Datumformat

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
glbr
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2009, 12:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Datumformat

Inlägg av glbr »

Ny på Linux, proffs på datorer...

Nu har jag provat alla möjliga och omöjliga tips på nätet om hur man ändrar datumformat. Jag har Ubuntu 9.04 64-bit med engelska (us?) texter, men vill ha svenskt datumformat i mina applikationer (till att börja med Thunderbird), plus i Gnome-menyn uppe till höger.

Jag har provat att lägga till
LC_TIME="sv_SE.UTF-8"
i .profile, .gnomerc, och även testa en_DK-varianten i /etc/preferences. Jag har även lagt in en massa värden i /etc/profile.d/_locales.sh:
# Locale
export LANG="en_US.utf8"
export LC_NUMERIC="sv_SE.utf8"
export LC_COLLATE="C"
export LC_TIME="sv_SE.utf8"
export LC_MONETARY="sv_SE.utf8"
export LC_MEASUREMENT="sv_SE.utf8"
export LC_CTYPE="sv_SE.utf8"
export LC_MESSAGES="en_US.utf8"

Inget av detta hjälper. När jag kör locale -a får jag bara upp en lista med en_-varianter (bland andra en_DK.utf8), men inga sv_-varianter. Någon som vet hur man fixar detta? Helst vill jag även få Thunderbird att visa datum även för dagens mail.

Tacksam för nytt tips som funkar, och kanske en länk till en sida som förklarar alla dessa inställningsfiler? Vill gärna veta lite om bakgrunden varför man skall göra på ett visst sätt...

/glbr
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Datumformat

Inlägg av Lars »

glbr skrev:Jag har provat att lägga till
LC_TIME="sv_SE.UTF-8"
i .profile, .gnomerc, och även testa en_DK-varianten i /etc/preferences.
Följande rad i ~/.gnomerc fungerar för mig:

Kod: Markera allt

export LC_TIME="sv_SE.UTF-8"
glbr skrev:När jag kör locale -a får jag bara upp en lista med en_-varianter (bland andra en_DK.utf8), men inga sv_-varianter. Någon som vet hur man fixar detta?
Du måste installera language-pack-sv och language-support-sv, det gör du kanske enklast genom att bocka för svenska under system->administration->language support (klicka på install/remove eller vad det kan heta på engelska).
glbr
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2009, 12:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Datumformat

Inlägg av glbr »

Tackar, installationen av svenskt språkstöd gjorde att Thunderbird visar rätt datumformat.
glbr
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2009, 12:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Datumformat

Inlägg av glbr »

Löst, men undrar om det räcker att jag kryssar i gröna bocken? Testar...
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Datumformat

Inlägg av KiviE »

glbr skrev:Löst, men undrar om det räcker att jag kryssar i gröna bocken? Testar...
Redigera första inlägget och kryssa i den gröna bocken samt lägg till [LÖST] i slutet på ämnesraden.

Kul att det löste sig :)
glbr
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2009, 12:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Datumformat [LÖST]

Inlägg av glbr »

Lite mer kunskap insamlat :)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Datumformat [LÖST]

Inlägg av KiviE »

glbr skrev:Lite mer kunskap insamlat :)
Nu blev det dock fel. Gör likadant men på första inlägget i tråden :)
Användarvisningsbild
perab
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 jul 2008, 13:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Hunnestad (Ystad)

Re: Datumformat

Inlägg av perab »

En annan möjlighet, om det bara är datumformatet i Thunderbird du vill ändra, är att ange LC_TIME="sv_SE.UTF-8" som prefix till kommandot Thunderbird. Men detta påverkar ju inte andra program, vilket är en nackdel eller fördel beroende på dina önskemål.

För övrigt en fråga: Jag kan inte hitta .gnomerc under min hemmakatalog (visning av dolda filer givetvis påslagen). Skapas inte denna per default? Så jag måste skapa den om jag vill lägga in anrop till svenskt datumformat generellt i Gnome? Det är väl i så fall en vanlig skriptfil med första raden #!/bin/bash eller?
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Datumformat

Inlägg av Lars »

Nä, man får skapa den själv om man vill ha en. Det är en vanlig skript-fil, men den behöver egentligen varken vara exekverbar eller ha #!/bin/bash. Filen inkluderas från /etc/X11/Xsession.d/55gnome-session_gnomerc om någon är nyfiken på hur det fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"