Frågor kring partitionering i windows 7

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Frågor kring partitionering i windows 7

Inlägg av Hylas »

Jag undrar lite kring partitionerna i en bärbar dator jag införskaffat. Så här ser det ut
dev-sda.png
dev-sda.png (58.22 KiB) Visad 2994 gånger
a) Varför har man lämnat 1MiB i början?

b) fat32-partitionen vill jag ta bort. Är det dumt?

c) Måste boot-partitionen ligga som en egen partition? i så fall varför?

/Hylas
Användarvisningsbild
AndreasS
Inlägg: 121
Blev medlem: 31 jan 2010, 18:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Örebro

Re: Frågor kring partitionering i windows 7

Inlägg av AndreasS »

Det är fullt normalt att en mindre del av hårdisken inte partitioneras, vad det gäller din fat32 partition misstänker jag att det är någon sorts recoverypartition så du kan ominstallera windows7 så det kan vara dumt att ta bort den om du skulle behöva det.

Bootpartitionen måste inte ligga som en egen partition, du kan ha bara en root / och en swap om du så önskar. Det kan vara bra av flera orsaker att ha en egen boot partition, t.ex om man vill kryptera resten av systemet. Vissa har en egen /home partition så man slipper göra om alla sina inställningar vid varje nyinstallation av ubuntu, vid uppdateringar. Men det är helt valfritt.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Frågor kring partitionering i windows 7

Inlägg av Hylas »

Tack för dina svar AndreasS.

Skälet till att jag frågar om detta är att jag vill lägga in Ubuntu på datorn. Jag behöver en partition för det. Går det kanske att ta bort sda4, krympa sda2, flytta fram sda3, och lägga till en ny partition i slutet? Eller tänker jag fel?

Hur ska jag göra för att få en dual-boot?
Användarvisningsbild
AndreasS
Inlägg: 121
Blev medlem: 31 jan 2010, 18:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Örebro

Re: Frågor kring partitionering i windows 7

Inlägg av AndreasS »

Hylas skrev:Tack för dina svar AndreasS.

Skälet till att jag frågar om detta är att jag vill lägga in Ubuntu på datorn. Jag behöver en partition för det. Går det kanske att ta bort sda4, krympa sda2, flytta fram sda3, och lägga till en ny partition i slutet? Eller tänker jag fel?

Hur ska jag göra för att få en dual-boot?
Om jag hade varit dig hade jag krympt sda2, eftersom den har så mycket utrymme och den är lite använd. Se till att defragmentera den innan du förminskar/förstorar partitionerna.

Angående din fat32 partition - den skulle jag inte röra om du är beroende av windows - som går att köra recovery på alltså. För utan dessa HP-tools är möjligen den andra recoverypartitionen oanvändbar och således onödig.

Min burk som jag använder dagligen har 200gb, jag kör inget dual boot eller något sådant. Har en del musik och en del film - klarar mig bra på det så jag tror du kan klara dig med en bit av din sda2 partition.

//AndreasS
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Frågor kring partitionering i windows 7

Inlägg av Bowmore »

Tänk bara på att för att skapa en till partition så måste först en tas bort, frågan är som sagt vilken? Men det finns säkert massor av tips på nätet om det. Lämpligen skapar du då en utökad partition där du sen kan skapa hur många logiska partitioner du önskar för Ubuntu.

EDIT
Hittade t,ex denna länk:
[HOWTO] Dual-boot Windows 7 and Ubuntu 9.10 on HP dm3-1010ed
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Frågor kring partitionering i windows 7

Inlägg av Hylas »

AndreasS skrev: Om jag hade varit dig hade jag krympt sda2, eftersom den har så mycket utrymme och den är lite använd. Se till att defragmentera den innan du förminskar/förstorar partitionerna.

Angående din fat32 partition - den skulle jag inte röra om du är beroende av windows - som går att köra recovery på alltså. För utan dessa HP-tools är möjligen den andra recoverypartitionen oanvändbar och således onödig.

Min burk som jag använder dagligen har 200gb, jag kör inget dual boot eller något sådant. Har en del musik och en del film - klarar mig bra på det så jag tror du kan klara dig med en bit av din sda2 partition.

//AndreasS
Ok. Jag ska kolla upp vad fat32-partitionen innehåller. Tack.
Bowmore skrev:Tänk bara på att för att skapa en till partition så måste först en tas bort, frågan är som sagt vilken? Men det finns säkert massor av tips på nätet om det. Lämpligen skapar du då en utökad partition där du sen kan skapa hur många logiska partitioner du önskar för Ubuntu.

EDIT
Hittade t,ex denna länk:
[HOWTO] Dual-boot Windows 7 and Ubuntu 9.10 on HP dm3-1010ed
Tack Bowmore! Den länken är perfekt för mig :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"