Little John - Mål och visioner

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

OBS ! Presentationen redigerades den 17.februari eftersom det nu finns andra förutsättningar för mig personligen.

Jag heter Peter Fosberg, 62 år, och äntligen pensionär. Jag kommer ursprungligen från Tyskland och började använda Ubuntu år 2006 med versionen Dapper Drake.

Här kommer mina mål och visioner i en kort sammanfattning.

Någon skrev "Vi krympte och kallnade." Det var mitt i prick. Det måste ändras omedelbart. Följande åtgärder skulle jag genomföra:

1. Kontrollera samarbetsvilja inom den nuvarande administrationen och eventuellt:
2. Tillsätta nya krafter i administrationen, då jag behöver medarbetare som verkligen ställer upp för mina planer.
3. Banta ner forumet till hälften antal tavlor så att admins har översikt igen
4. Radera projekt-tavlor på grund av inaktivitet och inte starta något nytt projekt i nuläget.
5. Införa permaban för folk som skadar Ubuntu genom extrema personangrep eller liknande
6. Fokusera på supporten med ett kunnig team
7. Kommer överens med moderatorerna hur forumet ska modereras ( enkelt och snabbt )
8. Diskutera en ny ledningsform som liknar en styrelse och om jag lyckas, genomföra det.


och sist men inte minst:

9. Hitta ett gemensamt plattform där ett samarbete mellan dom tvä berörda forum kan genomföras, för att få slut på konkurrens-tänkandet, som inte finns.

Dom första två månaderna kommer jag att genomföra stora förändringar i forumet i samråd med huvudadmins, för jag anser att det behövs. För många tyckare förstörde för mycket och det ska jag ändra på.
Någon frågade mig efter mina synpunkter angående CoC och fri/ofri mjukvara och jag svarar såhär:

Coc måste följas då det är ett krav från Canonical. Jag signerade CoC en gång i tiden men har privat en annan uppfattning nu. Framförallt är CoC inte en sak som varje gång måste plockas fram som en av grundpelarna i Ubuntu. Det anser inte jag att den är.

Fri/ofri mjukvara: Grundtanken med fri mjukvara är bra men kan inte genomföras. Framförallt inte på ett fundamentalistiskt sätt. Det förstör bara. Folk vill ha ett fungerande operativsystem. Inget annat. Det gäller att kompromissa.

Det skulle hända mycket under min period som ledare. Många åtgärder som "tyckarna" inte kommer att tycker om. I detta samband vill jag också nämna att det är uteslutet med total demokrati, då den fungerar som bromskloss.

Om ni frågar efter meriter så kan jag nämna att jag var med och byggde upp "det andra forumet" ubuntu.se. Resultatet av mitt och andras arbeta kan beskådas där. Så ska en webbplats vara och vi bevisade mer än en gång att vi kan genomföra nästan allt.

Jag är medveten om att detta låter radikalt men jag är radikalt när jag anser att det behövs. Och här anser jag det.
Om du också anser det är du välkommen att rösta för mig och mina idéer.

LJ

OBS! Presentationen ändrades den 17.februari !
Senast redigerad av 1 P.Forsberg, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av SlamsornasKung »

Tack. Då vet vi.

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av Katt »

1. Avskeda 90% av administrationen
2. Tillsätt nya krafter i administrationen
Detta tycks vara en väldigt drastisk lösning och dessutom väldigt onödig (till skillnad från tiden vid DSK). Skall man vara teamleader så krävs det att man kan sammarbeta med andra, även till viss gräns sådana som man har meningsskilljaktigheter med. Så länge du håller fast vid dessa punkter så har jag svårt att se dig i positionen som teamleader.
Detta är väldigt synd, eftersom du har klara mål (övriga punkter) uppsatta som dessutom är enkla, genomtänkta (får vi hoppas) och som har en stor chans att effektivisera forumet och driva det framåt.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

En förklaring kanske: Som teamleader kan jag bara jobba med folk som har samma arbetssätt som jag. Jag vill inte kasta ut någon på stubben, men eftersom jag vet hur nästan alla jobbar och jag som teamleader har rätt att välja folk jag vill jobba med, kommer jag att ta vissa åtgärder där.
Jag anser att radikala förändringar är det enda möjliga just nu. Att börja från scratch. Annars får vi aldrig slut på det eviga tjafsande härinne.

Men det är medlemmarna som bestämmer.

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av HakanS »

Har du fortfarande som mål att lägga ner ubuntu-se.org som officiell webbplats för Ubuntu?
http://www.littlejohn.se/index.php?opti ... atest-news
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av Hund »

Hur ska du kunna avsätta administrationen när du inte har rättigheter till det som TL?

Samt är det ett krav av TL signar CoC och med tiden blir valt som Ubuntu Member med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:Har du fortfarande som mål att lägga ner ubuntu-se.org som officiell webbplats för Ubuntu?
http://www.littlejohn.se/index.php?opti ... atest-news
Om jag blir vald som teamleader, har jag inte det som mål. Om jag inte blir vald kommer jag att avvakta hur den nya ledningen genomför förändringar, tills jag ställer kravet om nedläggningen igen.

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av vulfgar »

Katt skrev:
1. Avskeda 90% av administrationen
2. Tillsätt nya krafter i administrationen
Detta tycks vara en väldigt drastisk lösning och dessutom väldigt onödig (till skillnad från tiden vid DSK). Skall man vara teamleader så krävs det att man kan sammarbeta med andra, även till viss gräns sådana som man har meningsskilljaktigheter med. Så länge du håller fast vid dessa punkter så har jag svårt att se dig i positionen som teamleader.
Detta är väldigt synd, eftersom du har klara mål (övriga punkter) uppsatta som dessutom är enkla, genomtänkta (får vi hoppas) och som har en stor chans att effektivisera forumet och driva det framåt.
Instämmer till fullo!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av Rune.K »

Katt skrev:
1. Avskeda 90% av administrationen
2. Tillsätt nya krafter i administrationen
Detta tycks vara en väldigt drastisk lösning och dessutom väldigt onödig (till skillnad från tiden vid DSK). Skall man vara teamleader så krävs det att man kan sammarbeta med andra, även till viss gräns sådana som man har meningsskilljaktigheter med. Så länge du håller fast vid dessa punkter så har jag svårt att se dig i positionen som teamleader.
...
Eftersom det är mindre än tio som är aktiva i adminstration, blir det i praktiken 100%.
Jag undrar om det finns förankrat någonstans att en nytillsatt TeamLeader verkligen har mandat för det.
Detta är ett demokratiskt LoCo...
Vid förra bytet var det många moderatorer som lämnade sitt uppdrag frivilligt.
Det blir intressant att se valresultatet!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

Intressant ? Ja, med säkerhet. Den ena eller andra kommer kanske att bli förvånad när jag dra igång min valkampanj.
Mitt åtgärds paket ovan är första steget att återställa webbplatsen för att börja från scratch. Det behövs för att sedan kunna föra webbplatsen framåt. För att kunna göra det snabbt, behöver jag personal som har samma inställning till uppdraget som jag. Att diskutera åtgärderna i flera månader har vi erfarenhet av i detta forum. Ingen resultat alls. Personer som tjafsar jämt och ständigt. Huvudsakligen personer som inte på något sätt bidra med något konstruktivt. Jag har tröttnat totalt på hur detta hanteras här.
Och när någon kommer nu och säger att supporten rullar bra, kan jag konstatera att den som säger det, måste vara blind. Det är bara att kolla obesvarade inlägg.
Jag anser att alla tidigare ledare förstörde forumet genom sina aktiviteter eller bättre sagt, inaktiviteter. I Urban Anjars fall bestod ledarskapet av konstruktiva inlägg som " Nu ska vi kavla upp armana" samt "Nu kör vi". Hans storhetstid karaktäriserades av ändlösa diskussioner utan resultat och allt i öppenhets och demokratins namn. Att Ubuntu betyder medmänsklighet, predikade han jämt och ständigt och när jag läste hans inlägg här och där igår, förstod jag hans uppfattning av just medmänsklighet. Personangrep av värsta klassen. Bara för att man har en annan uppfattning. Att du inte skäms, Urban....
Jag står för mina idéer och kommer att genomföra dom om jag blir vald. Andra alternativen ser jag inte.
Många av mina medkandidater pratar återigen om projekt och arbetsgrupper. Rena rama nonsens. Forumet är fullt av inaktiva grupper och dom vill fortsätta med det tydligen. Ibland undrar jag verkligen vem jag har att göra med. Det gäller att se realiteten.

Sista ordet har väljaren.

LJ
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av Rune.K »

Little John skrev:...

Sista ordet har väljaren.

LJ
Det håller jag med om till 100%

Jag är faktiskt besviken på dej, att du kritiserar (med ett snällt ord) före detta ledare i din egen valtråd.
Men jag är väl enfaldig, som tror att riktiga Ubuntuister står över sådant billigt valsnack.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

Rune, jag anser att vi kan tacka just honom för läget vi har idag.
Hans inaktivitet ledde till en situation som CryingFreeman stod framför att lösa. Jag vill inte gå in på det närmare, men det är tydligen OK att en förre detta "ledare" smutskastar mig, men det är inte OK att jag svara.
Lite partiskt, eller ?

LJ
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av Rune.K »

Jag reagerade på att du svarade på smutskastningen i din egen valtråd, istället för att svara i smutskastarens tråd.
Alla läser ju inte alla trådar och vi har många nya medlemmar som inte alls känner till tidigare konflikter.
Jag försöker vara opartisk i valtrådarna så gott det går.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av HakanS »

Hund skrev:Hur ska du kunna avsätta administrationen när du inte har rättigheter till det som TL?
Jag undrar detsamma.
Väntar mig ett svar.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

Enligt reglerna ska väl en teamleader välja folk som han kan jobba med ? Jag tolkade detta så.
Och det är logiskt också.
Om jag som teamleader anser att det måste sker en förändring inom personalen, har jag då inga rättigheter att genomföra dom?
Ska det debatteras i evigheter igen?
Det anser inte jag. Och det står jag för, Om medlemmarna vill ha en förändring står jag till förfogande.

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av Hund »

Note: A new Leadership Code of Conduct has been put together and approved at the Community Council. The following information may soon be removed completely and is kept while transitioning to the new Leadership Code of Conduct.

There are two meanings of the term leader. One is tell others what to do, the other is others follow you because you set a good example. The first concept does not work well in any volunteer organization, and Ubuntu Local Teams are no exception.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct

Team Leader finns inte ens kvar, enligt mig är TL överflödigt eftersom vi har "ledare" för både forumet, portalen och wikin.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Little John - Mål och visioner

Inlägg av P.Forsberg »

Det är en sak som borde diskuteras med alla.

LJ
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"