Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Tjena.

Läget är sådant att jag vill installera Windows för att kunna lira lite spel.

Problemet är(som ger mig huvudverk) är att jag ej kan installera windows. När jag kör igång win installationen så laddar den som den ska fram till så man ser hårddiskarna/partionerna. Men när man ska välja att formatera/installera windows på en partion så står det att den ej kan hitta hårdisken el liknande (ska kolla upp exakt vad det står).

Har prövat kommandon i win xp skivans komandotolk som typ: fixmbr, fixboot utan resultat.

Är det någon här som har någon ide om vad det kan vara?

Kan tilllägga att jag har haft windows förut på denna burk och att det inte är något med drivrutier eller likande till windows skivan.

Tackar för svar.

- M1Get
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av xtr3m3 »

Har du ändrat nått i bios? Har varit med om liknande och då var det en inställning i bios. Kommer inte riktigt ihåg vilken den var tyvärr.
Sen kan det i värsta fall även vara så att hårddisken har pajjat.
Bild
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Okej.

Jag har ställt på prosessorn lite i bios, inget mer dock, det ska ju inte spela så stor roll tycker man.

Alla mina diskar funkar då jag använder dom i ubuntu dagligen så dom är det inget fel på i sig. Är rådlös känns det som.
The_swede66
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 nov 2006, 09:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Västerås

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av The_swede66 »

Hej,

Svårt att säga, men Windows Xp kan ibland behöva SATA-controllerns drivrutiner för att kunna
fixa hårddisken, beror på hur ny hårdvaran är. Men annars borde Vista & Windows 7 kunna greja det.
Hur många partitioner har du på disken ? och hur är dem gjorta, primär, logisk enhet osv ?
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Det med sata drivers har jag med funderat på.. men har installerat XP förr utan att behöva det. Å som du säger så skulle Vista / Win 7 klara det med men det gör det ju inte.

Har 5 st diskar som ser ut på olika sätt.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av Bowmore »

M1Get skrev:Det med sata drivers har jag med funderat på.. men har installerat XP förr utan att behöva det. Å som du säger så skulle Vista / Win 7 klara det med men det gör det ju inte.

Har 5 st diskar som ser ut på olika sätt.
Du skrev tidigare att Windows hittar disken och att det först är då du väljer en partition och ska formatera den som det går fel. Alltså drivaren för sata finns med.
M1Get skrev:Men när man ska välja att formatera/installera windows på en partion så står det att den ej kan hitta hårdisken el liknande (ska kolla upp exakt vad det står).
Vad står det egentligen?

Kör också kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
och lägg ut resultatet för den disk där du ska installera Windows och tala om vilken partition du har problem med så kanske någon kan komma på vad problemet är.
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Jajjemen ska testa mer med det imorgon, återkommer då.
Emka
Inlägg: 344
Blev medlem: 13 jun 2007, 10:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av Emka »

inte så enkelt att dina diskar har EXT-nånting och att windows bara läser och skriver på NTFS och/eller FAT? långsökt kanske men det har hänt nån gång att man kliat sig i huvudet över saker man inte ens tänker på som är sååå simpla, dum fråga men ja...

Minns själv när jag köpte ny disk till windows datorn och den hittades i ubuntu men inte i windows och jag tänkte, googlade och funderade en bra stund tills jag kom på att "just fan, formatera den kanske man skall göra..." Tur det var en extern disk som man kunde flytta så jag kunde sköta allt i ubuntu, kommandopromten i windows är inte lika behaglig, det bara är så :) gParted är ett underbart enkelt program ;D
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Emka skrev:inte så enkelt att dina diskar har EXT-nånting och att windows bara läser och skriver på NTFS och/eller FAT? långsökt kanske men det har hänt nån gång att man kliat sig i huvudet över saker man inte ens tänker på som är sååå simpla, dum fråga men ja...

Minns själv när jag köpte ny disk till windows datorn och den hittades i ubuntu men inte i windows och jag tänkte, googlade och funderade en bra stund tills jag kom på att "just fan, formatera den kanske man skall göra..." Tur det var en extern disk som man kunde flytta så jag kunde sköta allt i ubuntu, kommandopromten i windows är inte lika behaglig, det bara är så :) gParted är ett underbart enkelt program ;D
Ne tyvär så enkelt är det inte. =/ Har avsatt en partion för windows (har prövat med två olika på två olika diskar) och dom har jag partionerat i ntfs, fat32 & även gjort dom helt tomma.

Skulle dock inte förvåna mig om det är något simpelt j*vla fel :P
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av Bowmore »

Det är inte så att du försöker installera Windows på en annan disk än första disken?

Det går att göra men då krävs att det finns en Windows bootloader på första disken, t.ex ett Windows OS. Har för mig att Win 7 erbjuder den möjligheten, dvs att installera en bootmanager på första disken. Men har man Linux där och grub i MBR så vill man givetvis inte tillåta det.

Jag har Windows XP o Windows 7 på en annan disk och när jag installerade dem så kopplade jag ur alla andra diskar så att disken ifråga blev första disk. Sen finns det ett par andra saker att tänka på innan man installerar men återkommer till det i så fall.
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Bowmore skrev:Det är inte så att du försöker installera Windows på en annan disk än första disken?

Det går att göra men då krävs att det finns en Windows bootloader på första disken, t.ex ett Windows OS. Har för mig att Win 7 erbjuder den möjligheten, dvs att installera en bootmanager på första disken. Men har man Linux där och grub i MBR så vill man givetvis inte tillåta det.

Jag har Windows XP o Windows 7 på en annan disk och när jag installerade dem så kopplade jag ur alla andra diskar så att disken ifråga blev första disk. Sen finns det ett par andra saker att tänka på innan man installerar men återkommer till det i så fall.
Ofan. När du säger det så har jag försökt installera på tredje och fjärde disken.

Har nu kollat upp vad jag för för "fel meddelande":
För att installera Windows XP på denna valda partion måste installationsprogramet skriva några startfiler till följande disk:

239367 mb hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]

Om du vill fortsätta installera windows xp måste du gå tillbaka till....... osv.
Hårddisk 0 är ju första disken, ska göra en partion där för windows, är det nödvändigt att den partionen ligger först på hårddisken?

Eller någon annan som vet vad det meddelandete ovan säger.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av Bowmore »

Japp, Windows vill installera en sk bootmanager på första disken. Hade du haft ett Windows OS där så hade den fixat det automatiskt.

Kravet på en sån partition på första disken är att det måste vara en primär partition, exakt hur stor vet jag inte med borde räcka med 0.5 GB.

Det du behöver tänka på är att installationen också kommer att skriva över MBR, dvs bootsektorn på första disken. Har du t.ex Ubuntu installerat så kommer du inte längre att kunna starta upp Ubuntu utan att först ha återställt MBR för Grub via en LiveCD. Sen för att kunna starta upp Windows behöver du lägga in Windows-booten i Grubs bootmeny. Därefter borde det fungera.
M1Get
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jul 2008, 13:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej installera Windows XP/vista/7, mbr?

Inlägg av M1Get »

Bowmore skrev:Japp, Windows vill installera en sk bootmanager på första disken. Hade du haft ett Windows OS där så hade den fixat det automatiskt.

Kravet på en sån partition på första disken är att det måste vara en primär partition, exakt hur stor vet jag inte med borde räcka med 0.5 GB.

Det du behöver tänka på är att installationen också kommer att skriva över MBR, dvs bootsektorn på första disken. Har du t.ex Ubuntu installerat så kommer du inte längre att kunna starta upp Ubuntu utan att först ha återställt MBR för Grub via en LiveCD. Sen för att kunna starta upp Windows behöver du lägga in Windows-booten i Grubs bootmeny. Därefter borde det fungera.
Okej ska pröva det.

Jo att grub försvinner förstår jag, det är ju bara köra in en live cd å installera om det å göra om du säger, det har jag gjort förr så det är nog inga problem.

Men ska testa lite, återkommer med reslutat.

Tack på förhand.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"