Vad är det som händer?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av andol »

ycc skrev:vulfgar och Bowmore är ju två medlemmar med långsiktigt engagemang här. Det kanske skulle kunna öka aktiviteten om de besatte några poster i organisationen?
Nu vet jag ju inte nödvändigtvis om fler personer på poster automatiskt leder till ökad aktivitet. Är det däremot så att någon har något skoj på gång, och känner att de behöver fler behörighetsbitar och/eller ett utökat mandat för det ändamålet så kan det mycket väl gå att lösa.

I övrigt håller jag med om att både vulfgar och Bowmore är förbaskat bra medlemmar, vilka vid första bästa tillfälle bör shanghaias och sättas vid årorna :-)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av vulfgar »

andol skrev:...
I övrigt håller jag med om att både vulfgar och Bowmore är förbaskat bra medlemmar, vilka vid första bästa tillfälle bör shanghaias och sättas vid årorna :-)
Snällt av er :-* men för egen del njuter jag av att vara fågelfri. Känner att engagemanget här tog oerhört mycket energi, fast givetvis var det samtidigt väldigt givande. Nu har jag för första gången på väldigt länge fått tid och ork att ägna mej åt support. :) Håller fö med om att Bowmore borde shanghaias, fast å andra sidan är han ju redan idag väldigt engagerad i supportdelen. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Rune.K »

En teori jag har, är att många bara pustar ut efter allt tjafs som har varit tidigare.
De som är intresserade av support kan ägna sej åt det i lugn och ro.
Portalen har fått en uppryckning på kort tid utan oändliga diskussioner.
Behovet av moderering är minimalt numera.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Urban Anjar »

andol skrev: Nu vet jag ju inte nödvändigtvis om fler personer på poster automatiskt leder till ökad aktivitet. Är det däremot så att någon har något skoj på gång, och känner att de behöver fler behörighetsbitar och/eller ett utökat mandat för det ändamålet så kan det mycket väl gå att lösa.
Tror det ligger mycket i det. Finns engagemanget gör folk saker också utan formella "poster". Saknas engagemanget blir det inget gjort även om folk är aldrig så behängda med uppdrag.

Konsten är att ge folk som vill göra något arbetsro och skydda dem från dem som inget vill göra, men som gärna kritiserar och kastar grus i maskineriet.

Rune.K har nog en poäng i att många pustar ut efter det tjafs som varit.

Sen kan ju en minskande aktivitet i forumet vara både bra och dålig. Har Ubuntu i det stora hela blivit bättre och enklare behövs det kanske mindre support, till exempel. Engagerar sig folk lokalt IRL och via andra kanaler, bloggar, facebook, twitter osv kanske det når fler - men syns som minskande aktivitet just i forumet.

Sen är det ju inte självklart att inga diskussioner är alternativet till oändliga dito. Att inte kunna påverka kan vara lika avkylande som polsk riksdag.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Broder Tuck »

Jag tror nog att de flesta inläggen här ovan, har rätt.

Kanske, i synnerhet, RuneK och Urban.

Det vi har reagerat på, här hemmavid, det är detta, att det nu för tiden verkar vara
alldeles extremt lugnt. Lugnt, i sig, det finner vi alldeles utomordentligt trevligt, men
samtidigt känns det lite som att en viss "kraft" har sinat.

Hos mig, har det definitivt gjort det, vad gäller närvaro på forum överhuvudtaget,
men jag tycker att det känns konstigt, att det i viss mån verkar ha skett rent generellt
även här.

Det var förmodligen även GG:s reflektion och det som fick henne att starta tråden.

Ha det gott, i all välmening,

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av farmfield »

Lars skrev:Vi har nyligen fått en helt ny design på stora delar av ubuntu-se, mycket tack vare HakanS. Det kan du väl inte ha missat? Det pågår också en diskussion om en ny logga.
Ja, nu är portalen snygg men forumen ser ut som skit istället - det bryter rakt av mellan dom.

Och debatten runt logga är stendöd, iaf för tillfället.

Jag har också puchat på & mailat CF & HakanS om att leka med ett mobilt tema på forumet - men ingen av dom har svarat på detta PM som jag skickade FÖR EN MÅNAD SEN.

Jag tycker det suger fett.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
Lars skrev:Vi har nyligen fått en helt ny design på stora delar av ubuntu-se, mycket tack vare HakanS. Det kan du väl inte ha missat? Det pågår också en diskussion om en ny logga.
Ja, nu är portalen snygg men forumen ser ut som skit istället - det bryter rakt av mellan dom.

Och debatten runt logga är stendöd, iaf för tillfället.

Jag har också puchat på & mailat CF & HakanS om att leka med ett mobilt tema på forumet - men ingen av dom har svarat på detta PM som jag skickade FÖR EN MÅNAD SEN.

Jag tycker det suger fett.
Det hör till spelet att alla inte kan få som de vill.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Jag har också puchat på & mailat CF & HakanS om att leka med ett mobilt tema på forumet - men ingen av dom har svarat på detta PM som jag skickade FÖR EN MÅNAD SEN.

Jag tycker det suger fett.
Bara för att du är sur så ska du inte ljuga.
Du skickade PMet för exakt 2 veckor sedan (23/11).
Det finns även en tråd om detta (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 96&start=0) där Lars ber dig komma med mer info.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Ulsak »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Jag har också puchat på & mailat CF & HakanS om att leka med ett mobilt tema på forumet - men ingen av dom har svarat på detta PM som jag skickade FÖR EN MÅNAD SEN.

Jag tycker det suger fett.
Bara för att du är sur så ska du inte ljuga.
Du skickade PMet för exakt 2 veckor sedan (23/11).
Det finns även en tråd om detta (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 96&start=0) där Lars ber dig komma med mer info.
Överdrift som debattknep...Det är möjligt att min gode vän Farmfield blivit veckovill i samband med månadsskiftet. Men jag skulle passa mig noga för att kalla honom för en lögnare rakt av. Ingen tjänar på att man tar till övertoner istället för att ge ett konkret svar på själva frågan.
BTW..två veckor i internettid är en evighet..
edit: rättstavning, HTC:n skojade med mig..
Senast redigerad av 1 Ulsak, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Barre »

farmfield skrev: Jag har också puchat på & mailat CF & HakanS om att leka med ett mobilt tema på forumet - men ingen av dom har svarat på detta PM som jag skickade FÖR EN MÅNAD SEN.

Jag tycker det suger fett.
Mobilt tema ligger på "todo" listan, inte direkt prioriterat p.g.a. andra aktiviteter (som att få upp en tillräckligt tillförlitligt utveckling/test-miljö).
vill bara tillägga att jag personligen inte tycker att phpBB är en ultimat miljö att införa förändringar i, eftersom det saknar ett bra "plugin" tänk. Det blir helt enkelt mer eller mindre en "mardröm" att underhålla en sådan miljö.

hur som helst, önskan om ett mobilt tema är noterad, och du är inte ensam om denna önskan. Det är inte många som har uttryckt denna önskan (jag personligen har hört två) men det är säkert ett stort mörkertal. Att det inte implementeras är inte för att vara elak, dum eller lat, utan helt enkelt för att det inte är prioriterat. så nu vet du :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av farmfield »

@Barre

Jag drog PM till CF & HakanS om detta, att jag var intresserad av att själv kolla läget (och ev. implementera) ett mobilt tema då jag ju kan PHPBB, men har inte fått svar av någon av dem i frågan - på vadå, 3 veckor? DET var det jag reagerade mest på - logo-grejen var den nästa... Det är helt inte miljö för att få ngt gjort här alls - förutom supporten, vilken må vara viktigt, men sajtens crappiga utseende skulle ju tas tag i sas det, men det går långsammare än Windows Vista...

Och ja, jag är sur, för jag tycker det är dålig stil att ignorera erbjudanden om hjälp samtidigt som det inte händer ett dj-a skvatt...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Urban Anjar »

Jag vill också ha ett mobiltema. Blev med ett sånt där iFån häromveckan och hädanefter ska mycket surfande klaras av på bussen till och från. Men att JAG VILL HA betyder inte att det är en prioritet för vår gemenskap som helhet. Backar man tillbaka från egot bör man kunna se annat som är angelägnare.

Forumtemat är ärligt talat inte jättesnyggt, i alla fall inte när det jämförs med portalens nya snygga design, men forumet funkar. Det är förbankat mycket viktigare att man kan ställa frågor och få svar än att "disajnen" är urflott.

Personligen tänker jag ge blanka fanken i att hjälpa till med såväl forumtema som mobiltema. Den tid jag hinner och orkar lägga på Ubuntu (och lite till) lägger jag på min nya blogg Ubuntu från början (http://ubuntufranborjan.wordpress.com/) där jag försöker sprida kunskap om Ubuntu och fria program till "non geeks". Det är min prioritering.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av farmfield »

Har svårt att föreställa mig att DU förråder 'saken' med nåt så uberproprietärt som en ajFån, hehe...

(Säga vad man vill, den bara funkar, så jag dömer dig inte.)

Men jag var villig att hjälpa till och implementera mobilt tema och annat sånt runt designen, dock får man ju noll respons och då blir jag riktigt sur.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Barre »

farmfield skrev: Jag drog PM till CF & HakanS om detta, att jag var intresserad av att själv kolla läget (och ev. implementera) ett mobilt tema då jag ju kan PHPBB....
ahh.. då förstår jag, hänger inte så mycket på forumet längre, så jag har svårt att hänga med.
Det vore ju toppen om du kunde hjälpa till. Hur gör vi för att komma vidare med detta?
(skulle vara väldigt förvånad vi nonchalerade någon kom med en färdig lösning och la i knät )
Detta bör väl ligga under forumadmin, eller? (jag frågar för att jag inte vet), när ni ni har en fungerande lösning som kan implementeras i miljön så hjälper vi självklart till.

*bumpar* lite till andol, hund eller någon annan som vet. Hur fungerar förändringsprocesserna och rutinerna egentligen? ???
farmfield skrev: Och ja, jag är sur, för jag tycker det är dålig stil att ignorera erbjudanden om hjälp samtidigt som det inte händer ett dj-a skvatt...
Förstår det, frustration utrycker sig ofta med irritation. Men det hjälper sällan till :-\ Det är ju inte meningen att någon som vill hjälpa till inte får möjlighet att göra så (men det är ju inte sagt att alla skall vara moderatorer och admins överallt för det ;) )
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av farmfield »

Nu fick jag ju gå från nallen till datorn eftersom PHPBB suger på telefonen, därav anledningen till varför jag (och fler) vill ha mobilt tema.
Barre skrev:
farmfield skrev: Jag drog PM till CF & HakanS om detta, att jag var intresserad av att själv kolla läget (och ev. implementera) ett mobilt tema då jag ju kan PHPBB....
ahh.. då förstår jag, hänger inte så mycket på forumet längre, så jag har svårt att hänga med.
Det vore ju toppen om du kunde hjälpa till. Hur gör vi för att komma vidare med detta?
(skulle vara väldigt förvånad vi nonchalerade någon kom med en färdig lösning och la i knät )
Detta bör väl ligga under forumadmin, eller? (jag frågar för att jag inte vet), när ni ni har en fungerande lösning som kan implementeras i miljön så hjälper vi självklart till.

*bumpar* lite till andol, hund eller någon annan som vet. Hur fungerar förändringsprocesserna och rutinerna egentligen? ???
Kollat med Hund - som ju också är intresserad av mobilt tema - men han hade inte heller fått någon respons om jag förstod det rätt.
Barre skrev:
farmfield skrev: Och ja, jag är sur, för jag tycker det är dålig stil att ignorera erbjudanden om hjälp samtidigt som det inte händer ett dj-a skvatt...
Förstår det, frustration utrycker sig ofta med irritation. Men det hjälper sällan till :-\ Det är ju inte meningen att någon som vill hjälpa till inte får möjlighet att göra så (men det är ju inte sagt att alla skall vara moderatorer och admins överallt för det ;) )
vet inte vad du refererar till i sista stycket men jag är ingenting någon annanstans, har inga titlar eller uppdrag - och påstår inte heller att jag skulle vilja ha det.

Vad jag VILL ha är hjälp med att sätta upp en sandlåda runt det här då jag ej har möjlighet att göra det på egen server för tillfället - vilket var det jag PM'ade CF & HakanS om.

@Urban

Glömde säga att jag aldrig tyckt forumet var så fult, tvärtom, men portalen såg för dj-ig ut... Nu är det ombytta roller. Forumet var snyggt tills man såg det i relation till portalen som blivit ruskigt snygg - och med det så hoppas man ju på att någon tar tag i temat till forumet då. Och även där kan jag ev. hjälpa till - men bara om jag får respons från 'ledningen' vilket ju verkar vara omöjligt då...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Urban Anjar »

Utanför ämnet:
farmfield skrev:Utanför ämnet: Har svårt att föreställa mig att DU förråder 'saken' med nåt så uberproprietärt som en ajFån, hehe...

(Säga vad man vill, den bara funkar, så jag dömer dig inte.)

Men jag var villig att hjälpa till och implementera mobilt tema och annat sånt runt designen, dock får man ju noll respons och då blir jag riktigt sur.
Utanför ämnet:

Jag skäms lite, men jag ville ha nåt som a) funkar b) som andra på jobbet har, så man får lite "community".

Det är förstås väldigt inlåst, men nånstans därinne finns väl nånslags BSD, så genomproprietärt är det ju inte heller men för att hitta dit måste man hacka hål på den
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet: @Urban

BSD i botten, webkit i webläsaren o.s.v. så nej, en massa foss i den... Jag dömer som sagt inte heller, det är som det mesta från Apple sjuh-e's bra hård- & mjukvara... Men oväntat att du shoppat en ändå, hehe, trodde absolut du skulle bli en Android-man... ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av Ulsak »

Urban Anjar skrev:Utanför ämnet:
farmfield skrev:Utanför ämnet: Har svårt att föreställa mig att DU förråder 'saken' med nåt så uberproprietärt som en ajFån, hehe...

(Säga vad man vill, den bara funkar, så jag dömer dig inte.)

Men jag var villig att hjälpa till och implementera mobilt tema och annat sånt runt designen, dock får man ju noll respons och då blir jag riktigt sur.
Utanför ämnet:

Jag skäms lite, men jag ville ha nåt som a) funkar b) som andra på jobbet har, så man får lite "community".

Det är förstås väldigt inlåst, men nånstans därinne finns väl nånslags BSD, så genomproprietärt är det ju inte heller men för att hitta dit måste man hacka hål på den
Utanför ämnet: hehe, du får väl göra som jag; tappa iFånen och byta upp dig till HTC Hero
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev:@Barre

Jag drog PM till CF & HakanS om detta, att jag var intresserad av att själv kolla läget (och ev. implementera) ett mobilt tema då jag ju kan PHPBB, men har inte fått svar av någon av dem i frågan

Och ja, jag är sur, för jag tycker det är dålig stil att ignorera erbjudanden om hjälp samtidigt som det inte händer ett dj-a skvatt...
Ber om ursäkt att jag inte återkommit i frågan, jag har ingen bra ursäkt heller. :( Har haft lite fullt upp med annat sedan FSCONS och sen dog datorn mitt i allt. :/

Har dock inte möjlighet att sätta upp en sandlåda själv eftersom jag saknar behörigheter till servern, och inte har någon publik lekserver att använda. Men självklart är det ett välkommet projekt som du mer än gärna får ta tag i.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Vad är det som händer?

Inlägg av andol »

Angående att hacka kod till forumet så tror jag att detta är ett bra tillfälle att peka på inlägg http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 50#p343714

Gällande att sen sammanfläta (merga) den nya koden i själva webbplatsens forum så skulle jag säga att det naturliga verkar vara att Forumadmin först ger någon form utav utlåtande gällande funktionalitet etc. Därtill är det förstås även lämpligt att Serveradmin kontrollerar det i alla fall inte rör sig om direkt olämplig kod att köra på servern.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"