Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Getmarken »

Finns någon på forumet som känner till något aktivt stopp av piratkopierat Windows XP system där Microsoft genomfört datorstopp via nätet? Jag har sedan slutet av 70-talet arbetat med datoranvändning, datorteknik och utbildat datoranvändare.
Under min karriär har jag stött på många konstigheter i både maskinvara och mjukvara men alltid på ett eller annat sätt kommit fram till orsaken till varför problemen uppkommit -tills för 14 dagar sedan..... En bekants mor ringde till mig och bad mig se ifall jag kunde laga hennes sons dator som inte gav annat än en svart blinkande prompt vid startförsöken.
Datorn var en ett par år gammal OEM med AMD 64 bitars processor, inget gammalt vrak. Däremot fick jag en DELLskiva med WinXP home med för att kunna gå in från skivan för att ev. upptäcka några konstigheter i systemet. I och med att OEM datorn hade levererats med en DELLskiva antog jag att datorn inte innehöll någon "äkta" microsoftprogramvara från start. Startade datorn via skivan i repareraläge utan problem och gjorde om MBR och fixade bootmgr. Men vid omstart bootade den inte i alla fall. Med en UBUNTUskiva startade jag datorn utan några problem och med de olika testprogrammen syntes inga konstigheter varken på hårdvara eller programfiler. Kopierade alla datafiler till en lös disk så att dessa räddades så att jag skulle kunna labba lite ostört med hårddisken. Då jag inte hade några Windowsnycklar att knappa in så brydde jag mig aldrig om att försöka lägga ett nytt XP utifrån DELLskivan utan gjorde en Ubuntuinstallation på disken och all fungerar klockrent. Det hör också till saken att datorn hade FSecure antivirusprogram aktuellt och uppgraderat.
I anslutning till att jag tog mig an problemet var diskussionen om att Microsoft jagade små privata programtjuvar igång så jag lutar åt att tro att den "tydligt svarta" dator jag kollade kunde vara ett verk av Microsoftpoliser på nätet???
Vore spännande att höra om någon känner till "defactohändelser" av samma slag!!! /Lasse
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rune.K »

Getmarken skrev:Finns någon på forumet som känner till något aktivt stopp av piratkopierat Windows XP system där Microsoft genomfört datorstopp via nätet? ...
Det är väl cirka 5 år sedan som Microsoft började kolla om du använde ett "äkta" WinXP eller inte.
Jag vet en som åkte på en nit, han hade köpt en begagnad dator med olagligt WinXP och därmed förvägrades han uppdateringar...
Jag har själv en gammal laptop som jag fått, med olagligt WinXP.
Jag beundrar Microsofts affärsstrategi att i flera år erbjuda ett OS som vem som helst kan kopiera och använda, för att sedan börja ta betalt.
Känner du en hacker så är det naturligtvis en annan femma. :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Ulsak »

vänligen flytta denna till korrekt tråd..det känns det är mer microsoftproblematik än icke-problematik för ubuntu. Möjligtvis en cafétråd..
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rag3Rac3r »

Ulsak skrev:vänligen flytta denna till korrekt tråd..det känns det är mer microsoftproblematik än icke-problematik för ubuntu. Möjligtvis en cafétråd..
Flyttad till mer passande tavla nu. :)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Getmarken »

Jag använder själv endast linux, numera Ubuntu, för egen del sedan ett antal år.
Jag har svårt att begripa varför folk inte inser fördelarna med öppna system som inte kostar massor av pengar.
OK att det inte finns inte Linuxptrogram att köpa på Siba, Elgiganten m.fl är väl en orsak.
Men just nu, när så många sitter i sina hem med sina ungarnas och egna datorer som behöver moderniseras programmässigt överväga andra alternativ än den svinddyra programvarujättens erbjudanden.
I min fråga om någon känner till ifall det finns Microsoftpoliser som övervakar och blockerar "oäkta" programvara just nu när Windows 7 är aktuell för massinstallation på världens datorer.
Jag tycker att det är jobbigt att höra föräldrar vara stolta över att ha "crackade" versioner av Win 7, Photoshop och MSOffice i och barnens datorer när barnen i skolan får lära sig att det är fult att stjäla! Dessutom finns ju i Linuxvärlden lika bra eller bättre alternativ gratis och lagligt! /Lasse
suliman
Inlägg: 168
Blev medlem: 20 mar 2009, 15:36
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av suliman »

Getmarken skrev:Finns någon på forumet som känner till något aktivt stopp av piratkopierat Windows XP system där Microsoft genomfört datorstopp via nätet?
Jag har varit en glad piratkopierare av Windows sen 98:ans och 2000s dagar. Men jag insåg för ett år sen att inte ens det att jag kunde använda alla windowsversioner gratis slår Linux :)
Det enda sättet mig veterligen för MS att upptäcka en piratkopierad version är att man antingen laddar ner "Genuine advantage" från deras sida eller om man inte väljer bort det i vissa uppdateringar som windows gör.

Genuine advantage är inte så bra på att hitta alla piratkopior förresten, jag har kört den i flera versioner av piratkopierade windows utan att den förstått att den varit jättepiratkopierad, den ställer till med mindre problem för piratkopierare än för lagliga användare. (genuine advantage har till och med ansett att fullt lagliga versioner varit olagliga :) )
Men det beror nog på vilket slags crack det är. Så nog kan de med den avvaktivera windows så att du inte kan köra den utan nyinstallation. Men då får man veta att den inte anser att din kopia är laglig Den bara släcker ner skrivbordet och talar om att den inte är laglig. Så MS gör det inte utan att tala om det.
Den cracken som kom med Vista (OEM-cracket) som är ett script som körs innan windows har de inte lyckats hitta fast man kör genuine advantage.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rune.K »

Det finns/fanns en organisation som försökte ha koll på olagligt kopierade programvaror innan torrentprotokollet blev populärt.
Jag är inte människa att komma ihåg namnet på den organisationen, kanske det finns någon med bättre minne än jag?
Googlade lite, men det jag letar efter drunknar i informationen om olaglig fildelning...
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Harlekin33 »

@Rune:
Det finns/fanns en organisation som försökte ha koll på olagligt kopierade programvaror innan torrentprotokollet blev populärt.
Måste vara denna:

http://www.bsa.org
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Xcore »

Har kört piratkopierat XP sedan 2002 eller 2003. Den här installationen har nu gått helt felfritt i 4 år. Datorn går som ett urverk.

In med SafeXP så har man ett OS som är tokstabilt.
http://www.freewarefiles.com/Safe-XP_program_14624.html

Det är min ärliga erfarenhet.

Skulle inte förvåna mig det minsta om ett piratat XP funkar bättre än MS orginal. ;)
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rag3Rac3r »

Xcore skrev:Har kört piratkopierat XP sedan 2002 eller 2003. Den här installationen har nu gått helt felfritt i 4 år. Datorn går som ett urverk.

In med SafeXP så har man ett OS som är tokstabilt.
http://www.freewarefiles.com/Safe-XP_program_14624.html

Det är min ärliga erfarenhet.

Skulle inte förvåna mig det minsta om ett piratat XP funkar bättre än MS orginal. ;)
Av erfarenhet kan jag säga att det funkar likadant. :)
Kraschar lika mkt, segar lika mkt, är lika dumt i huvet m.m. ;)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Getmarken »

Ännu har inte som att något av inläggen bekräftat min tes att Microsoftguden utan särskild förvarning har släckt ner några stulna system. Det vore bra, tycker jag, om han gjorde så för då kanske det bättre, säkrare och modernare Linux bli alternativ i datoranvändningen.
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av TweekiE »

Jag körde pirat windows 7 sedan 2009 och fick endå uppdateringar... ett av de crack som pyttemjuk inte hade blacklistat!
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rag3Rac3r »

Getmarken skrev:Ännu har inte som att något av inläggen bekräftat min tes att Microsoftguden utan särskild förvarning har släckt ner några stulna system. Det vore bra, tycker jag, om han gjorde så för då kanske det bättre, säkrare och modernare Linux bli alternativ i datoranvändningen.
På gott och ont faktiskt. Finns företag i behov av Windows som kör piratkopior, och dom behöver det.
Dessutom så finns det en del fler exempel på att det är bra med att det inte dör på det sättet.

Dock har vi ju WGA och liknande updates ifrån M$ som mer eller mindre renderar systemen oanvändbara. Det räcker enligt mig.
Om det händer tillräckligt många gånger kommer folk gå över till linux ist. Om dom inte har ett väldigt specifikt behov för Windows.

Att kalla Linux modernare kan diskuteras, eftersom microsoft inte är en bakåtsträvare. Dom är mera en framåtsträvare, men tyvärr så skiter dom bokstavligen talat i standarder och kompatibilitet utanför deras egna väggar. Och dessutom har dom ju till och med fixat så det finns minskad kompatibilitet inom dom egna väggarna i vissa fall.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av m!rage »

Kör tekniskt sett pirat-XP på min dator. Datorn har visserligen en klisterlapp med licensen men jag hade ingen installationsskiva så jag tankade den. Under installationen frågade den aldrig efter nyckeln så det fick vara. Verkar vara något Dell-hopkok som inte behöver en individuell nyckel läste jag i kommentarerna på TPB. Uppdateringar rullar på som vanligt... Tror MS lagt ner piratjagandet på XP nu och satsar ist på att jaga W7-pirater
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rag3Rac3r »

m!rage skrev:Kör tekniskt sett pirat-XP på min dator. Datorn har visserligen en klisterlapp med licensen men jag hade ingen installationsskiva så jag tankade den. Under installationen frågade den aldrig efter nyckeln så det fick vara. Verkar vara något Dell-hopkok som inte behöver en individuell nyckel läste jag i kommentarerna på TPB. Uppdateringar rullar på som vanligt... Tror MS lagt ner piratjagandet på XP nu och satsar ist på att jaga W7-pirater
Men så länge det är samma typ av XP du kör är den fullt laglig, oavsett om den frågar efter nyckel eller ej.
Det du betalar för är ju just nyckeln, inte CD:n.. Microsoft har väldigt tyst erkänt detta faktum, även om dom inte är överglada att folk tankar Installationsskivan via P2P och använder sin lagliga nyckel. :)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Rune.K »

Hoppas bara att ni som tankar program och OS från piratbukten har ordentlig koll, så att ni inte får med en liten zombie på köpet.
En zombie som är medlem i ett botnet. Botnetet hyrs sedan ut till t.ex spammare eller till andra olagligheter på nätet.

Jag har själv laddat ner crackade program långt innan piratbukten fanns till. :)
Det bästa stället att kolla på om ett nytt program höll hög kvalitet, var astalavista.box.sk. Fanns det ingen crack där så var programmet ifråga inte mycket att ha.

Men när det började dyka upp rootkits även till Windows, då slutade jag med att använda crackade program...
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Harlekin33 »

Jag kan nästan sätta min högerhand på att skulle nån göra ett exakt likadant program som du använder och inte finns till Linux så skulle den/dom bli stämda på miljoner dollar.

PS: Vilka program är det du kör som inte finns till Linux? Det borde ju gå att kolla nånstans om dom är patenterade?
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Harlekin33 »

MS ska ju börja med nåt som gör att Windows "Ringer hem" med jämna mellanrum och checkar av om det är Genuint/äkta. Vet ännu inte om dom börjat med det och om det är en obligatorisk uppdatering?

Någon?
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:MS ska ju börja med nåt som gör att Windows "Ringer hem" med jämna mellanrum och checkar av om det är Genuint/äkta. Vet ännu inte om dom börjat med det och om det är en obligatorisk uppdatering?

Någon?
De flesta har nog ett orginal eftersom det följer med datorn vid köpet. Men visst måste det finnas en hel del piratade Windows också.

Det där med att ringa hem kan de ha för sig själva på MS. ;)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Erfarenheter av "Äkta microsoft programvara" eller tomma hot

Inlägg av Harlekin33 »

Men visst måste det finnas en hel del piratade Windows oxckså.
30% har jag hört? = ca: 300 miljoner
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"