Karmic, länge leve Palimpsest (diskverktyg, SMART)

Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Karmic, länge leve Palimpsest (diskverktyg, SMART)

Inlägg av Cadryc »

Fick på ett väldigt negativt sätt en väldigt positiv överraskning i Karmic. Det negativa är att min hårddisk tydligen är på vippen att ge upp, det positiva är att Ubuntu förvarnar. Jag fick en ikon i notifieringsytan, en hårddisk med varningtreangel. Palimpsest har alltså stöd för för SMART-standarden vilket ger en massa statistik från hårddisken, tex temperaur, hur länge disken körts, antal trasiga sektorer mm. En annan av mina diskar har 1 trasig sektor, den här har över 3000 trasiga och Palimpest rekommenderar att jag tar backup och byter disken.

Bra med förvarning, men backupen var redan fixad (som tur var)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Karmic, länge leve Palimpsest (diskverktyg, SMART)

Inlägg av andol »

Snyggt, riktigt snyggt!
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Karmic, länge leve Palimpsest (diskverktyg, SMART)

Inlägg av webaake »

Enligt denna tråd är det inte tillförlitligt ännu: http://fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=223533

Kolla efter dåliga block med fsck eller på en winmaskin också.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Karmic, länge leve Palimpsest (diskverktyg, SMART)

Inlägg av Cadryc »

Hoppas ju att den visar fel (men att dom kommer fixa buggarna innan släppet) men för några månader sen så klagade den när den gjorde den automatiska filsystemskontrollen. Komemr ihåg att jag startade en tråd här och frågade hur allvarligt det var, orkar inte leta upp den nu men har för mig att det inte var entydigt, så det kanske ligger nåt i disken är dålig.

Testade just med Gsmartcontril, gui för smartctl men för allt vad jag vet så kanske Palimpsest också använder smartctl på nån vänster.

Man kan ju köra en filsystemskontroll i Palimpsest, där säger den med en gång att det är "rent". Samma sak om jag kör fsck i terminalen så det känns som att den inte tycker att det är dags för en ny koll än. Jag ser ingen flagga för att tvinga fram en ny koll, men det finns väl?

Testade i xp med Seagates eget diagnostikprogram, men kunde inte ens söka av hårddisken (har för mig att det är en seagate nämligen) Får kolla med WD eller nån annan hdd-tillverkare om de har liknande program.

Om de lade till i Palimpsest så att man kunde redigera monteringspunkt (och alla buggar såklart) så vore det ett perfekt diskverktyg. Jag ser det som en fördel att ha ett eget program för partionering.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"