Permanent bann eller kanske inte?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av pun »

Nej leve "pöbelväldet"..... >:D

Vissa "nuts" ska ha rätten att sabotera ett helt LoCo.... >:D
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Harlekin33 »

Det finns ju en lösning på allt och det är att ta patent på forumsnamnet och regga forumet hos bolagsverket och då blir det GARANTERAT stopp på allt tjafs!
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av pun »

Du verkar ju allmänt förvirrad och bör snarast förpassa dig till vila ! Tack !
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Hylas »

Lite sömn där är nog inte dumt.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Osprey »

Jag tycker att frågan om permabann är ganska ointressant egentligen och vi borde lägga vår energi på något mer konstruktivt...

1) För att det ska få full effekt så måste det finnas något att bli bannad ifrån, dvs. inte ett forum med ständiga konflikter...
2) Ett permabann är bara verksamt mot folk som respekterar forumet, de andra sk*ter i vilket...
3) Det finns gott om sätt att kringgå det, det är ganska tandlöst...
4) I vissa fall/kretsar kan det t.o.m ses som en merit att bli bannad och då speciellt permabannad (och ändå ta sig in igen)...

Varför hålla på och tjafsa så himla mycket för och emot om något som i praktiken inte spelar så himla stor roll..??!!???
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av ycc »

+1 Osprey
(Men hårdare batonger har kunnat skapa stöd för många (ibland suspekta) regimer sedan urminnes tider ;)

EDIT: tog bort "värva röster"
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Osprey »

Ett litet tillägg till det jag skrev ovan. Jag är alltså inte emot bann som sådant, för det måste vi ha i någon form, däremot är nog permabann kvalificerat övervärderat.

Jag tror att det här forumets största problem är egentligen inte det att kommer in folk här och kläcker ur sig dumheter, det största problemet ligger i att det är för många som svarar på dumheterna och käftar emot, istället för att bara ignorera dem. Idioter som inte får något svar brukar ofta tröttna rätt fort...

För oss som är någotsånär skötsamma så låter kanske permabann som ett kraftfullt vapen, men för de som inte är det så är det ungefär som att hota med en ärtpistol...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av pun »

ycc skrev:+1 Osprey
(Men hårdare batonger har kunnat skapa stöd för många (ibland suspekta) regimer sedan urminnes tider ;)
Njau det finns väl främst ett antal "vänsterflummare" som inte klarar av att inse vad demokrati innebär utan det utvecklas istället till en "pöbelanarki". Det finns noga beskrivet i historieböckerna hur det utvecklar sig !
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av ZX Spectrum »

Just nu så fungerar forumet på ett tillfredställande sätt och därför anser jag att ingenting behöver ändras.
Alltså är det onödigt med denna diskussion om permanent bann.

Jag har svårt att tro att någon annan känner av motsatsen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av farmfield »

Vi är ett Ubuntu LoCo med det ansvar som följer. Vi skall serva Ubuntu som dist med support på svenska, Wiki, allmän info, marknadsföring o.s.v... Vi har ett ansvar, det är något man bara måste förstå.

Med det undrar jag, varför skall vi, som då har ett ansvar, inte kunna försvara sig mot användare som medvetet kommer hit och förstör?

Jag gillar inte tanken med permaban heller men det förslag vi har nu är en kompromiss där man garanteras en möjlighet att komma tillbaka om man gör avbön. Det är inte en perfekt lösning men förhoppningsvis har vi något att ta till som ett sista försvar mot grova personangrepp och återkommande bråkstakar utan annat i tankarna än att förstöra.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av ycc »

Utanför ämnet:
ZX skrev:Utanför ämnet: Just nu så fungerar forumet på ett tillfredställande sätt och därför anser jag att ingenting behöver ändras.
Utanför ämnet:
Kunde inte låta bli: http://sv.wikipedia.org/wiki/Candide
Vi måste hela tiden sträva mot något bättre. (Allt är långt ifrån tillfredställande nu.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:Jag gillar inte tanken med permaban heller men det förslag vi har nu är en kompromiss där man garanteras en möjlighet att komma tillbaka om man gör avbön. Det är inte en perfekt lösning men förhoppningsvis har vi något att ta till som ett sista försvar mot grova personangrepp och återkommande bråkstakar utan annat i tankarna än att förstöra.
Problemet med permabann är att det i praktiken är mycket tandlösare än det låter...

Som det är, för oss och andra forum, så har vi inge egentliga "vapen" för att försvara oss, men å andra sidan så har angriparna/bråkstakarna inga egentliga vapen heller. Så länge inte riktiga namn och adresser blandas in utan bara skrifliga okvädningar här på forumet, så är angreppet aldrig större eller mer värt än vad mottagaren värderar det till. Egentligen handlar det bara om att en bråkstake kommer in här och t.ex häver ur sig okvädningsord till ett nick.

Skulle de istället använda sig av riktiga personnamn och/eller adresser, så faller det under de allmäna lagarna för förtal och olaga hot. Först då kan vi se det som att vi har några riktiga vapen, men då är det inte heller admin/moderatorer här som hanterar det eftersom det övergår deras befogenheter...

Jag tror att vi klarar oss långt med "vanliga" bann, plus att vi ignorerar det och inte ger oss in och tjafsar emot när vi märker att det är ett troll eller någon som vill bråka...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Osprey »

ycc skrev:Utanför ämnet:
ZX skrev:Utanför ämnet: Just nu så fungerar forumet på ett tillfredställande sätt och därför anser jag att ingenting behöver ändras.
Utanför ämnet:
Kunde inte låta bli: http://sv.wikipedia.org/wiki/Candide
Vi måste hela tiden sträva mot något bättre. (Allt är långt ifrån tillfredställande nu.)
Utanför ämnet: Ojdå, när jag läste -står fast vid att de lever i "den bästa av världar"" så kom jag att tänka på ett av mina favorittalesätt "Optimisten tror att det här är den bästa av alla världar - och pessimisten befarar att det är sant"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av farmfield »

Visst kan man komma förbi ban - oavsett längd - men jag ser det som att även om enskilda individer kan bluffa sig tillbaka med nya konton och allt det där så har vi iaf gjort vårt för att skydda medlemmarna.

För det är ju vårt huvudsakliga syfte, att vi runt 60 aktiva skall driva sajten för dom som behöver support, information, marknadsföra Ubuntu m.m. som ligger i LoCot's uppdrag - gemenskapen, Café't o.s.v. är ju bara en bonus...
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av fd.svensson »

Varför då inte göra om forumet så att de som inte har Ubuntu får endast vara där det handlar om övriga OS. Utöka varning 1. till 1 vecka, 2. 2 veckor,
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Visst kan man komma förbi ban - oavsett längd - men jag ser det som att även om enskilda individer kan bluffa sig tillbaka med nya konton och allt det där så har vi iaf gjort vårt för att skydda medlemmarna.
.
Vadå "bluffa" ???

Det är ju bara att ta godtycklig anon-tjänst och köra på (som vissa flumnissar/tjuvar hyllar :P )
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Visst kan man komma förbi ban - oavsett längd - men jag ser det som att även om enskilda individer kan bluffa sig tillbaka med nya konton och allt det där så har vi iaf gjort vårt för att skydda medlemmarna.
.
Vadå "bluffa" ???

Det är ju bara att ta godtycklig anon-tjänst och köra på (som vissa flumnissar/tjuvar hyllar :P )
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av farmfield »

Dont.Nowe skrev:Varför då inte göra om forumet så att de som inte har Ubuntu får endast vara där det handlar om övriga OS. Utöka varning 1. till 1 vecka, 2. 2 veckor,
Det finns massor av Ubuntu-användare som kör andra OS, t.o.m. folk inom administrationen, men det har ingenting med engagemang här att göra - som jag skriver om i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 27#p378905 - men med det sagt inte att förglömma att LoCot's syfte är med Ubuntu i fokus.

Ang. att utöka varningar så handlar det i första hand om ordning och reda, inte om att bestraffa.
pun skrev:
farmfield skrev:Visst kan man komma förbi ban - oavsett längd - men jag ser det som att även om enskilda individer kan bluffa sig tillbaka med nya konton och allt det där så har vi iaf gjort vårt för att skydda medlemmarna.
.
Vadå "bluffa" ???

Det är ju bara att ta godtycklig anon-tjänst och köra på (som vissa flumnissar/tjuvar hyllar :P )
Jag menade oavsett metod och generellt, hehe... Men som bannad kan du ej heller logga in så du behöver såväl nytt konto som nytt ip.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:Visst kan man komma förbi ban - oavsett längd - men jag ser det som att även om enskilda individer kan bluffa sig tillbaka med nya konton och allt det där så har vi iaf gjort vårt för att skydda medlemmarna.

För det är ju vårt huvudsakliga syfte, att vi runt 60 aktiva skall driva sajten för dom som behöver support, information, marknadsföra Ubuntu m.m. som ligger i LoCot's uppdrag - gemenskapen, Café't o.s.v. är ju bara en bonus...
Jovisst är det viktigt att vi gör allt vi kan för att skydda medlemmar, så att det här kan vara ett lugnt och fint Ubuntu-LoCo med hög kompetens. Dit man kan gå för att lära sig något nytt, eller bara för att koppla av en stund. Men det är där jag menar att, vi ska nog inte ha för stora förhoppningar på att ett permabann kommer att lösa nämvärt med problem...

Det viktigaste skyddet ligger isåfall snarare i gemenskapen, att vi lyckas bygga upp en god anda här utan ständiga småbråk om småsaker...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:Vi är ett Ubuntu LoCo med det ansvar som följer. Vi skall serva Ubuntu som dist med support på svenska, Wiki, allmän info, marknadsföring o.s.v... Vi har ett ansvar, det är något man bara måste förstå.

Med det undrar jag, varför skall vi, som då har ett ansvar, inte kunna försvara sig mot användare som medvetet kommer hit och förstör?

Jag gillar inte tanken med permaban heller men det förslag vi har nu är en kompromiss där man garanteras en möjlighet att komma tillbaka om man gör avbön. Det är inte en perfekt lösning men förhoppningsvis har vi något att ta till som ett sista försvar mot grova personangrepp och återkommande bråkstakar utan annat i tankarna än att förstöra.
Jag har inget emot förslaget i sak, det är kanske inte perfekt, men ett steg i rätt riktining. Jag tror det behövs lite bestämdare regler. Däremot är det av yttersta vikt att reglerna får största möjliga legitimitet. Det får de om reglerna beslutas enligt LoCots praxis, det vill säga i en medlemsomröstning.

Vår praxis härvidlag är heller inte konstig på något vis. Det är normalt att skilja mellan dömande, verkställande och lagstiftande makt. I Sverige stiftar riksdagen lagar medan domstolarna tillämpar dem, till exempel.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Låst

Återgå till "Forum"