt sätt. Sen var allt frid och fröjd.

Min rekommendation är att köra Hardy separat och ha Gutsy kvar som fallback. Har man lite skit under naglarna så grejar man säkert det mesta om problem uppstår. Har man inget ledigt utrymme och tänker sig uppgradera så skulle nog jag inte kört Hardy idag då jag är beroende av ett fungerande OS. Men det finns ju alternativet att vända tillbaks speciellt om man har en separat /home. Mycket är ju frågan om hur mycket tid man har och vad man vill göra med den vs hur nyfiken man är ;)
tjena...

jag fick ett trasigt paket när jag installerade men jag lyckades inte att installera om det igen så det funkade... kommer tyvärr inte ihåg vad det var för paket...

när under inloggningen var det din låste sig ? var det precis efter du hade skrivit ditt password och tryckt enter ?

om jag installerar hardy på ledigt utrymme fixar den då till så jag får upp både hardy och gutsy i startmenyn ?

//jonatan
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av Bowmore »

Hejsan!
joda skrev: jag fick ett trasigt paket när jag installerade men jag lyckades inte att installera om det igen så det funkade... kommer tyvärr inte ihåg vad det var för paket...
Jag råkade inte ut för trasiga paket under installationen utan senare vid vissa uppdateringar. Senast igår vill jag minnas, då det kom en 30-40 uppdateringar!
joda skrev: när under inloggningen var det din låste sig ? var det precis efter du hade skrivit ditt password och tryckt enter ?
Japp, bara en brun bakgrund efter inloggningen!
joda skrev: om jag installerar hardy på ledigt utrymme fixar den då till så jag får upp både hardy och gutsy i startmenyn ?
Här satt du mig på pottan :)
Ubuntu Gutsy borde ha hamnat under Other operating systems men när jag kollar där så finns inte Gutsy med. Men det kan bero på att jag tagit bort det då jag labbat en hel del. Minnet sviker.

Jag styrde om mbr till Gutsy efter installationen och flyttade sen över Hardys delar, så bootar via Gutsys meny. Har länge tänkt att "chaina" de båda för att slippa hålla reda på de nya kärnorna i Hardy som givetvis hamnar i den andra (Hardy) menyn.

Alltså: MBR -> Gutsy.menu -> Hardy.menu är tanken.

och då gömma Hardy.menu, dvs så den inte visas utan startar Hardy direkt efter valet i Gustys meny.  Men det har inte blivit av än. Hoppas det blev begripligt.

Kan väl tillägga att jag kör med båda på samma disk.
Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av joda »

Bowmore skrev: Hejsan!
joda skrev: jag fick ett trasigt paket när jag installerade men jag lyckades inte att installera om det igen så det funkade... kommer tyvärr inte ihåg vad det var för paket...


Jag råkade inte ut för trasiga paket under installationen utan senare vid vissa uppdateringar. Senast igår vill jag minnas, då det kom en 30-40 uppdateringar!
jag snurrade till det lite när jag skrev... det var under uppdateringen efter installationen jag fick ett trasigt paket... men bara ett... det är ju positivt...  :)
joda skrev: när under inloggningen var det din låste sig ? var det precis efter du hade skrivit ditt password och tryckt enter ?

Japp, bara en brun bakgrund efter inloggningen!
ok... det är ju precis så det blev för mig med... hur ska jag göra om jag ger mig på det igen och det blir så ?
och vad är det som har gått galet när det blir så ?
joda skrev: om jag installerar hardy på ledigt utrymme fixar den då till så jag får upp både hardy och gutsy i startmenyn ?

Här satt du mig på pottan :)
Ubuntu Gutsy borde ha hamnat under Other operating systems men när jag kollar där så finns inte Gutsy med. Men det kan bero på att jag tagit bort det då jag labbat en hel del. Minnet sviker.

Jag styrde om mbr till Gutsy efter installationen och flyttade sen över Hardys delar, så bootar via Gutsys meny. Har länge tänkt att "chaina" de båda för att slippa hålla reda på de nya kärnorna i Hardy som givetvis hamnar i den andra (Hardy) menyn.

Alltså: MBR -> Gutsy.menu -> Hardy.menu är tanken.

och då gömma Hardy.menu, dvs så den inte visas utan startar Hardy direkt efter valet i Gustys meny.  Men det har inte blivit av än. Hoppas det blev begripligt.

Kan väl tillägga att jag kör med båda på samma disk.
haha... det var verkligen inte meningen att sätta dig på pottkanten...

ja det BORDE ju bli som ett nytt os system... men man vet ju inte hur det är upplagtet när det är samma os fast en senare version... den kanske kör över bootmenyn innan man hinner blinka... :o

nope, det blev inte begripligt...fattar ärligt talat inte nått...  ;D men det beror nog mer på mig än dig... jag är så ny på linux och ubuntu så jag FÖRSÖKER snappa upp så mycket jag kan bara och det få vi vara nöjda med så länge...  ;D
men för dom som är erfarna i ämnet förstår dig säkert...

//jonatan
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av Bowmore »

joda skrev: ok... det är ju precis så det blev för mig med... hur ska jag göra om jag ger mig på det igen och det blir så ? och vad är det som har gått galet när det blir så ?
Vet inte varför eftersom det fixade sig direkt, men misstänker att det var ett behörighetsproblem.
joda skrev: haha... det var verkligen inte meningen att sätta dig på pottkanten...

ja det BORDE ju bli som ett nytt os system... men man vet ju inte hur det är upplagtet när det är samma os fast en senare version... den kanske kör över bootmenyn innan man hinner blinka... :o

nope, det blev inte begripligt...fattar ärligt talat inte nått...  ;D men det beror nog mer på mig än dig... jag är så ny på linux och ubuntu så jag FÖRSÖKER snappa upp så mycket jag kan bara och det få vi vara nöjda med så länge...  ;D
men för dom som är erfarna i ämnet förstår dig säkert...
Du kanske behöver pussla lite med Hardys menu.lst för att komma åt Gutsy men det är isf bara copy/paste från Gutsy menu.lst.

Det viktiga isf är att man lägger Gutsys title, root, kernel, initrd, quiet rader efter raden Other operating systems för annars försvinner de vid Hardys nästa kärnbyte.

Detta med "chaining" är ganska enkelt så borde ha gjort det.

I mitt fall har jag valt att ha Gutsy menu.lst som huvudmeny så behövde då ändra i MBR med kommandot grub i stil med detta:

grub
root (hd0,6)  # Gutsy på sda5
setup (hd0)
quit


Sen för att "chaina" till den andra listan behöver man skriva

grub
root (hd0,8)  # Hardy på sda7
setup (hd0,8)
quit


Som du ser så ligger båda systempartitionerna på sda, dvs (hd0) i mitt fall.
Den första setup skriver i första sektorn på disken sda, dvs i mbr.
Den andra skriver på första sektorn i partitionen sda7 !!!

Sen använder man samma princip att boota systemet på sda7 (här Hardy) som man använder för att boota t.ex Windows.

Väljer du att ha Hardys menu som huvudmeny så behöver du inte ändra mbr.

Sist, för att dölja menyn i Hardy (i mitt fall) så tar man bort tecknet # på raden #hiddenmenu i den menu man vill dölja, dvs den som inte är huvudmeny.

Hoppas du förstår principen.
Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av joda »

Bowmore skrev:
joda skrev: ok... det är ju precis så det blev för mig med... hur ska jag göra om jag ger mig på det igen och det blir så ? och vad är det som har gått galet när det blir så ?
Vet inte varför eftersom det fixade sig direkt, men misstänker att det var ett behörighetsproblem.
joda skrev: haha... det var verkligen inte meningen att sätta dig på pottkanten...

ja det BORDE ju bli som ett nytt os system... men man vet ju inte hur det är upplagtet när det är samma os fast en senare version... den kanske kör över bootmenyn innan man hinner blinka... :o

nope, det blev inte begripligt...fattar ärligt talat inte nått...  ;D men det beror nog mer på mig än dig... jag är så ny på linux och ubuntu så jag FÖRSÖKER snappa upp så mycket jag kan bara och det få vi vara nöjda med så länge...  ;D
men för dom som är erfarna i ämnet förstår dig säkert...
Du kanske behöver pussla lite med Hardys menu.lst för att komma åt Gutsy men det är isf bara copy/paste från Gutsy menu.lst.

Det viktiga isf är att man lägger Gutsys title, root, kernel, initrd, quiet rader efter raden Other operating systems för annars försvinner de vid Hardys nästa kärnbyte.

Detta med "chaining" är ganska enkelt så borde ha gjort det.

I mitt fall har jag valt att ha Gutsy menu.lst som huvudmeny så behövde då ändra i MBR med kommandot grub i stil med detta:

grub
root (hd0,6)  # Gutsy på sda5
setup (hd0)
quit


Sen för att "chaina" till den andra listan behöver man skriva

grub
root (hd0,8)  # Hardy på sda7
setup (hd0,8)
quit


Som du ser så ligger båda systempartitionerna på sda, dvs (hd0) i mitt fall.
Den första setup skriver i första sektorn på disken sda, dvs i mbr.
Den andra skriver på första sektorn i partitionen sda7 !!!

Sen använder man samma princip att boota systemet på sda7 (här Hardy) som man använder för att boota t.ex Windows.

Väljer du att ha Hardys menu som huvudmeny så behöver du inte ändra mbr.

Sist, för att dölja menyn i Hardy (i mitt fall) så tar man bort tecknet # på raden #hiddenmenu i den menu man vill dölja, dvs den som inte är huvudmeny.

Hoppas du förstår principen.



ja nu fattade jag lite bättre...

ang behörighetsproblemet så hade ju du samma problem... hur gjorde du när det låste sig när den skulle starta upp... ?

//jonatan
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av Bowmore »

Jag bootade om och startade upp i recovery mode (andra alternativet). Sen vid prompten som kom upp så körde jag kommandot startx.

Misstänker att du är på väg att göra ett nytt försök :D
Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av joda »

Bowmore skrev: Jag bootade om och startade upp i recovery mode (andra alternativet). Sen vid prompten som kom upp så körde jag kommandot startx.

Misstänker att du är på väg att göra ett nytt försök :D
oki... så efter du skrivit startx så funkade uppstarterna som dom skulle efter det... har jag fattat rätt ?

hmm... HUUUUR kan du misstänka nått sånt...  ::)

vi får väl se... har för mig att jag läste att nästa version skulle släppas vilken dag som helst... och då är den ju ÄNNU ett steg närmare målet så den skulle man kanske testa isf...
men jag glömde spara vart jag läste det och vart man tankade ner den när den väl kom...

vilken sida lägger upp dom först ?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av Bowmore »

Japp, rätt uppfattat :)

Sidan du söker är antagligen den här
https://wiki.ubuntu.com/HardyReleaseSchedule

Lika bra att du väntar till fredag så slipper du alla uppdateringar mm som gjorts. Droppen kommer på kvällen/natten till fredagen. Så helgen är räddad för din del ;D
Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av joda »

Bowmore skrev: Japp, rätt uppfattat :)

Sidan du söker är antagligen den här
https://wiki.ubuntu.com/HardyReleaseSchedule

Lika bra att du väntar till fredag så slipper du alla uppdateringar mm som gjorts. Droppen kommer på kvällen/natten till fredagen. Så helgen är räddad för din del ;D
japp, jag väntar till helgen...  :D

... och tack för länken...  ;)
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av christer »

Kolla System, Administration, Uppdateringshanterare och om du får svaret Ditt system är uppdaterat.
Då är det skäl att vänta med uppdateringen till dess Hardy utkommer.

Beställ en CD och vänta. Kopiera CD:n och för originalet till biblioteket.

Uppdatera från din kopia. Ge en Ubuntu donation om du får skuldkänslor.

Nu har det visat sig att bibliotekets bok och Ubuntu 7.10 är utlånad hela tiden.
De behöver flera.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av ZX Spectrum »

Drivrutinen till mitt Nvidia Ti4200 fungerar inte i 8.04.
Får en upplösning på 1600x1200 och ändrar jag denna till 1280x1024 så fungerar inte drivrutinen nästa gång jag startar datorn.
Finns det någon annan drivrutin som fungerar bättre än nvidia-glx version 1:96.43.05?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av ZX Spectrum »

Verkar som att jag har fått in nvidia-drivrutinen rätt, men kan inte ha högre än 640x480 i nuläget. Installerade nvidia-settings men kommer inte åt alla inställningar med den dåliga upplösningen.
Någon som vet hur man skriver in fler upplösningar i xorg-conf.
Är nöjd om jag får 1280x1024.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av ZX Spectrum »

Är bara grafikkortet som inte fungerar i Hardy Heron, annars fungerar det mesta.
Jag verkar ha fått en minimal xorg.conf där 640x480 är det enda som fungerar när jag lägger in nvidias drivrutin. Synd att jag inte sparade min gamla xorg.
Hade kunnat plocka uppgifter från den. :'(

Kod: Markera allt

# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
	Identifier	"Generic Keyboard"
	Driver		"kbd"
	Option		"XkbRules"	"xorg"
	Option		"XkbModel"	"pc105"
	Option		"XkbLayout"	"se"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Configured Mouse"
	Driver		"mouse"
EndSection

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Driver		"nvidia"
EndSection

Section "Monitor"
	Identifier	"Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Monitor		"Configured Monitor"
	Device		"Configured Video Device"
	Option		"AddARGBGLXVisuals"	"True"
	Option		"Defaultdepth"	"24"
EndSection

Section "ServerLayout"
	Identifier	"Default Layout"
  screen "Default Screen"
EndSection
Section "Extensions"
	Option		"Composite"	"Enable"
EndSection
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av christer »

Har du kollat System, Administration, Hanterare för proprietära drivrutiner ?

Det brukar hjälpa mig i varje fall . Där hittar jag mitt 1680 x 1050 ( 8 x5 )
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av ZX Spectrum »

christer skrev:Har du kollat System, Administration, Hanterare för proprietära drivrutiner ?

Det brukar hjälpa mig i varje fall . Där hittar jag mitt 1680 x 1050 ( 8 x5 )
Jag har kollat hanteraren för properitära drivrutiner och där står det att nvidiadrivrutinen fungerar. Kan man välja upplösning där? Har testat att gå in under system/administration/skärmar och grafik och valt lägre upplösning där och det fungerar till nästa gång jag startar om datorn, då fungerar inte den properitära drivrutinen längre.

Håller på att installera Gutsy igen eftersom jag behöver använda datorn. Detta är tjusningen med linux att man kan installera om utan att tappa alla inställningar. :)

Dessa saker kan jag säga efter att ha prövat Hardy heron.

Positivt:
Nautilus är grymt mycket snabbare än tidigare.
Omändrad recoveryconsol där man låter Ubuntu fixa X om den har kraschat.

Negativt:
Grafiken fungerade urkasst, antagligen får man leva med detta eftersom Hardy är i alphastadiet hittills. Blir väl bättre så småningom.
Tycker att Hardy Heron går lite slöare än Gutsy och det kan bero på grafikdrivrutinerna återigen.

Om man bortser från mitt missöde så verkar Hardy Heron ett bra alternativ redan i nuläget och ett extraplus för den vackra hägern man får som skrivbordsbakgrund som default.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av ZX Spectrum »

Detta var mycket intressant. När jag installerade Gutsy igen så blev grafiken samma som i Hardy Heron, alltså 640x480. Lösningen bestod i att köra en dpkg-reconfigure xserver-xorg och ställa in upplösningarna där.
När jag försökte med detta i HH så gick det inte att ställa in upplösningarna utan när mus och tangentbordsinställningar m.m. var färdigt så avslutades guiden. Tråkigt om man inte får en guide för att ställa in upplösningarna.

Glömde nämna en annan sak förut. Grub blev felinställt i HH och pekade på hårddisk 1 istället för 0. Ubuntu fixades lätt med att ändra i Grub medan Windows inte startades alls.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Uppgradera till Hardy Heron + release datum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu fungerar Ubuntu 8.04 perfekt här. O0
Det var bättre att uppgradera från 7.10 än att köra en ren installation av 8.04.
För min del gick det inte att köra en ren installation eftersom root-partitionen hamnade fel och därför strulade det med grub.
Nåväl, en sak som jag reagerade över när jag körde en ren installation var att jag inte kunde köra tab på samma sätt i terminalen som i Gutsy.
exempelvis går det inte att skriva sudo apt-g och sen tab.
När jag däremot uppgraderade till 8.04 så fungerade detta. Knepigt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"