Fel i filsystemet?????????????????

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av rkl »

Jag kör Unbuntu 9.10 och får emellanåt, gissningsvis efter 20-30 starter, ett fel i filerna som yttrar sig med att vid uppstart stannar systemet vid texten rl login:. Altså inte den vanliga startupsidan, tom grå sida med UBUNTU mitt på sidan, utan bara tre rader längst upp på sidan.

Att skriva in användar namn och lösenord fungerar inte. När jag trycker på Enter flimrar en massa text förbi där jag kan se orden "file error". Dessvärre kan jag inte kopiera ner texten och visa den. Går detta på något sätt??

Jag bryter strömmen och vid förnyad omstart får jag upp en tablå med flera alternativ. Jag kan välja "recovery option". Ibland söker systemet igenom något och jag får frågan "fix it"; jag väljer ja och sökningen gär vidare till nästa "fix it". Efter lite trixande, och oftast flera omstarter, fungerar systemet igen.

På mig verkar det som ett fel i filsystemet, som återkommer med viss regelbundenhet. Hur hittar jag felet??

Kan någon hjälpa mig att hitta en trådända att dra i!!!!!!!!
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av ThinLizzy »

filsystemskontrollen startar per automatik efter 20-30 uppstarter. helt normalt. om den efter det inte går vidare med en vanlig uppstart så skriv exakt vad det står på skärmen. eller ta en bild och bifoga den här.
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av Andersen »

Det kanske är något fysiskt fel på din hårddisk, du kanske skulle kontrollera detta. Vad har du för typ av hårddiskar, SATA, PATA (IDE)?
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av rkl »

Hej och tack för att du svarar.

Jag kör med en SATA disk, se länken.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334246

Hur kontrollerar jag hårddisken?

Datorn är ett hemmabygge, 3 år gammalt, som gått med Ubuntu i olika versioner hela tiden. Detta fel har jag aldrig haft tidigare.

Raderas problemet om jag uppgraderar från 9.10 till 10.04 LTS, såvida det inte är hårddisken, givetvis??
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av vulfgar »

Om felet ligger i filsystemet så behöver det sannolikt formatteras för att bli bra, en vanlig uppgradering borde knappast hjälpa. Du har ju Diskverktyg som kan kolla hur disken mår, finns under System > Administration. Jag har för mej att den kom till karmic, annars får du köra med en live-CD för lucid och köra programmet därifrån.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av rkl »

Tack för svaret.
Jag hittar diskverktyget Palimpsest som visar att jag har en hårddisk, men jag vet inte hur jag går vidare?? Bilägger skärmbilden.
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (125.04 KiB) Visad 2075 gånger
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av vulfgar »

Ok, då finns inte SMART på din dator eller så är det inaktiverat i BIOS. Du kan ju gå in där och kika om det finns någon inställning för att aktivera SMART.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av rkl »

Hej och tack för svaret.

Kan du ge mig en länk som beskriver vad SMART är för något och hur det används. Jag har förgäves sökt utan resultat.
Hittade inget i BIOS.
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av Andersen »

rkl skrev: Hur kontrollerar jag hårddisken?
Jag har ett smart program som kan hitta fysiska fel på skivorna innuti hårddisken. Programmet kan också laga fel i det ferromagnetiska materialet på skivorna.

Ladda ner och bränn en till en cd, starta sedan datorn med cd skivan i cd läsaren. Filen som har .iso som filändelse är en avbild för cd, den andra filen är en avbild för floppy.

http://uploading.com/files/c8626985/HDD ... _1.71.ZIP/
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Fel i filsystemet?????????????????

Inlägg av vulfgar »

rkl skrev:Hej och tack för svaret.

Kan du ge mig en länk som beskriver vad SMART är för något och hur det används. Jag har förgäves sökt utan resultat.
Hittade inget i BIOS.
Om SMART finns i datorn och är aktiverat så används det va palimpsest så att du får all info den vägen.
Mer info om SMART:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Lagring"