Installera XP?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
gstart
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2010, 04:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Installera XP?

Inlägg av gstart »

Hallå!

just nu använder jag Ubuntu men av olika skäl måste jag installera Windows XP och jobba med det i några veckor.
Jag har en XP skiva som ska fungera men när bootar den så får jag error blablabla, läst lite och det verkar vara
SATA drivrutiner som saknas på skivan, verkar också som man måste använda en floppy för lösa problemet..
Läst att nLite ska lösa problemet, men nLite fungerar endast för Windows datorer.

Någon som vet vad jag kan göra?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Installera XP?

Inlägg av vulfgar »

Hej och välkommen till forumet! :)

En variant är att installera virtualbox och att installera XP virtuellt. Detta kan ju ev dug för det du ska göra, men om det inte gör det så kan du förmodligen använda nLite från din virtuella xp-installation för att fixa en installationsCD med SATA-drivare inlagda.

Det finns två varianter av virtualbox, en helt fri som finns i förråden, den heter virtualbox ose och en med ofria inslag som bara heter virtualbox (gratis för privatpersoner). Du kan kolla här vilken som passar dej bäst http://www.virtualbox.org/wiki/Editions. virtualbox-ose finns i förråden, virtualbox måste hämtas från suns hemsida, antingen som deb-fil eller att man lägger till suns förråd i synaptic. http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

Om du vet att du bara ska fixa med nLite i den virtuella XP så torde ose-varianten duga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Installera XP?

Inlägg av Osprey »

nLite använder man generellt sett för att skräddarsy och bygga en installations-CD efter egna behov och önskemål, för övrigt ett trevligt verktyg IMHO, även om man är tvungen att köra det under Windows. En bra motsvarighet för Ubuntu/Debian är Remastersys.

Men precis som nLite inte kan bygga ett Linux-system, så tror jag inte heller att Remastersys kan bygga Windows. Däremot kan du givetvis manuellt rippa av Windows-CD:n, lägga till nya drivrutiner och bränna ut den igen och detta kan du t.ex göra med isomaster.

Ett annat alternative är givetvis att ladda hem en nyare installation av XP direkt från nätet. Detta är iofs lagligt eftersom skyddet ligger i CD-nyckeln, men å andra sidan så kan du inte vara helt 100 på vad som verkligen finns med i installationen.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
gstart
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2010, 04:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Installera XP?

Inlägg av gstart »

Tack men VirtualBox känns inte som rätt lösning.
Osprey skrev:nLite använder man generellt sett för att skräddarsy och bygga en installations-CD efter egna behov och önskemål, för övrigt ett trevligt verktyg IMHO, även om man är tvungen att köra det under Windows. En bra motsvarighet för Ubuntu/Debian är Remastersys.

Men precis som nLite inte kan bygga ett Linux-system, så tror jag inte heller att Remastersys kan bygga Windows. Däremot kan du givetvis manuellt rippa av Windows-CD:n, lägga till nya drivrutiner och bränna ut den igen och detta kan du t.ex göra med isomaster.

Ett annat alternative är givetvis att ladda hem en nyare installation av XP direkt från nätet. Detta är iofs lagligt eftersom skyddet ligger i CD-nyckeln, men å andra sidan så kan du inte vara helt 100 på vad som verkligen finns med i installationen.
Någon som vet vart man kan ladda ner SATA drivrutiner för min compaq presario cq61?
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Installera XP?

Inlägg av mrfab »

gstart skrev:
Någon som vet vart man kan ladda ner SATA drivrutiner för min compaq presario cq61?
Ja du kan ladda ner dom på compaq presario support sida men du måste ta reda på hela namnet för att försäkra dig om att du får rätt compaq presario cq61-?????

http://www.compaq.com/cpq-country/se/sv ... pport.html
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"