Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Pink Panther »

Avstängning av Pun på tre månader, är tveksam även om följer forumets regler. Det är inte frågan om någon tolkning av regler. Är vi inne på ett sådant spår ( hårdare tolkning) kan vi avskaffa reglerna. Det blir mycket godtyckligt och orättvist. Det är möjligt att Pun samlat på sig för en kortare avstängning på ett par dagar max. Men inte tre månader. Det här beslutet skapar nog mer problem än brukligt. Varför fatta sådant beslut som säkert inte bygger några broar. Jag ser nu framför mig en bro som var på väg att byggas i mellan alla olika fraktioner raseras totalt.

:'(

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 26 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Kattskrället »

Kort sagt, som man bäddar får man ligga.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Rasmus »

Jag håller faktiskt med Pink Panther, Puns första varning tilldelades 23 mars 09, 6 månader och 3 dagar från idag alltså borde den ha förfallit och detta blivit den andra varningen (1 vecka)
EDIT: såg nu att det stod maj, med andra ord blir detta den tredje varningen som varar i minst 3 månader. Helt enligt reglerna alltså.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av CryingFreeman »

Pink Panther skrev:Det blir mycket godtyckligt och orättvist. Det är möjligt att Pun samlat på sig för en kortare avstängning på ett par dagar max. Men inte tre månader. Det här beslutet skapar nog mer problem än brukligt. Varför fatta sådant beslut som säkert inte bygger några broar. Jag ser nu framför mig en bro som var på väg att byggas i mellan alla olika fraktioner raseras totalt.
Jag är övertygad om att pun var medveten om den skärpta tolkningen, jag har satt en klistrad tråd om det på global nivå så att den dyker upp var man än befinner sig på forumet.

Det har varit alltför slapp tolkning av regelverket tidigare och diskussioner har övergått till hetsiga diskussioner som övergått till gräl i alltför lång tid. Det är slut på det nu, och det är jag som sagt övertygad om att pun var medveten om, eftersom jag upplyst honom om det själv vid minst ett tillfälle: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 40#p349694

Jag tror heller inte att ett beslut att stänga av någon som uppenbart bryter mot regelverket ett flertal gånger tas som ursäkt för att avbryta den goda ton som numera finns mellan de allra flesta inblandade på de båda forumen och i föreningen. Jag beklagar att vi mister en kunnig medlem, men ingen ska särbehandlas och det kommer jag inte heller att göra.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Konservburk »

Pink Panther skrev:Det är möjligt att Pun samlat på sig för en kortare avstängning på ett par dagar max. Men inte tre månader.
Pun har samlat på sig 3 varningar inom ett halvår, vilket innebär 3 månaders avstängning om vi följer de regler som har röstats igenom.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Broder Tuck »

Det var kanske några av dem som jag hade kunnat förvänta mig, som skrev så snabbt om detta, i den här tråden. ;D

Visst respekterar jag både er och era synpunkter. Det är bara det, att de tenderar att upprepa sig efter ett givet mönster, där det negativa hela tiden "pluppar" upp. I liknande trådar, med liknande inriktning på inläggen. Förvåna er själva någon gång, för att inte tala om er omgivning och skriv ett positivt, glädjefullt inlägg.

Svårt? Ja, förmodligen. Mest kanske, för den som redan på förhand har bestämt sig för, att se det den ser, med de mörka, negativa, glasögonen på näsan. Icke förty, kan det vara skoj, om inte för annat, så åtminstone för en själv, att testa nya sätt att se sin omvärld med. Testa. Lycka till!

Risken är kanske att läsaren skulle kunna tro att någon har "kapat" era nick, om något sådant skulle bli skrivet i era namn.

Ang pun (här) och plun (där), så fortsatte han sedan med detta inlägg i systerforumet. Det skall bli intressant att se, hur det ärendet behandlas där. Förutom att tråden låstes, förstås.

Men, jag är "böjd" att hålla med er, visst är det synd, på en så "god" person? Det hedrar er dock, att ni gör er så mycket besvär för hans skull och kämpar för de "oskyldiga" (?).

Ha en trevlig afton.

Tukken

Jag hoppas att denna tråd snart blir låst. Jag anmäler den till det, i vart fall.
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 28 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Rune.K »

Regler är till för att följas oberoende av vem det drabbar, vi kan inte ha något system där vissa är mer medlemmar än andra och ska ha större svängrum.

Angående Tukken's begäran om låsning så avvaktar jag lite, men jag håller koll ikväll.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av mcNisse »

Det är bra Rune att du håller koll här, det här är en konstig tråd...

På rubriken låter det som hela världen håller på att rämnar :D
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Pink Panther »

Så allvarligt är det inte :-)

Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?

(Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol)

Vem som helst kan göra en höna av en fjäder men bara veckopressen kan få den att värpa.

"Ju högre en apa klättrar, desto mer ser man av rumpan."

(Afrikanskt ordspråk).

Vad jag menar är följande ordspråk från Afrika:

Man kan ta tillvaron med en klackspark och samtidigt vara seriöst intresserad.

Straff är bra till en viss gräns effektivt, men blir straffet ur den drabbades synpunkt ytterligare ett bevis på inkompetens. Lär inte budskapet nå fram.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Broder Tuck »

Pink Panther skrev:Så allvarligt är det inte :-) . . . . . Lär inte budskapet nå fram.

Pink Panther
Nej, där har du nog rätt. Jag ser dig som en motsvarighet till den som i historien "vargen kommer . . . ", ofta och alltid på skämt, ropade det, när han nalkades sin by. Till bybornas förtret och irritation.

Den gången som denne person sedan såg vargen komma och skrek "vargen kommer . . . ", så var det ingen som tog någon notis. Vargen vann.

Då. Dem.
Idag. Vi,
andra och övriga medlemmar på detta forum.

För mig känns det lite som om du är ute på en liknande väg. Snart orkar vi inte, vill inte, lyssna. Detta oaktat, hur rätt du sedan kan ha.
Oaktat vem, eller vilka, som gärna hakar på dina inlägg och instämmer i klagolåten. Ni tenderar att allt för ofta, allt för påtagligt, instämma i "klagosången", för att den skall bli trovärdig och tilltalande att lyssna till.

Sorry man, du håller själv på med att "rasera en och annan bro", vad ditt förtroende anbelangar.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av CryingFreeman »

Pink Panther skrev: Straff är bra till en viss gräns effektivt, men blir straffet ur den drabbades synpunkt ytterligare ett bevis på inkompetens. Lär inte budskapet nå fram.
Jag förstår din synvinkel och jag håller med till hundra procent. Jag antar att du menar att pun inte kommer att se sin påföljd som rättfärdigt? Rätta mig om jag har fel.

I sådana här fall är det självklart inget enkelt beslut, men ser man till det totala antalet aktiva registrerade forummedlemmar, så får jag ta att inte alla uppskattar mig och den linje vi kör här. Vissa anser att man ska få säga vad man vill under någonting de fått för sig är yttrandefrihet, medan andra yrkar på permanent banning för svordomar. Det går inte att behaga alla.

När en försvinnande liten minoritet förstör för majoriteten, då är jag beredd att låta den lilla minoriteten stryka på foten om de inte kan bete sig som folk. Ubuntu är till för alla och Ubuntu Sverige är till för alla, under förutsättning att man kan tillämpa netikett och behandla andra som man själv vill bli behandlad. Förolämpningar, personangrepp, hån och aggressioner hör inte hemma i vårt Ubuntuforum. Punkt slut.

Jag har försökt i drygt tre års tid att tala folk tillrätta och diskutera och argumentera för min sak på det här forumet. Ibland går det och ibland går det inte.

Om jag och resten av admins och moderatorer ses som inkompetenta av en eller en handfull människor, det är ett pris man får betala för att den stora majoriteten ska trivas och komma tillbaka. Det går inte att vissa kommer undan med att kalla en eller flera individer för "dum, dummare, dummast", kalla forumet för "dypöl", inkompetensförklara folk till höger och vänster, anklaga en eller annan för att ha en skruv lös. Det är ad-hominem-argument och tillåts inte här. Så är det, och passar det inte får man ta konsekvenserna. För att dra en extrem parallell: jag är övertygad om att det finns många inlåsta rånare som anser att de blivit felbehandlade under årens lopp, men det gör inte allmänhetens tacksamhet mindre mot att de sitter inlåsta.

Som sades i början av tråden: som man bäddar får man ligga.

Du och jag kommer förmodligen aldrig att övertyga varandra PP, men sånt är livet. Jag har sagt det jag vill säga och jag tänker inte försvara och förklara mitt handlande mer än såhär. Som tur är finns det ett ytterligare (eller två) ubuntu-forum man kan bevista om man inte gillar hur saker förhåller sig här. Det är bra med mångfald.
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av janne-5011 »

kan inte ledningen erbjuda charmkurser och skönhetstips för dom som misslyckas på forumet?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av CryingFreeman »

janne-5011 skrev:kan inte ledningen erbjuda charmkurser och skönhetstips för dom som misslyckas på forumet?
Vi håller på och filar på en sån projektgrupp, såklart. Vi har bara svårt att hitta några tillräckligt charmiga skönheter inom ledningen, så om det finns nån som känner nån som känner nån som är charmig och skön, tveka inte att höra av er. ;D

I övrigt tar vi givetvis tacksamt emot tips hur vi ska kunna stävja bråk och dålig stämning på forumet utan att behöva hota med påföljder hela tiden. Lämpligast diskuteras det i debatt-tråden här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=43287

EDIT:
Nu har jag suttit här sedan nio i morse och försökt driva projekt samtidigt som det pågår krig i en eller annan forumdel. Jag blir lite trött i huvudet av sånt och ber om ursäkt om det är någon som känner sig orättvist behandlad eller påhoppad. Tröttheten tar ut sin rätt, så nu ska jag gå hem och lägga mig och sova. Vi ses imorgon igen.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Jag ser nu framför mig en bro som raseras.

Inlägg av Rune.K »

Låser tråden tillfälligt tills imorgon fastän den fortfarande är sansad...
Edit: Upplåst.

Edit no2: Nu som först läste jag igenom CryingFreemans inlägg i den här tråden.
Hans slutkläm "Det är bra med mångfald." gillar jag verkligen.
Skriv svar

Återgå till "Forum"