I snirklar och kringelikrokar

Diskussion gällande forumet
mwest
Inlägg: 157
Blev medlem: 31 aug 2009, 07:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av mwest »

Rune,K bl a har alltid tyckt att varenda rad den skriver är endast GULD och vad andra skriver är inte ens silver så kommer det att förbli.

men min önskan är ju så klart att man inte tar vid sig, men det är oerhört svårt mot såna nicks/personer.....

det är människor som är trygga i sin egen kassa.......När det hjälper något vill de ha kontroll över...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Pink Panther »

Av de flesta verk blir bara citaten kvar. Är det då inte bättre att redan från början bara skriva citaten?

Av: Stanislaw Jerzy Lec (1906-1966)

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

Grön Göling skrev:
upnorth skrev: Snälla du, kasta inte sten i glashus - du är den som har en officiell OT-tråd ;)
Det är just det som är den stora skillnaden!
Den är officiellt OT! Redan i rubriken!
Dessutom var den avsedd att vara skoj och var just det den blev. Ingen kastar skit på någon annan därinne.
Alltså, i första inlägget ifrågasätter du om diskussionen kring hur det bör modererats är på väg åt rätt håll, bland annat med max 30 inlägg som exempel. Förstår jag det resonemanget rätt är du alltså för en mer liberal tolkning av reglerna och att man ska tillåtas leka lite (i brist på bättre uttryck) utan att bli bortmodererad?

Men å andra sidan har du startat otaliga trådar de senaste månaderna som ifrågasätter oordningen, respektlösheten mellan medlemmar och vår oförmåga att hålla sansade debatter (precis som jag ifrågasätter i Debatt-tavlan just nu)?

Det känns som att dessa två resonemang står emot varandra en hel del, kan ju ha missförstått men du får gärna utveckla var moderatorerna ska vara mer avslappnade och var de ska vara hårda men framför allt varför.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Rune.K »

Låser den här tråden tillfälligt eftersom den verkar spåra ur ikväll.
Tänker låsa upp den imorgon om jag kommer ihåg det.
Skicka ett PM om jag glömmer.
mvh moderator Rune.K

Edit:
Upplåst.
Var vänliga och håll er till ämnet, jag föreslår att ni läser första inlägget igen.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

upnorth skrev:
Grön Göling skrev:
upnorth skrev: Snälla du, kasta inte sten i glashus - du är den som har en officiell OT-tråd ;)
Det är just det som är den stora skillnaden!
Den är officiellt OT! Redan i rubriken!
Dessutom var den avsedd att vara skoj och var just det den blev. Ingen kastar skit på någon annan därinne.
Alltså, i första inlägget ifrågasätter du om diskussionen kring hur det bör modererats är på väg åt rätt håll, bland annat med max 30 inlägg som exempel. Förstår jag det resonemanget rätt är du alltså för en mer liberal tolkning av reglerna och att man ska tillåtas leka lite (i brist på bättre uttryck) utan att bli bortmodererad?

Men å andra sidan har du startat otaliga trådar de senaste månaderna som ifrågasätter oordningen, respektlösheten mellan medlemmar och vår oförmåga att hålla sansade debatter (precis som jag ifrågasätter i Debatt-tavlan just nu)?

Det känns som att dessa två resonemang står emot varandra en hel del, kan ju ha missförstått men du får gärna utveckla var moderatorerna ska vara mer avslappnade och var de ska vara hårda men framför allt varför.
bump (eftersom att tråden varit låst)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Grön Göling skrev:
upnorth skrev: Snälla du, kasta inte sten i glashus - du är den som har en officiell OT-tråd ;)
Det är just det som är den stora skillnaden!
Den är officiellt OT! Redan i rubriken!
Dessutom var den avsedd att vara skoj och var just det den blev. Ingen kastar skit på någon annan därinne.
Alltså, i första inlägget ifrågasätter du om diskussionen kring hur det bör modererats är på väg åt rätt håll, bland annat med max 30 inlägg som exempel. Förstår jag det resonemanget rätt är du alltså för en mer liberal tolkning av reglerna och att man ska tillåtas leka lite (i brist på bättre uttryck) utan att bli bortmodererad?

Men å andra sidan har du startat otaliga trådar de senaste månaderna som ifrågasätter oordningen, respektlösheten mellan medlemmar och vår oförmåga att hålla sansade debatter (precis som jag ifrågasätter i Debatt-tavlan just nu)?

Det känns som att dessa två resonemang står emot varandra en hel del, kan ju ha missförstått men du får gärna utveckla var moderatorerna ska vara mer avslappnade och var de ska vara hårda men framför allt varför.
Nu blandar vi nog äpplen och bananer? Tankens fria flykt är väl inte samma som att vara respektlös och taskig - eller att repetera samma sak hundra gånger. OT kan vara en massa olika saker, som jag skrev nånstans. Handlar det om att kapa supporttrådar eller över huvud taget kapa trådar ska det stävjas, men i många andra fall är det en väldigt liten förseelse eller rent av föredömligt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:...
Tankens fria flykt är väl inte samma som att vara respektlös och taskig - eller att repetera samma sak hundra gånger.
...
+1 Urban Anjar
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

Nu blandar vi nog äpplen och bananer? Tankens fria flykt är väl inte samma som att vara respektlös och taskig - eller att repetera samma sak hundra gånger. OT kan vara en massa olika saker, som jag skrev nånstans. Handlar det om att kapa supporttrådar eller över huvud taget kapa trådar ska det stävjas, men i många andra fall är det en väldigt liten förseelse eller rent av föredömligt.
Problemet är att OT också är ett regelbrott, ska vi strunta i det för att det är trevligt (istället för att skapa sidotrådar) så ligger det nära till hands att bryta mot liknande ordningsrelger och därefter ryker trivselreglerna osv.

Visst, hade varit kul om forumet kunde "sköta sig själv" men nu har jag modererat hårdare bland kallpratstrådarna i Debatt-tavlan för att de tenderar att skena iväg och bli otrevligare. Omöjligt att veta om GG syftar på just det men eftersom att hon pratar så allmänt får jag väl svara för mina egna åtgärder så länge.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Rune.K »

Vad jag kan se så är det väl endast upnorth som verkar vara väldigt exalterad i Debatt-tavlan de senaste dagarna.
Alla "trollen" har tagit semester...
mvh moderator Rune.K
PS
Jag kommer inte att tveka en sekund att låsa den här tråden om ni inte kan vara vänliga och trevliga.
Det är naturligtvis tillåtet att ha olika åsikter...
Dessutom är Grön Göling välkommen att starta vilka trådar hon vill utan att behöva bli påhoppad, så länge hon följer forumsreglerna.
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av janne-5011 »

Rune.K vv definiera "trevlig". Min upplevelse på det här forumet är att man ses som "otrevlig" om man anmäler avvikande åsikt, speciellt om ngn
som tycker han/hon har anledning se sina egna synpunkter som speciellt värdefulla pga antal år som medlem alternativt vara alldeles extra mycket slätstruken och skriver
"jag håller med" i varenda mening.
Så det där med trevlighet kommer nog visa sig vara en problematisk, tom grund att stå på och motsatsen till allt vad kreativitet kan handla om inklusive konflikter.

Rune.K skrev:Vad jag kan se så är det väl endast upnorth som verkar vara väldigt exalterad i Debatt-tavlan de senaste dagarna.
Alla "trollen" har tagit semester...
mvh moderator Rune.K
PS
Jag kommer inte att tveka en sekund att låsa den här tråden om ni inte kan vara vänliga och trevliga.
Det är naturligtvis tillåtet att ha olika åsikter...
Dessutom är Grön Göling välkommen att starta vilka trådar hon vill utan att behöva bli påhoppad, så länge hon följer forumsreglerna.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:...

Dessutom är Grön Göling välkommen att starta vilka trådar hon vill utan att behöva bli påhoppad, så länge hon följer forumsreglerna.
Va!? Har GG blivit påhoppad i den här tråden, vilket inlägg då?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Rune.K »

janne-5011 skrev:Rune.K vv definiera "trevlig".
...
Min definition på trevlig är att man följer normal netikett.
Att följa netiketten finns med i våra forumregler, regler som gäller alla medlemmar inklusive t.ex moderatorer.
Forumreglerna finns här > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=10492
Och en skärpning hur man ska tolka forumsreglerna finns här > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=43025
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Rune.K »

janne-5011 skrev:...
Min upplevelse på det här forumet är att man ses som "otrevlig" om man anmäler avvikande åsikt, speciellt om ngn
som tycker han/hon har anledning se sina egna synpunkter som speciellt värdefulla pga antal år som medlem alternativt vara alldeles extra mycket slätstruken och skriver
"jag håller med" i varenda mening.
Så det där med trevlighet kommer nog visa sig vara en problematisk, tom grund att stå på och motsatsen till allt vad kreativitet kan handla om inklusive konflikter.
...
Avvikande åsikter är förhoppningsvis numera välkomna.
Så länge det handlar om seriösa och normala åsikter som handlar om Locot och forumet och GNU/Linux.
Var man ska göra av sina kråkor i näsan är ett typexempel på en tråd som varken är seriös eller normal på ett forum som det här.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Kattskrället »

Ehhh, känns som att det är dags för rune.k och t a en lång time out. ::)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av Kattskrället »

janne-5011 skrev:Rune.K vv definiera "trevlig". Min upplevelse på det här forumet är att man ses som "otrevlig" om man anmäler avvikande åsikt, speciellt om ngn
som tycker han/hon har anledning se sina egna synpunkter som speciellt värdefulla pga antal år som medlem alternativt vara alldeles extra mycket slätstruken och skriver
"jag håller med" i varenda mening.
Så det där med trevlighet kommer nog visa sig vara en problematisk, tom grund att stå på och motsatsen till allt vad kreativitet kan handla om inklusive konflikter.

Rune.K skrev:Vad jag kan se så är det väl endast upnorth som verkar vara väldigt exalterad i Debatt-tavlan de senaste dagarna.
Alla "trollen" har tagit semester...
mvh moderator Rune.K
PS
Jag kommer inte att tveka en sekund att låsa den här tråden om ni inte kan vara vänliga och trevliga.
Det är naturligtvis tillåtet att ha olika åsikter...
Dessutom är Grön Göling välkommen att starta vilka trådar hon vill utan att behöva bli påhoppad, så länge hon följer forumsreglerna.
+1 janne-5011
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

Bortmodererade inlägg hittas här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 57#p352106
Andra omgången bortmodererade inlägg: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 68#p352168

Håll er till ämnet nu!
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av pun »

upnorth skrev: Håll er till ämnet nu!
Kan du inte moderera bort hela tråden...... >:D

"Dypölens bevarande" ala Flashback...... >:D
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

Låser tråden tillfälligt.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av upnorth »

Första inlägget: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 88#p350802

Läs och kommentera, ser jag fler inlägg utanför ämnet eller som ens liknar en gliring mot en enskild medlem låser jag tråden omedelbart oavsett vem som startade.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: I snirklar och kringelikrokar

Inlägg av pun »

Jo huvudsaken att den store trollaren RuneK syns..... :P

Sen "dypölstemat" är ju en annan femma.... >:D
Låst

Återgå till "Forum"