Permanent bann eller kanske inte?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

Frågan om strafftidernas längd har aktualiserats igen efter att någon uppträtt rejält illa i helgen. Några talar med emfas för permanent bann och några lika engagerat emot. Man får kanske fundera på andra lösningar. Ubuntu står ju trots allt för medmänsklighet och däri borde både förlåtelse och tro på att människor kan förändras och förbättra sig ingå.

Nåväl, det nuvarande påföljdssystemet är nog väl naivt. Tre månader räcker knappast för att någon skulle hinna förändra sin personlighet och komma tillbaka som en trevlig och välartikulerad medlem. Tiden är knappast heller tillräcklig för att den som blivit grovt förolämpad ska hinna förlåta.

Ett år eller kanske fem är kanske rimligare tid om de förändringar man är ute efter ska ha hunnit ske.

Man kan också tänka sig att ha permanent bann men med möjlighet att begära benådning efter en viss, längre tid. En nådeansökan bör då innehålla en förklaring till varför det gick snett och en rimlig förklaring till varför det inte skulle kunna komma att upprepas, till exempel att man underkastat sig behandling för sitt missbruk eller sina psykiska besvär.

Man kan också tänka sig att den som kommer tillbaka från en påföljd får en prövotid med rättigheter till ett begränsat antal tavlor, kanske bara får tillträde vissa tider på dygnet, när det garanterat finns moderatorer på plats eller får en personlig moderator som övervakare.

En sak man måste fundera över om man ökar straffen väsentligt är att det måste gå att utdöma också lägre straff än maxstraffet. Annars finns risken att man undviker att döma ut påföljd alls för den som gjort någonting som i och för sig är ett klart regelbrott, men som inte varit jätteallvarligt eller där det funnits förmildrande omständigheter.

Reviderar man reglerna bör man kanske också bör fundera över den regel som en gång i tiden hette något med att "driva en egen agenda", en gummiparagraf som jag var med om att ta bort, men som det faktiskt låg en del poänger i. Reglerna bör inte tillåta någon att upprepat göra reklam för någon annan distribution, webbplats eller något annat som konkurrerar med Ubuntu eller Ubuntu Sverige eller att på annat sätt upprepat provocera och stjäla fokus och tid. Exakt hur detta ska formuleras vet jag dock inte.

EDIT: La till ett "alls" i det näst sista stycket
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Rune.K »

Hur hantererar våra närmaste grannar det här med bannlysningar?
Ibland kan det vara bra att få lite influenser utifrån, istället för att enbart diskutera i sin egen hydda.
Det kan lätt bli tjatigt...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Pink Panther »

Auktoritet att styra bestraffa oliktänkande har aldrig lätt till framgång och samförstånd. En dialog om humana ordningsregler. Där vi utgår ifrån att all är individer med rätt att ha sin egna värderingar. Där dialogen handlar om att skapa ett forummentalitet som innehåller respekt,hänsyn och förståelse. Där alla regnbågens färger får lysa.

Den fascistiska rörelsen betonade polismakt och ordning på bekostnad av demokrati och frihet. Friedrich Nietzches, idé om "övermänniskan" kom att spela en stor roll vid skapandet av den fascistiska läran. Där man enligt den fascistiska teorin väljer den bäst lämpade mannen att oinskränkt styra staten.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av upnorth »

Little John har skapat en tråd på ämnet tidigare, inklusive omröstning: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... t=permaban
Låser den här så kan ni fortsätta diskussionen där.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av upnorth »

Beklagar misstaget, var så goda.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av CryingFreeman »

Urban Anjar skrev: massa text
Inte för att vara otrevlig Urban, men har inte du haft två år på dig att driva frågor i LoCot så som du vill? :)

Nu har du på kort tid startat två trådar om rätt stora omdaningar med LoCot:
  • En att vi ska eller inte ska bli en elitistisk sammanslutning där bara invigda ska få rösträtt
  • En där medlemmar ska eller inte ska kunna bättra sig och återkomma.
Jag vet att du gör det här med LoCots bästa för ögonen, såklart, men det riskerar att så rätt så mycket osämja
genom att posta såna här brandfacklor med jämna mellanrum. :)

Angående regelverket så finns det där redan och kan räcka väldigt långt, om vi bara bestämmer oss för vilken
nivå vi ska moderera på, vilket vi gjort.

Jag tror att det här kommer att fungera utan permaban, men om det inte gör det kan vi alltid återaktualisera
debatten då.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

@CF Den här frågan aktualiserades av andra medan vi båda var på olika andra ställen under helgen. Vad jag försöker göra är att utforska gråtonerna mellan två ståndpunkter som verkade vara väldigt svart-vita och oförenliga. Målet är att hitta möjliga kompromisser.
Pink Panther skrev:
Den fascistiska rörelsen betonade polismakt och ordning på bekostnad av demokrati och frihet. Friedrich Nietzches, idé om "övermänniskan" kom att spela en stor roll vid skapandet av den fascistiska läran. Där man enligt den fascistiska teorin väljer den bäst lämpade mannen att oinskränkt styra staten.

Pink Panther
Ja, det var ju ett vämjeligt exempel. Tror inte någon här suger sin inspiration ur den tankevärlden. Det finns betydligt mera medmänskliga inspirationskällor i så fall. Kolla på stadgarna för Röda Korset, Amnesty International, Rädda Barnen och liknande.
Uteslutning kan ske av medlem som genom sitt handlande i Svenska Röda
Korsets verksamhet bryter mot stadgarnas ändamålsparagraf eller i övrigt
agerar i strid med Röda Korsets grundprinciper.
Sådant beslut fattas av styrelsen för den krets som medlemmen tillhör.
På begäran av medlem kan frågan om uteslutning inom sex månader över-
lämnas till centralstyrelsen för beslut.
5.1 Sektionen står öppen för enskilda som vill arbeta för Amnesty Internationals åtagande. Medlem blir man genom att erlägga av årsmötet beslutad avgift. Styrelsen har rätt att i särskilda fall utesluta medlem. Styrelsens beslut om uteslutning skall fattas med 2/3 majoritet. Medlem som uteslutits av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.
Förbundsstyrelsen kan utesluta medlem som skadar Rädda Barnens Ungdomsförbund. Beslut om
uteslutning kan överklagas till förbundsårsmötet.
@CF igen. Jag tror du gör klokt i att inte hasta fram utan att låta de ändringar som gjorts ha sin verkan och därefter utvärdera. Förhoppningsvis inställer sig lugn och arbetsro. Om inte, skadar det aldrig att ha lite koll på vad nästa steg skulle kunna bli.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Rune.K »

@ Urban
Ge gärna en länk till tråden där permanent banning aktualiserades under helgen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:@ Urban
Ge gärna en länk till tråden där permanent banning aktualiserades under helgen.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 8&start=40
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Broder Tuck »

@ Cryingfreeman
;D Ja, det var väl någon som sade i en tråd, att han inte ville se sig själv bli en sur gammal gubbe och komma hit in i olika trådar, med sådana spörsmål. ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Rasmus »

Det avr nån som beskrev flashbacks metod, efter ett år fick man maila en admin och förklara varför man skulle sköta sig bättre den här gången. Gillar den idén.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

Broder Tuck skrev:@ Cryingfreeman
;D Ja, det var väl någon som sade i en tråd, att han inte ville se sig själv bli en sur gammal gubbe och komma hit in i olika trådar, med sådana spörsmål. ;D
Jag är inte ett dugg sur, men huka er gubbar ifall jag skulle bli ;D

Men lite märkligt är det ju när man tar upp en sakdiskussion och svaren bara landar på personfrågor, med undantag för någon som kommer dragande med Nietzche och Musse och grabbarna, vilket var föga träffsäkert det heller, vilket jag hoppas att mina exempel från Rädda Barnen med flera tydliggjorde.

@Rasmus, Äntligen någon som vågar tassa in på själva ämnet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Skunken
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 jun 2008, 12:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Skunken »

Jag förstår inte argumenten mot permbann ......... i sådana fall där "användare" aktivt går in för att motarbeta Ubuntu, skada verksamheten här eller uppträder extremt olämpligt i övrigt.
Permbann med möjlighet att söka nåd efter en viss tid ?
Man kan väl inte ha användare här som saboterar forumet?
Att delvis tillåta det genom att ständigt låta "omöjlig" person återvända... är i mina ögon en form av pisshumanism som inte gagnar verksamheten.
Jag misstror inte alls CF vilja och förmåga att föra forumet framåt men utan fasta regler så fortsätter tjafset. Nu sägs att man kan tillämpa nuvarande regler på ett mera handfast sätt men ........... en del folk är duktiga på att ligga på gränsen till varning och bann ... utan att gå över den.

Problemet ligger IMHO i att man alls tillåter diskussioner som sedan sprider ut över forumet.
Det är redan bevisats i detta fora att för eller senare spårar allt ur... trots alla föresatser och regler.

Hade diskussioner med mera separetats från forumet i övrigt så hade det inte funnits utrymme för några gråsoner ....... som sedan tar fart.
Därför gott folk. Vill ni äntligen ha lugn och ro med fungerande support och en god stämning så stäng diskussionsdelen samt kafeét och starta ett systerforum för den sociala biten.
Turbo
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

Utanför ämnet:
Skunken skrev:
Utanför ämnet: Problemet ligger IMHO i att man alls tillåter diskussioner som sedan sprider ut över forumet.
Det är redan bevisats i detta fora att för eller senare spårar allt ur... trots alla förutsatser och regler.

Hade diskussioner med mera separetats från forumet i övrigt så hade det inte funnits utrymme för några gråsoner ....... som sedan tar fart.
Därför gott folk. Vill ni äntligen ha lugn och ro med fungerande support och en god stämning så stäng diskussionsdelen samt kafeét och starta ett systerforum för den sociala biten.
Turbo
Utanför ämnet:
Det är en annan diskussion, föreslår att den tas i en annan tråd, så att vi inte blandar ihop äpplen och bananer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Hylas »

[---] Att delvis tillåta det genom att ständigt låta "omöjlig" person återvända... är i mina ögon en form av pisshumanism som inte gagnar verksamheten. [---]
Vad är "pisshumanism"? Du använder ordet "humanism" på ett minst sagt märkligt sätt.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av upnorth »

Hylas skrev:
[---] Att delvis tillåta det genom att ständigt låta "omöjlig" person återvända... är i mina ögon en form av pisshumanism som inte gagnar verksamheten. [---]
Vad är "pisshumanism"? Du använder ordet "humanism" på ett minst sagt märkligt sätt.
Att var snäll av princip tolkar jag det som iaf.

Begriper inte varför alla förfäras så mycket av permaban. Det kommer för det första inte att användas förrän personen i fråga förtjänat det, och halvvägs dit kommer förmodligen halva forumet att vara förbannade. Dessutom kommer inte CF att godkänna det förrän vi hittat en lösning för benådning.

Vad är ni oroliga för?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Hylas skrev:
[---] Att delvis tillåta det genom att ständigt låta "omöjlig" person återvända... är i mina ögon en form av pisshumanism som inte gagnar verksamheten. [---]
Vad är "pisshumanism"? Du använder ordet "humanism" på ett minst sagt märkligt sätt.
Att var snäll av princip tolkar jag det som iaf.

Begriper inte varför alla förfäras så mycket av permaban. Det kommer för det första inte att användas förrän personen i fråga förtjänat det, och halvvägs dit kommer förmodligen halva forumet att vara förbannade. Dessutom kommer inte CF att godkänna det förrän vi hittat en lösning för benådning.

Vad är ni oroliga för?
Nja, en del är kanske oroade av historiska skäl, men om man i stället tidsbegränsar, men snackar om en rejält tilltagen tid, > 1 år och kombinerar med någon form av benådnings- eller överklagandemöjlighet...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Skunken
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 jun 2008, 12:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Skunken »

Urban Anjar skrev:Utanför ämnet:
Skunken skrev:
Utanför ämnet: Problemet ligger IMHO i att man alls tillåter diskussioner som sedan sprider ut över forumet.
Det är redan bevisats i detta fora att för eller senare spårar allt ur... trots alla förutsatser och regler.

Hade diskussioner med mera separetats från forumet i övrigt så hade det inte funnits utrymme för några gråsoner ....... som sedan tar fart.
Därför gott folk. Vill ni äntligen ha lugn och ro med fungerande support och en god stämning så stäng diskussionsdelen samt kafeét och starta ett systerforum för den sociala biten.
Turbo
Utanför ämnet:
Det är en annan diskussion, föreslår att den tas i en annan tråd, så att vi inte blandar ihop äpplen och bananer.
Det blev visst OT ....men om sistnämnda genomfördes så skulle inte trådtiteln vara aktuell för diskussion längre.
:D :D
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

Skunken skrev: Det blev visst OT ....men om sistnämnda genomfördes så skulle inte trådtiteln vara aktuell för diskission längre.
:D :D
Jomen, vi har haft en del debatt, påhopp och skit i supporttrådar också och tar man bort de andra delarna lär det pysa ut mer där, men det är den andra diskussionen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Hylas »

upnorth skrev:
Hylas skrev:
[---] Att delvis tillåta det genom att ständigt låta "omöjlig" person återvända... är i mina ögon en form av pisshumanism som inte gagnar verksamheten. [---]
Vad är "pisshumanism"? Du använder ordet "humanism" på ett minst sagt märkligt sätt.
Att var snäll av princip tolkar jag det som iaf.

[---]
Nja... Det luktar skunk om det där sättet att missbruka ord. Tvinga in en negativ laddning i ett ord som för många är positivt laddat. (Inte alla dock)
Låst

Återgå till "Forum"