Windows + Windows + Ubuntu dual (triple) boot

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
IXPNU
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2008, 20:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Windows + Windows + Ubuntu dual (triple) boot

Inlägg av IXPNU »

Hej,
finns det något sätt att få två windows-installationer (XP + 7) att funka på två olika partitioner, och ha Ubuntu på en tredje partition? Just nu har jag XP på hårddiskens första partition, 7 på den andra och Ubuntu på den tredje, men windows-systemen är inte överens. I / boot/grub/menu.lst finns en post för Windows på (hd0,0), alltså den första partitionen, men den startar varianten av Windows på partition 2. (Dvs andra windows-installationen skrev över förstas boot-info, antar jag).

Jag behöver ha lite olika versioner av Windows för att kunna umgås med Försäkringskassan, jobbet och banken, samt spela en del spel, men går det öht att göra?
Senast redigerad av 1 IXPNU, redigerad totalt 29 gånger.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Windows + Windows + Ubuntu dual (triple) boot

Inlägg av Bowmore »

Det som troligen hänt dig är att Windows 7 har installerat sin bootmanager i XP. Du kan enkelt kolla detta genom att titta i XPs partition och där se om du har en mapp Boot och i den bl.a en fil bcd. Om du har det beror det bl.a på att bootflaggan sitter på XP-partitionen.

Jag hade ett liknande problem för ett tag sen just när jag installerade Win 7. Hade just då en sparad kopia på en Win98-partition som råkade ha fått bootflaggan satt. Win 7 gick att starta upp via Win98 men när jag försökte starta Win 7 direkt från grub klagade den på att BOOTMGR saknades om jag nu kommer ihåg rätt.

Det jag fick göra var att kopiera över Win7 bootmanagern från Win98 till Win 7 och sen gick det att boota Win 7 direkt, så det är det första du behöver göra.

I ditt fall behöver du då även fixa Volume Boot Record (VBR) som ligger i bootsektorn på din XP-partition då jag antar att Win 7 installationen skrivit över den. Det fixar man normalt med Windows-kommandot fixboot.

Ett tips när man installerar ett ytterligare Windows är att ta bort alla bootflaggor och också gömma (hide) Windows systempartitioner.
IXPNU
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2008, 20:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Windows + Windows + Ubuntu dual (triple) boot

Inlägg av IXPNU »

OK. Tack!
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"