Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

Jag vill se en kontrollpanel á la Mandriva's Kontroll-Center - eller bättre (om det ens går)...

Jag vill se Docky ingå i förråden från början - liten men irriterande grej... ::)

Jag vill se mindre avstånd mellan ikonerna i panelen. LOL. Men jag vill det... ;)

Jag vill se Facebook & Twitter integrerat bättre - som Empathy/Pidgin är idag.

Mer..? Vad saknar ni?
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av m!rage »

Att knapparna på fönsterlisterna placeras rätt från början...
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av webaake »

En bättre upstartmanager, mer komplett, som kan styra ALLT som tidigare fanns i /etc/init.d.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:Att knapparna på fönsterlisterna placeras rätt från början...
Det gör dom ju för första gången i Lucid..? ;) ;D

It's called progress, get used to it... ;D
webaake skrev:En bättre upstartmanager, mer komplett, som kan styra ALLT som tidigare fanns i /etc/init.d.
Med GUI, eller? Terminal är effektivt för dom som så önskar arbeta med det men för vanligt folk så är det naturligtvis GUI som gäller...
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av webaake »

Vad jag syftar på är att det i Karmic är vissa tjänster kvar i init.d och vissa i det nya upstart. I Lucid är det väl fortfarande blandat?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Katt »

En samlad konfigurationsfil liknande den i Arch Linux (/etc/rc.conf) med tillhörande gui. Jag tror det hade underlättat väldigt mkt för både nybörjare och lite mer avancerade användare om man slapp ha allt på olika ställen och mecka här och där. En enda enkel och strukturerad fil, gärna med tillhörande program som automatiskt uppdaterar systemet efter de inställningar som finns i den.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Dagon^ »

Katt skrev:En samlad konfigurationsfil liknande den i Arch Linux (/etc/rc.conf) med tillhörande gui. Jag tror det hade underlättat väldigt mkt för både nybörjare och lite mer avancerade användare om man slapp ha allt på olika ställen och mecka här och där. En enda enkel och strukturerad fil, gärna med tillhörande program som automatiskt uppdaterar systemet efter de inställningar som finns i den.
Stor tumme för det förslaget ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av pun »

Jag vet inte vad jag ska ha en samlad konfigfil till......... ??? pillra med nånting kanske.. ;)

---------------------

- Gnome 3.0 samt speciellt Gnome-Shell, tycker inte det ser så lovande ut när man läser det här... :P

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODIxMg

Samma gamla junk i nya kläder....


- Fullt RGBA stöd inbyggt inkl att det funkar !


- Prioriterat arbete med alla paket som den stora massan användare använder, inte som nu med alla paket som gör att buggarna smetas ut överallt.

- En riktig preempt kärna som standard i Maverick.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av webaake »

@Katt: +1 !
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Jag vill se en kontrollpanel á la Mandriva's Kontroll-Center - eller bättre (om det ens går)...

Jag vill se Docky ingå i förråden från början - liten men irriterande grej... ::)

Jag vill se mindre avstånd mellan ikonerna i panelen. LOL. Men jag vill det... ;)

Jag vill se Facebook & Twitter integrerat bättre - som Empathy/Pidgin är idag.

Mer..? Vad saknar ni?
http://ubuntuguide.net/wp-content/uploa ... enter2.png

Duger inte den då? :)

Mindre avstånd får du om du kör med den vanliga notifikations-appleten.
Katt skrev:En samlad konfigurationsfil liknande den i Arch Linux (/etc/rc.conf) med tillhörande gui. Jag tror det hade underlättat väldigt mkt för både nybörjare och lite mer avancerade användare om man slapp ha allt på olika ställen och mecka här och där. En enda enkel och strukturerad fil, gärna med tillhörande program som automatiskt uppdaterar systemet efter de inställningar som finns i den.
Det vore något. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Bowmore »

Användarvänlighet
Finns fortfarande mycket att göra på det området. User/Experience-teamet (fd Design-teamet) som skapades för knappt ett år sen och som fått hög prioritet har hitills gjort ett bra jobb och folk med den kompetensen har nyanställts så jag förväntar mig mycket av dem även framöver. Ubuntu Tweek är t.ex en av inspirationskällor att ta till sig.

Återställning/rollback
Att kunna backa till ett tidigare tillstånd (rollback) är viktigt. Nu tror jag att vi är där om ca 1-1.5 år. Fedora är en av de som redan börja titta på den funktionen. Den kräver dock att filsystemet Btrfs blir default i Ubuntu för att vara görligt. Väl där är rollback en relativt enkel funktion att implementera mha sk snapshots.

Reparation av systemet
Automatisk eller semiautomatisk reparation av systemet (partitioner) som inte kan monteras pga av fel. Idag behöver man starta upp en livecd och manuellt köra fsck för att reparera systemet. Det är inget man ska begära av en vanlig användare. Det minsta man kan begära är att användaren får en förfrågan om systemet ska försöka reparera partitionen ifråga då det går fel under uppstarten. Det är ju ändå det som görs i 99 fall av 100. Sen om det görs vid normal uppstart eller i återställningsläge är en smaksak.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:
farmfield skrev:Jag vill se en kontrollpanel á la Mandriva's Kontroll-Center - eller bättre (om det ens går)...

Jag vill se Docky ingå i förråden från början - liten men irriterande grej... ::)

Jag vill se mindre avstånd mellan ikonerna i panelen. LOL. Men jag vill det... ;)

Jag vill se Facebook & Twitter integrerat bättre - som Empathy/Pidgin är idag.

Mer..? Vad saknar ni?
http://ubuntuguide.net/wp-content/uploa ... enter2.png

Duger inte den då? :)
Mandrivar matchar OS X, öppnar allt i samma fönster som i OS X o.s.v. vilket ju Gnome's inte gör - så noops, den duger inte för fem öre, hehe... Checka Mandrivas och se vad du tycker... :)
Mindre avstånd får du om du kör med den vanliga notifikations-appleten.
But why? Har det klockrent confat i 'tray' nu förutom att det är en ikons mellanrum mellan alla ikoner i panelen... Ser helskumt ut... :-[
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Hund »

Jag har inte ens menyn "Administration" under "System" eftersom jag inte har några program att ha där. Så jag vet inte om jag är rätt person att yttra mig om alla dessa kontrollpaneler etc. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Jag har inte ens menyn "Administration" under "System" eftersom jag inte har några program att ha där. Så jag vet inte om jag är rätt person att yttra mig om alla dessa kontrollpaneler etc. :P
LOL

Men för intresses skull, testkör Mandriva 10.1 på liveskiva och kolla hur det ser ut. Fruktansvärt enkelt att använda för oss dumskallar som får migrän av CLI... ;) ;D
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av cthulhu »

Katt skrev:En samlad konfigurationsfil liknande den i Arch Linux (/etc/rc.conf) med tillhörande gui. Jag tror det hade underlättat väldigt mkt för både nybörjare och lite mer avancerade användare om man slapp ha allt på olika ställen och mecka här och där. En enda enkel och strukturerad fil, gärna med tillhörande program som automatiskt uppdaterar systemet efter de inställningar som finns i den.
hmm, Basera ubuntu på Arch istället för Debian, typ? Eller det kanske är för extremt?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Hund »

cthulhu skrev:
Katt skrev:En samlad konfigurationsfil liknande den i Arch Linux (/etc/rc.conf) med tillhörande gui. Jag tror det hade underlättat väldigt mkt för både nybörjare och lite mer avancerade användare om man slapp ha allt på olika ställen och mecka här och där. En enda enkel och strukturerad fil, gärna med tillhörande program som automatiskt uppdaterar systemet efter de inställningar som finns i den.
hmm, Basera ubuntu på Arch istället för Debian, typ? Eller det kanske är för extremt?
Arubuntu (Utalas då "Ar u buntu ~ Are you buntu"). ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Ulsak »

Hund skrev:
cthulhu skrev:
Katt skrev:En samlad konfigurationsfil liknande den i Arch Linux (/etc/rc.conf) med tillhörande gui. Jag tror det hade underlättat väldigt mkt för både nybörjare och lite mer avancerade användare om man slapp ha allt på olika ställen och mecka här och där. En enda enkel och strukturerad fil, gärna med tillhörande program som automatiskt uppdaterar systemet efter de inställningar som finns i den.
hmm, Basera ubuntu på Arch istället för Debian, typ? Eller det kanske är för extremt?
Arubuntu (Utalas då "Ar u buntu ~ Are you buntu"). ;D
lol@hund..

men allvarligt talat. bortsett från att många gillar att pula med arch för att det är ett tight distro, så förhåller det sig fortfarande så att debians utvecklarbas och pakethanteringssystem är top of the line på ett flertal avseenden. nej det är inte för extremt. Men som Urban Ajnar brukar säga. If it äjnt broken, don't fix it.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Katt »

Man kan väl diskutera om dpkg och deb paket kommer i närhetern av pacman och ABS i kvalitét och enkelhet ;)
Men för att spåna vidare på tanken om en enhetligt konfigurationsfil så skulle den kunna innehålla:

Modulhantering, uppstartsprogram, skärmupplösning, drivrutiner för grafikkort och trådlöst, gtk tema, ikoner, grub meny, partitioner och monteringspunkter mm. Därefter behöver man bara ett program med tillhörande gui i stil med en kontrollpanel som läser av den och uppdaterar nödvändiga filer på datorn. Perfekt för alla nybörjare som vill ha ett enkelt samlat gui, likaså för de som känner sig bekvämare med att uppdatera en textfil och sedan "aktivera" den med motsvarade cli-program.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Ulsak »

drivrutiner för grafikkort och trådlöst
ja, när kommer vi slippa allt elände med broadcom sta, ati, nvidia, atheros som våra medlemmar fått utstå. tänk att slippa skriva kilometervis med kod för att kunna dra igång sitt trådlösa...yummie..
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av pun »

Jo nu kör Ubuntu Upstart och det funkar alldeles utmärkt ihop med Debians "rock solid" pakethantering.

http://upstart.ubuntu.com/

Finns absolut ingen anledning att ändra något mer än att Ubuntu borde vara modigare att utveckla eget i likhet med Upstart som Scott James Remnant ligger bakom.

Kör man Arch behövs det förmodligen primitivare byggklossar inkl steg for steg start :P eftersom det rasar ihop så lätt... >:D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"