Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta + mobilt bredband (Telenor)

ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta + mobilt bredband (Telenor)

Inlägg av ubot »

Ja, då är det dags igen för lite mobilt bredbandsstrul. Jag har nu installerat Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta på min Acer Aspire One. Jag börjar med att koppla in mitt mobila bredbandsmodem från Bredbandsbolaget (ett icon 225-modem) och modemet rekoginseras som en CD-skiva, inte som ett modem. Det här problemet löste jag på min gamla Ubuntu 8.10 installation genom att ladda ner och köra sudo make clean, sudo make och sudo make install efter den här guiden: http://www.pharscape.org/ozerocdoff.html. Problemet är att det här fungerar inte i UNR 9.04 eftersom en mängd felmeddelanden kommer upp i Temrinalen när man kör sudo make. Programmet används annars för att få Ubuntu att detektera modemet som just ett modem och inte en CD-skiva. Det går alltså inte.

Eftersom jag är mer än lovligt trött på att sitta en vecka och strula med ett mobilt bredbandsmodem så skiter jag i modemet och försöker koppla upp mig med min mobiltelefon istället. I Ubuntu 8.10 går det enkelt att ansluta min SE k610i och sedan följa guiden i Ubuntu och därefter koppla upp sig på Telenors uppkoppling, smidigt. Problemet är bara att det här inte går i UNR 9.04 Beta. Det går att lägga till en uppkoppling från Telenor i inställningarna för mobilt bredband, men sedan kommer det alltid upp disconnected när jag försöker ansluta. Vad är felet? Det känns lagom kul att UNR 9.04 är sämre än 8.10 på att hantera min mobiltelefon som modem. En sak som är intressant i sammanhanget är att guiden för att lägga till min mobil säger "saknas i libgweather" om Sverige i listan över länder. Vad betyder det?

UNR 9.04 Beta kör med NetworkManager Applet 0.7.0.99 medan Ubuntu 8.10 kör med 0.7.0. Om det spelar någon roll eller inte har jag ingen aning om, men så är det iaf.

Jag kan tillägga att det trådlösa modemet för övrigt öht inte verkar fungera, men det ska jag se om jag hittar en lösning på. Såg en sådan lösning i ngn bugg-report. Problemet med mobilen och 3G återstår dock.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta + mobilt bredband (Telenor)

Inlägg av ZX Spectrum »

Utanför ämnet: Eftersom det handlar om en betaversion (9.04) så passar tråden bättre in under "Experimentverkstad". Har flyttat den dit.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta + mobilt bredband (Telenor)

Inlägg av ubot »

Jag struntar i UNR 9.04 Beta. Satsar på CrunchBang Linux istället.
pthor
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2009, 16:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta + mobilt bredband (Telenor)

Inlägg av pthor »

Har precis installerat 9.04 remix på en fujitsu amilo 2727.
Telenors dongle funkar utmärkt., när man lade till ett användarnamn och lösen i inställningarna för uppkopplingen. Fritt val av namn och lösen.
Peter
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04 Beta + mobilt bredband (Telenor)

Inlägg av ubot »

pthor skrev:Har precis installerat 9.04 remix på en fujitsu amilo 2727.
Telenors dongle funkar utmärkt., när man lade till ett användarnamn och lösen i inställningarna för uppkopplingen. Fritt val av namn och lösen.
Peter
Ok, bra att veta, värt ett försök.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"