Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Diskussion gällande forumet

Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Omröstningen slutade 10 jan 2010, 19:09

Ja
10
37%
Nej
17
63%
 
Antal röster: 27

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av farmfield »

Den driver mig till vansinne och jag klickar fel på den stupå i kvarten - och missar man det och stänger fliken så försvinner det man skrev forever and ever.

Så skall vi ha knappen?

Sen, om ni skulle vilja ha ett 'jag bryr mig inte'-alternativ så skit bara i att rösta - för jag bryr mig inte om ni bryr er, jag bryr mig bara om ni vill- eller inte vill ha den...
Användarvisningsbild
Exry
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 nov 2007, 15:29
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Exry »

Nej, och det är ett absolut och bestämt nej. Jag hatar denna knapp och den driver mig också till vansinne. Har aldrig behövt den och lär knappast behöva den heller.
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av bittin »

Exry skrev:Nej, och det är ett absolut och bestämt nej. Jag hatar denna knapp och den driver mig också till vansinne. Har aldrig behövt den och lär knappast behöva den heller.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Ulsak »

nej
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Tukken är gammal, luggsliten och ack, så glömsk och trögfattad. ;D

Bäste Johan (Farmfield), du har skrivit så infernaliskt tokigt (med mitt sätt att se det), så jag röstade F E L.
Inte förrän efteråt har jag förstått, att mitt avlagda "ja", skulle ha varit ett "nej". Du skulle ha formulerat dig så,
att även en åldrig och giktbruten munk bättre hade kunnat förstå.

Nåväl, skadan är skedd. Ändå är inte heller det, hela världens undergång.
Möjligen att forumet kunde ha en liten info i närheten av "spara"-knappen, där det klart framgår, att om man vill
få fram sitt utkast senare, så går man till kontrollpanelen, fliken "översikt", vänster kolumn där. Under alternativet
Hantera utkast finns sedan dina "tappade", men sparade inlägg att beskåda.

Du kan ta del av dem, ändra i dem, men även skicka upp dem (till tråden, förmodar jag). Vill man inte ha dem kvar,
finns även möjligheten till att ta bort dem. Men vad jag förstår, måste det vara efter att man själv har beslutat sig för
att ta bort dem, genom att markera vilket, vilka utkast som skall tas bort, samt välja "ta bort".

Så ser det i vart fall ut hos mig. Jag visste inte om detta tidigare och har, liksom du, svurit över "tappade inlägg" tidigare.
Bara pga din tråd här och nu, gick jag in i tråden och skrev ett fejkat meddelande, tryckte på "spara" och sedan in till
kontrollpanelen där jag fann ovanstående. (Detta inlägg är INTE mitt fejkade inlägg ;D ).

Hos mig fanns det ett antal, som jag nu kunde kasta. Det skott man aldrig avlossade, det behöver man heller inte ångra.
(Möjligen, att man inte sköt, men det är en annan "ånger" ;D 8) ).

Din konstiga formulering (med mitt mått mätt) fick mig att lägga rösten på "fel" alternativ.
När jag sedan gjorde som ovan, konstaterade jag istället, att det kanske finns anledning att lägga till en info just intill "spara"-knappen.
Efter mitt kringelikrokande kring detta, känns ju spara-knappen rent av som en tillgång, kanske . . (funderar . . . :P )

Vissa inlägg som jag har skrivit, kunde förmodligen ha tjänat på att få ha blivit sparade en tid och först efter att ivern hos mig
hade lagt sig, kunde ha dammats av, via kontrollpanelen, redigerats och först därefter, slutligen ha blivit postade. Om jag inte rent av
hade valt att ta bort dem, istället. . .

I morgon får du mer snö eller regn i håret, lovar SMHi. Håll i hatten där nere i 'isingen.
Lev väl och ha det gott unge man, å alla andra med, för den delen.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av farmfield »

Var faktiskt inne och tittade igår, allts där du skriver Tucken, och hittade ett inlägg från början av när jag satt i förtroenderådet, alltså en position jag inte bara innehadde i över ett år utan dessutom blev vald till nån slags ordförande över och avgick ur samma dag och jag kommer inte ihåg allt, hehe - men kontentan är - ett inlägg där är inte publicerat, hehe...

Så har alla som röstade ja eller nej röstat fel, hehe? xD
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av vulfgar »

Jag har använt den ett par gånger, när jag hållt på med ett långt inlägg och inte haft tid att skriva färdigt. Eller när jag har behövt lite extra tid att googla efter info. Men det är klart, det går att spara inlägg i tex gedit istället och sen klistra in, fast det är ju lit mer omständligt. Fast jag har aldrig hittills (konstigt nog) tryckt fel av misstag.

Man kan ju förstås göra om Spara-knappen så att den inte ärr så snarlik Skicka-knappen, tex ge den texten "Spara utkast" eller liknande. Tror att det skulle göra att risken för förväxling skulle minska en del.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av ycc »

Jag tror också att felet är namnet på knappen. "Spara utkast" brukar det som sagt heta.

Har man en en dålig uppkoppling är man glad om det går att spara ibland.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Hund »

Några tycks vilja ha den kvar så man kan ju byta namn på den och ev flytta den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av vulfgar »

Hund skrev:Några tycks vilja ha den kvar så man kan ju byta namn på den och ev flytta den?
Att byta namn, dvs göra om själva knappbilden kan ju inte vara så svårt, bord gå att fixa någorlunda snabbt. Om den byts ut så kan ju kolla sen om det är samma problem med förväxling som tidigare eller om det blivit bättre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Lars »

Jag ändrade i temat så att vi använder den fördefinierade strängen SAVE_DRAFT istället för strängen SAVE. Så nu står det alltså "Spara utkast" på knappen. Det borde vara tydligare.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av vulfgar »

Tjusigt! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av ycc »

Va' bra.

Hos mig står det fortfarande "Spara". Jag har tömt cachen. (Jag ser ofta liknande på mina hemsidor hos Telia, det man laddar upp och ner bra med ftp kan ibland ta ett par dagar att slå igenom med http. - Replikation? - Om det inte fixar sig inom ett par dagar hör jag av mig.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av bittin »

Hos mig står det nu Spara Utkast :)
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av JeyPeyy »

Nu när jag märkte att lars har bytt till spara inkast så vill jag inte längre att vi ska ta bort knappen. Alltså: en röst mindre för nej och en röst mer för ja.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Broder Tuck »

JeyPeyy skrev:Nu när jag märkte att lars har bytt till spara inkast så vill jag inte längre att vi ska ta bort knappen. Alltså: en röst mindre för nej och en röst mer för ja.
Jag håller delvis med. Samtidigt kan jag konstatera, att jag, som har temat "Prosilver" när jag är inloggad, inte har fått någon ändring i det temat till "spara ut(in?)kast. I prosilver finns fortfarande bara "spara", på avsedd knapp.

Likadant i temat "subsilver".

Däremot, när jag böt tema till "Vulfgar", så fick knappen ordalydelsen "Spara utkast" (inte inkast . . . ??? ;D ).

Konsekvens, mina damer och herrar, konsekvens . . . . :D

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Lars »

Broder Tuck skrev:Konsekvens, mina damer och herrar, konsekvens . . . . :D
Tredubbelt jobb min herre, tredubbelt jobb ;) Hur som helst är det fixat nu.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Skall vi ha en 'spara-knapp' när man skriver inlägg?

Inlägg av Broder Tuck »

Lars skrev:
Broder Tuck skrev:Konsekvens, mina damer och herrar, konsekvens . . . . :D
Tredubbelt jobb min herre, tredubbelt jobb ;) Hur som helst är det fixat nu.
;D :o 8) :P

Du är en klippa, Lars.
Tack!

Jag har testat runt nu och kan inte annat än att ge dig en stjärna utav guld, i kanten. ;D
Här kan man få till både in- och utkast, nu för tiden. Bara det inte blir uppkastningar . . . men det kan man iofs ha i basket
också, så där kan man ha ett och annat uppkast, istf. "frikast/-sparkar", annorstädes . . .
;)

Gott Nytt År på dig, unge man. Vi ses kanske fler gånger framöver. . . på puben, menar jag.
Det blir kanske ännu en "sittning" på puben i Huddinge någon gång efter årsskiftet. L J kollar läget. Kolla deras forum.
Just denna gång står nog jag själv över, men det blir kanske fler tillfällen.


Hälsningar till ER alla

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Forum"