Presentation för TL: CryingFreeman

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

CryingFreeman har dragit tillbaka sin kandidatur. /vulfgar

Jag heter Mathias Friman och är 31 år. Jag har använt Linux sedan 1997, men har varit heltidsanvändare sedan 2003-2004. Jag ser Ubuntu som den största möjlighet som Linux har haft sedan utvecklingen började 1991 och jag kommer att jobba för att fler ska börja använda det och för att samhället ska ta oss som en kraft att räkna med.

Förutom här, har jag engagerat mig i Fri IT i Skolan-projektet, i vilket jag hoppas att Ubuntu kan komma att spela en stor roll.

Min kadidatur vilar på tre ben:

Lokala grupper
I mitt arbete med releaseträffarna har jag insett värdet av lokala gemenskaper. Jag har därför, med god hjälp från många håll, börjat bygga upp ett embryo till dessa. Det är något jag kommer att fortsätta med och utveckla.

Helhetssyn
Ubuntu Sverige är inte bara det här forumet. Vi har ett antal sändlistor, vi har Launchpad, vi har IRC, vi har andra webbplatser. Jag tänker jobba för att få en samsyn mellan dessa och att vi, även om vi använder olika arbetsmetoder, jobbar åt samma håll och för samma mål: att främja Ubuntu-användandet i Sverige.

Struktur
Redan min förra period som Team Leader hade jag som mål att få lite mer struktur på arbetet inom LoCot. Dock gick den mesta delen av tiden till att få ordning på forumet och få ett bra arbetsklimat. Det senaste halvåret har jag hunnit att utveckla tanken lite mer. I arbetsgruppen för releaseträffarna har vi nu regelbundna möten varannan vecka där vi stämmer av vad som hänt sedan sist och vad vi behöver göra för att komma framåt. Jag hoppas kunna sprida det till övriga delar av LoCot också.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 23 gånger.
Anledning: la till info om att CF drar tillbaka sin kandidatur
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av farmfield »

Eftersom jag har innehåll/utseende som bottenplatta i min kandidatur tycker jag det är intressant att veta om du kommer jobba vidare med den biten.

Om du skulle bli vald, hur ser du t.ex. på det som idag kallas 'Portalen', hur den skall skötas, om du avser gå tillbaka till Drupal, om du har någon annan lösning där o.s.v..?

Edit: Ligger inte det du presenterar betydligt mer i linje med en Team Contact är ansvarig för än vad en Team Leader är ansvarig för..?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Om du skulle bli vald, hur ser du t.ex. på det som idag kallas 'Portalen', hur den skall skötas, om du avser gå tillbaka till Drupal, om du har någon annan lösning där o.s.v..?
Det jag ser som viktigt är att integrera de olika delarna med varandra. Idag är det enda som binder ihop forumet, förstasidan, dokumentationen, bloggarna etc. den lilla headern högst upp. Man får ingen känsla av att det pågår något i de andra delarna. Det vill jag ändra på.

Angående Drupal så tycker jag inte att det är en hållbar lösning att vi har en enda person med kompetens på plattformen. Jag kommer troligen att försöka migrera drupal till en annan plattform. Wordpress ligger närmst till hands eftersom det finns många som har erfarenhet av det, samt att det är enklare att utveckla för än vad Drupal är. Drupal är väldigt kompetent, men vi har för få kompetenta drupal-administratörer som jag ser det. Rekryteringen av ytterligare portal-admins har inte gett något resultat heller.

Jag vill att portalen (där det står "Hem") ska bli den naturliga startplatsen för allt ubunturelaterat material i Sverige. Men vägen dit är lång och krokig. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Om du skulle bli vald, hur ser du t.ex. på det som idag kallas 'Portalen', hur den skall skötas, om du avser gå tillbaka till Drupal, om du har någon annan lösning där o.s.v..?
Det jag ser som viktigt är att integrera de olika delarna med varandra. Idag är det enda som binder ihop forumet, förstasidan, dokumentationen, bloggarna etc. den lilla headern högst upp. Man får ingen känsla av att det pågår något i de andra delarna. Det vill jag ändra på.

Angående Drupal så tycker jag inte att det är en hållbar lösning att vi har en enda person med kompetens på plattformen. Jag kommer troligen att försöka migrera drupal till en annan plattform. Wordpress ligger närmst till hands eftersom det finns många som har erfarenhet av det, samt att det är enklare att utveckla för än vad Drupal är. Drupal är väldigt kompetent, men vi har för få kompetenta drupal-administratörer som jag ser det. Rekryteringen av ytterligare portal-admins har inte gett något resultat heller.

Jag vill att portalen (där det står "Hem") ska bli den naturliga startplatsen för allt ubunturelaterat material i Sverige. Men vägen dit är lång och krokig. :)
Låter alldeles utmärkt! :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Edit: Ligger inte det du presenterar betydligt mer i linje med en Team Contact är ansvarig för än vad en Team Leader är ansvarig för..?
Jag ser egentligen ingen större distinktion mellan de två. Team Leader i den formen kan ju innebära både ledare för specifika grupper, som admingruppen, releaseträffsgruppen eller liknande, samt ledare för hela LoCot.

Visserligen har mina tankar kring det som är viktigast nu en hel del beröringspunkter med vad en TC gör, men jag ser inte varför det skulle diskvalificera mig som TL-kandidat. Ni har ju redan gjort ett bra jobb med den grafiska profilen på webbplatsen och även om det finns en del kvar att göra där så behöver jag inte ha det som ett huvudmål för det.

Dessutom finns det ju ingenting som hindrar att ni som arbetat med det grafiska jobbar vidare med det. Som (tror jag) Ulsak sa, man behöver inga titlar för att jobba för saker i LoCot. :)
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av No1Viking »

Hej

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här, men jag känner att jag vill ha svar på några frågor utifrån det du skriver om helhetssyn. Det kommer inte att bli någon vana att jag skriver här, mer än möjligen något inlägg i denna tråd.

Kul att du ställer upp som TL kandidat! :)

LoCot har, historiskt och i nutid, varit protektionistiskt och fyllt av prestige. Det jag menar är uttalanden som tex "Vi är störst, bäst och vackrast", man "skall vara Ubuntero" för att duga som medlem och att det ständigt krävs omröstningar för att få göra en förändring till det bättre inom Locot etc. Jag tror att det endast varit kontraproduktivt och degerererande med resultatet att aktiva och viktiga medlemmar lämnat LoCot, många för gott.

Är du av samma uppfattning och, i så fall, vad vill du göra för att undanröja de problem som du eventuellt är överens med mig om? Kanske du vill utveckla det du menar i stycket helhetssyn ovan, jag är nyfiken på det?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

No1Viking skrev:Hej

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här, men jag känner att jag vill ha svar på några frågor utifrån det du skriver om helhetssyn. Det kommer inte att bli någon vana att jag skriver här, mer än möjligen något inlägg i denna tråd.

Kul att du ställer upp som TL kandidat! :)

LoCot har, historiskt och i nutid, varit protektionistiskt och fyllt av prestige. Det jag menar är uttalanden som tex "Vi är störst, bäst och vackrast", man "skall vara Ubuntero" för att duga som medlem och att det ständigt krävs omröstningar för att få göra en förändring till det bättre inom Locot etc. Jag tror att det endast varit kontraproduktivt och degerererande med resultatet att aktiva och viktiga medlemmar lämnat LoCot, många för gott.

Är du av samma uppfattning och, i så fall, vad vill du göra för att undanröja de problem som du eventuellt är överens med mig om? Kanske du vill utveckla det du menar i stycket helhetssyn ovan, jag är nyfiken på det?

Micke
Som jag ser det har LoCot till uppgift att vara en paraplyorganisation för all Ubuntu-relaterad verksamhet i Sverige oavsett var den bedrivs. Inte i den mening att vi ska vara med och peta i allt som görs, utan att vi ska vara ett stöd för de initiativ som tas.

Jag vill inte att det ska förekomma någon (förlåt uttrycket) penismätartävling om vem som är bäst, utan att det ska finnas en vision med ett övergripande mål, att vi alla är här för att sprida Ubuntu. Vilket jag redan har sagt, ser jag nu.. Men ändå. :)

Jag är lite inspirerad (alla andra jämförelser åsidosatta) av Piratpartiets 3-pirat-regel. Det innebär att om en person lägger fram ett förslag och tre andra tycker att det låter bra, så blir det officiellt sanktionerat och klart att köra.

Visst, det finns säkert många initiativ som inte blir så bra, många som är tokiga men också en del som blir alldeles fantastiska. En organiskt växande organisation fungerar ju på det sättet.

Vidare tror jag att lokala användargrupper kommer att leda till sänkta trösklar för engagemanget eftersom man kan välja att göra aktioner lokalt utan att behöva "fråga om lov" i det stora forumet. Just nu får jag intrycket av att många tycker det är omständigt att göra något just för att kommunikationen är så styltig. Att sätta sig ner ett gäng på ett café är säkert lättare, eller åtminstone vara så nära bekanta att man vågar lyfta telefonluren och prata med varandra. :)

Att ha avstämningsmöten som protokollförs tror jag också kan vara bra, även om det (enligt vissa) är mer byråkratiskt. Det går att se vad som det tagits beslut om och vem som är ansvarig för att det genomförs och det kan följas upp. Byråkrati är inget eftersträvansvärt i sig, men att ha någon typ av formaliserad beslutsstruktur i avgörande frågor kan vara bra. Möten är ju också bra för informationsförmedling och frågestunder. IRC anser jag vara mycket väl lämpat för såna saker. Forumet blir ofta segdraget och sändlistor likaså.

Jag har ruskat liv i #ubuntu-se-mote igen efter några års törnrosasömn och jag hoppas att den kanalen kan komma att användas till mer än releaseträffsmöten i framtiden.
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av No1Viking »

Tack! ;)

Jag är nöjd med svaret. Uppåt i värdekedjan, högst upp i Sverige. Det är helt rätt tänkt.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Edit: Ligger inte det du presenterar betydligt mer i linje med en Team Contact är ansvarig för än vad en Team Leader är ansvarig för..?
Jag ser egentligen ingen större distinktion mellan de två. Team Leader i den formen kan ju innebära både ledare för specifika grupper, som admingruppen, releaseträffsgruppen eller liknande, samt ledare för hela LoCot.

Visserligen har mina tankar kring det som är viktigast nu en hel del beröringspunkter med vad en TC gör, men jag ser inte varför det skulle diskvalificera mig som TL-kandidat. Ni har ju redan gjort ett bra jobb med den grafiska profilen på webbplatsen och även om det finns en del kvar att göra där så behöver jag inte ha det som ett huvudmål för det.
Jag planerar nog annorlunda än dig då, men det är ju bara en fråga om hur man tänker.

Och det var absolut inte menat för att på ngt sätt diskvalificera dig utan endast en undran. Jag känner ju väl till vad du gör, hur engagerad du är, o.s.v. så det var inget negativt ifrågasättande alls. :)
Dessutom finns det ju ingenting som hindrar att ni som arbetat med det grafiska jobbar vidare med det. Som (tror jag) Ulsak sa, man behöver inga titlar för att jobba för saker i LoCot. :)
Där håller jag absolut med. :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av P.Forsberg »

1. Angående Ubuntu Sverige som paraply-organisation:
Kommer du att försöka samordna befintliga Ubuntu-webbplatser så att konkurrens-tänkandet försvinner ?
Jag anser nämligen att ett Locot:s huvud-uppgift är att hänvisa till alla Ubuntu-platser där det finns hjälp med systemet. Så gör dom i t.ex. Tyskland.

2. Angående portalen:
Kommer du att sätta rätt man på rätt plats ? Jag tänker på portalen som fortfarande inte är representativt på något sätt och jag anser att det saknas kunniga personer som kan fixa detta. Det är faktiskt bråttom.

3. Angående omröstningar:
Tycker du att det måste köras omröstningar hela tiden för varenda skit istället för att äntligen göra något ?

4. Vilken teamkontakt förslår du som du kan jobba bäst med ?

LJ
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Ursäkta senkommet svar, jag missade helt enkelt denna tråden.
Peter Forsberg skrev:1. Angående Ubuntu Sverige som paraply-organisation:
Kommer du att försöka samordna befintliga Ubuntu-webbplatser så att konkurrens-tänkandet försvinner ?
Jag anser nämligen att ett Locot:s huvud-uppgift är att hänvisa till alla Ubuntu-platser där det finns hjälp med systemet. Så gör dom i t.ex. Tyskland.
Jag kommer att jobba för att LoCot ska bli en sammanhållande kraft, så ja, jag kommer att försöka "samordna" befintliga webbplatser så att vi alla jobbar mot samma mål. Jag har redan nu försökt göra detta genom att involvera både ubuntu-se.org och ubuntu.se i releaseträffarna. Jag hoppas att vi kommer kunna samarbeta ännu mer i framtiden. Jag vill ha en aktiv nyhetsförmedling på framsidan av ubuntu-se.org och då kommer vi att ta in nyheter oavsett var de kommer ifrån. Jag hoppas (och kommer att arbeta för) att övriga ubuntu-entusiaster, inklusive andra forum, kommer att bidra till den nyhetsströmmen.
Peter Forsberg skrev: 2. Angående portalen:
Kommer du att sätta rätt man på rätt plats ? Jag tänker på portalen som fortfarande inte är representativt på något sätt och jag anser att det saknas kunniga personer som kan fixa detta. Det är faktiskt bråttom.
Som det verkar nu så är drupal-kunnandet väldigt litet bland de medlemmar som är villiga att engagera sig. Jag överväger en migrering till Wordpress 3.0 och då finns det gott om kompetens här.
Peter Forsberg skrev: 3. Angående omröstningar:
Tycker du att det måste köras omröstningar hela tiden för varenda skit istället för att äntligen göra något ?
Jag är inte speciellt intresserad av att använda forumet för långa omröstningar. Jag vill tillämpa omröstningar, men då i realtidsmöten över IRC och inte i tvåmånadersperioder med kampanjande och käbbel. Jag har dragit igång möten var 14:e dag när det kommer till releaseträffarna och jag kommer att uppmuntra till att detta på något sätt sprider sig som ett arbetssätt för övriga LoCots delar också, för de delar där det behövs.
Peter Forsberg skrev: 4. Vilken teamkontakt förslår du som du kan jobba bäst med ?

LJ
Än så länge finns det två nominerade (vad jag vet) och det är du själv och Pontus Öhman. Jag vet att du är en fantastisk arbetshäst som får mycket gjort och jag skulle gärna vilja jobba med dig.

Det jag har sett av Pontus engagemang är också väldigt betryggande, så jag ser inga problem med att jobba med någon av de nominerade än så länge.

Det jag kräver av den jag arbetar tillsammans med är att vi kan ha en otvungen dialog och korta vägar till beslut och det är väl det viktigaste. Att vi får saker gjorda och drar LoCot framåt. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av P.Forsberg »

Tack för svaret och tack för ditt förtroende. Nu är det ju inte första gången vi jobbar ihop ;)
Jag hoppas att vi kommer kunna samarbeta ännu mer i framtiden. Jag vill ha en aktiv nyhetsförmedling på framsidan av ubuntu-se.org och då kommer vi att ta in nyheter oavsett var de kommer ifrån. Jag hoppas (och kommer att arbeta för) att övriga ubuntu-entusiaster, inklusive andra forum, kommer att bidra till den nyhetsströmmen.
Du nämnade Wordpress i sambandet som även Farmfield gjorde. Men du är väl medveten om att det gäller MU-versionen ( multiuser ) i så fall för att dom som vill kan posta där ?
Tycker du verkligen att detta är en bra idé ?
Vad tycker du om Joomla ?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Peter Forsberg skrev: Du nämnade Wordpress i sambandet som även Farmfield gjorde. Men du är väl medveten om att det gäller MU-versionen ( multiuser ) i så fall för att dom som vill kan posta där ?
Tycker du verkligen att detta är en bra idé ?
Vad tycker du om Joomla ?
I och med Wordpress 3.0 har den "vanliga" och "MU"-versionen blivit en och samma, det är bara en inställning som skiljer.

Fördelarna med Wordpress som jag ser det är:

1. Det har en gigantisk användarbas
2. Den har stöd för olika innehållstyper numera.
3. Den har låg komplexitet. En sajt jag migrerat från Drupal till Wordpress gick från ~100 tabeller till 11.
4. Det är enkelt att skriva plugins till den. Till och med jag klarar det.
5. Det finns väldigt många i LoCot som har erfarenhet och kompetens på Wordpress.
6. Det finns otroligt många användbara plugins.

Wordpress används numera för att bygga väldigt omfattande webbplatser och fyller vårt behov mer än väl, tycker jag.

Joomla har jag inte använt i så stor utsträckning att jag kan uttala mig om hur bra det är, men jag kan i alla fall säga att jag tycker att administrationsgränssnittet är lätt skräckinjagande i jämförelse med wordpress. Dessutom är det en mer komplex produkt och att utveckla skräddarsydda delar till den är mer ansträngande än för Wordpress, i mitt tycke.

Jag vill ha en plattform där man enkelt kan ta en standardplugin, modifiera den efter våra behov och sen publicera den utan att behöva planera för mycket. Från min synvinkel är Wordpress just det. Med den mängd information vi publicerar och jag tänker att vi ska publicera så finns det ingen större risk att vi växer ur Wordpress.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Du nämnade Wordpress i sambandet som även Farmfield gjorde. Men du är väl medveten om att det gäller MU-versionen ( multiuser ) i så fall för att dom som vill kan posta där ?
Tycker du verkligen att detta är en bra idé ?
Nu kan vi ju klargöra att för att stödet för 'MU' är inbyggt i senaste versionen av Wordpress så innebär inte detta att vem som helst kan posta i systemet. Wordpress 3.x är inte mer 'multiuser' än Joomla, Drupal eller någon annan dylik CMS. ::)

Jag vet att detta inte är en fråga men anser det relevant att korrigera vad som kan uppfattas som något negativt när det faktiskt handlar om en funktion som administratören/administratörerna i systemet styr helt.

Edit: Ser att CF själv klargjort detta nu. Bra. :)


Så till en fråga till CF. :)

Om du nu inte skulle migrera till WordPress, avser du i så fall gå tillbaka till Drupal. Och, om så, hur avser du att detta skall administreras? Som idag med en enskild ansvarig eller som jag föreslagit, med generella administratörer för såväl 'portal' som forum?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Om du nu inte skulle migrera till WordPress, avser du i så fall gå tillbaka till Drupal. Och, om så, hur avser du att detta skall administreras? Som idag med en enskild ansvarig eller som jag föreslagit, med generella administratörer för såväl 'portal' som forum?
Jag skulle inte "inte [] migrera till WordPress". Vi kan inte ha ett system som endast en av våra medlemmar känner till och kan hantera. Drupal är skrämmande för de flesta och har en hög inlärningskurva. Det måste vara enkelt att engagera sig.

Angående administrationen så vill jag ha ett dedikerat gäng som håller på med just portalsidorna. Jag tänker mig inte att de som idag är administratörer på forumet automatiskt ska bli det i portalen, men jag ser heller inget hinder i att de administrerar på båda ställena.

Jag tänker mig också distinktioner mellan de som administrerar portalen rent tekniskt och designmässigt och de som producerar innehåll på densamma. Man behöver som sagt inte vara uttalat antingen eller, men jag vill ha en aktiv portal och ser gärna att det finns flera som skriver nyheter och liknande utan att för den skull vara inblandad så mycket i hur informationen ska presenteras.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga någorlunda. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av P.Forsberg »

Åtminstone jag tackar för svaret, CF.
Jag är nöjd nu och övervägar själv att ta Wordpress som startsida här ifall jag blir vald.

//LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Om du nu inte skulle migrera till WordPress, avser du i så fall gå tillbaka till Drupal. Och, om så, hur avser du att detta skall administreras? Som idag med en enskild ansvarig eller som jag föreslagit, med generella administratörer för såväl 'portal' som forum?
Jag skulle inte "inte [] migrera till WordPress". Vi kan inte ha ett system som endast en av våra medlemmar känner till och kan hantera. Drupal är skrämmande för de flesta och har en hög inlärningskurva. Det måste vara enkelt att engagera sig.
Jag gör bara så: ;D
Angående administrationen så vill jag ha ett dedikerat gäng som håller på med just portalsidorna. Jag tänker mig inte att de som idag är administratörer på forumet automatiskt ska bli det i portalen, men jag ser heller inget hinder i att de administrerar på båda ställena.

Jag tänker mig också distinktioner mellan de som administrerar portalen rent tekniskt och designmässigt och de som producerar innehåll på densamma. Man behöver som sagt inte vara uttalat antingen eller, men jag vill ha en aktiv portal och ser gärna att det finns flera som skriver nyheter och liknande utan att för den skull vara inblandad så mycket i hur informationen ska presenteras.
Jag håller absolut med - men det är inte det enklaste att rekrytera för såpass 'tunga' uppdrag som de du beskriver har jag märkt (och säkert du också under din tid som TL).

Och sedan så skall det naturligtvis inte vara ett 'krav' för en forumadmin att administrera portalen, men jag tror inte själv på en uppdelning av moderatorerna mer än att gör det dom själva anser sig vara kompetenta på.
Jag hoppas att detta besvarar din fråga någorlunda. :)
Absolut. Och det lugnar mig att vi har så många gemensamma nämnare. Med dig som TL oroar jag mig inte ett dugg för LoCot's framtid. :)

Men det är inte slut på frågorna än. Jag ser att Peter skrivit att han skulle vilja stänga ner alla andra tavlor än supporttavlorna i forumet. Hur ställer du dig till det?

Sedan undrar jag om ditt svar ang. omröstningar. Själv använder jag mig inte av IRC och väldigt få andra än just *nix-rävarna gör det. Tycker du inte omröstningar i IRC då blir väldigt exkluderande för den huvudsakliga delen av medlemmarna här som inte använder IRC?

Ta som exempel en förändring av regelverket på den nivån att det skulle kräva en omröstning. Skulle du hålla den över IRC?

Jag vill påpeka att jag själv inte gillar att man omröstar om minsta lilla, det är väldigt begränsande tidsmässigt.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: Jag ser att Peter skrivit att han skulle vilja stänga ner alla andra tavlor än supporttavlorna i forumet. Hur ställer du dig till det?
Det finns ett antal tavlor som hela tiden ger upphov till kontroverser. En sån är den tavlan som innehåller Windows-trådar. En annan är Debatt och till viss mån Café. Jag har inte tänkt över frågan tillräckligt för att säga att jag är beredd att stänga ner dem, men jag skulle definitivt strama upp riktlinjerna för hur tavlorna ska användas.

Ett typiskt exempel är ju Xcores senaste korståg. I sig är väl inte åsikterna speciellt kontroversiella, men när man ställer dem till ett antal övertygade Ubuntu-användare så blir det konflikter. Jag anser inte att vi har det här forumet för att diskutera andra operativsystem, annat än möjligen i supporthänseende när någon har problem med en dual-boot eller liknande. Vare sig pris eller bashing tillför speciellt mycket, mer än som möjligen en gemensam fiende att racka ner på. Det kan förvisso stärka "vi-känslan", men jag tycker inte det är rätt väg att gå.

För de som vill ha en djupare inblick i mina argument kring dessa frågor, kan ni gå in på Xcores blogg och läsa kommentarerna till Fanatiker i forum postade som "buddy jesus" som är mitt blogg-alias (fråga inte varför, se filmen Dogma).
farmfield skrev: Sedan undrar jag om ditt svar ang. omröstningar. Själv använder jag mig inte av IRC och väldigt få andra än just *nix-rävarna gör det. Tycker du inte omröstningar i IRC då blir väldigt exkluderande för den huvudsakliga delen av medlemmarna här som inte använder IRC?

Ta som exempel en förändring av regelverket på den nivån att det skulle kräva en omröstning. Skulle du hålla den över IRC?
Jag menar operativa omröstningar, inte genomgripande förändringar. Nu har det väl inte skett så många forumomröstningar om utseende och liknande, men såna saker dras ju ändå i långbänk här då och då.

Jag vill ha en snabbrörlig organisation. Vi är egentligen inte stora nog för att dras med de byråkratiska problem vi har.

Jag vill att möten i arbetsgrupper ska skötas över IRC av flera anledningar:

1. Det är lätt att följa flödet i en IRC-logg
2. Det är snabbt att komma till beslut
3. När man tilldelar ansvar är det enkelt att följa upp vid exempelvis nästa möte
4. Man kan följa beslutsgången utan att förvirra sig i en 100-posters forumtråd med citat på de citerade citatens citat.
5. Det är så det sköts i Ubuntu internationellt.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: Jag ser att Peter skrivit att han skulle vilja stänga ner alla andra tavlor än supporttavlorna i forumet. Hur ställer du dig till det?
Det finns ett antal tavlor som hela tiden ger upphov till kontroverser. En sån är den tavlan som innehåller Windows-trådar. En annan är Debatt och till viss mån Café. Jag har inte tänkt över frågan tillräckligt för att säga att jag är beredd att stänga ner dem, men jag skulle definitivt strama upp riktlinjerna för hur tavlorna ska användas.
detta är ju svårt utan en förändring av LoCot's regelverk. Planerar du att förändra regelverket ytterligare för att åstadkomma detta eller helt enkelt agera tuffare inom nuvarande regelverk?
Ett typiskt exempel är ju Xcores senaste korståg. I sig är väl inte åsikterna speciellt kontroversiella, men när man ställer dem till ett antal övertygade Ubuntu-användare så blir det konflikter. Jag anser inte att vi har det här forumet för att diskutera andra operativsystem, annat än möjligen i supporthänseende när någon har problem med en dual-boot eller liknande. Vare sig pris eller bashing tillför speciellt mycket, mer än som möjligen en gemensam fiende att racka ner på. Det kan förvisso stärka "vi-känslan", men jag tycker inte det är rätt väg att gå.

För de som vill ha en djupare inblick i mina argument kring dessa frågor, kan ni gå in på Xcores blogg och läsa kommentarerna till Fanatiker i forum postade som "buddy jesus" som är mitt blogg-alias (fråga inte varför, se filmen Dogma).
Mycket intressant att du skriver så sett till Peter Forsbergs inlägg härsom beskriver Xcore som 'en av mina mest uppskattade kollegor'.

Är det din uppfattning att LoCot idag drivs av s.k. 'fanatiker'?
Jag vill ha en snabbrörlig organisation. Vi är egentligen inte stora nog för att dras med de byråkratiska problem vi har.

Jag vill att möten i arbetsgrupper ska skötas över IRC av flera anledningar:

1. Det är lätt att följa flödet i en IRC-logg
2. Det är snabbt att komma till beslut
3. När man tilldelar ansvar är det enkelt att följa upp vid exempelvis nästa möte
4. Man kan följa beslutsgången utan att förvirra sig i en 100-posters forumtråd med citat på de citerade citatens citat.
5. Det är så det sköts i Ubuntu internationellt.
Jag håller med bortsett ifrån att använda IRC i botten då det imo är en väldigt användarovänlig plattform. Men alla punkter ovan är vettiga och korrekta så jag skall inte vidare förorena det med mina rent personliga åsikter, hehe... ;)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Presentation för TL: CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: detta är ju svårt utan en förändring av LoCot's regelverk. Planerar du att förändra regelverket ytterligare för att åstadkomma detta eller helt enkelt agera tuffare inom nuvarande regelverk?
Jag har inga omedelbara planer på att förändra något regelverk, nej.

farmfield skrev: Är det din uppfattning att LoCot idag drivs av s.k. 'fanatiker'?
Fanatiker finns ju i båda läger och i lika stor utsträckning. Alla fördelar sig längs idealism-pragmatism-axeln.

Som jag uppfattar saken så är det en övervägande del idealister som driver Locot idag. Vi skulle förmodligen må bra av att balansera upp med några pragmatiker också.

Linux behöver båda sorterna. Hade det inte varit för idealisterna hade vi inte haft något Linux alls, och hade det inte varit för pragmatikerna så hade det inte varit så enkelt att integrera Linux med andra system. För att bara ta ett exempel ur varje läger.

Tricket är att inse att vi har mer som förenar än som skiljer oss åt. Där har vi fortfarande en lång väg att vandra. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"