Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Diskussion gällande forumet
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av HakanS »

Katt skrev:Att då ha en maxtid på 7dagar ger oss större flexibilitet att bemöta de problem som till och från uppstår på forumet.
Tack för exemplet, men jag fattar ändå inte hur det skulle underlätta att lösa "de problem som till och från uppstår på forumet" om man kan ha kortare avstängningstider än idag för vissa regelbrott.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

HakanS skrev:
Katt skrev:Att då ha en maxtid på 7dagar ger oss större flexibilitet att bemöta de problem som till och från uppstår på forumet.
Tack för exemplet, men jag fattar ändå inte hur det skulle underlätta att lösa "de problem som till och från uppstår på forumet" om man kan ha kortare avstängningstider än idag för vissa regelbrott.
Nu plockar du citatet ur sitt samanhang. Som i det fiktiva exemplet skulle ena personen kunna vara frustrerad över att ha fått dåligt bemötande och ingen hjälp och detta är orsaken till trollningen. Att direkt slänga en 7dagars avstängning på personen hjälper med största sannolikhet inte. Dessutom kan det om man vänder på myntet, ses som orättvist att två till synes olika grova regelöverträdelser får samma längd på avstängningen bara för att det är andra varningen.

Med risk för att skapa debatt så kan man även se ändringarna ur ett annat perspektiv. Även om du inte ser hur det kan hjälpa till att "lösa de problem som uppstår på forumet" (vare sig det är sannt eller inte), så upplever vi administratörer och moderatorer att detta underlättar. Och om vi upplever att ändringen underlättar, då borde det i realiteten även vara så oavsett om man tror det är en placeboeffekt eller inte.
Detta är kanhända ett retoriskt argument. Men i slutändan är ändringarna en harmonisering med de övriga reglerna, vilket skapar mindre tvetydighet.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Börjar det inte bli färdigdiskuterat snart...
Varför ska allting här ta så lång tid?
De enda som har glädje av det är proffsdebattörerna.


Mitt råd är att ni i administrationen börjar om från början vad det gäller regeländringen.
Och gör det på ett rationellt sätt den här gången, dvs kommer med ett eller två förslag och låter oss medlemmar rösta i en normal omröstning.
Nu behöver det inte vara en omröstning som ska vara onödigt lång tid, mitt förslag är 4-5 dagar.
Rött går tvärt emot vad blåmarkerat innebär.
Dessutom var det otroligt klantigt, att ni i administrationen trodde att ni skulle kunna genomföra en regeländring utan att fråga oss medlemmar.

farmfield skriver i ett tidigare inlägg om maktmissbruk och dåligt förtroende för administrationen, annars hade jag inte tagit upp det.
Att administrationen försöker ändra våra demokratiskt framröstade forumsregler utan att fråga medlemmarna är naturligtvis maktmissbruk.
/Rune
Du är en av dom som hårdast driver på skitsnacket som gör att folk tappar förtroendet för administrationen - och helt utan anledning. Jag har gång på gång sagt hur vi tänkte, hur beslutet genomfördes och att det må ha varit fel och efter en diskussion runt hur beslutet genomfördes så lades förslaget fram om att omformulera och lägga ut regeländringen på remiss. Att nu återigen börja tjafsa om det här är bara löjligt. Jag kan lika gärna avgå ihop med resten av administrationen och så får alla medlemmar adminstatus då, för det här snacket är endast destruktivt och totalt meningslöst.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av vulfgar »

Det viktiga är inte hur vi medlammar kan påverka ett beslut om regeländring, utan att vi kan. Nuvarande remissförfarande känns helt ok för mej och uppenbarligen är det en bra kompromiss mellan åsikterna bland olika medlemmar om man ska utgå från den tidigare tråd där detta diskuterades. Att ta upp detta på nytt nu igen känns meningslöst.

När det gäller godtycklighet i beslut så finns givetvis alltid en viss risk för detta eftersom alla som bedömer är människor. Det går dock inte att skriva regler som är exakt specificerade för varje tänkbar förseelse, ser inget problem i att det sker en bedömning så länge man håller sej innanför regelramarna. När det gäller varningar och avstängningar så anslås ju dessa dessutom med motivering ute i forumet, det borgar också för en viss "rättssäkerhet". Millimeterrättvisa kommer vi aldrig att kunna uppnå och givetvis kommer en och annan alltid att känna sej felbehandlad. Vi har ju dock TL och TC som är valda av LoCot, i sista hand får man väl ta upp frågan med dessa om man anser sej ha rätt gentemot administrationen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Pink Panther »

Kort och koncist förslaget är för omfattande. "Att lägga förtroendet att avgöra en medlems öde "Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka" kan jag inte se som lyckat eller legitimt i dags läget". Det här är ingen lyckad lösning. Titta på straffskalan ( Utöka straffskalan i stället för en flexibel hantering ) och sluta flumma med "max". Det skall vara raka puckar inte halvblessyrer som kan skapa ett misstroende ibland medlemmarna. Ingen tjänar på att inför banning eller er något flummiga version på "Remiss förslag" på banning. Så är det i praktiken inte sant. Det skall bara utdelas vid brottslig verksamhet och det hanteras inte av administrationen. Det här straffet beslutas endast av TL och TC i samförstånd. Det här remissförslaget är i praktiken ett hastverk som inte belyser andra möjliga lösningar. Det är typ först hjälpen utan fallskärm.

Att hitta en annan lösning där inte begreppet banning i någon form berörs annat än vid "vid brottslig verksamhet" är Ubuntu. Det betyder att enligt mig att vi behåller en mänsklig syn på medlemmarna.

/P.P
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Ulsak »

Det skall bara utdelas vid brottslig verksamhet och det hanteras inte av administrationen
nej. administrationen och moderatorerna skall skydda forumet och dess medlemmar från mer än det som står i brottsbalken. deras uppgift är att se till att forumet hålls rent från trollning, trams och annat otyg så vi får ett trevligt forum.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Jag ser att flertalet inlägg inte rör direkt kritik av ändringen som vi tydligt uttryckte i första posten. Vi är bara intresserade av konkret och genomtänkt kritik och själklart direkta frågor om ändringen. För den goda sakens skull låter jag dessa vara kvar tillsvidare (om ni själva inte vill ta bort era poster) men ber er hålla er inom ramarna för tråden.

Går fler inlägg OT eller det börjar urarta till tjaffs så kommer jag flytta dessa till bortmodererade inlägg.

edit: och det gäller alla, även TL och TC ;)


EDIT 2: Pga flertalet inte hörsammade detta inlägg och fortsatte gå OT och posta irrelevanta inlägg så har jag nu modererat bort en hel del inlägg och kommer möjligtvis ta bort ännu fler om så behövs. Inläggen kan ni hitta i bortmodererade inlägg. Jag ber alla som postar att först läsa första inlägget i tråden! Detta är ingen tjafs-tråd. Konkret kritik med vettiga argument är det vi vill höra. Dvs inga inlägg som jag tycker.... +1.... osv.
Det är inte lätt när det är svårt!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Det här börjar bli löjligt...
Med bortmoderingarna av s.k OT.
Det är tydligen bara tillåtet att posta kritik mot själva förslaget, inte hur administrationen försöker genomföra en regeländring utan en demokratisk omröstning.

Får väl upprepa min kritik mot förslaget angående att det är administrationen som ska godkänna om en medlem vill komma tillbaka efter en 3 månaders avstängning.
Det förslaget är jag helt emot!

Blir det så, så är det verkligen upplagt för maktmissbruk.
Tanken är vad kan förstå, det är att få bort alla som inte tänker likadant som de i administrationen.

Tacksam ifall alla de i forumsadminstrationen kan försöka berätta vad ni egentligen har tänkt.
Undanber mej svar från farmfield och Ulsak, de borde ha viktigare saker för sej än att skriva i den här tråden.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Harlekin33 »

Den sista kritiken jag har att komma med är att:

"Desto hårdare man skruvar åt tumskruvarna, desto färre medlemmar kommer våga skriva och/eller debattera nåt".

Resten ligger i Guds händer.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Rune.K skrev: Får väl upprepa min kritik mot förslaget angående att det är administrationen som ska godkänna om en medlem vill komma tillbaka efter en 3 månaders avstängning.
Det förslaget är jag helt emot!

Blir det så, så är det verkligen upplagt för maktmissbruk.
Tanken är vad kan förstå, det är att få bort alla som inte tänker likadant som de i administrationen.
Vi har i reglerna redan permaban, så detta är knappast ett dramatiskt steg, utan jämnar ut reglerna. Det är definitivt inte för att få bort folk som tänker olika. Detta är ren nojan och absurt att påstå. Vi vill ha bort bråkmakare som inte klarar hålla god ton i diskussionstrådarna och ser forumet som sin personliga arena. Forumet är till för att vi skall kunna hjälpa varandra med Ubuntu/Linux/dator-relaterade problem och även för att skapa kontakter och ett trevligt community. De som inte har dessa mål har inget här att göra och kan ägna sig åt konspirationsteorier och hetsiga argumentationer på annan plats.

Med det sagt i försvar av "avstängning på obestämd tid" så ser jag även inte något problem med att vi förbehåller oss rätten att upphäva avstängningar om personen i fråga vill komma tillbaka. Det är antingen det eller permanent banning utan möjlighet att återvända.
Det är inte lätt när det är svårt!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Harlekin33 »

Det finns ett litet problem till:

Nu säger jag inte att det blir så, men risken finns att problemen flyttar sig till bloggar och twitter vilket skulle vara lika olyckligt det. Det har tydligen hänt förr. Har ni haft några funderingar kring den risken?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Katt skrev:
Rune.K skrev: Får väl upprepa min kritik mot förslaget angående att det är administrationen som ska godkänna om en medlem vill komma tillbaka efter en 3 månaders avstängning.
Det förslaget är jag helt emot!

Blir det så, så är det verkligen upplagt för maktmissbruk.
Tanken är vad kan förstå, det är att få bort alla som inte tänker likadant som de i administrationen.
Vi har i reglerna redan permaban, så detta är knappast ett dramatiskt steg, utan jämnar ut reglerna. Det är definitivt inte för att få bort folk som tänker olika. Detta är ren nojan och absurt att påstå. Vi vill ha bort bråkmakare som inte klarar hålla god ton i diskussionstrådarna och ser forumet som sin personliga arena. Forumet är till för att vi skall kunna hjälpa varandra med Ubuntu/Linux/dator-relaterade problem och även för att skapa kontakter och ett trevligt community. De som inte har dessa mål har inget här att göra och kan ägna sig åt konspirationsteorier och hetsiga argumentationer på annan plats.

Med det sagt i försvar av "avstängning på obestämd tid" så ser jag även inte något problem med att vi förbehåller oss rätten att upphäva avstängningar om personen i fråga vill komma tillbaka. Det är antingen det eller permanent banning utan möjlighet att återvända.
Tack för ditt svar Katt!
Nu återstår det för de andra forumsadministratörerna att svara på mina frågor.
Du Katt, utelämnade "Tacksam ifall alla de i forumsadminstrationen kan försöka berätta vad ni egentligen har tänkt." i ditt urklippta citat :)
Om de nu kan tänka sej det.............................
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Harlekin33 skrev:Det finns ett litet problem till:

Nu säger jag inte att det blir så, men risken finns att problemen flyttar sig till bloggar och twitter vilket skulle vara lika olyckligt det. Det har tydligen hänt förr. Har ni haft några funderingar kring den risken?
Vi ansvarar för forumdelen, liksom andra admins på ubuntu-se.org ansvarar för sin del (t.ex. portalen). Vad folk gör på andra sidor, privata bloggar osv är inget vi bör eller kommer bry oss om.
Rune.K skrev: Tack för ditt svar Katt!
Nu återstår det för de andra forumsadministratörerna att svara på mina frågor.
Du Katt, utelämnade "Tacksam ifall alla de i forumsadminstrationen kan försöka berätta vad ni egentligen har tänkt." i ditt urklippta citat :)
Om de nu kan tänka sej det.............................
Det är räcker gott att en admin svarar på din kritik så vi slipper upprepningar i tråden. Skulle dock någon annan admin ha något att tillägga till min post, så kommer de posta det.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Konservburk »

Rune.K skrev:Tanken är vad kan förstå, det är att få bort alla som inte tänker likadant som de i administrationen.

Tacksam ifall alla de i forumsadminstrationen kan försöka berätta vad ni egentligen har tänkt.
Det är ingen som försöker bli av med oliktänkande. Vad vi vill bli av med är hockey-mentaliteten att det då och då kan vara värt att ta en två-minutare för att få nöjet att trycka till någon på ett fult sätt.

När det gäller vad som händer efter en tre månaders avstänging så tänker jag mig inte att det ska vara svårare att få tillbaka sitt konto än innnan, utan bara mer omständigt. Det ska i många fall räcka med att man kontaktar forumadmin så aktiverar vi kontot igen utan vidare frågor. Det är möjligt att vi i vissa fall vill ha ett intyg på att man lovar att inte göra om ditt och datt så att vi har något att peka på ifall man sedan inte håller vad man lovat.

Att vi avstod från att genomföra en allmän omröstning var mest för inte späda på rösttröttheten i onödan. Risken finns tyvärr att intresset för omröstningar i allmänhet minskar om det blir för tätt mellan dem. Tänk på att det är betydligt enklare att smyga igenom hemskheter om man samtidigt drar igång femtievla andra omröstningar om både stort och smått.

Vår bedömning var hur som helst att risken för att ändringen skulle blivit nerröstad var obefintlig, i synnerhet eftersom vi varken ändrade vad man får eller vad man inte får göra. Skulle den bedömningen visat sig vara felaktig så hade det dessutom märkts direkt.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Tanken är vad kan förstå, det är att få bort alla som inte tänker likadant som de i administrationen.
Det där är bara förolämpande. Jag personligen sätter uppdraget och ordningen framför ett fåtal bråkstakar, det har ingenting att göra med åsikter hit och dit. Det här är ett Ubuntu-forum med inriktning på support, varför skall vem som helst kunna springa omkring här och ställa till bråk och tjafs och det skall bara accepteras? Jag tycker det är ytterst märkligt att man sätter sig emot ordning och reda, det gör man inte ens på Flashback.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av HakanS »

Katt skrev:Nu plockar du citatet ur sitt samanhang. Som i det fiktiva exemplet skulle ena personen kunna vara frustrerad över att ha fått dåligt bemötande och ingen hjälp och detta är orsaken till trollningen. Att direkt slänga en 7dagars avstängning på personen hjälper med största sannolikhet inte. Dessutom kan det om man vänder på myntet, ses som orättvist att två till synes olika grova regelöverträdelser får samma längd på avstängningen bara för att det är andra varningen.
Ska det gälla olika "krav" för att få första, andra resp. tredje varningen i och med att de har olika strafflängd?
Med den föreslagna regeländringen finns risk att man delar ut en första och andra varning på svagare bevekelsegrunder med motivering att de ger en kortare avstängning än 48 timmar resp. 7 dagar, för att vid den 3:e varningen stänga av medlemmen i minst 3 månader.
För "lättare" brott finns ju "time out". Räcker inte det?
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Harlekin33 »

@FF:

Jag tror alla vill ha ordning och reda, men däremot vill inte folk bli överkörda.

På tal om Flaskeblaske så ser deras regler ut så här:

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall bannlysning.
En varning plockas bort efter 12 månader.

En varning = Avstängd från forumet i en vecka.
Två varningar = Avstängd från forumet i en månad.
Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.

----------------------------

Jag tycker att formuleringen "Minst 3 månader" låter luddigt.
Om man nu ska ha ännu hårdare regler så är ju en fördubbling av strafftiderna bättre i såna fall.
Men att man trots allt har fasta strafftider.
Permanentbanning är jag för men endast i extrema fall. (ex. pedobilder)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

HakanS skrev:Ska det gälla olika "krav" för att få första, andra resp. tredje varningen i och med att de har olika strafflängd?
Nej. Det står tydligt i nuvarande regler att "Den som bryter mot reglerna riskerar att få tillsägelse eller varning." Regeländringen berör inte detta.
HakanS skrev: Med den föreslagna regeländringen finns risk att man delar ut en första och andra varning på svagare bevekelsegrunder med motivering att de ger en kortare avstängning än 48 timmar resp. 7 dagar, för att vid den 3:e varningen stänga av medlemmen i minst 3 månader.
För "lättare" brott finns ju "time out". Räcker inte det?
Timeout fungerar väldigt bra i de fallen det har använts. Men varför det skulle ge svagare bevekelsegrunder förstår jag inte. Att bryta mot reglerna leder till en varning och därmed avstängning. En varning kommer alltid vara en varning (och därmed allvarligt). Avstängningstiden reglerar enbart effekten varningen har. En i övrigt skötsam person men som i stundens hetta går för långt och drar på sig en varning tar nog till sig varningen även om avstängningen blir kortare än 48timmar. Man behöver så att säga inte skjuta någon med en kanonkula när det räcker med att stå i skamvrån en liten stund.
Och lyckas man dra på sig 3 varningar så har man faktiskt inte här att göra.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:@FF:

Jag tror alla vill ha ordning och reda, men däremot vill inte folk bli överkörda.

På tal om Flaskeblaske så ser deras regler ut så här:

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall bannlysning.
En varning plockas bort efter 12 månader.

En varning = Avstängd från forumet i en vecka.
Två varningar = Avstängd från forumet i en månad.
Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.

----------------------------

Jag tycker att formuleringen "Minst 3 månader" låter luddigt.
Om man nu ska ha ännu hårdare regler så är ju en fördubbling av strafftiderna bättre i såna fall.
Men att man trots allt har fasta strafftider.
Permanentbanning är jag för men endast i extrema fall. (ex. pedobilder)
Som sagt, det här är en kompromiss där många har tyckt till. Vi har också tagit hänsyn till vad som sagts i tidigare diskussioner runt ban och permaban. Jag tror inte att mer diskussioner kommer ge ett bättre förslag heller, bara ett annorlunda - helt enkelt eftersom alla har olika åsikt runt det här.

Jag tycker heller inte att det här är att köra över medlemmarna. Det är ett fåtal, kanske 10% av de aktiva medlemmarna som motsätter sig ändringen alls, och då pratar vi såväl förändringen i sig själv som hur förändringen genomförs. Så genomför vi detta så kör vi tekniskt över dessa 10% - men inte de 90% som inte motsätter sig förslaget eller hur det genomförs.

Det här må inte vara den bästa lösningen men det är vad som är möjligt att genomföra i dagsläget och utan en större process där olika grupper eller personer lämnar förslag vilket till slut leder till en allmän omröstning, ungefär på det sätt som vi gjorde när vi valde ledningsform för 8 månader sedan. Men titta på vad som hände där, det fick bli en kompromiss även där till slut.

Nu är det ett dygn kvar. Ni som vill ha en förändring i ändringen bör (istället för att ifrågasätta förslaget) lägga fram vad som bör ändras med argumenten om varför - annars har vi i administrationen ingenting att utgå ifrån (om vi t.ex. skall ändra eller omformulera förslaget).
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Det är ett fåtal, kanske 10% av de aktiva medlemmarna som motsätter sig ändringen alls, och då pratar vi såväl förändringen i sig själv som hur förändringen genomförs.
Hur har du kommit fram till denna siffra?
farmfield skrev:Det här må inte vara den bästa lösningen men det är vad som är möjligt att genomföra i dagsläget och utan en större process där olika grupper eller personer lämnar förslag vilket till slut leder till en allmän omröstning, ungefär på det sätt som vi gjorde när vi valde ledningsform för 8 månader sedan. Men titta på vad som hände där, det fick bli en kompromiss även där till slut.

Nu är det ett dygn kvar. Ni som vill ha en förändring i ändringen bör (istället för att ifrågasätta förslaget) lägga fram vad som bör ändras med argumenten om varför - annars har vi i administrationen ingenting att utgå ifrån (om vi t.ex. skall ändra eller omformulera förslaget).
Du menar väl inte att regeländringen ska genomföras trots de motförslag som redan lagts fram?
Låst

Återgå till "Forum"