Nominering TC. Presentation: HakanS

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Jag heter Håkan Sörensson och kandiderar till posten som Team Contact för LoCot Ubuntu Sverige
Till vardags jobbar jag på Saab Automobile där jag försöker övertyga mina medarbetare om Ubuntus förträfflighet.

Jag gick med i LoCot för nästan exakt 4 år sedan. Har i två år varit portal-admin, men har även en kort tid varit moderator i forumet. Det senaste halvåret har jag tillsammans med CryingFreeman varit gruppledare för "projekt webbplatsen".

Jag är med på LoCots sändlista och är emellanåt inne på irc-kanalen #ubuntu-se.

Har signerat CoC. Jag tycker att det är ett krav att TL och TC efterlever CoC http://www.ubuntu.com/community/conduct och LCoC http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct

I min roll som TC kommer jag verka för att information sprids från vårt LoCo till övriga ubuntu-världen i allmänhet, och de nordiska teamen i synnerhet. Samt självklar även åt andra hållet.
Jag kommer även att sprida information om Ubuntu till media inom Sverige.
I övrigt kommer jag göra vad som står här: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av Rune.K »

Ser bra ut!

En fråga, du har väl inga problem att samarbeta med nuvarande administration eller med CryingFreeman?
Samarbete är en av grundpelarna inom GNU/Linux-rörelsen och även i ett Ubuntu-LoCo, det är iallafall min åsikt.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Nej, jag ser inga problem med att samarbeta med nuvarande administration eller med Team Leader (vem det nu blir) om dessa efterlever CoC och LCoC.
Jag anser inte heller att TC har större maktbefogenheter än övriga medlemmar i LoCot.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av P.Forsberg »

Frågorna du ställde till andra kandidater vill jag gärna har ett svar på även från dig:

1. Varför ska man använda Ubuntu?
2. Om det är gratis kan det väl inte vara lika bra som Windows, eller?
2. Kan vem som helst installera och använda det?
3. Hur länge har du själv använt det?

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Frågorna du ställde till andra kandidater vill jag gärna har ett svar på även från dig:

1. Varför ska man använda Ubuntu?
2. Om det är gratis kan det väl inte vara lika bra som Windows, eller?
3. Kan vem som helst installera och använda det?
4. Hur länge har du själv använt det?

LJ
1. Varför ska man använda Ubuntu?
För att det bygger på fri och öppen kod, vilket gör att fel och säkerhetsbrister kan upptäckas och åtgärdas.
För att det är enkelt att installera program, samt att alla dessa automatiskt uppdateras när det kommer uppdateringar.
För att det är säkert. Det finns nästan inga virus.
För att man kan få systemet och programmen på i princip vilket språk man vill.
För att det är gratis.
2. Om det är gratis kan det väl inte vara lika bra som Windows, eller?
Ubuntu är bättre än Windows. Priset har inget med kvalitén att göra.
3. Kan vem som helst installera och använda det?
Det finns nog några som inte kan installera det, men det är inte svårt. Har man lite hum om datorer så kan man installera det. på 20 minuter har man ett fungerande system med bildbehandlingsprogram, ordbehandlare, kalkylprogram etc.
4. Hur länge har du själv använt det?
I 4 år. Hemma använder jag det till 100%
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av Xcore »

@HakanS

Borde du inte vara ärlig nog att också tala om vad Ubuntu inte kan göra? Så att användaren vet vad som går och inte går att göra med sitt nya OS?

Annars kanske den nya användaren blir besviken när han upptäcker att senaste spelen inte går att köra, till exempel? Eller att en del saker inte fungerar.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Xcore skrev:@HakanS

Borde du inte vara ärlig nog att också tala om vad Ubuntu inte kan göra? Så att användaren vet vad som går och inte går att göra med sitt nya OS?

Annars kanske den nya användaren blir besviken när han upptäcker att senaste spelen inte går att köra, till exempel? Eller att en del saker inte fungerar.
Självklar måste man nämna att de flesta program som är gjorda för Windows inte fungerar. T.ex en del spel.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av P.Forsberg »

Tack, Håkan.
Anser du att man i detta samband borde nämna just Ubuntus "kamp" mot bugg No1, dvs Microsofts dominans på marknaden?

LJ
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av Xcore »

HakanS skrev:
Xcore skrev:@HakanS

Borde du inte vara ärlig nog att också tala om vad Ubuntu inte kan göra? Så att användaren vet vad som går och inte går att göra med sitt nya OS?

Annars kanske den nya användaren blir besviken när han upptäcker att senaste spelen inte går att köra, till exempel? Eller att en del saker inte fungerar.
Självklar måste man nämna att de flesta program som är gjorda för Windows inte fungerar. T.ex en del spel.
Så skall det låta. Då vet man alltid vad man får och slipper bli besviken på något som kommer som en överraskning.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Anser du att man i detta samband borde nämna just Ubuntus "kamp" mot bugg No1, dvs Microsofts dominans på marknaden?
Inte i marknadsföringen.
Om marknadsföringen lyckas och fler börjar använda Ubuntu (eller andra distar.) så kommer bugg #1 att försvinna i.o.m att folk kommer att efterfråga Ubuntudatorer (eller i alla fall datorer utan OS) i affärerna.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av P.Forsberg »

Tack !

LJ
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av TweekiE »

Tack! :)
Ser bra ut!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Till att börja med vore det hälsosamt att höra alla TL och TC-kandidater svara på

- Använder du själv Ubuntu?
Ja. På datorn hemma använder jag Ubuntu till 100%. På jobbet däremot är det 0% Ubuntu (Kanske går det bättre att få in FOSS-program nu när vi inte måste följa GM-standard)
Urban Anjar skrev:- Står du bakom CoC, Ubuntus löften, Ubuntus filosofi och Bugg #1?
Självklart. Annars skulle jag inte vara här.
Urban Anjar skrev:- Anser du att vi är en allmän diskussionsklubb eller att det är Ubuntu vi jobbar för?
Vi är ett Ubuntu-LoCo som ska verka för Ubuntu. Sedan kan man väl ha övriga diskussioner också, på chatten t.ex
Urban Anjar skrev:- Anser du att det är OK att admins, moderatorer eller andra officiella företrädare tar avstånd från Ubuntu eller dess grundstenar, eller helt enkelt inte har läst på?
Nej. Står man inte bakom CoC, Ubuntus löften eller Ubuntus filosofi så förstår jag inte varför man vill utföra jobb här.
Urban Anjar skrev:- Är du beredd att peta eventuella företrädare som uppträder så?
Jag har inte större rätt att avsätta någon admin, moderator etc. än vilken annan medlem som helst.
Men som gruppledare skulle jag inte ta in en sådan person i gruppen.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av Kattskrället »

Anser du, Håkan, att ni som anförde häxjakten emot föreningen arbetade i enlighet med CoC?

Edit: Ja, jag har oxå signerat CoC, vad det nu är värt i vanliga livet ute på world wide web.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av HakanS »

Kattskrället skrev:Anser du, Håkan, att ni som anförde häxjakten emot föreningen arbetade i enlighet med CoC?
Om du talar om vad denna, som du kallar det häxjakt, bestod i så kan jag svara.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Nominering TC. Presentation: HakanS

Inlägg av Kattskrället »

HakanS skrev:
Kattskrället skrev:Anser du, Håkan, att ni som anförde häxjakten emot föreningen arbetade i enlighet med CoC?
Om du talar om vad denna, som du kallar det häxjakt, bestod i så kan jag svara.
Din "oförstående" inställning är svar nog.

Tack. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"