Seriöst impad av Lucid

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:
pun skrev:
Ulsak skrev:[så finns det en skön funktion i Programcentral för Ubuntu som heter " I blickfånget". Där finns många rekommenderade och populära program samlade, som t ex mina favvisar Inskscape o GIMP
Jo det bör nog fler användare kolla in.... mycket bekvämt sätt att installera program !!! ;)

Sen huvudskälet att GIMP slopades är att det är för avancerat för en normalanvändare som oftast bara behöver
en handfull funktioner för bildbehandling.
Skumt att inte vlc finns med där ???
Det får jag hålla med om, VLC är nästintill genial... Kan det vara att Ubuntu vill trycka på Gnome-projekten framför ett fristående tro? Inte en helt otrolig tankte...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:...
Det får jag hålla med om, VLC är nästintill genial...

...
Jag har aldrig varit imponerad av vlc på en Linuxdator, men vlc har kanske kommit ifatt spelarna i KDE.
I Windows är naturligtvis vlc förstahandsvalet...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av pun »

farmfield skrev: Det får jag hålla med om, VLC är nästintill genial... Kan det vara att Ubuntu vill trycka på Gnome-projekten framför ett fristående tro? Inte en helt otrolig tankte...
Spelarnas spelare heter mplayer och inget annat, obestridde kungen av spelare..... 8) sen kan man förgylla mplayer med ett bra GUI som smplayer.

Kör man sedan ett nyare nVidiakort så njuter man av VDPAU som video-drivare.... O0
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Hylas »

Jag skulle tippa på att vlc är hyfsat populär bland windoze-användarna också. Igenkänningsfaktorn, alltså.

@Rune.K: vad fattas vlc i Ubuntu, menar du? Användargränssnittet?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

Hylas skrev:Jag skulle tippa på att vlc är hyfsat populär bland windoze-användarna också. Igenkänningsfaktorn, alltså.

@Rune.K: vad fattas vlc i Ubuntu, menar du? Användargränssnittet?
Det enda jag bryr mej om användargränsnittet, är att det inte ska vara i vägen.
Och naturligtvis ska det finnas snabbspolning... som fungerar...

Jag har en 5 år gammal dator, vlc hackar och hostar med mera. ;D
Men använder jag en KDE-spelare så fungerar allt helt normalt.
Alternativet är förstås att köpa en ny dator som klarar av vlc. ;)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

pun skrev:...
Kör man sedan ett nyare nVidiakort så njuter man av VDPAU som video-drivare.... O0
Hehe, står det med stora bokstäver VDPAU på skärmen, så att du verkligen kan njuta? ;D
Varför inte gå på en riktig biograf någon gång för att verkligen njuta av en bra film?
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Hylas »

vlc:s utseende är väl inte det bästa, men programmet har funkat utmärkt för det mesta. Inget vidare som musikspelare, dock. Det är nog inte meningen att den ska användas som det heller.
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

När jag var ny i Linux körde jag VLC, just för att det var vad jag hade använt på det där andra OS:et, men den kunde inte spela vissa filmer, varför mplayer blev förstahandsval, sedan älskar jag att köra det utan störande GUI. :P
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av gruble »

Avstängningstiden imponerar ca 13 sek till helt avstängd dator. Sedan blev jag impad av Ubuntu.se Remix 10.04 LTS iso-fils starttid från usb-minnet. 1 min 45 sek från Power on. (varav 45 sek är till själva usb-minnet) :)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
mrfab
AVREGISTRERAD
Inlägg: 922
Blev medlem: 16 maj 2007, 22:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: sweden

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av mrfab »

Mycket känns som en katastrof spel har blivit svårare att installera via wine försöker att hämta css via steams servrar just nu och blåser nästan omkull utav download hastigheten i ca 19kb brukar inte vara något problem att hämta i 2mb i vanliga fall.
Samma med exe filer som skall startas med wine många som innan fungerat utan problem är mer eller mindre omöjliga att starta och det verkar som en del spel helt enkelt inte startar med det nya operativet.
Ytterligare crap som dykt upp är att vid inloggning så skall man behöva vänta 15 sekunder till på att operativet skall hitta skrivbordet och man skall kunna använda datorn.

Har ju gått några dagar nu och problemen börjar visa sig att se bra ut på ytan är en sak jag har faktiskt inte hittat något som är bättre utan snarare tvärt om och det är ju lite underligt att man fortfarande kan använda chatt/mailkonto med operativet med tanke på säkerhetsriskerna detta medför borde dom kanske försöka att baka in det i 10.10 omöjliggöra användandet av internet är en annan stegring dom kan fundera på tvinga användarna in i molnet utan möjlighet att komma ut från det.
Cerwinski
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 maj 2010, 00:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Cerwinski »

Jag sitter med samma kort i en gammal Acer laptop.
SigmaTel STAC9200 och försöker googla mig till sätt att få igång ljudet, men då kanske man bara ska avvakta och se om det kommer en uppdatering eller?
Rätt så rudis på linux är jag också :)

Testade köra 9.10 från skiva och det verkade inte funka där heller..?

/Magnus
m!rage skrev:Mitt ljudkort STAC9200 funkar inget vidare, men det gjorde det inte i Karmic heller. Kanske fixas så småningom om man har lite tur. Verkar som att ganska många har det kortet.
Annars enbart positivt överraskad av Lucid - om man räknar från beta1 och framåt. Huanamej så jobbig alfan var :(
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av m!rage »

Se den här tråden: bugg #441195
Jag har förstått att man måste ställa in pulseaudio specifikt för det kortet. Det finns ingen lösning, bara workarounds av varierande kvalitet, så det kommer aldrig att inkluderas i vanliga Ubuntu tyvärr. Jag skrev om workarounden på den här wikin för ett tag sen, men jag är inte säker på att den "lösningen" är den bästa
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av christer »

För snart ett halvår sedan installerades Lucid. Ubuntu 10.04 LTS är ju dessutom Long Term Support, dvs underhållen 3 år. Det har blivit jobbigt med installation av ny version varje halvår. Massor med program, som måste installeras, det går ju åt nästan ett halvt dagsverke numera.

Vad kan man ha för nytta av nya Maverick Meerkat jämfört med ett uppdaterat Lucid Lynx?
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av m!rage »

Nya funktioner, utseendet förbättras ofta, nyare versioner av alla program och framförallt: nya buggar! Men om du är nöjd finns inte jättestor anledning att uppgradera så länge det kommer uppdateringar till Lucid. Du har väl dock inte missat att det går utmärkt numera att uppgradera till ny version utan att installera om?
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av christer »

Försökte en gång för länge sedan och kom sedan underfund med att jag hade som sig bör ett nytt Ubuntu, men det gamla fanns också kvar på hårdskivan. Undrar vad som gick fel? Är man ny och osäker och har "konfigurerat" sönder sitt Ubuntu, är det en lycka att få en ny version med formatering och allt. Men ett fungerande system vill man heller inte bli av med för några obetydliga förbättringar. Flera gånger har det bara inte märkts att det är en ny Ubuntu-version bakom.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"