Begränsa läshastighet på dvd-rom

tricid
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:48
OS: Ubuntu

Begränsa läshastighet på dvd-rom

Inlägg av tricid »

När jag tittar på dvd film på min htpc blir det ett fruktansvärt högt och irriterande ljud. Vad jag har förstått det som så är det dvd-romen som läser av skivan i en hög hastighet vilket gör att detta ljud uppstår. Men finns det något program eller andra lösningar för att bli av eller minska ljudets volym?
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Begränsa läshastighet på dvd-rom

Inlägg av Cadryc »

Hittade just det här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=638582
Hur man justerar läsahastigheten på enheter som inte stöder hdparm, för att minska ljudnivån :)

Kanske skulle kolla först om din läsare funkar med hdparm, och hur man nu använder hdparm... (i värsta fall så man hdparm i terminalen)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
tricid
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:48
OS: Ubuntu

Re: Begränsa läshastighet på dvd-rom

Inlägg av tricid »

Jadu inte lätt att förstå det inlägget. Känns som det borde finnas en enklare lösning på detta problem som verkar väldigt vanligt. Känns lite tråkigt när man har en htpc som ska vara en allt i allo maskin. Som det är nu är det inte ens att tänka på att titta på film eller spela musik genom dvd-romen. Hoppas att det finns någon lösning...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Begränsa läshastighet på dvd-rom

Inlägg av micke_nordin »

tricid skrev:Jadu inte lätt att förstå det inlägget. Känns som det borde finnas en enklare lösning på detta problem som verkar väldigt vanligt. Känns lite tråkigt när man har en htpc som ska vara en allt i allo maskin. Som det är nu är det inte ens att tänka på att titta på film eller spela musik genom dvd-romen. Hoppas att det finns någon lösning...
Vad var det som var svårt att förstå? Du behöver bara köra kommandona som står i guiden, i terminalen som du hittar under "Program" → "Tillbehör" → "Terminal".

Du laddar hem källkoden till ett program skrivet i c med det första kommandot:

Kod: Markera allt

wget http://noto.de/speed/speedcontrol.c
sedan kompilerar du programmet (gör det körbart):

Kod: Markera allt

gcc -o speedcontrol speedcontrol.c
Då skapas en körbar fil kallad "speedcontrol"

Den kan sedan t.ex. flytta till en katalog som heter /usr/local/bin för att det ska bli lättare att starta programmet:

Kod: Markera allt

sudo mv speedcontrol /usr/local/bin/
sedan startar du programmet genom att köra t.ex:

Kod: Markera allt

sudo speedcontrol -x8 /dev/cdrom
-x8 är den hastighet som du vill ha och /dev/cdrom är den enhet du vill påverka.
För att återställa till maxhastighet kör du:

Kod: Markera allt

sudo speedcontrol -x0 /dev/cdrom
Först av allt kan det hända att du måste installera möjligheter för att kompilera program, det gör du i så fall med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install build-essential
Notera att jag inte prövat programmet eller kan uttala mig om dess funktionalitet, jag bara förklarar för dig hur du gör om du vill testa. Jag har bara ögnat källkoden, så jag kan inte heller garantera att den inte gör nått elakt med din dator. Om du vill prova gör du det alltså på eget bevåg.

/Micke
AndersBrontosaurus
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 okt 2008, 23:33
OS: Ubuntu

Re: Begränsa läshastighet på dvd-rom

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Hej!
Jag försöker använda hdparm föratt sänka dvd hastighet men får inte till det. Har någon hjärta att tala om vad jag ska skriva?
hdparm -E 1 ....
eller vad, för att få den att gå i normal läshastighet?

Och finns det nåt sätt att läsa sig till om min läsare är kompatibel eller inte?

MVH
Anders
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"