Dags att slänga ut Windows 7 RC

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av Rune.K »

Tänkte påminna er som testar Windows 7 RC, att det snart är dags att slänga ut skiten.
Starting on March 1, 2010 your PC will begin shutting down every two hours. Your work will not be saved during the shutdown.

The Windows 7 RC will fully expire on June 1, 2010. Your PC running the Windows 7 RC will continue shutting down every two hours and your files won’t be saved during shutdown. In addition, your wallpaper will change to a solid black background with a persistent message on your desktop. You’ll also get periodic notifications that Windows isn’t genuine. That means your PC may no longer be able to obtain optional updates or downloads requiring genuine Windows validation.
Källa > http://www.microsoft.com/windows/window ... idate.aspx

Först blev jag imponerad av blinget i Win7, men efter att ha kört KDE 4 ett bra tag nu så är Win7 väldigt blekt jämfört med Kubuntu 9.10 t.ex.
KDE 4 ligger bra mycket längre fram vad det gäller användarvänlighet och säkerheten med admin/root-rättigheter.
Ett bra exempel är att man ha t.ex 4 virtuella skrivbord med olika bakgrundsbilder och man kan ha olika widgets på varje skrivbord.
Just 4 är inget heligt tal, man kan ha många fler skrivbord än så med olika innehåll på varje.
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av cthulhu »

Alla "windows" personer ser det som något fantastiskt att Win 7 är ute nu och att det skulle vara "världens bästa OS".
Vi behöver en klagomur där vi kan ladda upp alla argument MOT windows 7. Jag kör ju inte microsoft längre så jag vet ju inte hur bra/dåligt det är, så det hade varit bra om de som testat den kan dela med sig av sina erfarenheter.
(jag måste ha argument när jag kritiserar alla windows-produkter, nu är det mest förutfattade meningar från min sida... :) )
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av HakanS »

cthulhu skrev:jag måste ha argument när jag kritiserar alla windows-produkter, nu är det mest förutfattade meningar från min sida... :)
Varför måste du kritisera dem?
Tala istället om vad som är bra med GNU/Linux i allmänhet, och Ubuntu i synnerhet.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av Rune.K »

@ cthulhu
Jag skrev väl att jag föredrar Kubuntu 9.10 jämfört med Windows 7.
Kubuntu 9.10 med KDE 4 släpptes i oktober 2009 och Win7 RC hade jag sedan tidigare, så jag har haft cirka 4 månader på mej att jämföra.
Dessutom skapade jag tråden för att påminna de som testar Windows 7 RC att tiden snart är ute.
Det var inte för att klaga på Windows, WinXP tänker jag behålla på min dator ett bra tag till.
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av cthulhu »

jo det är sant, allt är inte ett korståg hela tiden...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av Rune.K »

cthulhu skrev:jo det är sant, allt är inte ett korståg hela tiden...
Tänk på vad HakanS skrev i sitt inlägg strax härovanför.
Det är betydligt viktigare att prata om fördelarna med GNU/Linux än att kasta skit på Microsoft's produkter.
Ska jag vara riktigt elak så är det nog en hel del här som valt Ubuntu för att de inte kan låta bli att tanka ner virus från piratbukten... :)

En sak som jag själv tycker är väldigt viktig med fri mjukvara och Gnu/Linux är det här med öppna format.
Skriver jag ett dokument idag i ett öppet format, vet jag med säkerhet att jag kan läsa och redigera innehållet om 10 år med hjälp av fri mjukvara (som även är gratis i de flesta fall).
I motsats till om man skriver sitt dokument i Microsoft stängda format, då har man absolut ingen koll....
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av m!rage »

Det här är lite OT men vad händer om man ställer om klockan innan den 1 mars? Rullar det vidare då eller finns det även (mer troligt) en dold NTP-funktion som uppdaterar tiden automatiskt?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dags att slänga ut Windows 7 RC

Inlägg av Rune.K »

m!rage skrev:Det här är lite OT men vad händer om man ställer om klockan innan den 1 mars? Rullar det vidare då eller finns det även (mer troligt) en dold NTP-funktion som uppdaterar tiden automatiskt?
Hehe, jag hade samma tanke men förhoppningsvis är Microsoft-snubbarna så pass intelligenta att det är spärrat.
Möjligtvis om du ställer in din brandvägg så att Windows 7 RC hindras från att ringa hem (phone home).
Eller att du känner en duktig datahacker...
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"