Kattens funderingar....

Diskussion gällande forumet
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kattens funderingar....

Inlägg av Kattskrället »

Jag har alltid förespråkat sunt förnuft (har jag för mig om iallafall).

Varför har man invecklade och komplicerade forumsregler som bara gör jobbet svårare för moderatorerna och som lämnar luckor för diskussion och tjafs runt en moderering?

Som jag ser det så skulle nedanstående forumsreglerna vara mer än tillräckliga för se.org.
Ubuntu Sveriges forumregler

Netikett

Det forum du är medlem/besökare på är Ubuntu.coms utvalda Svenska Ubuntuforum. Vi ingår i deras kedja av anslutna LoCo:s. Ubuntu står för medmänsklighet och det skall vi anstränga oss för att låta genomsyra vårt forum.

Hjälp oss att följa ett antal trivselregler på forumet, som t.ex.:

* Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
* Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
* Läs poster/trådar i sin helhet innan du besvarar.
* Visa respekt för andras åsikter. Var och en har rätt till sin egen.



Vi får alla ett trevligare och mer lättläst forum om alla försöker att:

* undvika att skapa en ny tråd för ett redan existerande ämne
* få rubriken att visa vad inlägget handlar om
* när du gör ett inlägg, så försök att hålla dig till ämnet i den tråden ( respekt mot den som startade tråden )
* undvika dubbelpostning. Dvs samma, eller liknande inlägg på flera platser ( underlättar för alla övriga )
* undvika att välja en avatar och/eller signatur som kan verka stötande
* undvika att använda könsord eller andra ord som kan skapa misstämning hos läsarna ( När du skriver, se en god och respekterad vän framför dig, som du skriver till )
Mer ska inte behövas och det beskriver tydligt vad för uppträdande som förväntas av medlemmarna här.

För ju mera parametrar man försöker täcka upp, desto svårare blir det att stävja allt.

Med en sådan enkel regelsamling så blir det mycket enklare för moderatorerna att gå in tidigt i en tråd som är på väg åt häcklefjäll eller en medlem som börjar lacka ur.

Lås tråden temporärt, eller ge den bråkande en time-out på 6-24 timmar osv.

Allt måste kväsas tidigt, visa att här tolererar vi inte sådant beteende.

Kan man agera så, snabbt och konsekvent så är jag övertygad om att stämningen här tämligen fort kommer att bli betydligt bättre.


Så, nu böjer jag mitt huvud och återgår till min time-out....var bara tvungen att få ur mig detta.

Tjing.
Mozza
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 maj 2009, 20:34
OS: Annat GNU/Linux

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Mozza »

Kattskrället skrev:Jag har alltid förespråkat sunt förnuft (har jag för mig om iallafall).
Som jag ser det så skulle nedanstående forumsreglerna vara mer än tillräckliga för se.org.
Ubuntu Sveriges forumregler

Netikett

Det forum du är medlem/besökare på är Ubuntu.coms utvalda Svenska Ubuntuforum. Vi ingår i deras kedja av anslutna LoCo:s. Ubuntu står för medmänsklighet och det skall vi anstränga oss för att låta genomsyra vårt forum.

Hjälp oss att följa ett antal trivselregler på forumet, som t.ex.:

* Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
* Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
* Läs poster/trådar i sin helhet innan du besvarar.
* Visa respekt för andras åsikter. Var och en har rätt till sin egen.

Vi får alla ett trevligare och mer lättläst forum om alla försöker att:

* undvika att skapa en ny tråd för ett redan existerande ämne
* få rubriken att visa vad inlägget handlar om
* när du gör ett inlägg, så försök att hålla dig till ämnet i den tråden ( respekt mot den som startade tråden )
* undvika dubbelpostning. Dvs samma, eller liknande inlägg på flera platser ( underlättar för alla övriga )
* undvika att välja en avatar och/eller signatur som kan verka stötande
* undvika att använda könsord eller andra ord som kan skapa misstämning hos läsarna ( När du skriver, se en god och respekterad vän framför dig, som du skriver till )
Mer ska inte behövas och det beskriver tydligt vad för uppträdande som förväntas av medlemmarna här.
Kan man agera så, snabbt och konsekvent så är jag övertygad om att stämningen här tämligen fort kommer att bli betydligt bättre.
Kan bara hålla med i det som Kattskrället tar upp. Svårare än så här behöver det inte vara/bli.
Med detta så vet/förstår alla (oavsett vem) vad som gäller och blir därmed även mer lättarbetat för dem som har en possition här på forumet.

//Mozza
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:Jag har alltid förespråkat sunt förnuft (har jag för mig om iallafall).

Varför har man invecklade och komplicerade forumsregler som bara gör jobbet svårare för moderatorerna och som lämnar luckor för diskussion och tjafs runt en moderering?

Som jag ser det så skulle nedanstående forumsreglerna vara mer än tillräckliga för se.org.
Ubuntu Sveriges forumregler

Netikett

Det forum du är medlem/besökare på är Ubuntu.coms utvalda Svenska Ubuntuforum. Vi ingår i deras kedja av anslutna LoCo:s. Ubuntu står för medmänsklighet och det skall vi anstränga oss för att låta genomsyra vårt forum.

Hjälp oss att följa ett antal trivselregler på forumet, som t.ex.:

* Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
* Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
* Läs poster/trådar i sin helhet innan du besvarar.
* Visa respekt för andras åsikter. Var och en har rätt till sin egen.



Vi får alla ett trevligare och mer lättläst forum om alla försöker att:

* undvika att skapa en ny tråd för ett redan existerande ämne
* få rubriken att visa vad inlägget handlar om
* när du gör ett inlägg, så försök att hålla dig till ämnet i den tråden ( respekt mot den som startade tråden )
* undvika dubbelpostning. Dvs samma, eller liknande inlägg på flera platser ( underlättar för alla övriga )
* undvika att välja en avatar och/eller signatur som kan verka stötande
* undvika att använda könsord eller andra ord som kan skapa misstämning hos läsarna ( När du skriver, se en god och respekterad vän framför dig, som du skriver till )
Mer ska inte behövas och det beskriver tydligt vad för uppträdande som förväntas av medlemmarna här.

För ju mera parametrar man försöker täcka upp, desto svårare blir det att stävja allt.

Med en sådan enkel regelsamling så blir det mycket enklare för moderatorerna att gå in tidigt i en tråd som är på väg åt häcklefjäll eller en medlem som börjar lacka ur.

Lås tråden temporärt, eller ge den bråkande en time-out på 6-24 timmar osv.

Allt måste kväsas tidigt, visa att här tolererar vi inte sådant beteende.

Kan man agera så, snabbt och konsekvent så är jag övertygad om att stämningen här tämligen fort kommer att bli betydligt bättre.


Så, nu böjer jag mitt huvud och återgår till min time-out....var bara tvungen att få ur mig detta.

Tjing.
Håller med Kattskrället.
Vad det gäller reglerna för vanliga användare...

Men vad som verkligen skulle behövas är en regelbok för moderatorerna.
Första regeln bör vara:
En moderator bör aldrig moderera i en tråd där han själv är inblandad.
Om det inte direkt bryter mot Svea Rikes Lag...
Det tar jag för givet att det tillhör normalt sunt förnuft.
Det är bara äckligt när man har en diskussion med en mod/admin och helt plötsligt får han för sej att moderera i aktuell tråd. Det är ungefär samma känsla som man får när man trampar i en hundskit.

Jag har försökt få svar på i en annan tråd om vilken regelbok moderatorerna använder, men utan resultat...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av vulfgar »

Jag sympatiserar med kattens idéer, men det har visat sej svårt att ha det så här i praktiken. En anledning är att gränsdragningarna blir otydliga och det gör det svårt både för moderatorer och alla oss andra att veta var gränsen går. Nu kan man kanske säga att då bör man hålla sej ordentligt inom allla gränser så är det inget problem, men i en livlig diskussion är det lätt att tangera och/eller gå över gränsen och moderatorerna är ju dessutom tvungna att läsa och försöka göra så rättvisa bedömningar som möjligt. Det är ju enklare att göra ett rent snitt med en skarp kniv än med en slö. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av CryingFreeman »

Rune.K skrev: Håller med Kattskrället.
Vad det gäller reglerna för vanliga användare...

Men vad som verkligen skulle behövas är en regelbok för moderatorerna.
Första regeln bör vara:
En moderator bör aldrig moderera i en tråd där han själv är inblandad.
Om det inte direkt bryter mot Svea Rikes Lag...
Det tar jag för givet att det tillhör normalt sunt förnuft.
Det är bara äckligt när man har en diskussion med en mod/admin och helt plötsligt får han för sej att moderera i aktuell tråd. Det är ungefär samma känsla som man får när man trampar i en hundskit.

Jag har försökt få svar på i en annan tråd om vilken regelbok moderatorerna använder, men utan resultat...
Jag kan bara svara för mig själv och jag _kan_ inte ens reglerna tilll punkt och pricka. Dels är det för att de är aningen
för långa för att komma ihåg i helhet, dels för att de i vardagligt användande inte behövs.

Det finns en skröna om EU som beskriver detta ganska väl. Det handlar om antalet ord i vissa skrivelser.
Tio Guds bud består av 297 ord.
Den amerikanska oavhängighetsförklaringen består av 300 ord.
EUs direktiv för export av ankägg består av 26 911 ord.
Jag har inte räknat orden själv och det kan mycket väl vara så att inget av det stämmer, men det är ändå en
fingervisning om hur komplicerade saker blir om man går ner på detaljnivå.

Jag använder sunt förnuft när jag modererar och jag tror mig ofta se i förväg vilken väg diskussionerna kommer
att ta om inlägg som innehåller personangrepp och elakheter får stå kvar. Det är därför jag kommer att moderera
bort de inlägg som pun har gjort ovan, om ingen annan hinner före mig.

Som en vis man sa till mig i måndags, det är inte meningen att en liten klick ska få förstöra för majoriteten. Det
är nog den måttstocken jag har.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

Det är så här.

Regler på ett papper betyder ingenting om inte rätt folk sitter som moderatorer och admins. För att överhuvudtaget bli mod behöver man vissa kvalifikationer till att börja med, samma sak gäller admins. Sen behöver man lite träning innan man sätter igång och jobbar.

Sen måste forumet vara anpassat för att fungera på ett visst sätt.

Sätter upp lite sånt sen och länkar till.

Det finns en sak som är viktigare än allt annat, använd sunt förnuft.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Kattskrället »

vulfgar skrev:Jag sympatiserar med kattens idéer, men det har visat sej svårt att ha det så här i praktiken. En anledning är att gränsdragningarna blir otydliga och det gör det svårt både för moderatorer och alla oss andra att veta var gränsen går. Nu kan man kanske säga att då bör man hålla sej ordentligt inom allla gränser så är det inget problem, men i en livlig diskussion är det lätt att tangera och/eller gå över gränsen och moderatorerna är ju dessutom tvungna att läsa och försöka göra så rättvisa bedömningar som möjligt. Det är ju enklare att göra ett rent snitt med en skarp kniv än med en slö. :)
Jag ska inte säga att ni har fel som förespråkar lite mera komplexa forumsregler.

Men den senaste tiden med CryingFreeman som kvarterspolis så tycker jag mig se att hans agerande visar med all tydlighet att modererar man efter sunt förnuft och är inne tidigt och antingen styr upp diskussioner eller (tillfälligt) låser trådar har en betydligt större lugnande effekt på medlemmarna, än om man modererar bort inlägg/trådar och kanske även delar ut en liten varning som bonus.

Jag tror på CF:s modell som han kör efter, modellen är inte efter forumsreglerna utan mer att närvara, resonera, vara tydligt, visa respekt och försöka förekomma innan trådarna blossar upp och övergår till fullt ordkrig.

I förlängningen så är det CF:s modell som kommer att få till stånd en attitydförändring hos medlemmarna, de kommer inse att här tolererar vi inte vad som helst men på ett mera pedagogiskt vis.

(Sedan bidrar nog den respekt som medlemmarna har för CF, vilket kanske gör hans tid som kvarterspolis lite lättare.)

Hatten av, snyggt jobbat CF. :)
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

Rätt man på rätt plats alltså.

Jag tycker mig hört någon som tjatat om just det. ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev: Jag tror på CF:s modell som han kör efter, modellen är inte efter forumsreglerna utan mer att närvara, resonera, vara tydligt, visa respekt och försöka förekomma innan trådarna blossar upp och övergår till fullt ordkrig.
Låter väldigt bra så långt, men det står ju i strid med Hattens krav på att man inte ska moderera en tråd där man själv är aktiv.

Hatten har ju en poäng i att man inte bör moderera en tråd där man är hårt indragen i debatt, påhoppad eller så, och det tror jag moderatorerna är rätt noga med att undvika, men ska man göra en regel av det blir det luddigt och svårbedömt. I slutändan krävs sunt förnuft och lite fingertoppskänsla likafullt.

Och vad gör man som moderator om man är den enda moderatorn på plats, man är igång och snackar i en tråd och någon går lös med värsta personangreppet, eller nåt ännu värre. Ska man inte agera då?

Jag tror nog också det är bra att moderatorerna syns och är med och diskuterar, lyssnar, lugnar ner och tillrättalägger. Men det är inte lätt...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Kattskrället skrev: Jag tror på CF:s modell som han kör efter, modellen är inte efter forumsreglerna utan mer att närvara, resonera, vara tydligt, visa respekt och försöka förekomma innan trådarna blossar upp och övergår till fullt ordkrig.
Låter väldigt bra så långt, men det står ju i strid med Hattens krav på att man inte ska moderera en tråd där man själv är aktiv.

Hatten har ju en poäng i att man inte bör moderera en tråd där man är hårt indragen i debatt, påhoppad eller så, och det tror jag moderatorerna är rätt noga med att undvika, men ska man göra en regel av det blir det luddigt och svårbedömt. I slutändan krävs sunt förnuft och lite fingertoppskänsla likafullt.

Och vad gör man som moderator om man är den enda moderatorn på plats, man är igång och snackar i en tråd och någon går lös med värsta personangreppet, eller nåt ännu värre. Ska man inte agera då?

Jag tror nog också det är bra att moderatorerna syns och är med och diskuterar, lyssnar, lugnar ner och tillrättalägger. Men det är inte lätt...
Så länge man är opartisk och konsekvent i sitt modererande bara, det är det viktigaste av allt. Tar du bort ena saken, får du också ta bort andra. Dvs man modererar konsekvent och rättvist. Sen krävs det naturligtvis några till saker för att det skall bli en bra moderator. En moderator måste vara lite av en psykolog och kunna prata med medlemmarna till exempel. En moderator som tappar förtroeendet hos medlemmarna bör snarast bytas ut då han gör mer skada än nytta, medlemmarna måste ha förtroende för en mod om stämningen skall bli bra i forumet. Att vara verbalt skicklig är ett stort plus hos en moderator, att behålla lugnet och modda efter regler och förnuft istället för efter känslor och infall är ett annat krav.

Det finns få saker som skapar så mycket irritation och dålig stämning i ett forum som dålig moderering.

Just därför är det extremt viktigt att man får rätt personer till att sköta om forumet. :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Pink Panther »

Urban Anjar skrev:
Kattskrället skrev: Jag tror på CF:s modell som han kör efter, modellen är inte efter forumsreglerna utan mer att närvara, resonera, vara tydligt, visa respekt och försöka förekomma innan trådarna blossar upp och övergår till fullt ordkrig.
Låter väldigt bra så långt, men det står ju i strid med Hattens krav på att man inte ska moderera en tråd där man själv är aktiv.

Hatten har ju en poäng i att man inte bör moderera en tråd där man är hårt indragen i debatt, påhoppad eller så, och det tror jag moderatorerna är rätt noga med att undvika, men ska man göra en regel av det blir det luddigt och svårbedömt. I slutändan krävs sunt förnuft och lite fingertoppskänsla likafullt.

Och vad gör man som moderator om man är den enda moderatorn på plats, man är igång och snackar i en tråd och någon går lös med värsta personangreppet, eller nåt ännu värre. Ska man inte agera då?

Jag tror nog också det är bra att moderatorerna syns och är med och diskuterar, lyssnar, lugnar ner och tillrättalägger. Men det är inte lätt...
_________________________________________________________________________________________________________________________________

Jag tycker att moderatorn skall försöka undvika att vara aktiva i den här typen av trådar. De kan mycket väl välja att hålla inne med sina personliga åsikter. Men om moderatorn inte kan undvika att vara deltagare i tråden. Kan han klargör för deltagarna i tråden. Att nu på grund av att jag är ensam moderator inloggad måste jag nu agera som moderator i tråden.

Jag tror nog också det är bra att moderatorerna syns och är med och diskuterar, lyssnar, lugnar ner och tillrättalägger. Följande är bra lyssnar och lugna ner men diskutera och tillrättalägger går bort.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

En moderator är ENBART moderator när denne gör ett jobb, annars är han vanlig medlem i trådarna. Men bör ändå undvika att modda en tråd han själv diskuterar i, om detta är möjligt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Kattskrället »

Nej, lätt är det inte.
Urban Anjar skrev:Och vad gör man som moderator om man är den enda moderatorn på plats, man är igång och snackar i en tråd och någon går lös med värsta personangreppet, eller nåt ännu värre. Ska man inte agera då?
Är det en pågående tråd där den "elake" kommer in, då är man ju tvingad att agera, vänligt men bestämt påpeka i en egen post i tråden att det inte tolereras och moderera bort den "elakes" inlägg i fråga. Fortsätter personen oförtröttligt, skriv en not i tråden att han blir avstängd för avkylning i....säg 12h för avkylning, därefter verkställs time-outen. (PM funkar ju inget vidare om man stänger av en person.)

Är en person ovettig, störande eller rent ut jävlas för jävlandets skull, ut med han 12h, ta ett snack med de andra moderatorerna, fortsätter han när han kommer åter, ut med han en lite längre tid. Man tycker ju att personen ifråga borde fatta nån gång till slut att här tolereras inte såna dumheter. Kan personen inte anpassa sig och föra ett vettigt samtal eller föra fram konstruktiv kritik, ut med han en stund.


Det kommer ta tid, säkerligen. Men sänker man taket rejält och är konsekvent så kommer alla till slut att inse detta och respektera att det är så.

Det är en svår balansgång, men jag är övertygad om att håller man orosandar stången så kommer även de i förlängningen att anpassa sig in i miljön.

Givetvis så ska man kunna framföra kritik, men då konstruktiv kritik förstås och då på rätt ställe i forumet förstås.

Dessutom så tror jag att genomförs bara det här med grupper (finns nog ett par varianter i motionerna) så kommer nog forumet kunna både lugna ned sig och dessutom bli mera kreativt, då man har samlat de olika intressena på sina rätta platser där de kan diskutera och samarbeta mot samma mål, i lugn och ro .

Edit: Pink Panther pekade på ett intressant forum som inte hade så många regler, men de var tydliga.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=429

Framför allt detta:
Syftet med modereringen är att göra forumet så överskådligt och intressant som möjligt. Modereringen är inte demokratisk. Det innebär att forumadministrationen avgör vad som behöver respektive inte behöver modereras. Följer du nedanstående regler och rekommendationer är emellertid risken för att dina inlägg ska modereras mycket liten.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 24 gånger.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

Kattskrället skrev:Nej, lätt är det inte.
Urban Anjar skrev:Och vad gör man som moderator om man är den enda moderatorn på plats, man är igång och snackar i en tråd och någon går lös med värsta personangreppet, eller nåt ännu värre. Ska man inte agera då?
Är det en pågående tråd där den "elake" kommer in, då är man ju tvingad att agera, vänligt men bestämt påpeka i en egen post i tråden att det inte tolereras och moderera bort den "elakes" inlägg i fråga. Fortsätter personen oförtröttligt, skriv en not i tråden att han blir avstängd för avkylning i....säg 12h för avkylning, därefter verkställs time-outen. (PM funkar ju inget vidare om man stänger av en person.)

Är en person ovettig, störande eller rent ut jävlas för jävlandets skull, ut med han 12h, ta ett snack med de andra moderatorerna, fortsätter han när han kommer åter, ut med han en lite längre tid. Man tycker ju att personen ifråga borde fatta nån gång till slut att här tolereras inte såna dumheter. Kan personen inte anpassa sig och föra ett vettigt samtal eller föra fram konstruktiv kritik, ut med han en stund.


Det kommer ta tid, säkerligen. Men sänker man taket rejält och är konsekvent så kommer alla till slut att inse detta och respektera att det är så.

Det är en svår balansgång, men jag är övertygad om att håller man orosandar stången så kommer även de i förlängningen att anpassa sig in i miljön.

Givetvis så ska man kunna framföra kritik, men då konstruktiv kritik förstås och då på rätt ställe i forumet förstås.

Dessutom så tror jag att genomförs bara det här med grupper (finns nog ett par varianter i motionerna) så kommer nog forumet kunna både lugna ned sig och dessutom bli mera kreativt, då man har samlat de olika intressena på sina rätta platser där de kan diskutera och samarbeta mot samma mål, i lugn och ro .
Jag skulle nog välja ett lite annorlunda sätt för att få ordning på forumet igen förstås. Jag lägger fram mina egna förslag imorgon.

Kul att vi är fler som kommer med förslag. :)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Kattskrället »

Jag lägger inte fram några förslag, det är bara mina synpunkter runt det hela.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

Kattskrället skrev:Jag lägger inte fram några förslag, det är bara mina synpunkter runt det hela.
Aha. Intressant att läsa dem i alla fall. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av CryingFreeman »

Hatten skrev:En moderator är ENBART moderator när denne gör ett jobb, annars är han vanlig medlem i trådarna. Men bör ändå undvika att modda en tråd han själv diskuterar i, om detta är möjligt.
Hur ska man åstadkomma det rent praktiskt? Förklara för mig som inte begriper. :)

Ska jag vara som bensinmacksägaren/glassförsäljaren i Sällskapsresan S.O.S som har en keps för varje roll, eller hur menar du? Är man moderator så är man ju, oavsett om man är med och diskuterar eller modererar. Om du kunde förtydliga det där vore jag tacksam.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:
Hatten skrev:En moderator är ENBART moderator när denne gör ett jobb, annars är han vanlig medlem i trådarna. Men bör ändå undvika att modda en tråd han själv diskuterar i, om detta är möjligt.
Hur ska man åstadkomma det rent praktiskt? Förklara för mig som inte begriper. :)

Ska jag vara som bensinmacksägaren/glassförsäljaren i Sällskapsresan S.O.S som har en keps för varje roll, eller hur menar du? Är man moderator så är man ju, oavsett om man är med och diskuterar eller modererar. Om du kunde förtydliga det där vore jag tacksam.
Precis.

En moderator som diskuterar eller ger support är som vilken annan medlem som helst. Sen tar han på sig sin moderatormössa när det behövs göras jobb i forumet av något slag. Men fortfarande är det bra om han kan undvika att modda trådar som han själv diskuterar i, som medlem.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av CryingFreeman »

Men det finns ingen moderator-sudo i forumet. ;) Jag är blåfärgad oavsett om jag är i nybörjartavlan och ger support eller om jag modererar i debatt-trådar.

Det kommer fortfarande att stå "moderator" på mitt användarkonto. Enda sättet att undvika det är att ha två konton, ett moderatorkonto för mig och ett användarkonto. Och det funkar inte med forumreglerna.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Kattens funderingar....

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:Men det finns ingen moderator-sudo i forumet. ;) Jag är blåfärgad oavsett om jag är i nybörjartavlan och ger support eller om jag modererar i debatt-trådar.

Det kommer fortfarande att stå "moderator" på mitt användarkonto. Enda sättet att undvika det är att ha två konton, ett moderatorkonto för mig och ett användarkonto. Och det funkar inte med forumreglerna.
Det är ganska enkelt att lösa, även om det står moderator så är denne vanlig medlem tills han gör ett jobb av något slag.

Moderator Hatten

Hejsan, nu diskuterar jag som vanlig medlem.

Ooops, nu är det jobb på gång, tar på mig moderatormössan.

Crying freeman tilldelas en varning för brott mot 1.01
(länk till regeltavlan)

//Mod


;) :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"