Peppermint OS, "Built for Speed".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Pink Panther »

Här talar vi framtid och det bästa av cloud/molnet, lucid och Mint Linux i lxde miljö. Det är så färskt att utvecklaren
Team Peppermint http://linuxpeppermint.com/team har stängt för nerlandning. Det kommer att öppnas när alla tester är färdiga. Jag själv kör redan nu Peppermint/Pink Panther remaster. Jag har behållit det som var bra i min privata Lucid remaster och använder alla fördelar med Peppermint. Det som Peppermint erbjuder användarna är i stora drag vad Canonical talar om att nästa Ubuntu kommer att erbjuda användarna. Med en mer omfattande integration med molnet/cloud och lite finesser från Linux Mint.

Lite länkar från Google, de är många som vill skriva om de för tillfället stängda Peppermint OS, ( för test ).

http://distrowatch.com/weekly.php?issue ... 19#waiting

http://www.eweek.com/c/a/Cloud-Computin ... ud-445371/

http://www.readwriteweb.com/archives/pe ... _cloud.php

Till Peppermint http://linuxpeppermint.com/

Bild

/PP
Senast redigerad av 2 Pink Panther, redigerad totalt 11 gång.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av TweekiE »

Jag är inte ett dugg intresserad av lxde... det är otroligt fult!
finns det inte redan ett linux mint?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

TweekiE skrev:Jag är inte ett dugg intresserad av lxde... det är otroligt fult!
finns det inte redan ett linux mint?
Din åsikt är viktig. Tycker du så, skall du inte använda lxde.

Bild

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av TweekiE »

Men är peppermint samma som mint?
jag minns att mint använde sig av gnome.. :P
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

TweekiE skrev:Men är peppermint samma som mint?
jag minns att mint använde sig av gnome.. :P
Mitt svar är följande "Lubuntu-based distribution, with some components borrowed from Linux Mint", de har plockat vissa valda funktioner från Mint.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Hund »

TweekiE skrev:Jag är inte ett dugg intresserad av lxde... det är otroligt fult!
finns det inte redan ett linux mint?
Äsch, med lite kärlek så blir Openbox och lxpanel riktigt tjusigt. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av TweekiE »

Hund skrev:
TweekiE skrev:Jag är inte ett dugg intresserad av lxde... det är otroligt fult!
finns det inte redan ett linux mint?
Äsch, med lite kärlek så blir Openbox och lxpanel riktigt tjusigt. ;)
Det har jag mycket svårt att tro ;)
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av cthulhu »

Tja, smaken är som baken. Här är lite snygga/fula? skärmbilder på OpenBox:
http://urukrama.wordpress.com/2009/01/0 ... reenshots/

Förmodar då att peppermint använder openbox? om det nu är Lubuntu-baserat.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Du kan leka så mycket du vill med ditt utseendet på Peppermint OS. Det blir riktig tjusigt.

Bild

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 dec 2009, 17:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av jens.tinfors »

This changes everything!!

eller kanske inte.. peppermint gör ju inget annat än att plocka ihop lubuntu, lxde och mozilla prism. Det kan vem som helst av oss göra redan idag.
På deras websida påstår de att andra OS tar 10minuter att starta, jag vet inte vad de refererar till men jag känner inte till något OS som tar så lång tid på sej att starta.
De påstår även att deras OS är 'Insanely Fast', men den bygger på samma ubuntu som vi alla kör redan idag såå..

Mycket snack och väldigt lite hockey. This changes nothing.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Ulsak »

jens.tinfors skrev:This changes everything!!

eller kanske inte.. peppermint gör ju inget annat än att plocka ihop lubuntu, lxde och mozilla prism. Det kan vem som helst av oss göra redan idag.
På deras websida påstår de att andra OS tar 10minuter att starta, jag vet inte vad de refererar till men jag känner inte till något OS som tar så lång tid på sej att starta.
De påstår även att deras OS är 'Insanely Fast', men den bygger på samma ubuntu som vi alla kör redan idag såå..

Mycket snack och väldigt lite hockey. This changes nothing.
allt är relativt. det är klart att ett distributionsbygge ( som så klart är tight eftersom lxde är snabbt i sig) måste få skryta. och självfallet kan vi inte styra över hur olika personer hanterar sådana överord. men håll i minnet: vi snackar om open source och det finns en ganska stark koppling till ubuntu ( minst en nästkusin). låt om oss småle med blandning av överseende och lite stolthet.
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 dec 2009, 17:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av jens.tinfors »

Ulsak skrev:
jens.tinfors skrev:This changes everything!!

eller kanske inte.. peppermint gör ju inget annat än att plocka ihop lubuntu, lxde och mozilla prism. Det kan vem som helst av oss göra redan idag.
På deras websida påstår de att andra OS tar 10minuter att starta, jag vet inte vad de refererar till men jag känner inte till något OS som tar så lång tid på sej att starta.
De påstår även att deras OS är 'Insanely Fast', men den bygger på samma ubuntu som vi alla kör redan idag såå..

Mycket snack och väldigt lite hockey. This changes nothing.
allt är relativt. det är klart att ett distributionsbygge ( som så klart är tight eftersom lxde är snabbt i sig) måste få skryta. och självfallet kan vi inte styra över hur olika personer hanterar sådana överord. men håll i minnet: vi snackar om open source och det finns en ganska stark koppling till ubuntu ( minst en nästkusin). låt om oss småle med blandning av överseende och lite stolthet.
/me småler :)
Väl skrivet!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

"Mycket snack och väldigt lite hockey. This changes nothing".

Det är som med allt annat. Det är beroende av din kunskaper, vad du klarar eller inte. Var skall vi dra gränsen. Vi kan skriva samma sak om Linux Mint eller varför inte Ubuntu.se remaster så kan vi hålla på i evighet. Det är väl det som är bra med Linux att det är föränderligt. Det finns säkert användare som uppskattar en färdig lösning och andra som vill själv vill skapa en egen lösning. Sedan kan jag inte råda över vad utvecklarna av Peppermint OS skriver på sin hemsida. Det är väl så att alla vill skryta om sin lösning. Men att förneka att Peppermint OS fått uppmärksamhet kan jag inte göra. Det är bara att göra en Google sökning. Sedan om den är befogad eller ej, får varje läsare själv avgöra.

/PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 22 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

Kärnan Peppermint teamet består av två utvecklare i North Carolina: Kendall Weaver och Shane Remington.

Weaver är ansvarige för Linux Mint Fluxbox och LXDE upplagor, den ledande programutvecklare för Astral IX Media i Asheville, NC, ... och chef för verksamheten för Western Carolina Produkter i Hendersonville, NC ...

Remington är baserad i Asheville, NC är projektledare och leder webbutvecklare för Astral IX Media, Remington "ger Peppermint OS projektstöd med webbutveckling, marknadsföring, integration med sociala nätverk och produktutveckling."

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Kärnan Peppermint teamet består av två utvecklare i North Carolina: Kendall Weaver och Shane Remington.

Weaver är ansvarige för Linux Mint Fluxbox och LXDE upplagor, den ledande programutvecklare för Astral IX Media i Asheville, NC, ... och chef för verksamheten för Western Carolina Produkter i Hendersonville, NC ...

Remington är baserad i Asheville, NC är projektledare och leder webbutvecklare för Astral IX Media, Remington "ger Peppermint OS projektstöd med webbutveckling, marknadsföring, integration med sociala nätverk och produktutveckling."

/PP
Jaha ???
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

Vi genomför nu en mycket liten privat beta test av Peppermint OS. Vi kommer att bjuda in fler och fler deltagare till testet under de kommande 2-4 veckorna. Snart, och förhoppningsvis mycket snart, kommer Peppermint OS vara tillgängliga för alla och vi är super glada över det.

Källa: /Team Peppermint

Att installera Peppermint OS, är inte omöjligt.

Har du redan en Lubuntu Lucid installation på din dator är det möjligt att förändra din Lubuntu Lucid till Peppermint OS. Du måste först hämta ner följande .deb fil med en nyckel till Peppermint OS förråd https://launchpad.net/~kendalltweaver/+ ... /+packages och installerar nyckeln. Du lägger till följande källa till software sources ppa:kendalltweaver/peppermint Sedan kan du markera följande paket för total avinstallation lubuntu-plymouth-theme, lubuntu-default-settings, lubuntu-artwork, lubuntu-desktop. Du markera alla nya paket för installation i det nya förrådet peppermint. Om Synaptic vill avinstallera lxde-core, markerar du lxde-core för ominstallation. Allt det här gör du med Synaptic. Det är önskvärt att användaren av beskrivningen har bra eller avancerade kunskaper om verktyget/applikationen Synaptic. Sedan startar du om datorn.

Valfritt är följande: Jag använder mig inte av pcmanfm2. Jag använder i stället av PCMan File Manager 0.5.2.

Vad Peppermint OS har lånat av Mint är främst konfigurations filer/inställningar.

Den här metoden genomförs med hjälp av ”synaptic” Den här beskrivningen innehåller all den information som är nödvändig för ett korrekt utförande.

Jag tar inget ansvar för eventuella fel som kan uppstå vid ett felaktigt förfarande.

Lycka till och hoppas du blir nöjd.

/PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 23 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Harlekin33 »

Finns det inte nog med remixer snart eller ska varenda människa på jorden ha varsin?

ROFLMAO!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

Harlekin33 skrev:Finns det inte nog med remixer snart eller ska varenda människa på jorden ha varsin?

ROFLMAO!

Har man ett tydligt koncept, kunnigt team och bygger sin tekniska lösningar runt molntjänster som är framtiden. Allt idag handlar om molntjänster, bra eller dåligt är en annan fråga. Men så ser framtiden ut. Ja! Peppermint OS är smidigt, snabbt och stabilt precis som teamet skriver. De använder Lubuntu grundarbete och Linux Mint:s förfining av vissa konfigurationer. Det har visat sig att vara lyckad kombination.

The Peppermint OS is aimed at the cloud. Indeed, the Peppermint homepage describes the OS as:

“Cloud/Web Application Centric, Sleek, User Friendly and Insanely Fast!! Peppermint was designed for enhanced mobility, efficiency and ease of use. While other operating systems are taking 10 minutes to load, you are already connected, communicating and getting things done. And, unlike other operating systems, Peppermint is ready to use out of the box.”

Då kanknappast Peppermint OS vara "ROFLMAO!"

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:
Harlekin33 skrev:Finns det inte nog med remixer snart eller ska varenda människa på jorden ha varsin?

ROFLMAO!

Har man ett tydligt koncept, kunnigt team och bygger sin tekniska lösningar runt molntjänster som är framtiden. Allt idag handlar om molntjänster, bra eller dåligt är en annan fråga. Men så ser framtiden ut. Ja! Peppermint OS är smidigt, snabbt och stabilt precis som teamet skriver. De använder Lubuntu grundarbete och Linux Mint:s förfinade av vissa konfigurationer. Det har visat sig att vara lyckad kombination.

The Peppermint OS is aimed at the cloud. Indeed, the Peppermint homepage describes the OS as:

“Cloud/Web Application Centric, Sleek, User Friendly and Insanely Fast!! Peppermint was designed for enhanced mobility, efficiency and ease of use. While other operating systems are taking 10 minutes to load, you are already connected, communicating and getting things done. And, unlike other operating systems, Peppermint is ready to use out of the box.”

Då kanknappast Peppermint OS vara "ROFLMAO!"

/PP
Fast här har man ändå det mesta av OS'et på disken... Framtiden tillhör nog - tyvärr - ännu renare molnbaserade lösningar... Men jag tror faktiskt på fria molnbaserade lösninar lika mycket som ofria - om inte mer, men ni fattar nog vad jag menar...

Och som Android-användare är det sjukt najs att slippa ha kontakter & kalender o.s.v. på telefonen utan det sparas på nätet - för så testar man en ny ROM på sin mobil och den återställer möten & kontakter rakt av från servern, det är asnajs... :)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Harlekin33 »

Jag har spanat på Debians hemsida men dom verkar ligga lågt vad gäller molnet?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"