Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Oknytt
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av Oknytt »

Har nu spenderat en del tid till att installera både Nexus Personal och IE6 i wine, och nu funkar båda. Men de verkar inte vilja samarbeta. Handelsbanken har godkänt min dator (som kör ubuntu 7.10), men under den tiden i aktiveringen då banken kollar installationen av mitt säkerhetsprogram så står den bara still och uppdaterar, i väntan på att jag ska installera Nexus.
Nexus har dock hittat IE verkar det som.

Någon idé om vad som är fel?
pean
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 nov 2007, 21:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Röstånga

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av pean »

Hej!
Jag fick igång Handelsbanken med Nexus igår. Hittade en tråd i annat forum http://bbs.linux.se/viewtopic.php?p=221 ... 8a00332dca
Jag installerade först Firefox för windows och sedan Personal under wine.
Kopiera sedan in certifikaten i en mapp under Personal. Importera in den i Personal.
Sedan måste man bara lägga in certifikaten i Firefox under Inställningar - avancerat.
Det funkade direkt för mig i alla fall!

Pean
SLP
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 okt 2007, 20:06
OS: Ubuntu
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av SLP »

Japp, äntligen funkar Handelsbanken för mig. Det gick inte att importera några certifikat i Personal, men däremot gick det i Firefox. Det går att logga in om jag kör Personal först (och ignorerar felmeddelandet) och sedan Firefox.

Det riktigt konstiga är dock att jag inte behöver ange ett lösenord efter att ha valt det certifikat jag ska logga in med, utan ramlar rakt in i min Handelsbank när jag trycker på OK, klar att bankera. Det känns ju lite olustigt. :-\

Min setup.
  • Personal 4.8.1
    Firefox 2.0.14
    Wine 1.0 RC1
pean
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 nov 2007, 21:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Röstånga

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av pean »

Det var konstigt det där att det inte gick att importera, och att du kommer in utan lösen.
SLP
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 okt 2007, 20:06
OS: Ubuntu
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av SLP »

pean skrev:Det var konstigt det där att det inte gick att importera, och att du kommer in utan lösen.
Nu lyckades jag importera ett cert av någon anledning, så nu kommer lösenordsrutan upp. Känns lite bättre ur säkerhetssynpunkt, men jag måste erkänna att det var bekvämt att bara ramla rakt in i banken.

EDIT: Kom just att tänka på en sak. Torde inte detta kunna vara en massiv säkerhetsrisk som bankerna borde känna till? Det kanske bara räcker med att man får tag på någons token-fil och sedan surfa glatt in på deras konto med via Linux.

Någon mer som kan göra så efter att ha importerat sin .p12-fil i Firefox medan Personal är helt tomt?

EDIT2: Äsch, glöm det. Man behöver ju förstås lösenordet för att exportera tokenfilen från första början. Trodde mig ha snubblat över något som skulle ge krigsrubriker i Aftonbladet imorgon och ett jobb hos The Rand Corporation. ;D
SLP
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 okt 2007, 20:06
OS: Ubuntu
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av SLP »

Klev in på mitt handelsbankenkontor idag i ett orelaterat ärende. Efter avslutad affär uppstår följande:

- Förresten, på tal om internet, har inte ni lust att stödja Linux?
- Vad är Linux?
- Ett annat operativsystem - mycket säkrare än den schweizerosten till osäkra operativsystem ni vill att folk ska använda.
- Nja, jag vet ingenting om det där.
- Som det är nu måste jag låtsas som om jag loggar in från Windows. Det är ganska fult, egentligen.
- Ja, du får ta upp det med de som utvecklar och håller på med sånt.

Det orelaterade ärendet var förresten en nytt VISA-kort. Håller på och lattjar med egna potentiella motiv, som kanske:

Bild

eller

Bild
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av Hund »

Jag har länge velat ordna eget motiv men kan inte hitta vart man ordnar det på Handelsbankens hemsida? ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
SLP
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 okt 2007, 20:06
OS: Ubuntu
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av SLP »

Hund skrev:Jag har länge velat ordna eget motiv men kan inte hitta vart man ordnar det på Handelsbankens hemsida? ???
Såhär körde jag bara för att testa. Jag får visst inte välja pinkod och motiv förrän imorgon någon gång, då min ansökan går igenom.

Bild
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av Hund »

Det visade sig att man lärade ha E-leg för att ens kunna få det där menyvalet. Som tur är hade jag en 2 år gammal backup på certifikatet och en ännu äldre Windowsdator som jag lyckades få igång det på. ;D

Bild

Givet att hunden fick vara motivet! ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jompz
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 maj 2006, 19:42
Ort: Sweden

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av jompz »

Vart hittar man certifikat .p12 filen i en windator???
måste ju ha den i linux lådan nu :P
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av Hund »

jompz skrev:Vart hittar man certifikat .p12 filen i en windator???
måste ju ha den i linux lådan nu :P
Du får exportera en kopia med Nexus.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
felham
Inlägg: 74
Blev medlem: 22 apr 2008, 16:49
OS: Kubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av felham »

Jag var tvungen att uppgradera min e-legitimation bara häromdagen, och när man exporterar dem nu så blir de med ändelsen .nge istället för .p12. De går fortfarande bra att importera på Windows, men får följande felmeddelande på Kubuntu:
nexusimport.png
nexusimport.png (7.91 KiB) Visad 14413 gånger
Nån som har förslag på vad man kan hitta på?

Och vad är det för certifikat man ska ha in i Firefox?
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Inlägg: 343
Blev medlem: 07 jun 2006, 15:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

dito vad Felham säger, jag behöver oxå en lösning på det här problemet.

alternativt så behövs en lösning på att få in SEB/Telias E-leg i ubuntu. Det ska gå, men jag får det inte att funka (klienten registreras inte i Firefox)
felham skrev:Jag var tvungen att uppgradera min e-legitimation bara häromdagen, och när man exporterar dem nu så blir de med ändelsen .nge istället för .p12. De går fortfarande bra att importera på Windows, men får följande felmeddelande på Kubuntu:
nexusimport.png
Nån som har förslag på vad man kan hitta på?

Och vad är det för certifikat man ska ha in i Firefox?
magdogg
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av magdogg »

Hej hej

Jag har slitit mitt hår nu i flera timmar för att få igång Nexus, ny Ubunu användare som man är heh.

Vad gäller problemet med att det inte går att importera *.nge filer i Personal under Wine så har jag kommit på en lösning. I Dokuments Settings/App Data/Personal finns det en konfigurationsfil som man editera med en textredigerare. Leta upp raden där typ Export Type=2 och ändra detta till 1. Violá, nu exporterar Personal ditt cert som p12 fil istället.

Detta gjorde att jag kunde importera både i Personal och Firefox under Wine.

MEN
Fråga 1: Hur fixade ni till så att man får slå in lösenordet igen? (jag "ramlar" rakt in i detta nu)
Fråga 2: När jag går på kontoinformation och klickar på ett av mina konton så är det riktiga jibberish tecken som visas. Hur får man till detta? (har provat ändra mellan ISO och UTF)
Fråga 3: Behövs verkligen Personal när man importerat cert till Firefox?

mvh Magnus
magdogg
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av magdogg »

...just ja en sak till.

Någon som har kommit på en lösning på felmeddelandet och mozilla/netscape när man startar Personal? Kanske och har ngt med cfg filen att göra?

/M
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av micke_nordin »

Niklas Bolmdahl skrev: alternativt så behövs en lösning på att få in SEB/Telias E-leg i ubuntu. Det ska gå, men jag får det inte att funka (klienten registreras inte i Firefox)
Kolla mot slutet på den här tråden där finns en enkel och en lite mer avancerad lösning på ditt problem (den svårare kommer först, så läs hela tråden :-)

/Micke
magdogg
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av magdogg »

Hej igen, jag måste bara visa hur det ser ut för mig med firefox och handelsbanken ang "jibberish tecknen" som jag får fram. (se ovan)

Bifogar en skärndump. Någon som har en aning om vad som är fel?
Bilagor
Skärmbild-Handelsbankens Internettjänst - Mozilla Firefox.png
Skärmbild-Handelsbankens Internettjänst - Mozilla Firefox.png (43.91 KiB) Visad 13320 gånger
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av micke_nordin »

Har du kolla på edit → preferences → content → fonts & colors → advanced → character encoding i firefox? Om det står "Unicode (UTF 8 )" där, testa att byta till "Western (ISO-8859-1)" eller tvärt om.

/Micke
magdogg
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av magdogg »

Hej, problemet löst! Det var inte teckenkodningen som var problemet.

Det som behövdes var bara att bocka av rutan där det står "låt sidor använda sina egna typsnitt". Nu funkar allt perfekt!

Tack för hjälpen.

/m
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Handelsbanken och Nexus Personal... Fungerar nästan

Inlägg av Lao Tzu »

Det är ingen som har fått Handelsbanken och Nexus att fungera? Och i så fall går det att göra på samma sätt i HH?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"