SV: Windowsspel i Ubuntu

För spelentusiaster !
Infini7yx
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 dec 2007, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Infini7yx »

Jag har installerat Age of Empires II nu. Installationen gick smärtfritt. Men själva programmet startar inte. Det enda som händer är att laddnings fönstret kommer upp, sen händer ingenting. Hjälp skulle uppskattas! Gott nytt år förresten! :)
Senast redigerad av 1 Infini7yx, redigerad totalt 1 gånger.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Harlekin33 »

Här hitta jag en hel drös med windows spel man kan spela om man har cedega:

http://games.cedega.com/gamesdb/
Tesla
Inlägg: 408
Blev medlem: 23 jan 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Tesla »

hur fungerar det att spela multiplayer över internet då? kan man spela t.ex. Diablo II på Bnet genom Ubuntu? eller spela via steam om man ska spela half life?
Användarvisningsbild
HellRat
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 nov 2006, 15:01
Ort: Stockholm

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av HellRat »

Det ska fungera oxå, Diablo 2 är platinumklassat till Wine och ska funka helt och hållet. Jag har spelat Diablo 2 Expansion på battlenet. Jag har hört att flera här på forumet fått det att funka bra men är själv lite skeptisk till platinumutmärkelsen när installationen som tidigare nämnts inte är hundra (dialogrutor som döljs bakom installationsfönstret) men det är ju lugnt eftersom det funkar lika bra när man vet om det.

Däremot har diablo bara lirat i några minuter åt gången för mig (bara testat online-spel) så jag är inte nöjd.
Max 350; tecken återstår: 321
Pasodoble
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 dec 2007, 17:48
OS: Annat GNU/Linux
Ort: Kumla

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Pasodoble »

Hej,

Jag försöker få mina barns spel att fungera i wine, men jag lyckas inte installera för att
(som jag förstått) små exe filer som installationsprogramet på cdn använder inte kan startas
eftersom jag inte kan välja att dom startas i wine..
Jag får meddelandet när jag försöker installera Karlsson på taket

"setup cannot open source file d:\data\inställningar.exe"

Hur löser man detta? om det går? Har ni nån ide? =)
Jag har wine 0.9.46
Hoppas detta är rätt tråd för detta.. =)

mvh Patrik
Frågar man inget får man inget veta
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Cadryc »

Inte för att jag vet om det skulle hjälpa, men senaste versionen av wine är 0.9.54
Kanske behöver man lägga till extra förråd för att få den, kolla länken:
http://www.winehq.org/site/download-deb
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Borodin
Inlägg: 128
Blev medlem: 17 nov 2006, 16:13
Ort: Täby Kommun

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej Lundberg!

Wine är ju en windowshybrid när man kollar efter. Den dag man kan ta över allt från XP:n som behövs för spel så skulle ju många byta  op-system för gott. Vad hindrar winekonstruktörerna från att ta steget full ut? Den största haken tycks mej vara "sätt i CD:n" och när detta är gjort händer ingenting. När denna knut är löst så kommer säkert många spel igång.
Brotherhoods spel Wolfenstein funkar helt o fullt med bra grafik o ljud, hur kommer det sig? Kanske för att där efterfrågas inte att sätta i CD-skivan. No CD har jag provat att köra på spel i Ubuntu men det funkar inte heller. Ibland säger Ubuntu att den inte kan hitta en DLL-fil fast den ligger där den ska. Dessa hakar borde grabbarna på Wine kunna lösa, vi väntar otåligt. Om dessutom alla slöa tillverkare av hårdvara o program kunde få fingrarna ur ****** så skall jag enbart gå över till Ubuntu.


Vänliga hälsningar!

Borodin
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Inlägg: 512
Blev medlem: 17 mar 2006, 09:43
Ort: Nyköping
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Dick Lundberg »

Hallå Borodin!

Tja, man kan ju hålla med i myclet. Wine har en väg kvar att gå och när man löst den typ av problem som du nämner så kan Ubuntu vinna ännu mer mark. Jag har orkat trixa ganska mcket för att få igång mina spel men det är ju inte alla som gör. Jag bestämde mig när jag köpte ny dator föär att inte köpa någon windowslicens till den och jag var beredd att ge upp mina gamla spel, men det visade sig att jag inte behövde det. Om man spanar in lite gamla inlägg i den här tråden så ser man att jag fått igång en hel del utan ansträngning alls.

Ett problem är förstås att det är många saker som ska fungera för väldigt många applikationer och jag är mest imponerad över att det ändå funkar så bra som det gör. Wine rockar hårt i min värld! :)
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Infini7yx
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 dec 2007, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Infini7yx »

Har lite problem med att få Age of Empires 2 att fungera. Jag blev tvungen att använda en crack för att få det att ens starta, då min cd vägrade. Men när jag startar uppp det crackade AoE 2 så börjar det som det ska. Dock så stänger allting ned sig efter endast några sekunder. Några idéer om hur jag ska lösa det här?
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Inlägg: 512
Blev medlem: 17 mar 2006, 09:43
Ort: Nyköping
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Dick Lundberg »

Minns att jag hade bekymmer med AoE2 innan jag fick igång det. Det var nåt med dll-er om jag minns rätt och den informationen hittade jag på winehq.org under "appdb". Sedan gick det riktigt smidigt och jag kunde lira över nätverk och allt.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Infini7yx
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 dec 2007, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Infini7yx »

Ok, tack för tipset! :) Verkar bara vara lite strul på winehq.org.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Luxwarp »

Kan meddela att Command And Conquer 3 fungerar parfekt i både installation via wine.

Folk klagar på att det hänger sig när den skall börja kopiera filer?, man kan tro det, men den kopierar utan att du ser det.
Jag lät min stå på medans jag gick och käka, sen när jag kom tillbaka 5 min senare, KLART!:D

Jag testade direkt att starta, men det hängde sig vid menyn, FAN tänkte jag, starta om datorn, nu spelar jag det för fulla muggar:D...

Spel: Command And Conquer 3
Emulator: Wine 0.9.54
installation: Smärtfri, förtuom att man inte ser hur mycket den kopierat.
Spelande: Fungerar fint, kan ändra upplösning och annan grafik utan krångel.
Sammanfattning: Fungerar bra igenom wine, och det är ett skit kul spel:D

ps. Innan den börjar kopiera får du en tom ruta, den är bara att stänga, det är knapparna för registrering hos EA Games. ds
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Scirocco
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 sep 2007, 01:30

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Scirocco »

Jag spelar bara world of warcraft i princip, så jag hade tur det funkar perfekt i Linux med Wine.
Ubuntu Ultimate 1.9 64bit, Windows server 2008. Amd Athlon64 x2 6000+ 2xGeforce 8800GT SLI 4GB Ram.
Användarvisningsbild
tann
Inlägg: 444
Blev medlem: 29 okt 2007, 16:23
OS: *BSD
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Kalmar
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av tann »

Scirocco skrev: Jag spelar bara world of warcraft i princip, så jag hade tur det funkar perfekt i Linux med Wine.
måste säga att "perfekt" är sanning med modifikation då prestandan blir väldigt lidanade. iaf är det min erfarenhet. :)
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
thomas89
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 jul 2008, 09:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Göteborg

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av thomas89 »

Någon som vet om GTA San Andreas fungerar via Wine ? :)
Jag är absolut ingen spel nörd, men när det kommer till GTA så sitter jag klistrad :P

Vore underbart =)
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av cupe »

thomas89 skrev:Någon som vet om GTA San Andreas fungerar via Wine ? :)
Jag är absolut ingen spel nörd, men när det kommer till GTA så sitter jag klistrad :P

Vore underbart =)

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=3780
Rimfrost
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 nov 2007, 11:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Småland

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Rimfrost »

DeepThought skrev:Steam skall tydligen fungera fint under Wine. Du kan kolla på http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1554, så står där en kort beskriving till hur du gör.

Om den är för jobbig, eller om du får problem så är det bara att säga till! Men starta då gärna en ny tråd (antigen under Nybörjardelen eller under Program och Spel) - på så sätt blir det lättare för folk att hitta tråden, dels för de som har samma program, och dels för de som kan hjälpa dig.

(Alternativt kan en admin splitta tråden här?)


Steam Half Life 2 o allt det där funkar så himla klockrent i Ubuntu ;D Har kört det som satan i princip laggfritt ;)
flamman
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jul 2008, 16:13
OS: Ubuntu

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av flamman »

hur får jag igång en iso fil med flatout2??
fisk0
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 okt 2008, 01:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av fisk0 »

Har haft lite blandade erfarenheter av att spela i Wine.

StarCraft fungerade hyfsat, men grafiken blir konstig för att sedan krascha när jag försöker koppla upp mig mot Battle.net
WarCraft II: Battle.net Edition fungerar också i singleplayer, men när jag försöker koppla upp mig mot Battle.net säger den att jag måste installera om spelet eftersom den inte kan läsa cd-key ur registret.

Grand Theft Auto och GTA2 som bägge släpptes gratis av Rockstar för ett par år sedan fungerar utmärkt, dock med kraftigt nedsatt prestanda, men det kunde man ju vänta sig också. Har inte fått dem att flyta på bra på något långsammare än åtminstone 1 Ghz.

Sedan har vi Shogo som jag inte fick igång alls (det fungerar inte särskilt bra i NT-systemen när det gäller Windows heller dock).
Den gamla strategiklassikern Alpha Centauri gick att installera, starta och köra i några minuter innan det plötsligt kraschade utan förvarning.

Har någon testat om de uppdaterade versionerna av Command & Conquer 1 och Red Alert som kom med i The First Decade och nyligen släpptes gratis av EA fungerar i Wine?
Användarvisningsbild
puppy
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jan 2007, 19:01
Ort: Göteborg

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av puppy »

flamman skrev:hur får jag igång en iso fil med flatout2??
Kanske sent att svara men iallafall :)

För att montera iso-filer använd mount -o loop fil.iso /plats_att_montera.

http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Terminalen

Om du blev något klokare på det :)
Skriv svar

Återgå till "Spel"