Windows 7 vs Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av P.Forsberg »

Tråden avdelad från:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=43833
/mod
- - - -


Testade just Windows7 och det kommer att bli en hård match.....

LJ
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av Hylas »

Little John skrev:Testade just Windows7 och det kommer att bli en hård match.....

LJ
Det får du gärna utveckla. Jag har aldrig testat Windows 7. Vad är det som är bättre?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av Ulsak »

Hylas skrev:
Little John skrev:Testade just Windows7 och det kommer att bli en hård match.....

LJ
Det får du gärna utveckla. Jag har aldrig testat Windows 7. Vad är det som är bättre?
Naturligtvis är Windows Seven ett sämre alternativ än Linux och Mac, men vad LJ menar att är att själva operativsystemet Win7 är betydligt vassare, användarvänligare, mer hårdvarukompatibel och snyggare än Vista.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av micke_nordin »

Ulsak skrev: men vad LJ menar att är att själva operativsystemet Win7 är betydligt vassare, användarvänligare, mer hårdvarukompatibel och snyggare än Vista.
Hårdvarukompatibiliteten borde väl hänga i hop med hur många som hunnit trycka ut drivrutiner, eller? Det borde väl betyda att windows 7 har sämre hårdvarukompatibilitet än vista?

/Micke
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av Ulsak »

mer hårdvarukompatibel
alltså, nu menar jag inte überhårdvarukompatibel som linux är med alla plattformar, men att man, som vi vant oss med linux, inte behöver slänga in en skiva eller konfigurera i en kvart bara för man kopplar in en skrivare eller ett usb-minne...tror jag. Jag har bara har hört detta sägas, själv tänker jag ej köpa produkten i fråga.
Huffruhurrur
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 okt 2009, 00:06
OS: Annat GNU/Linux

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av Huffruhurrur »

Windows 7 suger, och det kommer komma massor med virus dit! Så vad är det vi jobbar för? Jo, för att få ett virusfritt system! Och då hjälper det inte att blogga om Ubuntu hit och Ubuntu dit! Vi måste jobba för att nå ut till massorna som inte ens vet vad linux är!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av Ulsak »

Windows 7 suger, och det kommer komma massor med virus dit! Så vad är det vi jobbar för? Jo, för att få ett virusfritt system! Och då hjälper det inte att blogga om Ubuntu hit och Ubuntu dit! Vi måste jobba för att nå ut till massorna som inte ens vet vad linux är!
När du pekar finger åt andra, pekar tre fingrar tillbaka på dig. Börja att använda linux själv vetja. Det bådar inte gott att din profilinformation pekar åt att du själv stödjer windows. Det bästa att nå ut till andra är att visa goda exempel.
Virii, trojaner, exploits och annan skadlig programkod är något som inte en linux är förskonat från. Jag tror också att det kommer virii till windows 7 och en massa motmedel och metoder att skydda sig.
Vi måste komma med andra argument än säkerhet för att marknadsföra Linux.
Senast redigerad av 1 Ulsak, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av rancor »

micke_nordin skrev:
Ulsak skrev: men vad LJ menar att är att själva operativsystemet Win7 är betydligt vassare, användarvänligare, mer hårdvarukompatibel och snyggare än Vista.
Hårdvarukompatibiliteten borde väl hänga i hop med hur många som hunnit trycka ut drivrutiner, eller? Det borde väl betyda att windows 7 har sämre hårdvarukompatibilitet än vista?

/Micke
Nej. Drivrutiner för Vista fungerar som regel med Windows 7 och eftersom det var i Vista som man ändrade designen för hur drivrutiner skall vara skriva mot operativsystemet så finns inte den problematiken kvar nu när Windows 7 lanseras. 1, Utvecklarna fick träna för Vista, 2, Drivrutiner för Vista fungerar i Windows 7 och 3, dem har nu lärt sig.

Detta är ju helt och hållet OT men Windows 7 är lätt det bästa OS som Microsoft har gjort. Jag har kört Windows 7 nu ett bra tag pga jag varit officiell beta-testare av Svenska versionen och allt har bara fungerar. Nu skeppar även Microsoft med ett antivirusprogram som bygger på deras befintliga Forefront-produkt.

// rancor
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av dmz »

Har de någon vettig fönsterhantering än?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av Hund »

dmz skrev:Har de någon vettig fönsterhantering än?
Nej, nej och nej.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av rancor »

dmz skrev:Har de någon vettig fönsterhantering än?
Vad tänker du på då?

Microsofts fönsterhantering är generellt mycket bättre än den som xorg-server erbjuder. Bara en sådan sak som att alla applikationer som har öppna fönster krachar i Linux om x-servern går ner. I Windows blir skärmen svart en eller ett par sekunder och sedan startas fönsterhanteringen om och alla fönster är kvar på skärmen utan att någon data blivit förlorad. Du kan även uppgradera grafikkortsdrivrutinerna utan att starta om och även om dem skulle krasha så överlever programmen. Där har Linux väldigt långt kvar.

Sedan finns ju inte compis-fuzion eller någon annan rolig pryl som skapar kuber, geleaktiga fönster eller liknande effekter på någon grundläggande nivå i Windows eller flera samtidiga arbetsytor. Det kan jag sakna ibland.

// rancor
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av rancor »

Hund skrev:
dmz skrev:Har de någon vettig fönsterhantering än?
Nej, nej och nej.
Haha, neh, att ... förlåt!! sänka sig till din minimalistiska skrivbordsmiljö är ett utopi. Det är inte för inte att dina krav inte finns i någon vettig distribution. Du måste ju programmera hela din miljö själv för att du skall känna dig nöjd och som du själv sa, du hade inte konfigurerat om ditt skrivbord på jättelänge eftersom det var krångligt men samtidigt "lätt" att bara kopiera gamla inställningarna till nya installationer så är det nog inte rimligt att anse ditt system som "vettigt".

;)

// rancor


Edit: OPS! Sorry Hund, blandade ihop dig med Konservburk
Senast redigerad av 2 rancor, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av dmz »

rancor skrev:
dmz skrev:Har de någon vettig fönsterhantering än?
Vad tänker du på då?

Microsofts fönsterhantering är generellt mycket bättre än den som xorg-server erbjuder. Bara en sådan sak som att alla applikationer som har öppna fönster krachar i Linux om x-servern går ner. I Windows blir skärmen svart en eller ett par sekunder och sedan startas fönsterhanteringen om och alla fönster är kvar på skärmen utan att någon data blivit förlorad. Du kan även uppgradera grafikkortsdrivrutinerna utan att starta om och även om dem skulle krasha så överlever programmen. Där har Linux väldigt långt kvar.

Sedan finns ju inte compis-fuzion eller någon annan rolig pryl som skapar kuber, geleaktiga fönster eller liknande effekter på någon grundläggande nivå i Windows eller flera samtidiga arbetsytor. Det kan jag sakna ibland.

// rancor
Va.
För det första så erbjuder xorg-server ingen fönsterhantering alls, det är fönsterhanterarens arbete.
Det du säger om att applikationer kraschar när x-servern dör känner jag inte alls igen mig i - det har för övrigt ingenting med fönsterhanteringen att göra, det heller.
Angående kuber och compiz-fusion... det är inte riktigt det jag är ute efter, utan mer användarvänlighet, skalbarhet och framförallt, användbarhet.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av janne-5011 »

så länge canonical prioriterar annat än "desktop" med allt vad det innebär,framförallt drivrutiner, fungerar windows bättre för den vanlige hemmanvändaren, och windows 7 verkar många vara nöjda med.
Mao är målsättningen fel om man vill vinna över mer användare och med "mer" menar ngt som på allvar konkurrerar med MS.
Missförstå inte, jag är ingen windows-fanboy, men det brukar bli svårt komma nånvart om man blundar för realiteterna.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Blogga hit och blogga dit?

Inlägg av P.Forsberg »

Hylas skrev:
Little John skrev:Testade just Windows7 och det kommer att bli en hård match.....

LJ
Det får du gärna utveckla. Jag har aldrig testat Windows 7. Vad är det som är bättre?
Jag sade inte bättre ;) Men allting funkar direkt. Dom gamla drivrutinerna från Vista t.ex. Snabbt uppstart också.
( Men trots detta tycker jag mer om den nya Karmic.)
Vi måste väl komma med ganska häftiga argument för att övertyga folk att använda Ubuntu.
Det var det jag ville säga med "ingen lätt match". Microsoft sover inte och det märks nu.
Dessutom släpps Windows 7 den här månaden samtidigt med Karmic.
Vi ska se hur det går.

LJ
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av ZX Spectrum »

För mig är Windows 7 helt klart den bästa Windows-versionen som har gjorts.
Mina negativa upplevelser av W7 är dessa:

Inga drivrutiner till ljudkort, skrivare och skanner. Skrivare och skanner lyckades jag installera via Vista-drivrutinen. Ljudkortet (Creative Soundblaster Live) är hopplöst förlorat för det har slutat supportas trots att det är bättre än det nya integrerade.
Jag ville ha över dom virtuella sökvägarna till Musik, Dokument m.m. till en annan partition och började pilla med dessa. Slutade med att Musik är hopplöst förlorat. Råkade flytta den till självaste D:\ i roten. Sen hade jag inga rättigheter att flytta tillbaks den även om jag aktiverade administratör och loggade in som denna.

Sen är det så gammalmodigt att inte kunna välja att ha sina inställningar på en annan partition än c:\
Dessutom har jag vant mig vid Synaptic och hur lätt det är att få till alla stöd, dessa får hämtas manuellt från respektive sida (Adobe Reader, Flash m.m.)

Slutligen och det mest viktiga för min del. Jag har ingen kontroll över mina filer med W7. Ska jag spara undan loggboken från pidgin så ligger den så långt ner i trädhierakin att det är svårt att överblicka. Ligger under c:\Users numera. Synka filer mellan partioner m.m. Är inte förtjust i grafiska synkprogram där man har svårt att förstå hur programmet fungerar. Rätt som det är så är det en eller annan fil som inte kopierades (har faktiskt råkat ut för detta en gång i tiden).
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av upnorth »

Har ni tänkt på att när Linux-användare spottar på Windows ser det ut och låter exakt lika dumt som när Ballmer gjorde det samma mot GNU/Linux? Nu har man erkänt konkurrensen och satsar. Erkänner inte samtidigt Linux-communityn Windows 7 som ett hot och ser dess styrkor är det meningslöst att använda fri utveckling som argument.

GPL är ingenting om det inte används i konkurrens. Att säga att en produkt är bäst bara för att den är fri är självbedrägeri. Har själv inte testat W7 men har nästan bara hört bra kritik om den, så Microsoft har faktiskt vaknat och är farliga igen som LJ påpekar.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av Hylas »

Little John skrev:
Hylas skrev:
Little John skrev:Testade just Windows7 och det kommer att bli en hård match.....

LJ
Det får du gärna utveckla. Jag har aldrig testat Windows 7. Vad är det som är bättre?
Jag sade inte bättre ;) Men allting funkar direkt. Dom gamla drivrutinerna från Vista t.ex. Snabbt uppstart också.
( Men trots detta tycker jag mer om den nya Karmic.)
Vi måste väl komma med ganska häftiga argument för att övertyga folk att använda Ubuntu.
Det var det jag ville säga med "ingen lätt match". Microsoft sover inte och det märks nu.
Dessutom släpps Windows 7 den här månaden samtidigt med Karmic.
Vi ska se hur det går.

LJ
Jag vet att du inte sa det :) Det är bra att veta vad som är bättre (och sämre) med Windows 7 när man argumenterar för Ubuntu.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av Hylas »

upnorth skrev:Har ni tänkt på att när Linux-användare spottar på Windows ser det ut och låter exakt lika dumt som när Ballmer gjorde det samma mot Windows? Nu har man erkänt konkurrensen och satsar. Erkänner inte samtidigt Linux-communityn Windows 7 som ett hot och ser dess styrkor är det meningslöst att använda fri utveckling som argument.

GPL är ingenting om det inte används i konkurrens. Att säga att en produkt är bäst bara för att den är fri är självbedrägeri. Har själv inte testat W7 men har nästan bara hört bra kritik om den, så Microsoft har faktiskt vaknat och är farliga igen som LJ påpekar.
Jo, det vore dumt att underskatta en motståndare...
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7 vs Ubuntu

Inlägg av rancor »

ZX Spectrum skrev:För mig är Windows 7 helt klart den bästa Windows-versionen som har gjorts.
Mina negativa upplevelser av W7 är dessa:

Inga drivrutiner till ljudkort, skrivare och skanner. Skrivare och skanner lyckades jag installera via Vista-drivrutinen. Ljudkortet (Creative Soundblaster Live) är hopplöst förlorat för det har slutat supportas trots att det är bättre än det nya integrerade.
Jag ville ha över dom virtuella sökvägarna till Musik, Dokument m.m. till en annan partition och började pilla med dessa. Slutade med att Musik är hopplöst förlorat. Råkade flytta den till självaste D:\ i roten. Sen hade jag inga rättigheter att flytta tillbaks den även om jag aktiverade administratör och loggade in som denna.

Sen är det så gammalmodigt att inte kunna välja att ha sina inställningar på en annan partition än c:\
Dessutom har jag vant mig vid Synaptic och hur lätt det är att få till alla stöd, dessa får hämtas manuellt från respektive sida (Adobe Reader, Flash m.m.)

Slutligen och det mest viktiga för min del. Jag har ingen kontroll över mina filer med W7. Ska jag spara undan loggboken från pidgin så ligger den så långt ner i trädhierakin att det är svårt att överblicka. Ligger under c:\Users numera. Synka filer mellan partioner m.m. Är inte förtjust i grafiska synkprogram där man har svårt att förstå hur programmet fungerar. Rätt som det är så är det en eller annan fil som inte kopierades (har faktiskt råkat ut för detta en gång i tiden).
Jag tycker inte Microsoft skall hållas skyldiga för Creatives usla stöd för nya operativsystem. Dem har alltid varit riktigt äckliga med sina drivrutiner. Du kan inte ens hämta hem nya drivrutiner från deras hemsida utan bara uppdateringar. Tappar du din skiva så är det kört/får köpa en ny av dem och Creative är relativt ensamma om denna sjuka policy.

// rancor
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"