Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

HakanS skrev:Du menar väl inte att regeländringen ska genomföras trots de motförslag som redan lagts fram?
Det är förhastat att dra varken ena eller andra slutsattsen innan remisstiden är över. Och självklart kommer alla genomtänkta förslag och argument gås igenom innan något som helst beslut fattas.
Men det tycks mig vara en självklarhet? Scenariot kan på ett ungefär sammanställas till följande efter remisstiden är slut:

1. Är något argument genomtänkt och låter vettigt så görs en ändring i förslaget och reglerna ändras.
2. Är inga argument vettiga så finns ingen anledning att ändra förslaget och reglerna uppdateras därefter.
3. Några utav argumenten är diskutabla och vi kan inte komma fram till en lösning. Då får förslaget/en läggas ut för omröstning.

Och kanske ännu viktigare är det då att poängtera, att om man vill få sin åsikt igenom så bör man posta konstruktiva och väl genomtänkta inlägg med tydlig argumentering till varför något bör ändras.

edit: precis som farmfield skrev
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Det är ett fåtal, kanske 10% av de aktiva medlemmarna som motsätter sig ändringen alls, och då pratar vi såväl förändringen i sig själv som hur förändringen genomförs.
Hur har du kommit fram till denna siffra?
Det är inte mer komplicerat än att gå igenom tråden och jämföra hur många som sätter sig emot förslaget med siffrorna i valdeltagandet dom tre sista valen, runt 50-60 personer, vilka jag då ser som aktiva i den här typen av frågor.
farmfield skrev:Det här må inte vara den bästa lösningen men det är vad som är möjligt att genomföra i dagsläget och utan en större process där olika grupper eller personer lämnar förslag vilket till slut leder till en allmän omröstning, ungefär på det sätt som vi gjorde när vi valde ledningsform för 8 månader sedan. Men titta på vad som hände där, det fick bli en kompromiss även där till slut.

Nu är det ett dygn kvar. Ni som vill ha en förändring i ändringen bör (istället för att ifrågasätta förslaget) lägga fram vad som bör ändras med argumenten om varför - annars har vi i administrationen ingenting att utgå ifrån (om vi t.ex. skall ändra eller omformulera förslaget).
Du menar väl inte att regeländringen ska genomföras trots de motförslag som redan lagts fram?
Huruvida förslaget revideras något är ju beroende på vilka förändringar i det som föreslås innan remisstiden är ute (inkl. de som redan gjorts) och argumenten för desamma som har lagts fram. Detta är något som vi får diskutera inom administrationen. Jag har också begärt in idéer och tankar av två tyngre/äldre medlemmar här vilka tillhör de jag respekterar mest just gällande den här typen av frågor, Vulfgar och Bowmore.

Men i grund och botten anser jag förändringen skall genomföras även efter vad som diskuterats i tråden, ja.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

@ farmfield
Du vet väl att det är väldigt många inlägg som blivit bortmodererade?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:
HakanS skrev:
farmfield skrev:Det är ett fåtal, kanske 10% av de aktiva medlemmarna som motsätter sig ändringen alls, och då pratar vi såväl förändringen i sig själv som hur förändringen genomförs.
Hur har du kommit fram till denna siffra?
Det är inte mer komplicerat än att gå igenom tråden och jämföra hur många som sätter sig emot förslaget med siffrorna i valdeltagandet dom tre sista valen, runt 50-60 personer, vilka jag då ser som aktiva i den här typen av frågor.
Så kan man inte räkna. Du vet inte hur många som håller med om en redan framförd synpunkt.
Denna tråd har heller inte utannonserats i portalen, IRC-kanalen och sändlistan.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av mcNisse »

Varför ska detta ut utanför forumet? Det gäller väl bara forumet?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Pink Panther »

Motförslag av Pink Panther.

Direktkontakt med syndaren via PM används sparsamt idag, nästan aldrig.

En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.

Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.

Tre varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 6 månader.

Fyra varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 12 månader.

Fem varningar: Får en medlem fler än 4 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 24 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.

/P.P
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Pink Panter, ett tydligt framfört förslag. Kan du även posta en kort men konkret lista över vilka argument du har för att genomföra dessa ändringar?
Det är inte lätt när det är svårt!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:Motförslag av Pink Panther.

Direktkontakt med syndaren via PM används sparsamt idag, nästan aldrig.

En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.

Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.

Tre varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 6 månader.

Fyra varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 12 månader.

Fem varningar: Får en medlem fler än 4 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 24 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.

/P.P
Jag gillar ditt konkreta motförslag PP!
Det är under förutsättning att "preskriberingstiden" för en varning utökas från nuvarande 6 månader (räknat från det datum då varning utfärdades) till minst 12 månader, kanske mer.

Men problemet hur man gör när en medlem gör ett väldigt grovt personligt påhopp på en annan medlem kvarstår.
Då räcker det inte med 48 timmars avstängning, eller hur?
Egentligen tror jag att lösningen på det redan finns i de "gamla" forumsreglerna, men jag är inte helt hundra på det.
Vad jag förstår så är det upp till forumadmins "sunda bondförnuft" hur man tolkar.
Det finns några som jag tycker "skräckexempel" på hur någon/några forumadmins inte använt sitt eget förnuft...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Pink Panther »

Svar på din fråga.

"Men problemet hur man gör när en medlem gör ett väldigt grovt personligt påhopp på en annan medlem kvarstår".

1. Om administration anser förseelsen som kännbar och kränkande för berörda medlem kan den skyldiga tilldelas två varningar för sin förseelse. Det skall dock användas sparsamt och på inget viss missbrukas.

/P.P
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:Svar på din fråga.

"Men problemet hur man gör när en medlem gör ett väldigt grovt personligt påhopp på en annan medlem kvarstår".

1. Om administration anser förseelsen som kännbar och kränkande för berörda medlem kan den skyldiga tilldelas två varningar för sin förseelse. Det skall dock användas sparsamt och på inget viss missbrukas.

/P.P
Jag tycker faktiskt inte att det räcker med en veckas avstängning för ett väldigt grovt personligt påhopp.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Pink Panther »

Rune.K skrev:
Pink Panther skrev:Svar på din fråga.

"Men problemet hur man gör när en medlem gör ett väldigt grovt personligt påhopp på en annan medlem kvarstår".

1. Om administration anser förseelsen som kännbar och kränkande för berörda medlem kan den skyldiga tilldelas två varningar för sin förseelse. Det skall dock användas sparsamt och på inget viss missbrukas.

/P.P
Jag tycker faktiskt inte att det räcker med en veckas avstängning för ett väldigt grovt personligt påhopp.
Ok! Vi kör på det Rune. Men då får de stå som en tilläggsparagraf: Om administration anser förseelsen som kännbar och kränkande för berörda medlem kan den skyldiga tilldelas en veckas avstängning för sin förseelse.

/P.P
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Dr Phil
Inlägg: 172
Blev medlem: 26 jun 2009, 04:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Dr Phil »

Jag tycker att det är bra tankar, Rosa Pantern. =)
Rune.K skrev:
Pink Panther skrev:Svar på din fråga.

"Men problemet hur man gör när en medlem gör ett väldigt grovt personligt påhopp på en annan medlem kvarstår".

1. Om administration anser förseelsen som kännbar och kränkande för berörda medlem kan den skyldiga tilldelas två varningar för sin förseelse. Det skall dock användas sparsamt och på inget viss missbrukas.

/P.P
Jag tycker faktiskt inte att det räcker med en veckas avstängning för ett väldigt grovt personligt påhopp.
Så här tänker jag om din fråga:
Eftersom det är fler varningsnivåer borde det medföra att moderatorerna kommer att våga dela ut fler varningar.
Det i kombination med att man har en förhållandevis lång preskiberingstid borde medföra att (för alla utom en före detta exemplarisk medlem) blir avstängd i sex månader.

Är det ett tillräckligt elakt påhopp (så att det kan vara fråga om lagbrott) så antar jag att det blir en permabann ändå.
Bild
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Rune.K »

Dr Phil skrev:...
Är det ett tillräckligt elakt påhopp (så att det kan vara fråga om lagbrott) så antar jag att det blir en permabann ändå.
Vad jag vet/tror så finns det ju egentligen i de "gamla" reglerna, men tyvärr har forumadmins inte använt sej av den möjligheten.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av HakanS »

Jag får väl skriva ner mitt förslag mer konkret.

b) En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.

c) Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i max 1 vecka.

d) Får en medlem fler än 2 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 3 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.


Motiveringen till att ha fasta tider är att det inte blir diskussioner om vilka regelbrott som ska ge olika straffskalor. Tycker admin. att brottet inte är så allvarligt har man möjlighet att utdömma "time-out" i upp till 24 timmar.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Lao Tzu »

Då kan jag också passa på att förtydliga ett förslag som jag tycker är bra (nämligen Konservburks):

Första varningen - Max 1 vecka
Andra varningen - Max 3 månader
Tredje varningen - Minst 3 månader
Får en medlem fler än 2 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 3 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.


Med det skrivet vill jag ändå framhålla att jag skulle köpa administrationens nuvarande förslag också.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Katt »

Vill bara påminna alla att tråden låses runt ca 1700 ikväll. Om ni har någon ytterligare kritik mot ändringen så se till att posta den innan dess.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av TweekiE »

Pink Panther skrev:Motförslag av Pink Panther.

Direktkontakt med syndaren via PM används sparsamt idag, nästan aldrig.

En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.

Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.

Tre varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 6 månader.

Fyra varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 12 månader.

Fem varningar: Får en medlem fler än 4 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 24 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.

/P.P
Jag håller med!

fast tänk på att du skulle åka ut härifrån rätt snabbt då...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Pink Panther »

TweekiE skrev:
Pink Panther skrev:Motförslag av Pink Panther.

Direktkontakt med syndaren via PM används sparsamt idag, nästan aldrig.

En varning: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.

Två varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.

Tre varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 6 månader.

Fyra varningar: Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 12 månader.

Fem varningar: Får en medlem fler än 4 varningar så förblir medlemmen utan skriv/posträttigheten på obestämd tid, dock minst 24 månader. Vill medlemmen få tillbaka sina skrivrättigheter efter den tiden så måste en begäran om detta skickas till administrationen per mail. Administrationen beslutar sedan i ärendet inom en vecka.

/P.P
Jag håller med!

fast tänk på att du skulle åka ut härifrån rätt snabbt då...
Varför tror du de. Katt är nitiskt. Jag hoppas han/hon är konsekvent i sina beslut, och inte gör skillnader. Det är vad som kan få mig lugn. Det har saknats innan. Om det är så lär jag inte vara något problem. Då lär andra få mer problem.

Det Katt visar upp nu för alla. Att vara konsekvent oavsett vem det är. Är förbannat nyttigt och bra.

/P.P
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Remissförslag runt regeländring om avstängningar.

Inlägg av Harlekin33 »

Låsa?
Låst

Återgå till "Forum"