Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Emil.s »

Bowmore skrev:
m!rage skrev:Utanför ämnet: Vad är egentligen tanken med att man inte ska kunna ta bort subvolymer i btrfs utan att formatera om hela filsystemet?
Utanför ämnet: Tanken är väl att man ska kunna göra det plus att man även ska kunna lägga rooten för subvolymen på annan plats än i roten av systemet. Men inget av detta gick att göra när jag testade det.
Då var det ett tag sedan. Hade absolut för mig att man kunde gör det när jag testade sist, och läser man changelogen så ser jag:
Proper snapshot and subvolume deletion
In the last btrfs-progs version you have options that allow to delete snapshots and subvolumes without having to use rm. This is much faster because it does the deletion via btree walking. It's also now possible to rename snapshots and subvols. Work done by Yan Zheng (Oracle). Code: (commit 1), 2)
https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Changelog
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Bowmore »

Emil.s skrev:Då var det ett tag sedan. Hade absolut för mig att man kunde gör det när jag testade sist, och läser man changelogen så ser jag:
Emil.s skrev: Proper snapshot and subvolume deletion
In the last btrfs-progs version you have options that allow to delete snapshots and subvolumes without having to use rm. This is much faster because it does the deletion via btree walking. It's also now possible to rename snapshots and subvols. Work done by Yan Zheng (Oracle). Code: (commit 1), 2)
Jo, kollade runt lite idag och såg det. Var väl i januari jag testade och antagligen då med 31-kärnan.
Blir faktiskt sugen på att att dra igång en testbädd med 34-kärnan ;)

EDIT
För att inte den här tråden ska bli en btrfs tråd så kan man ju fortsätta med btrfs-tankar i tråden
Btrfs - ZFS för Linux, och Linux nya "universalfilsystem ;)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Rune.K »

Bowmore skrev:...
Vad kan då en snapshot användas till?
En feature som jag ser fram emot är återställningspunkter, dvs att kunna backa tillbaks till ett tidigare läge om något går fel. Btrfs är som gjort för denna funktion.
...
Den featuren ser jag framemot!
Antar att den motsvarar eller liknar systemåterställning som kom med Windows Millenium.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av pun »

Rune.K skrev: Den featuren ser jag framemot!
Antar att den motsvarar eller liknar systemåterställning som kom med Windows Millenium.
Just precis.... ;) Tog några år att få fart på detta........
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Rune.K »

pun skrev:
Rune.K skrev: Den featuren ser jag framemot!
Antar att den motsvarar eller liknar systemåterställning som kom med Windows Millenium.
Just precis.... ;) Tog några år att få fart på detta........
Jag var tvungen att nypa mej i armen, för att kolla så att jag inte drömmer. :)
Det var som tusan, det verkar som att pun/plun håller med mej för ovanlighetens skull. ;)
mvh Rune

PS mitt inlägg är naturligtvis offtopic, men jag tycker att det kan få vara kvar............

Edit:
Efter att ha läst pun/pluns inlägg precis exakt här nedanför.
pun/plun är verkligen svårflörtad... ;D
Men han/hon ska få en puss iallafall. :-*
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av pun »

Rune.K skrev: Jag var tvungen att nypa mej i armen, för att kolla så att jag inte drömmer. :)
Det var som tusan, det verkar som att pun/plun håller med mej för ovanlighetens skull. ;)
mvh Rune
Njau.... inlägget var ju enligt ditt sedvanliga "trollande" men innehöll en viss poäng med Millenium bakåtblicken. ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

Det är ju dock tragiskt att det var i just Windows Millennium dom introducerade en smart funktion, trodde inte man kunde hitta något positivt om just den releasen, hehe, snacka om ett första försök att skapa Windows Vista typ... xD
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av TweekiE »

systemåterställning tycker jag skulle vara grymt!
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av m!rage »

Appropå det här med en kontrollpanel för Ubuntus inställningar, har ni sett den här som jag upptäckte precis nyss? Den är lite dold, men den skulle faktiskt kunna ersätta både Inställningar- och Administrationsmenyerna. Man får gå in i Redigera Menyer, sen System och bocka för Kontrollpanel. Så här ser den ut, ungefär som compiz config manager:
Bilagor
Skärmbild-1.png
Skärmbild-1.png (163.17 KiB) Visad 3313 gånger
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:Appropå det här med en kontrollpanel för Ubuntus inställningar, har ni sett den här som jag upptäckte precis nyss? Den är lite dold, men den skulle faktiskt kunna ersätta både Inställningar- och Administrationsmenyerna. Man får gå in i Redigera Menyer, sen System och bocka för Kontrollpanel. Så här ser den ut, ungefär som compiz config manager:
Grejen är att den bara är ett GUI för att öppna dom separata fönstren. DrakeConfig är ju designad så att den, som det fungerar i OS X, öppnar underdelarna i samma fönster... Men jag tycker iof det är lite skumt att dom tagit bort den ur menyn som standard i 10.04 (eller var det redan i 9.10?)...
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av m!rage »

farmfield skrev: Grejen är att den bara är ett GUI för att öppna dom separata fönstren.
[...]
Har du alldeles rätt i. Vilket tar bort likheten med compiz config manager. Jag var allt lite snabb där :)
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Dagon^ »

Hade bara Gnome Control Center funnits tillgänglig i menyerna istället för alla tusen val bland Inställningar och Administration hade det varit så mycket lättare att få över folk från Windows-världen.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:
farmfield skrev: Grejen är att den bara är ett GUI för att öppna dom separata fönstren.
[...]
Har du alldeles rätt i. Vilket tar bort likheten med compiz config manager. Jag var allt lite snabb där :)
Det var en väldigt bra jämförelse - DrakeConfig fungerar precis som CCSM (Compiz Configuration Setting Manager)... :)
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av mghg »

För att återgå till frågan i rubriken så tycker jag det är lite svårt att ge ett entydigt svar eftersom jag är mycket nöjd med de funktioner som redan finns och hur det fungerar i Lucid Lynx.

Med tanke på att 64-bit versioner kommer att användas mer och mer så skulle jag dock önska att stödet för 64-bit Flash var mer automatiserat och inte baserat på en prerelease, men detta var väl egentligen utanför ämnet.

Jag gillar tankarna i det tidiga inlägget från Bowmore http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... =0#p388857 om Användarvänlighet, Återställning/rollback och Reparation av systemet.

Mark Shuttleworth har presenterat mycket intressanta idéer på sin blogg http://www.markshuttleworth.com/ om Window indicators eller "windicators" ( dirketklänk: http://www.markshuttleworth.com/archives/333 ). Det kan verkligen utvecklas till en funktion jag vill se i Ubuntu framöver.
folollejk
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 mar 2008, 20:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bollnäs

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av folollejk »

Jag vill bara att det som fungerade i föregående version fungerar i nästa också
det är allt
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Emil.s »

Kontrollpanelen ovan löser ju dock inte grundproblemet. Att det finns för många stället att ändra inställningar på.

Tangentbord och mus skulle man kunna slå ihop. Kanske även Tangentbordgenvägar?
Utseende och fönster kan migreras, Skärmar och Skärmsläckare lika så. Även Nätverk och Nätverksproxyservrar. In med Bluetooth där också.

Sen kanske menyn börjar bli överskådlig utan en kontrollpanel.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Dr Phil
Inlägg: 172
Blev medlem: 26 jun 2009, 04:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Dr Phil »

Emil.s skrev:Kontrollpanelen ovan löser ju dock inte grundproblemet. Att det finns för många stället att ändra inställningar på.

Tangentbord och mus skulle man kunna slå ihop. Kanske även Tangentbordgenvägar?
Utseende och fönster kan migreras, Skärmar och Skärmsläckare lika så. Även Nätverk och Nätverksproxyservrar. In med Bluetooth där också.

Sen kanske menyn börjar bli överskådlig utan en kontrollpanel.
Jag tycker å andra sidan om att ha alla inställningar klart åtskilda, till skillnad ifrån Windows där man måste öppna en sak för att kunna öppna nästa. (Exempelvis System->Enhetshanteraren istället för att ha Enhetshanteraren direkt i kontrollpanelen.)
Bild
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av Bowmore »

Emil.s skrev:Kontrollpanelen ovan löser ju dock inte grundproblemet. Att det finns för många stället att ändra inställningar på.

Tangentbord och mus skulle man kunna slå ihop. Kanske även Tangentbordgenvägar?
Utseende och fönster kan migreras, Skärmar och Skärmsläckare lika så. Även Nätverk och Nätverksproxyservrar. In med Bluetooth där också.

Sen kanske menyn börjar bli överskådlig utan en kontrollpanel.
Håller med, men i dagsläget är det nog inte längre görligt då Gnome Shell är på gång in, sannolikt i Maverick+1. I GS så är det Kontrollpanelen som gäller och det borde isf vara den man ska börja titta på och se om den kan förbättras.

En tillfällig lösning till dess skulle kunna vara att införa en nivå till i menyerna.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av pun »

Jo och utmaningen är ju att alltmer i det sk "user space" konfigureras helt automagiskt för 99% av alla användare.

Sedan flyttas alltmer till "kernel space" för ännu mer automagi, tex för all hårdvara.

Ubuntus Desktop Team har ju sedan ändrat sig och ser ingen skäl till att ha kontrollpanelen med i Lucid.

Får en användare problem så är det små detaljer som man ändå inte löser med en kontrollpanel.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad vill du se för funktioner i Ubuntu framöver?

Inlägg av pun »

En till liten utmaning som poppat upp.......... >:D

Enkel-klick....

http://www.omgubuntu.co.uk/2010/05/ayat ... ation.html

Tvi vale är min åsikt... ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"