Seriöst impad av Lucid

m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av m!rage »

Mitt ljudkort STAC9200 funkar inget vidare, men det gjorde det inte i Karmic heller. Kanske fixas så småningom om man har lite tur. Verkar som att ganska många har det kortet.
Annars enbart positivt överraskad av Lucid - om man räknar från beta1 och framåt. Huanamej så jobbig alfan var :(
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

cthulhu skrev:Annars har jag läst en del om hur fruktansvärt tungt/segt Gnome börjat bli i Ubuntu/Debian.
Archfantaster som kör Gnome har en betydligt "lättare" och snabbare Desk.Env.
Vad skulle det bero på? Konfigurationen eller vadå?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

cthulhu skrev:jag har ju hört om den snabbare booten, men hela systemet har alltså blivit snabbare?
Annars har jag läst en del om hur fruktansvärt tungt/segt Gnome börjat bli i Ubuntu/Debian.
Archfantaster som kör Gnome har en betydligt "lättare" och snabbare Desk.Env.
Har man tillräckliga kunskaper för att installera Arch, så är den naturligtvis både snabbare och bättre.
Arch startar nog inte lika snabbt som Ubuntu, men sedan är det nog inga fördelar med att använda Ubuntu.
Oberoende av man använder KDE eller Gnome.
Det man missar är naturligtvis släppfesterna varje halvår. ;D
Men man kan väl låtsas att man använder Ubuntu för att få vara med på släppfesterna. ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

Tråden handlar om att Ubuntu Lucid är bra, inte huruvida annat skulle vara bättre. Grejen med Ubuntu är ju just att man inte skall behöva vara en avancerad användare för att få saker att fungera...

Och jag är lätt kompetent nog att installera Arch men skulle aldrig orka lägga energin... ::) :) (lat kallas det också)
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

Jo, jag är extremt sugen på arch, har bara inte tid just nu.
Vad skulle det bero på? Konfigurationen eller vadå?
nja, tänkte på det jag läste här:
http://kmandla.wordpress.com/2010/03/19 ... e-on-arch/
och här:
http://kmandla.wordpress.com/2010/03/22 ... in-ubuntu/

man får väl ta och testa Lucid kanske. Men det är ett elende med Ubuntu om man inte har bredband...
(arch också förmodar jag.)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av ZX Spectrum »

cthulhu skrev:jag har ju hört om den snabbare booten, men hela systemet har alltså blivit snabbare?
Annars har jag läst en del om hur fruktansvärt tungt/segt Gnome börjat bli i Ubuntu/Debian.
Archfantaster som kör Gnome har en betydligt "lättare" och snabbare Desk.Env.
Hela systemet har blivit klart snabbare. Har t.ex. en mapp som innehåller c:a 3500 doc-filer och det tog lång tid att öppna denna förut, c:a 10 sek. men nu tar samma sak 3 sek.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
matza55
Inlägg: 277
Blev medlem: 09 maj 2008, 21:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av matza55 »

farmfield skrev:Tråden handlar om att Ubuntu Lucid är bra, inte huruvida annat skulle vara bättre. Grejen med Ubuntu är ju just att man inte skall behöva vara en avancerad användare för att få saker att fungera...

Och jag är lätt kompetent nog att installera Arch men skulle aldrig orka lägga energin... ::) :) (lat kallas det också)
hehe - det tycker jag att du får vara! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av pun »

farmfield skrev::) (lat kallas det också)
Jovisst.... varför bränna onödig energi .... ;)

Vill man så kan man bygga sin egen Lucid precis som Arch.... men varför ???

Plus att då har man ju tid över för att stöka till det med Android-luren.... ;D
(fast det behövs ju inte heller när Elelinux kokat ihop sin ROM)

;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev::) (lat kallas det också)
Jovisst.... varför bränna onödig energi .... ;)

Vill man så kan man bygga sin egen Lucid precis som Arch.... men varför ???

Plus att då har man ju tid över för att stöka till det med Android-luren.... ;D
(fast det behövs ju inte heller när Elelinux kokat ihop sin ROM)

;)
+1

+1

och +1

:)
Användarvisningsbild
punkrock3r
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 apr 2010, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av punkrock3r »

Hallå alla! Är (som tjatats tidagare) helt ny Ubuntuanvändare. Gillar OS:et starkt måste jag säga. Jag kör netbook-remix (eftersom jag har en netbook :P) och jag har fattat det som att NBR-versionen är en anpassad version av Ubuntu 9.10. Är det någon som har koll på den egentligna skillnaden mellan NBR och 9.10 och hurvida det kommer komma en NBR på 10.4:an?
Så länge det finns musik, finns det hopp
Gillar du teknik, grafik och skräck? Kolla in http://txtrutan.blogg.se
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Ulsak »

punkrock3r skrev:Hallå alla! Är (som tjatats tidagare) helt ny Ubuntuanvändare. Gillar OS:et starkt måste jag säga. Jag kör netbook-remix (eftersom jag har en netbook :P) och jag har fattat det som att NBR-versionen är en anpassad version av Ubuntu 9.10. Är det någon som har koll på den egentligna skillnaden mellan NBR och 9.10 och hurvida det kommer komma en NBR på 10.4:an?
ja, det kommer en netbook remix, och den lär vara snabb. Men...

Lucid netbook-launcher segfaults when started

...sålunda väntar vi lite innan vi uppgraderar. Killen som bugrapporterade detta, nedgraderade till Karmic.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Sid »

Det mest intressanta med Lucid är huruvida uppgraderingarna från tidigare versioner fungerar. Det måste fungera någorlunda smärtfritt nu. Speciellt uppgraderingar från tidigare LTS.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Det mest intressanta med Lucid är huruvida uppgraderingarna från tidigare versioner fungerar. Det måste fungera någorlunda smärtfritt nu. Speciellt uppgraderingar från tidigare LTS.
Du har helt rätt. Än så länge finns det ju användare som inte kan boota Lucid vilket är ett dåligt tecken.

Vad jag ogillar är att Ubuntu verkar ta risker (som med plymouth) inför en LTS, det känns som onödigt risktagande. Man borde fokusera på annat - hur det ser ut i booten är ju inte det viktigaste direkt...

Som det ser ut i dagsläget skall man ju absolut inte uppgradera till Lucid innan man startat sin dator på en Live-skiva och ser att det fungerar - jag missade ju det själv första ggn (uppgraderade till beta1) och fick sen ominstallera 9.10... Inte så jättekul. :-[
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Sid »

cthulhu skrev:Jo, jag är extremt sugen på arch, har bara inte tid just nu.
Vad skulle det bero på? Konfigurationen eller vadå?
nja, tänkte på det jag läste här:
http://kmandla.wordpress.com/2010/03/19 ... e-on-arch/
och här:
http://kmandla.wordpress.com/2010/03/22 ... in-ubuntu/

man får väl ta och testa Lucid kanske. Men det är ett elende med Ubuntu om man inte har bredband...
(arch också förmodar jag.)
Du kan installera ett vanilla Gnome i Debian och Ubuntu också. Du kan också låta bli att installera många av tjänsterna som installeras i standardinstallationen. Jag tvivlar på att Arch är så mycket snabbare än min Sid-installation.
Lundberg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2008, 19:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Lundberg »

Du har helt rätt. Än så länge finns det ju användare som inte kan boota Lucid vilket är ett dåligt tecken.
Ska bli spännande att se den nya releasen. För en gångs skull har jag lyckats hålla mig från att uppgradera redan i betastadiet och det ser ut att faktiskt fungera ända till officiellt släpp.... :P Dessvärre har det alltid varit problem med ubuntu och grafikdrivrutiner och jag har använt Ubuntu sedan första versionen (och kört Linux sen -98). Ibland har jag slitit mitt hår med såväl ubuntus egna paket som tillverkarnas filer. Flera gånger har jag plötsligt fått igång grafikdrivrutiner jag provat 3-4 gånger förut, bara att jag gjort nånting i en annan ordning och då har jag fått formatera hårddisken sisådär 3 gånger. Och detta med hemskt vanliga kort från Nvidia eller ATI. Nåja, det har helt klart skett förbättringar men jag har sett flera ge upp och förbanna hela linuxvärlden för att man inte ens kan få vanliga grafikkort att fungera ordentligt.

Nåja. Det här är ju en sak som egentligen kanske borde vara hårdvarutillverkarnas problem, men gemene man säger ju gärna "jävla Linux" och installerar ful-OS istället. :) Kanske off-topic, men ändå tänker jag att det hör lite till saken när man pratar ny ubuntuversion. Men summerar man allt är ju det Ubuntu gjort för att få nya människor att hitta till Linux beundransvärt.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Sid »

Lundberg skrev:
Du har helt rätt. Än så länge finns det ju användare som inte kan boota Lucid vilket är ett dåligt tecken.
Ska bli spännande att se den nya releasen. För en gångs skull har jag lyckats hålla mig från att uppgradera redan i betastadiet och det ser ut att faktiskt fungera ända till officiellt släpp.... :P Dessvärre har det alltid varit problem med ubuntu och grafikdrivrutiner och jag har använt Ubuntu sedan första versionen (och kört Linux sen -98). Ibland har jag slitit mitt hår med såväl ubuntus egna paket som tillverkarnas filer. Flera gånger har jag plötsligt fått igång grafikdrivrutiner jag provat 3-4 gånger förut, bara att jag gjort nånting i en annan ordning och då har jag fått formatera hårddisken sisådär 3 gånger. Och detta med hemskt vanliga kort från Nvidia eller ATI. Nåja, det har helt klart skett förbättringar men jag har sett flera ge upp och förbanna hela linuxvärlden för att man inte ens kan få vanliga grafikkort att fungera ordentligt.

Nåja. Det här är ju en sak som egentligen kanske borde vara hårdvarutillverkarnas problem, men gemene man säger ju gärna "jävla Linux" och installerar ful-OS istället. :) Kanske off-topic, men ändå tänker jag att det hör lite till saken när man pratar ny ubuntuversion. Men summerar man allt är ju det Ubuntu gjort för att få nya människor att hitta till Linux beundransvärt.
Ja det är hårdvarutillverkarnas problem. Det är omöjligt för Xorgs utvecklare att skapa fungerande drivrutiner utan hjälp från hårdvarutillverkarna. Skicka dina klagomål till Nvidia.

nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av mrfab »

Sid skrev:Det mest intressanta med Lucid är huruvida uppgraderingarna från tidigare versioner fungerar. Det måste fungera någorlunda smärtfritt nu. Speciellt uppgraderingar från tidigare LTS.
En del utav det problemet kan nog bero på otydlig information man kanske måste installera av drivrutiner till tex grafikkort innan man startar uppdateringsprocessen märkte själv idag bara med ny kärna från 2.6.36-20 till 21 att muspekaren var osynlig loggade in på 20 installera av drivern och problemet var borta.
Misslyckades ochså själv med ett uppgraderingsförsök för någon vecka sedan och ej heller den gången hade jag tagit bort drivern till grafikkortet.

Tycker det är lite konstigt just när det gäller uppgraderingsprocessen att informationen kunde varit bättre om förberedelserna detsamma borde ju gälla annan hårdvara skrivare,scanners och liknande .Fram för mer info hur man installerar av hårdvara tror jag är ett bra steg på vägen för smärtfria uppdateringar

Edit:stavfel...
Senast redigerad av 1 mrfab, redigerad totalt 17 gånger.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Sid »

mrfab skrev:
Sid skrev:Det mest intressanta med Lucid är huruvida uppgraderingarna från tidigare versioner fungerar. Det måste fungera någorlunda smärtfritt nu. Speciellt uppgraderingar från tidigare LTS.
En del utav det problemet kan nog bero på otydlig information man kanske måste installera av drivrutiner till tex grafikkort innan man startar uppdateringsprocessen märkte själv idag bara med ny kärna från 2.6.36-20 till 21 att muspekaren var osynlig loggade in på 20 installera av drivern och problemet var borta.
Misslyckades ochså själv med ett uppdateringsförsök för någon vecka sedan och ej heller den gången hade jag tagit bort drivern till grafikkortet.

Tycker det är lite konstigt just när det gäller uppdateringsprocessen att informationen kunde varit bättre om förberedelserna detsamma borde ju gälla annan hårdvara skrivare,scanners och liknande .Fram för mer info hur man installerar av hårdvara tror jag är ett bra steg på vägen för smärtfria uppdateringar
Jag menade uppgraderingar från en ubuntuversion till en annan. Det måste fungera problemfritt.

Nya kärnor kommer ständigt i utvecklingsversionen. Vill man ha smärtfria uppdateringar så ska man använda den stabila utgåvan.
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av mrfab »

Jo det menade jag med gjorde bara en jämförelse med uppdateringar
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av mghg »

farmfield skrev:Jag tror jag sa det lagom till 9.10 men 10.04 är ytterligare ett par snäpp upp på skalan - asså, shit va dom börjar få ordning på det här nu... Vad jag menar?

Lucid är alltså rikigt, riktigt bra... I'm impressed! ;D
För att återgå till det första inlägget så måste jag säga att jag håller med! Just nu kör jag Beta 2 på en Sony Vaio VPCF11M1E och det fungerar mycket bra och utan några som helst problem. ;D

Grafiken och ljudet var inte rätt från början, men det var lätt att fixa till ( http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=233&t=47403 ) och jag hoppas att något av det löser sig med automatik framöver.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"