Flytta partition som innehåller .vdi-fil

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Flytta partition som innehåller .vdi-fil

Inlägg av queson »

För att komma åt oallokerat utrymme behöver jag flytta en partition som bl.a inehåller en vdi-fil , men virtualbox kan ju vara kitsligt och tollererar ju inte att man ändrar hur som helst.
Är det någon som har erfarenhet av om virtualbox accepterar denna åtgärd ?? (revisorn blir nog inte glad om jag sabbar hela bokföringen )

Att klona vdi-filen fram och tillbaka via en extern hårddisk går ju ,men är ganska krångligt.

Någon som provat??
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Flytta partition som innehåller .vdi-fil

Inlägg av gruble »

Jag har alla vdi-filer sparade på en NAS-enhet, och kopierar in dom till RAM-minnet eller ssd-disken med Synkron. Har hittils inte haft något problem med förlorade data.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Flytta partition som innehåller .vdi-fil

Inlägg av vulfgar »

Jag kan givetvis inte garantera något, men jag använder samma .vdi-fil - eller rättare sagt, hela mappen .VirtualBox - sen min första installation av vb, nån gån under feisty eller gutsy (minns inte riktigt när), med samma xp-installation. Använder den endast för bokföringsprogammet. Jag har flyttat filen mellan olika hårddiskar/partitioner och datorer och har använt den under flera olika versioner av vb.

För tillfället ligger den inte ens i min /home, utan jag har en symlänk från en annan partition där jag har allt sånt som ska sparas, bla musik, dokument osv, men även vissa programprofiler som den till firefox.

Det som kan strula är uppgiften om delade mappar, sökvägen där kan ändras, men det är ju bara att ändra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Flytta partition som innehåller .vdi-fil

Inlägg av queson »

Nå då så,att flytta hela VirtualBox-mappen är nog rätt melodi. Jag vet att jag någon gång misslyckats när jag försökt kopiera vdi-filer mellan olika datorer (med - VboxManage clonehd xxx xxx- har det fungerat)
Skriv svar

Återgå till "Lagring"