Seriöst impad av Lucid

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

Jag tror jag sa det lagom till 9.10 men 10.04 är ytterligare ett par snäpp upp på skalan - asså, shit va dom börjar få ordning på det här nu... Vad jag menar?

Lucid är alltså rikigt, riktigt bra... I'm impressed! ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag är imponerad av att Lucid är så snabb. Ett jättelyft jämfört med tidigare versioner och den solklart största förbättringen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

Kubuntu Lucid är klart bäst.
Dessutom imponerad av det inte vara något strul på ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Hund »

Det fungerar riktigt bra tycker jag. Lite för bra kanske. Synd att Canonical har gått för långt och ändrar saker som användarna inte uppskattar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Det fungerar riktigt bra tycker jag. Lite för bra kanske. Synd att Canonical har gått för långt och ändrar saker som användarna inte uppskattar.
Det beror naturligtvis på att de ha vill en egen profil jämfört med andra distributioner.
Anledningen är naturligtvis att få avkastning på insatt kapital så småningom.
Vad jag vet så håller inte Canonical på med ren välgörenhet.

Jag märker förstås lite skillnader mellan Kubuntu och Arch KDE...Jag har bägge på hårddisken...
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av SlamsornasKung »

farmfield skrev:Jag tror jag sa det lagom till 9.10 men 10.04 är ytterligare ett par snäpp upp på skalan - asså, shit va dom börjar få ordning på det här nu... Vad jag menar?

Lucid är alltså rikigt, riktigt bra... I'm impressed! ;D
Nu börjar till och med jag bli riktigt nyfiken. För feg för att köra betor dock!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

SlamsornasKung skrev:...
Nu börjar till och med jag bli riktigt nyfiken. För feg för att köra betor dock!
Ordna med så att du får en partition till på din hårddisk, så kan du köra Lucid parallellt, du väljer dist när du startar datorn.
Själv skulle jag ALDRIG lägga in Lucid beta som ensamt OS på min dator. :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Ulsak »

SlamsornasKung skrev:
farmfield skrev:Jag tror jag sa det lagom till 9.10 men 10.04 är ytterligare ett par snäpp upp på skalan - asså, shit va dom börjar få ordning på det här nu... Vad jag menar?

Lucid är alltså rikigt, riktigt bra... I'm impressed! ;D
Nu börjar till och med jag bli riktigt nyfiken. För feg för att köra betor dock!
jag har också börjat bli en riktig fegis. men å andra sidan...den som väntar på nåt gott
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

Till er påstådda fegisar - det är 2v kvar till releasen nu, vi pratar om smågrejer som skall fixas, inte mkt mer... ;D
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:...
jag har också börjat bli en riktig fegis. men å andra sidan...den som väntar på nåt gott
För de som använder Gnome, lär det riktigt goda inte komma förrän till hösten.
Då kanske Gnome 3.0 är färdigt att skeppas med Ubuntu 10.10 :)

Vi KDE 4.4 - användare är däremot helt nöjda med Kubuntu Lucid... ;D
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:Till er påstådda fegisar - det är 2v kvar till releasen nu, vi pratar om smågrejer som skall fixas, inte mkt mer... ;D
Njaaa. Det vete tusan om jag kan hålla med om. Jag får inte igång Lucid på min Packard Bell (grafikkort: ATI X600) och det är två veckor kvar till release. Det har aldrig hänt mig förut. Börjar bli orolig på allvar nu :(
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

Det verkar vara lite lotteri om en ny version av Ubuntu fungerarar på ens dator, där man tidigare använt den gamla versionen.
Jag har själv inte varit ute för det, förutom alpha eller beta versionerna naturligtvis.
Ibland undrar jag om inte Canonical har lite väl bråttom med att slänga ut nya versioner.

Däremot är Ubuntu den bästa nybörjardisten för de som aldrig använt GNU/Linux tidigare.
Och det är mycket tack vare att vi har 2 stycken Ubuntuforum här i Sverige, som svarar på allehanda frågor.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:
farmfield skrev:Till er påstådda fegisar - det är 2v kvar till releasen nu, vi pratar om smågrejer som skall fixas, inte mkt mer... ;D
Njaaa. Det vete tusan om jag kan hålla med om. Jag får inte igång Lucid på min Packard Bell (grafikkort: ATI X600) och det är två veckor kvar till release. Det har aldrig hänt mig förut. Börjar bli orolig på allvar nu :(
Det är inte bra... Jag fick ju iof inte igång Lucid på min burk förrän Beta 2...
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

Kanske dum fråga men exakt vad är det som har blivit bättre? Nu är min senaste Ubuntu Intrepid 8.10, men om vi bortser från att programmen som kommer med Ubuntu givetvis har blivit "bättre"/nyare versioner så vad i själva OS:et är det som är bättre?

Bara lite nyfiken...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av vulfgar »

Ulsak skrev:
SlamsornasKung skrev:
farmfield skrev:Jag tror jag sa det lagom till 9.10 men 10.04 är ytterligare ett par snäpp upp på skalan - asså, shit va dom börjar få ordning på det här nu... Vad jag menar?

Lucid är alltså rikigt, riktigt bra... I'm impressed! ;D
Nu börjar till och med jag bli riktigt nyfiken. För feg för att köra betor dock!
jag har också börjat bli en riktig fegis. men å andra sidan...den som väntar på nåt gott
Milde tid, jag börjar redan tröttna på att den är så stabil. ::) Jag har aldrig varit med om en ny version som funkat så problemfritt som just lucid. Snabb och stabil. 8)

Utanför ämnet: Kommer helt klart att ha maverick på en egen partitiondirekt som den släpps, det är helt underbart att få högvis med uppdateringar varje dag och sen spänningen om systemet kommer att starta upp ordentligt vid varje omstart... :D
Jag måtte vara helt beroende av uppdateringar, det är som en drog. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

och sen spänningen om systemet kommer att starta upp ordentligt vid varje omstart...
Då kanske windows är något för dig? >:D ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

cthulhu skrev:
och sen spänningen om systemet kommer att starta upp ordentligt vid varje omstart...
Då kanske windows är något för dig? >:D ;D
LOL

Men nu skall vi vara snälla. ;D (och inget efterföljande Win vs. Linux-tjafs tack - det var humor)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av vulfgar »

cthulhu skrev:
och sen spänningen om systemet kommer att starta upp ordentligt vid varje omstart...
Då kanske windows är något för dig? >:D ;D
Hehe, det blir lite FÖR spännande... ;D

Fö så går det ju att starta upp på en äldre kärna, en parallellinstallation osv, eller göra en ominstallation med alla inställningar och viktiga filer kvar, så det är ju inte alltför riskabelt. 8)
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 16 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av ZX Spectrum »

cthulhu skrev:Kanske dum fråga men exakt vad är det som har blivit bättre? Nu är min senaste Ubuntu Intrepid 8.10, men om vi bortser från att programmen som kommer med Ubuntu givetvis har blivit "bättre"/nyare versioner så vad i själva OS:et är det som är bättre?

Bara lite nyfiken...
Allt går mycket snabbare. Behöver inte sägas mer utan räcker mer än väl för min del.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

jag har ju hört om den snabbare booten, men hela systemet har alltså blivit snabbare?
Annars har jag läst en del om hur fruktansvärt tungt/segt Gnome börjat bli i Ubuntu/Debian.
Archfantaster som kör Gnome har en betydligt "lättare" och snabbare Desk.Env.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"