Windows 7 ny installation.

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Windows 7 ny installation.

Inlägg av Forcevision »

Tja !

Installerade windows 7 idag på min dator. Tycker det flyter kanon bra. Har 8 gb ddr2 minnen amd 9600 x4 2,6Ghz geforce 7600 garfikkort. Nu har jag inte installerat massa program än. Nyfiken bara på vad ni tycker om windows 7 samt vad är skillnaderna mellan windows vista och windows 7 ?

Sedan program till windows 7 fungerar programmen som man körde i windows vista till windows 7 ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Ulsak »

Nyfiken bara på vad ni tycker om windows 7
Dom har ett olagligt monopol på OS marknaden och fulbundlar desk- och laptops till återförsäljare
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av m!rage »

Ulsak skrev:
Nyfiken bara på vad ni tycker om windows 7
Dom har ett olagligt monopol på OS marknaden och fulbundlar desk- och laptops till återförsäljare
+1
Själv har jag inga planer på att införskaffa Windows 7
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av CryingFreeman »

Kan man få tag på Windows 7 i någon laglig gratisversion fortfarande? Jag är lite sugen på att testa..
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Forcevision »

Tror inte det finns kvar betan men är inte hundra.

Jag kör windows 7 just nu och är lite impad faktiskt, men som sagt bara kört det i några timmar.
SÅ inte hunnit hård köra det än. Skall ta något grafik krävande spel se hur det fungerar.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
ipix
Inlägg: 259
Blev medlem: 12 jun 2007, 22:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sunne

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av ipix »

Den finns men bara för företag ännu.
Jag har den framför mig nu, men klarar mig bra med ubuntu :) det ska mycket till innan jag byter tillbaks till windows (har faktiskt testat betan i virtualbox, och blev överaskad av att den gick med på att starta i bara 512Mb så det är ju ett klart fall framåt iaf. Men, men virus, spion program o.s.v. misstänker att det inte är någon större skillnad)
nu väntar jag på att det ska komma en beta på 10.04 :)
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av rancor »

Ulsak skrev:
Nyfiken bara på vad ni tycker om windows 7
Dom har ett olagligt monopol på OS marknaden och fulbundlar desk- och laptops till återförsäljare
neeeeh, det måste vara sponken som gör detta O0

Monopol är det inte, förklaring följer:
Eftersom det finns alternativ så innebär inte Microsofts ställning som ett monopol då det är fritt fram för konsumenten att välja andra alternativ, både billigare och kanske bättre beroende på syfte. Det är inte heller den marknadsform som gynnar dem själva (producenten) bäst eftersom det finns konkurrens med liknande system och dem finns inte för sin egen skull. Det är helt enkelt så att Microsoft med sina Windows är störst för att dem var tidigt ute och som tillät 3:e part att skriva program för deras plattform och som kunde köras på flera olika hårdvaror vilket snabbt blev en defaktostandard mer än ett monopol på grund av tradition och i nutid på grund av dess dominanta ställning.

Det är endast konsumenterna som kan bryta detta OM dem vill men de flesta bryr sig inte och tycker att dem känns hemma med det dem känner igen och det är förändring som är det stora problemet för Linux, det spelar ingen roll om förändringen är till det bättre eller sämre, en förändring är alltid en tröskel som man måste ta sig över.

// rancor
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Hund »

7 är ju en uppdatering av Vista. Det finns faktiskt en sak jag gillar med 7 och det är Aero Snap funktionen, saknar den i Compiz (Finns någon liknande men inte lika bra).

Men sminkar du grisen är det ju fortfarande en gris.. Dom som använder det får ju leva med att vara utsatt för elak kod, fragmenterade filsystem, se sitt OS bli slöare för var dag etc etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Ulsak »

rancor skrev:
Ulsak skrev:
Nyfiken bara på vad ni tycker om windows 7
Dom har ett olagligt monopol på OS marknaden och fulbundlar desk- och laptops till återförsäljare
neeeeh, det måste vara sponken som gör detta O0

Monopol är det inte, förklaring följer:
Eftersom det finns alternativ så innebär inte Microsofts ställning som ett monopol då det är fritt fram för konsumenten att välja andra alternativ, både billigare och kanske bättre beroende på syfte. Det är inte heller den marknadsform som gynnar dem själva (producenten) bäst eftersom det finns konkurrens med liknande system och dem finns inte för sin egen skull. Det är helt enkelt så att Microsoft med sina Windows är störst för att dem var tidigt ute och som tillät 3:e part att skriva program för deras plattform och som kunde köras på flera olika hårdvaror vilket snabbt blev en defaktostandard mer än ett monopol på grund av tradition och i nutid på grund av dess dominanta ställning.

Det är endast konsumenterna som kan bryta detta OM dem vill men de flesta bryr sig inte och tycker att dem känns hemma med det dem känner igen och det är förändring som är det stora problemet för Linux, det spelar ingen roll om förändringen är till det bättre eller sämre, en förändring är alltid en tröskel som man måste ta sig över.

// rancor
...sade MS furstespegel och helgontecknare Nr 1 ;) . Det finns en massa andra ekonomiska påtryckningar som MS ägnat sig för utom den olagliga bundlingen av mjuk- och hårdvara.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av mcNisse »

rancor skrev:Det är endast konsumenterna som kan bryta detta OM dem vill men de flesta bryr sig inte och tycker att dem känns hemma med det dem känner igen och det är förändring som är det stora problemet för Linux, det spelar ingen roll om förändringen är till det bättre eller sämre, en förändring är alltid en tröskel som man måste ta sig över.
Hur ska konsumenterna kunna bryta läget? Det sprudar fud från bolaget från Redmond. De har mycket penngar att lägga på saken. Dessutom är det som du säger att folk inte bryr sig och inte vill tänka i andra banor... Men man får väl hoppas på att folk tröttnar på microsofts behandling. Det är där ifrån jag ser möjlighet att linux och foss kan växa.
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Forcevision »

Vad är Aero Snap funktionen ?

Sedan måste jag ändå säga till windows försvar att när man tex installerar firefox så är det väldigt enkelt att tex installera flashplayer i firefox bara att ladda ner och installera klart så finns det i firefox. När jag installerade ubuntu 9.04 så fick jag bli guidad hur jag skulle få in den rätta flashplayer och det va inte självklart. Sedan varför om jag vill ha firefox 3.5 installerad på ubuntu måste jag installera det vid sidan av den firefox versionen som redan finns i ubuntu från installation. I min värld tycker jag att den gamla versionen bara skall skrivas över. Sådanna här saker måste fungera för att människor skall börja använda sig av Ubuntu, och detta fungerar enkelt i windows. Jag har provat att få många av mina kunder till mitt företag att prova på att använda sig av ubuntu men alla säger samma sak, det är för krångligt och man förstår inte vad man skall göra. Sedan kan man säga så klart att kunskapen finns inte men även om du har kunskapen så är det väldigt krångligt ta det som jag skrev ovan om firefox det blir krångligt. Skall bara ta ett exempel till att installera skrivaren är enkelt men utskrifterna blir katastrof kan tänka mig att det är olika från skrivare till skrivare visserligen men så är det inte i windows, har du inte drv till windows så enkelt bara gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner en fil kör filen och klart. Skulle jag ladda ner drv till min canon skrivare så skulle jag läsa text filer hur man skall göra för att få den installerad. Och en sådan relativt litet grej blir till ett stort projekt för en vanliganvändare.

Jag gillar personligen ubuntu allt finns nästan att hämta hem i programbanken och där är det enkelt att installera och börja använda det är verkligen tummen upp och att det är gratis.

Nu blir ni säkert arga och att jag är dum i huvudet men ser det bara ur min vinkel och mina kunders åsikter om det.

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av TweekiE »

CryingFreeman skrev:Kan man få tag på Windows 7 i någon laglig gratisversion fortfarande? Jag är lite sugen på att testa..
Ja.
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av TweekiE »

Windows 7 är dubbelt så bra som vista... förutom på virus fronten...
nästan inga virusskydd fungerar ,
du måste garanterat ha utp för att få win 7 snyggt :D
annars är ubuntu snyggare!
men vill du slippa köra system recovery en gång i veckan så använd ubuntu!
;)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av m!rage »

CryingFreeman skrev:Kan man få tag på Windows 7 i någon laglig gratisversion fortfarande? Jag är lite sugen på att testa..
Jag tror att betan ska gå att få tag i fortfarande. Om inte kanske du kan ladda ner det på tpb och installera med en giltig licensnyckel. Det är inte så olagligt i min mening...
Du skulle kunna få min om inte annat, registrerade den för ett tag sen men blev aldrig färdig till att ladda ner det
fogerty4evr
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 aug 2007, 11:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av fogerty4evr »

Jag tror att win 7 enterprise finns att ladda ner som en 3-månaders trial.

I princip alla antivirus funkar med sjuan. Jag vet inget som inte funkar.

@95monye: du skriver att nästan inga virusskydd funkar i sjuan. Har du källfakta på det eller var det bara ett antagande från dig?

Lägg inte in en beta när den färdiga finns att få tag på!
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av TweekiE »

fogerty4evr skrev:@95monye: du skriver att nästan inga virusskydd funkar i sjuan. Har du källfakta på det eller var det bara ett antagande från dig?
varken avast , nod32 fungerade... ja det var min uppfattning , men det kanske är bättre nu....
avg fungerar i allafall.
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Forcevision »

Någon som vet varför windows 7 är så mycket bättre än windows vista ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
fogerty4evr
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 aug 2007, 11:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av fogerty4evr »

Forcevision skrev:Någon som vet varför windows 7 är så mycket bättre än windows vista ?
Några saker är nog att det är betydligt mer optimerat än Vista och att UAC inte är lika störande. Sen funkar ju det mesta i hårdvaruväg direkt utan problem. Jag har installerat Sjuan på ett tiotal olika datorer och aldrig behövt installera en enda drivrutin.

Sjuan är det bästa Pyttemjuk har gjort, och det har de gjort förbaskat bra! ;D
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Windows 7 ny installation.

Inlägg av Alleinsora »

Forcevision skrev: Någon som vet varför windows 7 är så mycket bättre än windows vista ?
Som jag har fattat det så har det mest med minneshanteringen att göra. Vista ska (enligt en artikel i ny teknik) reservera en bestämd mängd minne för varje program som startas, oavsett om programmet behöver det eller inte, det ska vara åtgärdat i sjuan.
fogerty4evr skrev:Jag har installerat Sjuan på ett tiotal olika datorer och aldrig behövt installera en enda drivrutin.
Lite som jag och ubuntu m.a.o... ;)
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"