Windows 7

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
gizmo2009
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jan 2009, 14:53
OS: Crunchbang
Ort: Malmö

Windows 7

Inlägg av gizmo2009 »

Jag har installerat Windows 7 Beta och undrar om någon annan som har installerat också har sett att den skapar en partition på 200MB som ligger före C-partitionen, den är inte aktiv. Någon som kan tala om varför den ligger där? Den går tydligen inte att ta bort. Göra en Ghost på Windows 7 går bra men det går inte lika bra att lägga tillbaka den, Operativsystemmet hittas inte. Har någon gjort en fullständig backup som fungerar att lägga tillbaka?
The_swede66
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 nov 2006, 09:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Västerås

Re: Windows 7

Inlägg av The_swede66 »

Windows 7 gick inte att installera utan att den 200mb partitionen skapades.
Ligger väl något skräp i den, brydde mig inte , tog en tom disk och körde in Windows 7 på
Ändrade sen i menu.lst så grub bootar upp det.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av Osprey »

Iofs är 200MB rätt lite, men kan det inte vara WinRE?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Windows 7

Inlägg av KiviE »

Tråden flyttad till Forumindex > Övriga operativsystem > Proprietära Operativsystem
The_swede66
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 nov 2006, 09:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Västerås

Re: Windows 7

Inlägg av The_swede66 »

Jupp WinRE är det

The small 200MB partition actually holds Windows Recovery Environment (WinRE), which only available from DVD installation disc in previous operating system such as Windows Vista (see how to launch WinRE on DVD). The partition holds system files and bootable files that are essential to boot the Windows 7 properly in the event of the need to recover the OS in the event of corruption. The 200MB partition is pretty much similar to many recovery partition that been made on factory installation by most OEMs on the computer they sold.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av Osprey »

Om partitionsverktyget i Win7 är lika dåligt som det i Vista och XP, så är WinRE rätt bra att ha. Då får man sköta alla ändringar i partitionstabellen från gparted i Ubuntu med resultat att bootblocket (inte MBR) skrivs över och då behöver man WinRE för att återskapa det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av micke_nordin »

Man måste ju testa i alla fall... Är det nån som fått ordning på nätverksinställningarna i virtualbox och som kan tipsa om vad jag behöver göra för att få kontakt med nätet?

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:Man måste ju testa i alla fall... Är det nån som fått ordning på nätverksinställningarna i virtualbox och som kan tipsa om vad jag behöver göra för att få kontakt med nätet?
Jag bara installerade, nätverket fungerade direkt i VB 2.1... Har dock inte lyckats få igång upplösningsbiten, den är 'låst' på 800x600 trots att jag installerat drivarna för VBs grafikkort o.s.v...

Jag kommer dock inte fortsätta mekla med Window 7 nu - har sett det jag ville se - och resten kan jag läsa mig till, iaf fram till dom släpper en beta2 eller dylik större förändring...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Windows 7

Inlägg av Bowmore »

Kunde inte hålla mig heller :)

Grafiken funkade och den kunde jag också ställa upp i högre upplösning.
Nätverket funkade inte alls, inte ljudet heller :(

När jag skulle försöka fixa nätverket och en drivare fick jag till svar att jag först skulle se till att ha ett fungerande nätverk ;D

Nu kör jag Intepids Vbox i Jaunty (funkar för Ubuntu o XP) men ska passa på att testa senare i Intrepid.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av micke_nordin »

Jag har fått i gång det nu, Windows förnekar sig inte :-) Det saknades drivisar, så jag fick ladda hem guest-additions och gå in på kontrollpanelen och leta reda på nätverkskortet och installera drivisar från guestadditions ison som jag monterat på cdn.

/Micke
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Windows 7

Inlägg av Bowmore »

Fick igång nätverket lite senare genom att "byta" nätverkskort ;)

Det gör man enkelt under Vbox Nätverk och där t.ex väljer
Intel PRO/1000 MT Desktop

Däremot har jag inte fått igång ljudet men har inte lagt ner nån energi på att få igång det heller.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av micke_nordin »

Det enda jag ska ha det till är bankid, så jag behöver inget ljud, tyvärr krashade 7:an under installationen av säkerhetsprogrammet :D

/Micke
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Windows 7

Inlägg av Bowmore »

micke_nordin skrev:tyvärr krashade 7:an under installationen av säkerhetsprogrammet :D
Ja, det är väl ett optimalt sätt att uppnå största möjliga säkerhet för Windowsanvändare ;D
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av whac »

Delade tråden. off topic-prat kan fortsätta här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=42192
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Windows 7

Inlägg av Xcore »

7'an kan kanske bli det som Vista skulle ha blivit egentligen, förhoppningsvis.
palle-kuling
Inlägg: 466
Blev medlem: 16 apr 2008, 21:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Windows 7

Inlägg av palle-kuling »

Delade tråden. off topic-prat kan fortsätta här: viewtopic.php?f=84&t=42192
Tack för det. Vilken fars.
7'an kan kanske bli det som Vista skulle ha blivit egentligen, förhoppningsvis.
Min tanke också. Men, jag saknar dock den klassiska fönsterlistan (vad det nu heter på svenska, window list alltså).
Sen är jag inte så förtjust i alla nya UI element dom stoppat in / tagit bort här och där. Jag blir t.ex. galen på gömda menyer i filhanteraren, samt det där fältet där menyn brukade vara. "Quick bar" eller vad det nu kallas. Windows media player har ju också blivit någon form av högteknologisk cirkus. Tacka vet jag mplayer classic.
Jag är rädd för att det kommer hindra mig från att köra windows, mer än jag absolut måste. Vilket är synd.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Windows 7

Inlägg av Xcore »

palle-kuling skrev:
Delade tråden. off topic-prat kan fortsätta här: viewtopic.php?f=84&t=42192
Tack för det. Vilken fars.
7'an kan kanske bli det som Vista skulle ha blivit egentligen, förhoppningsvis.
Min tanke också. Men, jag saknar dock den klassiska fönsterlistan (vad det nu heter på svenska, window list alltså).
Sen är jag inte så förtjust i alla nya UI element dom stoppat in / tagit bort här och där. Jag blir t.ex. galen på gömda menyer i filhanteraren, samt det där fältet där menyn brukade vara. "Quick bar" eller vad det nu kallas. Windows media player har ju också blivit någon form av högteknologisk cirkus. Tacka vet jag mplayer classic.
Jag är rädd för att det kommer hindra mig från att köra windows, mer än jag absolut måste. Vilket är synd.
Vem använder Windows inbyggda saker?

In med TC, KMplayer och K-Lite så jobbar du smidigare än någonsin sen. ;)
http://www.free-codecs.com/download/K_L ... c_Pack.htm
http://www.softpedia.com/get/Multimedia ... ayer.shtml
http://www.ghisler.com/
palle-kuling
Inlägg: 466
Blev medlem: 16 apr 2008, 21:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Windows 7

Inlägg av palle-kuling »

Xcore skrev:In med TC, KMplayer och K-Lite så jobbar du smidigare än någonsin sen. ;)
Tack för tipsen.
Jag tänker inte lära mig TC. Det är för old school för mig. haha ;) Jag är nöjd med explorer bara dom inte spökar ut den så j*vla mycket.
K-lite i all ära, men jag har alltid kört ffdshow, vilket bygger på samma kod som FFMPEG i linux (samma som mplayer och VLC använder sig av). Ett codec, för allt. Men funkar K-lite för dig, så varför byta!
KMPlayer kände jag inte till. Den verkar trevlig, men jag har bara tittat på ett screenshot, och det ser ut som dom använder sig av något eget GUI och fönsterramar? Det har jag väldigt svårt för. Men vi får se, jag ska testa det nästa gång jag bootar window 7.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Windows 7

Inlägg av Xcore »

palle-kuling skrev:
Xcore skrev:In med TC, KMplayer och K-Lite så jobbar du smidigare än någonsin sen. ;)
Tack för tipsen.
Jag tänker inte lära mig TC. Det är för old school för mig. haha ;) Jag är nöjd med explorer bara dom inte spökar ut den så j*vla mycket.
K-lite i all ära, men jag har alltid kört ffdshow, vilket bygger på samma kod som FFMPEG i linux (samma som mplayer och VLC använder sig av). Ett codec, för allt. Men funkar K-lite för dig, så varför byta!
KMPlayer kände jag inte till. Den verkar trevlig, men jag har bara tittat på ett screenshot, och det ser ut som dom använder sig av något eget GUI och fönsterramar? Det har jag väldigt svårt för. Men vi får se, jag ska testa det nästa gång jag bootar window 7.
Vet du vad jag brukar säga?

Testa först, säg sen.

You might be pleasant surprised. ;)

Men det gör du som du vill givetvis.

KMplayer är en grymt bra spelare, snabb och tar alla format. Dessutom finns det en mängd behändiga funktioner inbyggda. K-Lite är också en extremt bra spelare som tar allt faktiskt. Ser ut som Mediaplayer Classic, snabb som attan, men kan mycket mer än MS egen gamla MP Classic.

Vill du köra program du känner igen från Ubuntu i Windows så gå in här.
http://portableapps.com/apps

Här hittar du alltifrån Gimp, Inkscape, abiword, Pidgin osv osv

Portabla, dvs du behöver inte installera dem, det är bara att köra direkt.

(portabla program är verkligen toppen)
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

Nu gillar jag verkligen Microsoft ;)

Som tack för att jag varit med och beta-testat svenska versionen av Windows 7 så fick vi nu var sin licens på Windows 7 Ultimate så är min speldator nyinstallerad med den riktiga retail-versionen

// rancor
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"