Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rasmus »

@vulfgar, det är väl inget problem. Däremot har jag väldigt mycket problem med ljus text (ljusblå/vit text kan jag knappt läsa oavsett bakgrundfärg) sen tycker jag svart text på vit bakgrund är svårläst (dock inte i böcker)

Här kommer ett litet designförslag på ovan nämnda tema
(Jag är väldigt dålig på gimp samt så var det hastigt ihopslängt, men man ser iaf. iden)
http://pici.se/477955/
bilden är nerskalad till 1201x624
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

Rasmus skrev:@vulfgar, det är väl inget problem. Däremot har jag väldigt mycket problem med ljus text (ljusblå/vit text kan jag knappt läsa oavsett bakgrundfärg) sen tycker jag svart text på vit bakgrund är svårläst (dock inte i böcker)

Här kommer ett litet designförslag på ovan nämnda tema
(Jag är väldigt dålig på gimp samt så var det hastigt ihopslängt, men man ser iaf. iden)
http://pici.se/477955/
bilden är nerskalad till 1201x624
Kör hellre med färgerna från logon med ljusare högst upp och eventuellt brunt längst ner :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av vulfgar »

Rasmus skrev:@vulfgar, det är väl inget problem. Däremot har jag väldigt mycket problem med ljus text (ljusblå/vit text kan jag knappt läsa oavsett bakgrundfärg) sen tycker jag svart text på vit bakgrund är svårläst (dock inte i böcker)

Här kommer ett litet designförslag på ovan nämnda tema
(Jag är väldigt dålig på gimp samt så var det hastigt ihopslängt, men man ser iaf. iden)
http://pici.se/477955/
bilden är nerskalad till 1201x624
Vad äe inget problem, mörkblå text på svart bakgrund? Det är definitivt problem för mej och jag tror inte jag är ensam om det. Nu är det exemplet kanske lite extremt, tror inte någon skulle förslå något sådant, vill bara att man ska ha i bakhuvudet att det måste vara god läsbarhet även för dom som inte har tiptop syn.

Svart text på vitt är lite väl mycket kontrast, jag tycker också att det är lite svårläst, särskilt om resten av sidan är väldigt ljus. Mörkbrunt på vitt är bättre (eller mörkgrå, mörkblå osv). Eller att man inte har riktigt vit bakgrund, utan något färgad, det är nästan ännu bättre IMO.

Jag tror inte läsbarheten är något större problem för dom flesta, men det är bra att kolla med tex färgblinda. Det är svårt att få grepp om hur det ser ut, det finns testsajter för att kolla sådant, men när vi gjorde nuvarande forumtema funkade dom bara delvis. Vi gjorde ett upprop i forumet och några frivilliga anmälde sej och kom med synpunkter. Det jag är ute efter är bara att man gör en sån koll innan man börjar med "grovarbetet" så man inte behöver göra om för mycket i efterhand. :)

Det senaste tema-förslaget skulle bli riktigt snyggt om det vore annan färg än blått på rubrikerna. Mörkbrunt, rött, orange, kanske?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rasmus »

Ett litet försök, det var svårt att få in färgerna så att dem passade med varandra, det orengea passar fortfarande inte helt in :(
Texten är fortfarande blå, men det är inte meningen. Försök tänka er den i svart.
http://pici.se/478148/

@upnorth jag försökte, men det blir bara ett tivoli. Nån annan med grafik och designkunskaper får fixa det.

@vulfgar det var min åsikt, men så klart ska sidan kunna vara lättläst för alla.
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av TweekiE »

Rasmus skrev:Ett litet försök, det var svårt att få in färgerna så att dem passade med varandra, det orengea passar fortfarande inte helt in :(
Texten är fortfarande blå, men det är inte meningen. Försök tänka er den i svart.
http://pici.se/478148/

@upnorth jag försökte, men det blir bara ett tivoli. Nån annan med grafik och designkunskaper får fixa det.

@vulfgar det var min åsikt, men så klart ska sidan kunna vara lättläst för alla.
Jag skulle inte gilla om det såg ut sådär , men om alla andra är nöjda så har jag inget att säga till om.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av vulfgar »

Rasmus skrev:Ett litet försök, det var svårt att få in färgerna så att dem passade med varandra, det orengea passar fortfarande inte helt in :(
Texten är fortfarande blå, men det är inte meningen. Försök tänka er den i svart.
http://pici.se/478148/

@upnorth jag försökte, men det blir bara ett tivoli. Nån annan med grafik och designkunskaper får fixa det.

@vulfgar det var min åsikt, men så klart ska sidan kunna vara lättläst för alla.
Det senaste förslaget blir lite för skärt för min smak. Ljusgrå bakgrund kanske, eller vit bakgrund går fint om inte texten är svart vore snyggare IMO.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av HakanS »

Som sagt var; De som är intresserade av att påverka designen går med i "Projekt webbplatsen" här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/ucp.php?i=167
Projektets tavla finns här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=246
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:Som sagt var; De som är intresserade av att påverka designen går med i "Projekt webbplatsen" här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/ucp.php?i=167
Projektets tavla finns här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=246
Seriöst, måste man gå med i talvan via kontrollpanelen eller nåt (utan minsta instruktion om det)?
Fel att bara flytta hela den här tråden dit och göra talvan allmänt tillgänglig?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:Seriöst, måste man gå med i talvan via kontrollpanelen eller nåt (utan minsta instruktion om det)?
Ja. För att kunna skriva i projektets tavla måste man vara medlem i gruppen.
upnorth skrev:Fel att bara flytta hela den här tråden dit och göra talvan allmänt tillgänglig?
Jag förstår inte vad du menar.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
upnorth skrev:Seriöst, måste man gå med i talvan via kontrollpanelen eller nåt (utan minsta instruktion om det)?
Ja. För att kunna skriva i projektets tavla måste man vara medlem i gruppen.
upnorth skrev:Fel att bara flytta hela den här tråden dit och göra talvan allmänt tillgänglig?
Jag förstår inte vad du menar.
Du måste veta 1) att du blir medlem via kontrollpanelen och 2) var i kontrollpanelen du gör inställningen. Innan ni postat ordentliga instruktioner (nä, jag har inte tid) kommer ni effektivt att skrämma bort alla intresserade om ni stänger ner de öppna diskussionerna med hänvisning till en stängd talva.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
HakanS skrev:
upnorth skrev:Seriöst, måste man gå med i talvan via kontrollpanelen eller nåt (utan minsta instruktion om det)?
Ja. För att kunna skriva i projektets tavla måste man vara medlem i gruppen.
upnorth skrev:Fel att bara flytta hela den här tråden dit och göra talvan allmänt tillgänglig?
Jag förstår inte vad du menar.
Du måste veta 1) att du blir medlem via kontrollpanelen och 2) var i kontrollpanelen du gör inställningen. Innan ni postat ordentliga instruktioner (nä, jag har inte tid) kommer ni effektivt att skrämma bort alla intresserade om ni stänger ner de öppna diskussionerna med hänvisning till en stängd talva.
Jag tycker att det är mycket bra att det är enbart de som är med i en arbetsgrupp som har skrivrättigheter i tillhörande tavla, egentligen är väl det ganska självklart.
Vi som inte är med i någon arbetsgrupp kan ju alltid diskutera färgen på cykelskjulet ;)
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:
HakanS skrev:
upnorth skrev:Seriöst, måste man gå med i talvan via kontrollpanelen eller nåt (utan minsta instruktion om det)?
Ja. För att kunna skriva i projektets tavla måste man vara medlem i gruppen.
upnorth skrev:Fel att bara flytta hela den här tråden dit och göra talvan allmänt tillgänglig?
Jag förstår inte vad du menar.
Du måste veta 1) att du blir medlem via kontrollpanelen och 2) var i kontrollpanelen du gör inställningen. Innan ni postat ordentliga instruktioner (nä, jag har inte tid) kommer ni effektivt att skrämma bort alla intresserade om ni stänger ner de öppna diskussionerna med hänvisning till en stängd talva.
Jag tycker att det är mycket bra att det är enbart de som är med i en arbetsgrupp som har skrivrättigheter i tillhörande tavla, egentligen är väl det ganska självklart.
Vi som inte är med i någon arbetsgrupp kan ju alltid diskutera färgen på cykelskjulet ;)
Säger jag inget om. Jag klagar bara på obefintliga instruktioner för hur man blir medlem samt den nonchalanta tonen mot engagemanget i den här tråden.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:...
Säger jag inget om. Jag klagar bara på obefintliga instruktioner för hur man blir medlem samt den nonchalanta tonen mot engagemanget i den här tråden.
Men allvarligt talat upnorth, hur svårt är det egentligen att ta reda på hur du blir medlem i en projektgrupp.
Kan du inte luska ut det själv upnorth, så är det bara att posta en fråga om saken...

Vi alla är ganska trötta på alla klagomål de senaste två åren, nu när vi har en ny ledning varför försöker du inte vara lite positiv och se framåt istället för att hålla dej i de gamla hjulspåren.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Urban Anjar »

Har ni ätit huggorm till frukost?

Alltså, den som anser sig vara kompetent att utveckla vår nya design borde kunna hitta till och i kontrollpanelen på alldeles egen hand. Betydligt knepigare utmaningar väntar, såsom att tämja bångstyriga "stilskit" för portal, Wiki och Forum och kanske också pilla lite kod här och var i php, html och vad det nu kan förekomma. Vi snackar alltså om kompetenta utvecklare!

Å andra sidan, hur svårt kan det vara att förklara att man klickar på Kontrollpanel, väljer fliken Användargrupper, bockar för Projekt webbplatsen och klickar på Skicka, ifall nu någon kompetent kandidat ändå behöver hjälp med en sån trivialitet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:Har ni ätit huggorm till frukost?

Alltså, den som anser sig vara kompetent att utveckla vår nya design borde kunna hitta till och i kontrollpanelen på alldeles egen hand. Betydligt knepigare utmaningar väntar, såsom att tämja bångstyriga "stilskit" för portal, Wiki och Forum och kanske också pilla lite kod här och var i php, html och vad det nu kan förekomma. Vi snackar alltså om kompetenta utvecklare!

Å andra sidan, hur svårt kan det vara att förklara att man klickar på Kontrollpanel, väljer fliken Användargrupper, bockar för Projekt webbplatsen och klickar på Skicka, ifall nu någon kompetent kandidat ändå behöver hjälp med en sån trivialitet.
Tack för din utförliga förklaring om hur man går med i en projektgrupp.
Jag själv är inte på något vis kompetent vad det gäller utseendet eller det flashiga eller tekniken vad det gäller webbsidor.
Jag ser mer till innehållet och att det ska vara något så när lättnavigerat.
T.ex hatar jag när länkar i vanlig brödtext inte är klart markerade, just det problemet fixade våra admins för cirka ett halvår sedan.
Låt proffsen ha hand om webbsidorna, sedan kan vi vanliga dödliga diskutera färgen på cykelskjulet :)
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:...
Säger jag inget om. Jag klagar bara på obefintliga instruktioner för hur man blir medlem samt den nonchalanta tonen mot engagemanget i den här tråden.
Men allvarligt talat upnorth, hur svårt är det egentligen att ta reda på hur du blir medlem i en projektgrupp.
Kan du inte luska ut det själv upnorth, så är det bara att posta en fråga om saken...

Vi alla är ganska trötta på alla klagomål de senaste två åren, nu när vi har en ny ledning varför försöker du inte vara lite positiv och se framåt istället för att hålla dej i de gamla hjulspåren.
Inte svårt alls för mig, eller någon annan med runt ett års erfarenhet i forumet. Jag tänker mest på eventuella ubuntu-intresserade från pr-/webbyråer, skickliga hemmasnickare eller bra grafiker som är nya här och inte har så lätt för det och kanske inte orkar bry sig om att fråga för att det verkar vara väldigt internt med forumet som utgångspunkt.

Portalen borde förresten vara utgångspunkten för rekrytering, gärna nånting i bannern. Men ja, jag vet, har man förslag på vad som behövs göras ska man göra det själv. Jag är inte negativ eller bakåtsträvande, jag försöker bara visa på en del brister i "handhavandet". Sen att jag ser rätt mycket sånt gör ju att jag ger mycket kritik så att det kanske ser ut som klagomål.

Men bara lugn, jag kommer förmodligen att lämna er i fred så småningom så kanske ni äntligen kan komma någon vart.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev:Har ni ätit huggorm till frukost?

Alltså, den som anser sig vara kompetent att utveckla vår nya design borde kunna hitta till och i kontrollpanelen på alldeles egen hand. Betydligt knepigare utmaningar väntar, såsom att tämja bångstyriga "stilskit" för portal, Wiki och Forum och kanske också pilla lite kod här och var i php, html och vad det nu kan förekomma. Vi snackar alltså om kompetenta utvecklare!

Å andra sidan, hur svårt kan det vara att förklara att man klickar på Kontrollpanel, väljer fliken Användargrupper, bockar för Projekt webbplatsen och klickar på Skicka, ifall nu någon kompetent kandidat ändå behöver hjälp med en sån trivialitet.
Tack för din utförliga förklaring om hur man går med i en projektgrupp.
Jag själv är inte på något vis kompetent vad det gäller utseendet eller det flashiga eller tekniken vad det gäller webbsidor.
Jag ser mer till innehållet och att det ska vara något så när lättnavigerat.
T.ex hatar jag när länkar i vanlig brödtext inte är klart markerade, just det problemet fixade våra admins för cirka ett halvår sedan.
Låt proffsen ha hand om webbsidorna, sedan kan vi vanliga dödliga diskutera färgen på cykelskjulet :)
Jag tror vi är rätt lika därvidlag. Jag har haft rätt bra koll på tekniken en gång och skrivit både ett bloggverktyg och ett slags CMS, fast lite omvänt, men det tar tid att hålla sig på topp och jag intresserar mig i så fall mer för innehållet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
Rune.K skrev:
upnorth skrev:...
Säger jag inget om. Jag klagar bara på obefintliga instruktioner för hur man blir medlem samt den nonchalanta tonen mot engagemanget i den här tråden.
Men allvarligt talat upnorth, hur svårt är det egentligen att ta reda på hur du blir medlem i en projektgrupp.
Kan du inte luska ut det själv upnorth, så är det bara att posta en fråga om saken...

Vi alla är ganska trötta på alla klagomål de senaste två åren, nu när vi har en ny ledning varför försöker du inte vara lite positiv och se framåt istället för att hålla dej i de gamla hjulspåren.
Inte svårt alls för mig, eller någon annan med runt ett års erfarenhet i forumet. Jag tänker mest på eventuella ubuntu-intresserade från pr-/webbyråer, skickliga hemmasnickare eller bra grafiker som är nya här och inte har så lätt för det och kanske inte orkar bry sig om att fråga för att det verkar vara väldigt internt med forumet som utgångspunkt.

Portalen borde förresten vara utgångspunkten för rekrytering, gärna nånting i bannern. Men ja, jag vet, har man förslag på vad som behövs göras ska man göra det själv. Jag är inte negativ eller bakåtsträvande, jag försöker bara visa på en del brister i "handhavandet". Sen att jag ser rätt mycket sånt gör ju att jag ger mycket kritik så att det kanske ser ut som klagomål.

Men bara lugn, jag kommer förmodligen att lämna er i fred så småningom så kanske ni äntligen kan komma någon vart.
En fråga till dej upnorth.
Hur många projektgrupper är du själv medlem i?
Är du medlem i någon projektgrupp överhuvudtaget?
Det kanske är dags att visa vad du själv bidrar med för att förbättra det här LoCot.
Du har själv deklarerat klart och tydligt att support inte är din grej.
Support är det försöker hjälpa till med i första hand, det handlar om att ge och ta...
Vad är din "grej" egentligen upnorth?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:...
Men bara lugn, jag kommer förmodligen att lämna er i fred så småningom så kanske ni äntligen kan komma någon vart.
Vad jag kan se så är det här LoCot på väg framåt!
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:...
Men bara lugn, jag kommer förmodligen att lämna er i fred så småningom så kanske ni äntligen kan komma någon vart.
Vad jag kan se så är det här LoCot på väg framåt!
Jo, jag börjar inse att jag nog bara bromsar utvecklingen trots allt, tog lite tid men men.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"