Byta namn på flera filers extension

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

Byta namn på flera filers extension

Inlägg av Kerath »

Jag har laddat ned en serie i .cbr-format och skulle behöva byta namn på alla filer av den typen till .rar, som Winrar känner till. Istället för att för hand döpa om alla filer undrar jag om det finns något enkelt sätt att byta ut extensionen på filerna? Det är Windows XP jag använder.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Byta namn på flera filers extension

Inlägg av barzam »

Kan du inte bara öppna filerna i Winrar utan att byta namn på dem? Cbr är ju rar men med annat namn.

Ingen aning på hur du gör sånt i Windows, men pröva att googla på "mass rename windows" eller nåt i den stilen, du får säkert samma resultat som om jag gör det åt dig.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Byta namn på flera filers extension

Inlägg av Rune.K »

Jag tror att det går att göra i utforskaren, om du aktiverar visning av filändelser.
Det bör även gå att göra i kommandotolken aka "det svarta fönstret".
Exakt hur du ska göra kan jag tyvärr inte hjälpa dej med.
Men du har kanske fått några ledtrådar iallafall.
/Rune
Användarvisningsbild
nixy
Inlägg: 506
Blev medlem: 27 apr 2007, 23:21
Ort: Sthlm

Re: Byta namn på flera filers extension

Inlägg av nixy »

Kerath skrev:Jag har laddat ned en serie i .cbr-format och skulle behöva byta namn på alla filer av den typen till .rar, som Winrar känner till. Istället för att för hand döpa om alla filer undrar jag om det finns något enkelt sätt att byta ut extensionen på filerna? Det är Windows XP jag använder.
Med terminalen i Ubuntu kan man skriva

Kod: Markera allt

rename 's/\.cbr/.rar/' *.cbr
men jag vet inte om något liknande skulle funka i Windows kommandotolk. Prova :)
Användarvisningsbild
perab
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 jul 2008, 13:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Hunnestad (Ystad)

Re: Byta namn på flera filers extension

Inlägg av perab »

Du kan använda DOS-prompten; det är Windows motsvarighet till Terminalen. Enklast startar du den genom att välja "Kör" (Run) och i fönstret skriva cmd <Enter>.

Gå till rätt katalog med cd. Väl framme, kan du namnändra hela gänget med kommandot

Kod: Markera allt

ren *.cbr *.rar
Ren står givetvis för rename. Observera mellanslaget mellan cbr och följande asterix.

Det finns även bättre Windows-filhanterare (alltså bättre än Win Explorer - Total Commander är min favorit när jag befinner mig i Winworld). Dessa har ofta en bra "Multi Rename"-runktion.
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

Re: Byta namn på flera filers extension

Inlägg av Kerath »

perab skrev:Du kan använda DOS-prompten; det är Windows motsvarighet till Terminalen. Enklast startar du den genom att välja "Kör" (Run) och i fönstret skriva cmd <Enter>.

Gå till rätt katalog med cd. Väl framme, kan du namnändra hela gänget med kommandot

Kod: Markera allt

ren *.cbr *.rar
Ren står givetvis för rename. Observera mellanslaget mellan cbr och följande asterix.

Det finns även bättre Windows-filhanterare (alltså bättre än Win Explorer - Total Commander är min favorit när jag befinner mig i Winworld). Dessa har ofta en bra "Multi Rename"-runktion.
Per
Tackar! Ska genast prova. Kanske bättre att direkt gå över till Total Commander istället för windows halvdana :P
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"