Önska program

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Hund »

Quadrudos skrev:
Hund skrev: Jag har en enkel sak.. ;D

En NFO-läsare för Gnome miljön.
Det där verkade rätt intressant och behövligt. Ska se om jag kan snickra ihop ett sånt program i Python (kan dock inte lova nåt). Antar att du inte har något emot att vara betatestare?
Självklart kan jag testa. :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Quadrudos
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2007, 09:23

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Quadrudos »

Hund skrev: Självklart kan jag testa. :D
Kanon. Hör av mig till dig när jag det börjar likna nåt. Hade tänkt göra det i pyGTK.
Användarvisningsbild
TobbeT
Inlägg: 670
Blev medlem: 20 feb 2007, 11:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Eskilstuna

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av TobbeT »

Jag skulle vilja ha ett program där man kan ta ut veckans V75. Jag hade ett förut som hette Travegas men det har sorligt nog gått i konkurs. Dessförinnan var det TravStat som gällde (DOS-program) snabbt som tusan. Kriterierna är att man i varje lopp ska kunna ranka hästarna med vad dom har sprungit in för pengar, galopprisk, inbördes möten, senaste start, tider, kuskarnas skicklighet osv. Ett sånt program i Ubuntu önskar jag mig i Julklapp  ;D

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
dlink
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 dec 2007, 15:50

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av dlink »

För några dagar sedan frågade jag här på forumet vilket var det mest lämpliga språket att börja lära sig, bestämde mig då för java, (tack för hjälpen föresten) och började klura på något roligt, lättsamt främst! projekt man kunde börja knappa på, för menar bästa träningen är ju att slänga sig ut i djungeln men insåg snabbt med mina knappt 2 dagars programmering att det inte var tillräckligt på långa vägar till att följfölja projektet som jag hade tänkt, konstigt nog, ::) så istället för att mata mig själv till lejonen tänkte jag dela med mig av idéen istället.

en synonym databas (förmodligen lättare för er som vet vad motsvarigheten för windows program som finns på ubuntu)
till "lägg till/ta bort program...". I "visa" menyn lägga till en synonym sökbas för nya ubuntuister, som inte riktigt har koll på vad programmens motsvarighet heter på ubuntu och kan således vara en förträfflighet att ha som extra hjälp och slipper främst av allt söka ihjäll sig på google för att hitta varje motsvarighet.

exempel;

*ah tusan hittar inte den där internet "e" saken någonstans! dessa småungar och deras nymoderheter först var det internet och nu var det det här! när ska det ta slut* då han plötsligt skymte "lägg till/ ta bort program" menyn, och tänkte, *äh det kan väll inte skada att leta om dem har det här inne* och skrev försiktigt in "internet explorer" i sökfältet och får lite vackert upp firefox och opera som förslag och nedan varje igång skymta han en ypperlig förklaring varför han borde ladda ner dem istället för ie. han bestämde sig slutligen för firefox och efter månader av surfning grymtade han *dessa ungar och deras nymodigheter kanske inte är så dumma iaf* och han levde lycklig i alla sina dagar som en glad ubuntuist, till den där dystra måndagen en vecka senare men det är en annan historia.

tycks? vet att det kanske mer är en utveckling på ett redan utvecklat program men antar att det ramlar under det här kategorin?

om någon bestämer sig för att utveckla den här idéen som inte borde ta så hemskt lång tid kanske ni är sugen att posta källkoden till mig, för personligen hade jag inte anning hur man injektiserar ny kod i gammalt projekt utan att paja hela skiten, om det ens går med java?  ;)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av KiviE »

dlink skrev: om någon bestämer sig för att utveckla den här idéen som inte borde ta så hemskt lång tid kanske ni är sugen att posta källkoden till mig, för personligen hade jag inte anning hur man injektiserar ny kod i gammalt projekt utan att paja hela skiten, om det ens går med java?  ;)
Kommer troligtvis inte fungera så bra för java om du ska ändra i andras kod, då måste du skriva i samma kod som programmet ursprungligen är skrivit i.

Att läsa och sätta sig in i andras kod är inte det lättaste, speciellt inte om man inte har programmerat så mycket förut.

Tycker det låter som en bra idé men tror inte det är så lätt som du tror. Att lyckas hitta synonymer till program är inte så lätt heller alltid, men kanske räcker med de vanligaste som ie, utforskaren, paint mlf.
lars.modig
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 okt 2007, 08:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av lars.modig »

Hej

Jag saknar ett träningslogg program! Nån mer än jag rör väl på sig, av Linux användarna...

Har försökt köra Polar SW via Wine, men det klarar inte att ladda filerna från min klocka (Vantage NV).SportTracks [http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/] via Wine för min Garmin Forerunner 305 funkar tydligen inte heller enl visa forum.

Jag har även testat Hac4Linux [http://hac4linux.sourceforge.net/scripts/desktop.php] (men den hittar inte min klocka) försökt nå skaparen, men han verkar ha lagt ner. Hemsidans senaste nytt är från 2003. La även in KPersonaltrainer & Kipinä men båda dessa är långtifrån vad jag vill ha.

Senaste jag testat är TCX converter, tyvärr funkar inte graf visningarna för mig, men den importerar i alla fall mina träningar från Forerunner.

Så om Ni inte har några idéer vad man ska hacka så är detta nåt som (enl min mening) behövs. Ett bra träningsdagbok med möjlighet att importera/exportera från/till Polars klockor, Forerunner m.m. Visa sträckor, statistik, planera träning m.m. Och allt detta överlägset snyggt, snygga ikoner lätt begripliga fönster osv.

Tack

Lars
Quadrudos
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2007, 09:23

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Quadrudos »

Hund skrev: En NFO-läsare för Gnome miljön.
Har fått klart en testversion nu, ladda ner den här:

http://www.danieln.se/public/lightnfo.py

Kör genom att skriva "python lightinfo.py" i terminalen.

Vad som fungerar:
- Ladda, redigera och spara filer.
- Ändra färg på bakgrund och text. Dock finns det inte så många alternativ ännu men det kommer fler.

Vad som behöver göras:
- Lägga till scrollbars.
- Fler val av färger.

Vad jag skulle vara tacksam att få hjälp med:
- Skärmdumpar på hur programmet ser ut på era datorer. Kan variera en del med olika fönsterhanterare och teman och det vore skoj att se.
- Få programmet att fungera med olika teckenuppsättningar (character-encodings). Har haft en del problem med detta på några av nfo-filerna och hoppas det finns nån som vet mer om hur det fungerar.

Ha i åtanke att detta är en väldigt tidig version (började jobba med den för bara några timmar sen) och att det är mycket kvar att fixa.
Senast redigerad av 1 Quadrudos, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Smygis
Inlägg: 849
Blev medlem: 21 jun 2006, 18:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Kramfors

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Smygis »

Quadrudos skrev:
Hund skrev: En NFO-läsare för Gnome miljön.
Har fått klart en testversion nu, ladda ner den här:

http://www.danieln.se/public/lightnfo.pyw

Kör genom att skriva "python lightinfo.pyw" i terminalen.

Vad som fungerar:
- Ladda, redigera och spara filer.
- Ändra färg på bakgrund och text. Dock finns det inte så många alternativ ännu men det kommer fler.

Vad som behöver göras:
- Lägga till scrollbars.
- Fler val av färger.

Vad jag skulle vara tacksam att få hjälp med:
- Skärmdumpar på hur programmet ser ut på era datorer. Kan variera en del med olika fönsterhanterare och teman och det vore skoj att se.
- Få programmet att fungera med olika teckenuppsättningar (character-encodings). Har haft en del problem med detta på några av nfo-filerna och hoppas det finns nån som vet mer om hur det fungerar.

Ha i åtanke att detta är en väldigt tidig version (började jobba med den för bara några timmar sen) och att det är mycket kvar att fixa.
Spara som .py istället för .pyw. pyw är för windows och fungerar inte så bra på linux. (tab-komplemering fungerar inte0)
För att det ska fungera på ubuntu måste man installera paketet python-tk.
Första raden i filen borde vara #!/usr/bin/env python. För att kunna köra programmet utan att behöva skriva python programmnamn.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Iceron
Inlägg: 387
Blev medlem: 22 jun 2007, 21:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Iceron »

nice, jag kan hjälpa till med lite beta testning, och kanske fixa något jag ser.

Först och främst så finns det en  massa "\r" på skärmen.

Dump:  http://iceron.no-ip.info/files/lightnfo.png

edit: fick bort det:

Kod: Markera allt

def loadFile( filename ):
	alltext = "";

	for line in file(filename):
		print line,
		alltext += str(line).replace("\r", "") #Detta la jag till.

	maintext.delete( 1.0, END) # Removes old text
	maintext.insert(END, alltext)

	root.title("LightNfo " + filename) # Updates window title
Senast redigerad av 1 Iceron, redigerad totalt 13 gånger.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Quadrudos
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2007, 09:23

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Quadrudos »

Har gjort en del förbättringar nu:

http://www.danieln.se/public/lightnfo.py

- Lagt till #!/usr/bin/env python
- Ändrat filändelse till .py.
- Fixat problem med "\r", med hjälp av Iceron.
- Har gjort så att menyvalen för de olika färgerna har dessa färgerna, vilket gör att man ser hur en färg ser ut innan man väljer den.
jansson
Inlägg: 527
Blev medlem: 31 okt 2006, 13:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Sverige

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av jansson »

Något som jag skulle vilja ha är ett plugin för i KDE Kate är autocompletion a'la eclipse.
Det finns autocompletion i Kate nu, men det fungerar inte alls lika bra som i eclipse.

I eclipse kan man skriva:
pakarnamn. => och här får man upp alla metoder som finns i objektet som variabelnamnet pekar på

Dessutom vore det nice om man kunnde fixa något som motsvarar funktionen i eclipse som automatiskt infogar en ny rad och en } på nästa rad ändå när man skriver t ex:
if (ture){ och trycker på enter här

Då infogas automatiskt detta:
if (true){
    med intendering här
}
En annan trevlig funktion som jag inte tror finns i eclipse, skulle kunna vara möjlighet att markera en eller flera rader och infoga t ex en if-sats eller en for-sats runt de raderna.

Exempel:
1. Man markerar den eller de rader man vill utföra operationen på.
2. Man trycker på en knapp eller väljer i en meny vilken typ av sats som ska infogas
3. Pluginet ersätter den eller de rader man markerade i steg 1 med följande

(för if-sats)
if (true){
    [Den eller de rader som markerades i steg 1]
}

Det vore ju bra om markören automatiskt hamnade mellan vilkorsparanteserna i satsen.
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 15 gånger.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av KiviE »

jansson skrev: En annan trevlig funktion som jag inte tror finns i eclipse, skulle kunna vara möjlighet att markera en eller flera rader och infoga t ex en if-sats eller en for-sats runt de raderna.

Exempel:
1. Man markerar den eller de rader man vill utföra operationen på.
2. Man trycker på en knapp eller väljer i en meny vilken typ av sats som ska infogas
3. Pluginet ersätter den eller de rader man markerade i steg 1 med följande

(för if-sats)
if (true){
    [Den eller de rader som markerades i steg 1]
}

Det vore ju bra om markören automatiskt hamnade mellan vilkorsparanteserna i satsen.
Det kan man göra i eclipse med, dock ingen högerklick men man kan skriva på något sätt vad man vill ha. Kommer inte ihåg exakt hur man gjorde nu men kan kolla upp det senare.

Har kollat upp hur man gör nu. Men vet inte bara om det är i PHP projekt.

I settings under PHP kan man göra Templates. Ifall jag har gjort en som heter for så kan jag bara börja skriva fo och sen trycka mellanslag så kan jag välja for och då kommer min template fram.
Senast redigerad av 1 KiviE, redigerad totalt 15 gånger.
filosofis
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2008, 00:24

SV: Önska program

Inlägg av filosofis »

Retat mig ett tag på virrvarret av VoiP's som inte stöder varandra... Vore det inte möjligt att skriva ett program som kan lyssna på både Ventrilo och TeamSpeak och om man får till te riktigt bra lyssna på Skype / MSN ljudkonversationer (ofc med inlogg då)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Önska program

Inlägg av KiviE »

filosofis skrev: Retat mig ett tag på virrvarret av VoiP's som inte stöder varandra... Vore det inte möjligt att skriva ett program som kan lyssna på både Ventrilo och TeamSpeak och om man får till te riktigt bra lyssna på Skype / MSN ljudkonversationer (ofc med inlogg då)
Eftersom Ventrilos källkod inte finns tillgänglig så blir det inte så lätt att göra. Finns öht inte en linux klient av Ventrilo :/
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Ulsak »

lars.modig skrev: Hej

Jag saknar ett träningslogg program! Nån mer än jag rör väl på sig, av Linux användarna...

Har försökt köra Polar SW via Wine, men det klarar inte att ladda filerna från min klocka (Vantage NV).SportTracks [http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/] via Wine för min Garmin Forerunner 305 funkar tydligen inte heller enl visa forum.

Jag har även testat Hac4Linux [http://hac4linux.sourceforge.net/scripts/desktop.php] (men den hittar inte min klocka) försökt nå skaparen, men han verkar ha lagt ner. Hemsidans senaste nytt är från 2003. La även in KPersonaltrainer & Kipinä men båda dessa är långtifrån vad jag vill ha.

Senaste jag testat är TCX converter, tyvärr funkar inte graf visningarna för mig, men den importerar i alla fall mina träningar från Forerunner.

Så om Ni inte har några idéer vad man ska hacka så är detta nåt som (enl min mening) behövs. Ett bra träningsdagbok med möjlighet att importera/exportera från/till Polars klockor, Forerunner m.m. Visa sträckor, statistik, planera träning m.m. Och allt detta överlägset snyggt, snygga ikoner lätt begripliga fönster osv.

Tack

Lars
Det finns ju kipinä förråden?
Användarvisningsbild
HenrikAn
Inlägg: 1436
Blev medlem: 17 jun 2006, 21:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Hägersten

SV: Önska program

Inlägg av HenrikAn »

Det är väldigt vanligt att folk har problem med saker som webkameror och trådlösa nätverkskort.
Istället för att varje gång behöva köra samma "öppna ett terminalfönster och skriv lsusb...", vilket ofta är avskräckande och konstigt för en ny linuxanvändare, skulle det vara skönt med något gui-baserat.
Bifogar ett förslag på hur det skulle kunna se ut... Egentligen bara ett gui som kör relevanta kommandon.
Lägger man sedan ett deb-paket någonstans här är det bara för den ledsna webkameralöse användaren att klicka på deb-länken, installera, köra programmet och sedan klistra in all data man behöver för att felsöka.

Är det en bra id'e eller är jag bara trött och yr?
Bilagor
check_hw.png
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 19 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

SV: Önska program

Inlägg av Ulsak »

Jättebra idé. Hur konstigt än det kan låta så finns det ju folk som inte har lust och mecka runt i terminalenb ;)
svarreby
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 okt 2007, 21:14

Saknar program i Linux (musikrelaterat)

Inlägg av svarreby »

Jag har installerat alla! .. host .. program som rör CD/DVD katalogisering. Alla projekt utom ett upphörde vid Hedenhös tid. Det verkar m.a.o. inte vara någon som helst aktivitet i dessa. Inget av dessa program möter mina basala krav.

Eftersom det inte finns något program överhuvudtaget som kan hantera hela musiksamlingen för Linux (För Windows så finns bl.a. CATraxx, MusicCollector, MusicLabel, Helium Music Manager mm mm) så innebär det att man sitter i "båten". Det finns inte ens några kommersiella program för Linux (MusicCollector finns för MAC)!?!

Finns det någon programmerare som skulle kunna snickra ihop ett sådant program? (eller i värsta fall ett script)?

Jag är medveten om att man kan lista alla filer på skivorna genom att köra ett enkelt kommando i prompten, men .... det måste bli absolut sista utvägen :-)


Hälsningar från en musikälskare
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Saknar program i Linux (musikrelaterat)

Inlägg av whac »

De program jag använder för musiklyssning är mpd och ncmpc som klient. Använder även klienten mpc med bash aliases ibland när jag är lat. Sen använder jag icecast2 för att streama. Helt perfekt.
jabbadoo
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 dec 2006, 21:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget

Inlägg av jabbadoo »

TicToc skrev:Jag behöver ett backupscript, som jag inte kan göra själv.
bkp minfil: skapar en kopia av minfil som ligger i samma katalog som minfil, och som heter minfilYYYYMMDD_HHMMSS.
Om man skriver
bkp minfil .
eller liknande skall filen skapas där man står.

jag är inte bra på python (speciellt inte på file descriptors) men jag gör ett försök:

Kod: Markera allt

#! /etc/env python #eller vad det heter

import sys, os
import time
def dig2(s): # define 2-digit form for time
    s=str(s)
    if len(s)>=2:return s
    return '0'*(2-len(s))+s
if sys.argv==[]: raise error("No file defined")
fname=sys.argv[0] # filename defined in args
ffrom=file(fname, 'r+') #open file
t=map(dig2, time.localtime()) # get the time and date in 2-digit form
fname2=fname.split(os.sep)[-1]+'.'+t[0]+t[1]+t[2]+'_'+t[3]+t[4]+t[5]+'.bkp'
fto=file(fname2, 'wb+') # open (and create) bkp file
print os.path.normpath(os.path.join(os.getcwd(), fname)), '--->', os.path.join(os.getcwd(), fname2) # print action
while True:
    a=ffrom.read(2048) #get 2k from file...
    if a =='': break # close if empty
    fto.write(a) # ... and write it into backup
ffrom.close()
fto.close()
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"