Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av TweekiE »

Använd emerald och flytta knapparna hur ni vill.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Urban Anjar »

Det där argumentet att knapparna borde sitta till höger för att man läser från höger till vänster köper jag inte så länge man inte sätter dem längst ner till höger. Vi läser ju också uppifrån och ner.

Å andra sidan är det kanske i så fall relevant för stängknappen. Beslutet att maximera, minimera eller återställa fattar jag nog innan jag läser, när jag har tagit en snabbtitt på sidan och konstaterat "oj det här kräver koncentrerad läsning", "det här tar jag lite vid sidan om" eller "det här vill jag behålla öppet men jag spar det till sen".
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av pun »

Jo nu är det här med knapparna inget problem för de som nått en mer nördisk nivå med sitt Ubuntu.... ;)

Däremot för de som precis börjat med Ubuntu så kanske det känns främmande att behöva det här kommandot från en terminal. :P

Kod: Markera allt

 gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string "menu:maximize,minimize,close"

Sen finns det alltså en tråd där vi som testar isf för att enbart surra diskuterar det här.... >:D
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=233&t=46659
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Ulsak »

jo, det "problemet" kanske inte uppstår för de allra nyaste användarna som ännu inte vant sig.
Men det skadar ej att ha en guide/tips-tråd i bakfickan för "mellananvändarna".
Jag har sagt förr, och säger det igen: Det ska vara lätt att anv'ända ubuntu.
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av mrfab »

pun skrev:Jo nu är det här med knapparna inget problem för de som nått en mer nördisk nivå med sitt Ubuntu.... ;)

Däremot för de som precis börjat med Ubuntu så kanske det känns främmande att behöva det här kommandot från en terminal. :P

Kod: Markera allt

 gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string "menu:maximize,minimize,close"
Tänker slå ett slag för gui höger vänster höger vänster med ett simpelt klick kan det bli lättare ?

http://ubuntu-tweak.com/
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av pun »

mrfab skrev:
pun skrev:

Kod: Markera allt

 gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string "menu:maximize,minimize,close"
Tänker slå ett slag för gui höger vänster höger vänster med ett simpelt klick kan det bli lättare ?

http://ubuntu-tweak.com/
Jo då ska ju den stackars "newbien" även klura ut hur hon/han installerar ubuntu-tweak och sedan även hitta inställningen i myllret...... :P ;)
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av mrfab »

pun skrev:
mrfab skrev:
pun skrev:

Kod: Markera allt

 gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string "menu:maximize,minimize,close"
Tänker slå ett slag för gui höger vänster höger vänster med ett simpelt klick kan det bli lättare ?

http://ubuntu-tweak.com/
Jo då ska ju den stackars "newbien" även klura ut hur hon/han installerar ubuntu-tweak och sedan även hitta inställningen i myllret...... :P ;)
Kommer man från miljön windows som jag klarar vi dessa uppdrag med bravur hit en install

Bild
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:
Mest irriterande är ändå att man i vissa OS inte kan kopiera med vänster musknapp och klistra in med scrollhjulet. Vet inte hur många dj*a gånger jag försökt i fel OS.
lol, jag trodde att jag var ensam om det problemet..
Vem orkar sitta så? :o

Höger hans på musen och vänster på Ctrl+C och sen ett snabbt byte till Ctrl+V

;) :)

När man lär sig jobba med båda händerna går det mycket mycket snabbare och smidigare. :)

Och i filrutorna en hand på retur/backspace och den andra styr muspilen.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av pun »

mrfab skrev: Kommer man från miljön windows som jag klarar vi dessa uppdrag med bravur hit en install
Njau det vete tusan..... >:D

Hursomhelst kommer det helt säkert att bli mycket frågor samt problem med det här.

Det snyggaste skulle vara om det frågades redan i installern dvs Ubiquity om man vill ha ikonerna till vänster eller höger.. ;)
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Xcore »

pun skrev:
mrfab skrev: Kommer man från miljön windows som jag klarar vi dessa uppdrag med bravur hit en install
Njau det vete tusan..... >:D

Hursomhelst kommer det helt säkert att bli mycket frågor samt problem med det här.

Det snyggaste skulle vara om det frågades redan i installern dvs Ubiquity om man vill ha ikonerna till vänster eller höger.. ;)
Eller som i Puppy Linux?

Allt sitter som i Windows. Det gör det lätt för nybörjare. ;)

Jo, det är Puppy Linux på bilden.

BildJPG, 640x480px, 134 KB (0.13 MB)
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Det snyggaste skulle vara om det frågades redan i installern dvs Ubiquity om man vill ha ikonerna till vänster eller höger.. ;)
Mr Bossieman jobbar ju på ett installscript som skall erbjuda precis den typen av valmöjligheter. :)

Cooming soon to an Ubuntu-LiveCD near you!
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av mrfab »

pun skrev:
mrfab skrev: Kommer man från miljön windows som jag klarar vi dessa uppdrag med bravur hit en install
Njau det vete tusan..... >:D

Hursomhelst kommer det helt säkert att bli mycket frågor samt problem med det här.

Det snyggaste skulle vara om det frågades redan i installern dvs Ubiquity om man vill ha ikonerna till vänster eller höger.. ;)
Ville bara lägga till med ubuntu tweak (oj nu har jag nämnt programmet 2 gånger) Finns alternativet custom (arrange the buttoms on the titlebar by dragging and dropping)
Om man verkligen vill testa olika modes :o
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av pun »

mrfab skrev: Ville bara lägga till med ubuntu tweak (oj nu har jag nämnt programmet 2 gånger) Finns alternativet custom (arrange the buttoms on the titlebar by dragging and dropping)
Om man verkligen vill testa olika modes :o
Jo men ubuntu-tweak gänget borde kanske fundera om det inte är dags att få in paketet i Ubuntus riktiga förråd isf att enbart köra med det "vilt" via Launchpad. ;)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av pun »

Hylas skrev:Man kan undra vad Mark vill ha i högra hörnet. För det har han väl inte sagt?
Nope....

Nu kommer den här iden från någon/några i Ubuntus Desktop-team.

Det finns INGA Launchpad blueprints eller wikisidor där funktionen beskrivs och vad man ska ha högra hörnet till för nåt !

Info:
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:
Allt sitter som i Windows. Det gör det lätt för nybörjare. ;)
Om man definierar Windows som lätt förstås - vilket kan ifrågasättas. Dessutom vilket Windows i så fall? -95? -98? ME? (vilket Gud förbjude) -2000? XP? Vista (Det förbjuder hon nog också) eller -7

Visst, jag vet att det finns folk som blir nerviga bara för att man flyttar en ikon på skrivbordet tre centimeter åt höger. Men dem får man nog hjälpa rätt ingående om de bara byter dator, för att inte tala om windowsversion...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av vulfgar »

Nja, om dom flesta ubuntu-nybörjare kommer från windows (och det gör dom väl?) så har xcore en poäng. Inte att det är bättre så, men att det är vad dessa är vana vid. Vilket som är bäst verkar vara ganska individuellt när man läser tråden.
pun skrev:
Det snyggaste skulle vara om det frågades redan i installern dvs Ubiquity om man vill ha ikonerna till vänster eller höger.. ;)
Håller med om det. Fast då behövs också både höger och vänsterknappar i vissa teman, som dom nya.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Hund »

Jag tycker det är hekt okej att man ändrar om lite för att göra det enklare (T.ex inställningarna för Compiz, grupperna man tillhör som standard etc). Men vissa saker ska man helt enkelt bara lämna vanilla, och ordningen av ikonerna på fönsterna är en av dessa saker.

Jag förstår verkligen inte hur man tänkte. :) Men jag hoppas att man ändrar sig och ändrar tillbaka innan släppet, inget är ju skrivet i sten som sagt. Får jag hoppas iaf. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Bowmore »

Kompromissen, ett GUI, kan man fixa under System > Inställningar > Utseende där man då kan konfigurera knapparna som man vill ha dem istf att joxa runt i gconf. Allt finns på plats i gconf så ett GUI borde utvecklarna kunna fixa på en fikarast. Skulle förvåna mig om det inte realiserades till releasen eller strax efter med tanke på alla diskussioner runt om inkl på launchpad. Då kommer även Mark undan med hedern i behåll.

Den funktionen finns dessutom redan i Kubuntu. Och som Xcore också skrev, 90+% av användarna har knapparna till höger så varför gå en annan väg här. Keep them right not wrong.
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:Om man definierar Windows som lätt förstås - vilket kan ifrågasättas. Dessutom vilket Windows i så fall? -95? -98? ME? (vilket Gud förbjude) -2000? XP? Vista (Det förbjuder hon nog också) eller -7

Visst, jag vet att det finns folk som blir nerviga bara för att man flyttar en ikon på skrivbordet tre centimeter åt höger. Men dem får man nog hjälpa rätt ingående om de bara byter dator, för att inte tala om windowsversion...
Om Windows är lätt eller inte, hör inte till saken.

Jag menade väl mest att Windows är referensen därför att folk går från Windows till Linux, sällan tvärtom, då är det bra om de känner igen sig. MS var smarta när de gjorde Vista och W7 och behöll väldigt mycket för att alla från XP skulle känna igen sig. Kan du XP, kan du W7 eftersom det mesta sitter på precis samma ställe.

Jag hade inga som helst svårigheter med W7 eftersom jag kände igen det mesta från XP faktiskt. Sånt är bra, man skall inte gå in och ändra för mycket i sådant som folk vant sig vid.

Puppy Linux är designat med just detta i tanke, folk som är vana vid Window skall känna igen sig. Vilket var en stor fördel för en sån som mig. ;)

XP-like Puppy 4.3.1 ENGLISH version
http://puppylinux.org/news/puplets/xpli ... h-version/

BildJPG, 400x250px, 26 KB (0.03 MB)
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av christer »

Till vänster skall man ha radbörjan på allt, som man läser. Inga ikoner, programknappar eller sådant får finnas till vänster. Det finns risk att man ser dem och då fungerar inte snabbläsningen längre. Till höger finns det utrymme, som man inte har ögonen på hela tiden. Här till höger skall det finnas programknappar i en egen klar tydlig panel. Skall vara lätt att starta program, terminal osv. samtidigt som man jobbar i andra program. Upptill och nedtill får finnas bara smal panel, som inte stjäl yta från skrivbordet.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"